Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor samlade i albumformat

• Please log in to reply
637 replies to this topic

#76 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2011 - 06:20

Schenström, fina färger! Mjukt och snyggt. Men lite väl grov rastrering. Och de svarta linjerna ska väl vara orastrerade? Men jättekul att du är på gång annars!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#77 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 September 2011 - 07:21

Peral: Jag vill inte gå ut för brett med information förän jag är säker på att ro första albumet i hamn. Så tills dess kommer informationen enbart ligga i Serier-delen på detta underforum.

TFels: Rastreringen var bara en snabb grej för att visa hur jag tänkt mig den så det svarta kommer inte vara rastrerat i den slutliga versionen. Grovheten i rastermönstret anpassade jag till webversionens 72 dpi som jag postade. Den riktiga kommer vara anpassad till 300 dpi. Jag kommer troligen inte köra med flammig svärta heller. Mitt mål är att det ska ha en retrofeeling men lite modernare tryckteknik, som i Marvel Masterworks.

#78 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2011 - 17:36

Bra, jag känner mig genast lugn! Daniel, du är ett proffs!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#79 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 September 2011 - 19:59

Daniel, som du vet så använde ju jag en liknande teknik på dina sidor i Första Äventyret. Om du vill ha några tips eller så från mig, så är det bara att fråga på.

En detalj som kan vara bra att ha, är nog färgpaletten jag använde, vilken bestod i DC Comics egna från 70-talet, den som Neal Adams lyckades driva igenom, så att det blev fler färger än på 50-talet. ( marvel bytte till den paletten redan tidigt på 60-talet, medans DC släpade efter, bångstyriga som dom var.)

#80 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2011 - 20:14

Vilket är SSS officiella ställningstagande till en NS-redaktion? Ska en sådan formas? Vilka anser ni ska ingå i en eventuell sådan redaktion?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#81 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 September 2011 - 20:30

Här är en mer rättvisande version, det enda som är inkorrekt är färgskiftningarna som uppstår på grund av förminskningen från 300 till 72 dpi. Därefter körde jag en till tidningstryckseffekt för webversionen. Jag betraktar den som färdig. Den som vill kan få den riktiga stora filen om det är av intresse. Såg efter att jag postat att de svarta linjerna också ser ut att ha gått genom tryckeffekten. Så är det inte så det kommer vara i den riktiga versionen, vet inte varför det blir sådär.

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 15 September 2011 - 20:34.

#82 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 September 2011 - 21:27

Inte för att vara elakt, men färgerna gör lite ont i mina ögon, finns det ett sätt att mjukna upp det?

#83 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 September 2011 - 21:47

Det blir ju annorlunda mot originalet när man tidningstryckeffektat till det.
Ser det lika illa ut på den här bilden som är utan effekten?:

Posted Image

#84 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 16 September 2011 - 12:52

Man kan väl börja med att fråga om d finns nån frivillig till en NS-redd?

#85 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 September 2011 - 13:50

Det ser bättre ut för mig fast det är ni som bestämmer, jag bara tyckte att de prickarna från förra bilderna var för mycket

#86 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2011 - 13:54

De är större än i verkligheten för att synas på en webbpostad bild. I originalet så är prickarna myyyycket mindre (aningen mindre än en serietidning från 80-talet). Om du kollar på Orientens pärla-sidorna från SSS# 10 så ser du hur det kommer se ut i slutligt tryck.

#87 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2011 - 15:07

Jag tycker det ser mycket bra ut, en undran dock, skulle det bli för grötigt om ni lade in förklarande rutor med de olika figurernas namn, såsom Lon, Tin, Superstjärnan etc. För att hjälpa läsaren.

#88 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2011 - 16:32

Det tycker jag definitivt ska vara med. Om man tänker sig att varje period inleds av ett dubbeluppslag med kortintron av de figurer som är med i den perioden på vänster sida, en snygg tidsenlig bild till höger, och så en sammanlänkande färgad bård eller bakgrund av en färg/mönster som passar perioden. Det var av den anledningen jag själv har just namnen och en kortkort förklaring på Dedrupssidan högst upp, för att snabbt få folk att förstå (och för att det var nåt man ofta såg i Marveltidningarna förr).

Jag tycker även att fullängdsprofilerna från skaparguiden minus det onödiga som skaparnas tillägg och dräktbeskrivningen ska vara med, några i varje album.

#89 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2011 - 16:49

Tycker som Daniel angående profilerna. Ta med några i varje album. Angående rastreringen tyckte jag att den var väldigt grov, den som vi hade i tryck.

Jag skulle gärna gå med i en NS-redaktion, men inte ensam. Vore kanske bra om nån ur SSS-red är med också.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#90 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2011 - 17:35

Från en utomstående så tycker jag ni snabbt som tusan skall acceptera Tfels erbjudande! Sedan en fråga, finns det någon bra exteriör bild på Nordens Hjältars högkvarter?

#91 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2011 - 17:59

Vi kan ju skicka och göra ett testtryck på några sidor med olika grovlek på rastreringen, och låta SSS-red, albumsred och alla andra som är intresserade få se så får vi diskutera vilken storlek det ska vara på en eventuell rastrering. Jag tycker att det blev lite för grovt vissa partier och att svärtan skulle vara orastrerad. På introsidan med greven blev det suddigt/kluddigt så de börs göras om.

#92 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2011 - 18:33

Från en utomstående så tycker jag ni snabbt som tusan skall acceptera Tfels erbjudande! Sedan en fråga, finns det någon bra exteriör bild på Nordens Hjältars högkvarter?

Nordens Stjärnor för bövulen, Nordens Stjärnor! :P
Jag tycket att Peral ska vara med i en eventuell NS-red! Och helst minst en ur SSS-red!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#93 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2011 - 18:50

Se där inget nytänkande alls ( ; Jag föreslår genast att ni genast byter namn till Nordens Hjältar! Jag tror den idén legat och grott länge nog och det krävdes väldig intuition för att plocka upp idén och framföra den lol. Sedan eftersöker jag fortfarande en bra bild på högkvarterat om det finns någon!

#94 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2011 - 19:06

Högkvarteret är ju lite knepigt. Det lever. Och kan ändra form och utseende vad jag minns. Vi har nog ingen bra bild på det. Eller?

Peral, här ska inte nytänkas något, här ska gammaltänkas! :hurrah:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#95 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2011 - 20:30

I så fall vore det nog en bra idé att snarast designa ett högkvarter! Det lär bli en utgångspunkt för var och vartannat äventyr!

Om jag får ge ett förslag, hur vore det om Nordens Stjärnors högkvarter vore beläget i och under Observatoriet i Stockholm?

#96 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 September 2011 - 23:01

Jag tror att det finns någon bild av någon version av något högkvarter i skaparguiden.

Nordens Hjältar förresten... Är inte det Major Gripen och Skrinnarinnan och det gänget som kallas för så?

#97 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2011 - 23:14

Det allra första högkvarteret finns ingen bild på för det har inte fastslagits. Det funderades över sunkig lada med mera. Nån gång i första perioden får de sen en kaserngård i fd S1 i Uppsala. (Strax innan Dedrups.) I de nästa två perioderna så har de Stjärntornet som jag inte på rak arm kommer ihåg om det är helt fastställt (plats är inte fastställt, förslag är Djurgården och Stockholms skärgård har jag för mig). Sen i senaste har de sin levande bas. Den kan teleportera och ändra utseende så den varierar och jag får känslan av att den ofta är formad som något diskret, typ ett hus, en herrgård, en lada och liknande och sällan eller aldrig som nåt flashigt som ett Stjärntorn. Innuti däremot kan det se helt annorlunda mot utsidan i stil men det man sett av det i moderna eran är att det är inrett med normala möbler i vissa rum och avancerad datorutrustning i andra rum.

De finns bilder på högkvarteren på sida 2 av den korta introserien som finns i början av skaparguiden.

Och ovanstående har rätt angående vilka Nordens Hjältar är.

Edited by DanielSchenström, 16 September 2011 - 23:35.

#98 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2011 - 23:37

Jag tror det vore bra med ett permanent högkvarter (såsom X-Mens högkvarter) och då tycker jag att Observatoriet i Stockholm är en kul byggnad att rita.

#99 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2011 - 23:51

Fast X-mens högkvarter, eller nåt annat gängs (vad jag minns/vet) är ju inte så permanent, det har ju exploderat sönder åtminstone 2ggr plus att de nu är i San Francisco, och har bott i Australien en lång stund. Ett semipermanent högkvarter skulle nog passa bäst i era 2 eller tre om man inte kan komma på nån vettig anledning att inte ha kvar ett så über hq som den levande basen utgör i form av fördelar i den moderna eran.

Edited by DanielSchenström, 16 September 2011 - 23:52.

#100 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 17 September 2011 - 00:33

Så vad säger ni om Observatoriet med dess eleganta design och utsiktsmöjligheter mot världsrymden?