Jump to content

Photo

Varför stänga intressanta och roliga trådar?

• Please log in to reply
188 replies to this topic

#101 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 02:33

Borde det inte vara svårt som moderator att samtidigt försöka
vara en i gänget. Man har ju alltid makten att säga till folk och ge varningar
och har trollstavarna där ovan på hyllan.

Det är därför flera forum har två moderatorer också. Det ger möjlighet att bolla med varandra. Dessutom tas sådana frågor upp på moderatorforumet där det ofta bildas ett koncensus innan något sker. Så nej, det missbrukas inte.

Varför svarar ni så gulligt? :)

#102 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 March 2007 - 02:52

Gulligt?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#103 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 05:04

Borde det inte vara svårt som moderator att samtidigt försöka
vara en i gänget. Man har ju alltid makten att säga till folk och ge varningar
och har trollstavarna där ovan på hyllan.

Det är därför flera forum har två moderatorer också. Det ger möjlighet att bolla med varandra. Dessutom tas sådana frågor upp på moderatorforumet där det ofta bildas ett koncensus innan något sker. Så nej, det missbrukas inte.

I och med att ni själva medverkar i folks diskussioner så får ni ju
en slags forumrelation till samtliga och mindre relation till andra

Ni kan i så fall inte genomföra eran roll opartisk.

Vad gör du när det är din vän du fått genom åren som du måste
kritisera ned för något opassande?
Det är väl något du helst inte vill och den situation helst vill undvika?
Eller skulle dina varningar vara mildare till dina trogna vänner jämfört med
andra med sämre relation och kan kritisera rakt av helt oberoende?

Beroende menas: Att med tiden intagit känslomässiga intryck av folk
och t.ex känner dig samspelt, eller interaktion med någon och det
behagar och tillfredsställer dig och du trivs med den personen.

#104 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 March 2007 - 07:48

Det är väl konsensus som är det farliga. Att alla håller med, att ingen ifrågasätter...eller?

Tycker annars som Walker att moderatorerna här sköter sig rätt bra, det verkar finnas lite olika förhållningssätt hos moderatorerna, vilket är friskt och sunt.

#105 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 13:57

Häpp öhh ursäkta men. Syns inte all text i mitt förra inlägg eller är det
interaktiv censur som jag inte ser?

Det känns ju meningslöst att engagera sig för ett argument när
nästa svarande inte tycks tagit till sig vad man sagt.

Oj vad det verkar vara stor bredd för folk att vara så optimistisk
och ge positiv komplimang hur fint forumet är.
Men vad har detta med frågans dilemma att göra?

#106 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 14:38

Det här är inget jobb Supertreck, det här är en frittidssysselsättning. Total opartiskhet går inte uppnå - och är troligen inte önskvärd. För strävar man efter det slutar det att man inte får några moderatorer. Vem, pardon my french, fan skulle vilja spendera massa tid på ett forum och inte få posta? Så lägg ned talet om total opartiskhet - det existerar inte ens i verkliga livet.

Då gör jag det. Jag har gjort det vid ett par tillfällen och det hindrar mig inte att komma med kritiken oavsett vem den är. Tvärtom, mot de personer som jag känner blir ofta kritiken hårdare eftersom denne känner mig och vet att orden inte är så hårda som de låter. Åt de jag känner mindre så får de ett mer diplomatiskt PM.

Precis som du struntade svara i alla tidigare inlägg i tråden innan du hoppade in, så behöver inte Jazzdevil svara på dina inlägg (i så fall har du många inlägg att svara på först). Han kanske också vill kommentera första tråden?

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#107 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 March 2007 - 15:11

Det här är inget jobb Supertreck, det här är en frittidssysselsättning. Total opartiskhet går inte uppnå - och är troligen inte önskvärd. För strävar man efter det slutar det att man inte får några moderatorer. Vem, pardon my french, fan skulle vilja spendera massa tid på ett forum och inte få posta? Så lägg ned talet om total opartiskhet - det existerar inte ens i verkliga livet.

Precis som Sentinel skriver, det här en fritidssysselsättning.
Vi som är Moderatorer här på forumet, började som vanliga medlemmar och har sedan fått förtroendet av Admin att bli Moderatorer för vissa underforum.
Skulle vi då som Moderatorer helt enkelt sluta posta inlägg och vara en del av diskussionerna som förekommer?
Då är det ju ingen idé att vara här. För inte skulle jag vilja vara medlem och Moderator på ett forum där jag inte får posta inlägg förutom när pekpinnen ska fram för att säga till andra medlemmar att si och så får ni inte göra/säga.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#108 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 15:54

Då gör jag det. Jag har gjort det vid ett par tillfällen och det hindrar mig inte att komma med kritiken oavsett vem den är. Tvärtom, mot de personer som jag känner blir ofta kritiken hårdare eftersom denne känner mig och vet att orden inte är så hårda som de låter. Åt de jag känner mindre så får de ett mer diplomatiskt PM.

Precis som du struntade svara i alla tidigare inlägg i tråden innan du hoppade in, så behöver inte Jazzdevil svara på dina inlägg (i så fall har du många inlägg att svara på först). Han kanske också vill kommentera första tråden?

Jaså låter det på det viset. Här ska man bli förtryckt också.
Hur blir din förebild bättre genom att vara arrogant?

Tillnad från Jazzdevil så förklarade jag i mitt första inlägg
att jag svarade på själva rubriken. Men du väljer att strunta i den första
raden i mitt första inlägg här i tråden.

Jag har åtminstone pekat min utgångspunkt.

#109 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 16:24

Jag är varken arrogant eller förtryckt, precis som det säkerligen inte var meningen att du skulle verka det heller i Jazzdevils inlägg. Det är ingen skillnad i dem - så om du läggr in arrogant och förtryck i min post, så gäller det för dig också. Jag säger inte alls att det är så, utan att du snarare läser in något som inte finns där. Det är varken arrogans eller förtryck, utan snarare en vänskaplig förtydling.

I övrigt kan det bara sägas att det framgår rätt tydligt att man inte måste svara på det inlägget som finns innan. Svarar man på något särskilt så brukar man annars använda citat-taggarna.

#110 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 March 2007 - 17:39

Jag kommer att tänka på en karaktär som hojtar "Help! Help! I'm being oppressed!" när Graham Chapman skakar honom och skriker "Shut up, you bloody peasant!" i en film jag såg en gång...

#111 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 17:47

Jag är varken arrogant eller förtryckt, precis som det säkerligen inte var meningen att du skulle verka det heller i Jazzdevils inlägg. Det är ingen skillnad i dem - så om du läggr in arrogant och förtryck i min post, så gäller det för dig också. Jag säger inte alls att det är så, utan att du snarare läser in något som inte finns där. Det är varken arrogans eller förtryck, utan snarare en vänskaplig förtydling.

I övrigt kan det bara sägas att det framgår rätt tydligt att man inte måste svara på det inlägget som finns innan. Svarar man på något särskilt så brukar man annars använda citat-taggarna.

Oj Förlåt ursäkta att jag är den ensamme dubbelmoralen som är defekt medan
alla andra är så perfekta felfria. Mina argument duger ju inte till någonting som alltid
hamnar i nånslags underläge.

Kan du göra en lista hur många medhåll som jag fått här på forumet i likartade ämnen?
Gissar nog att det blir väldigt svårt och det är som en nål i en höstack.

Jag känner mig förtryckt. Är väl lika bra att resignera.
Jag har fått klaustrofobi i den här tråden. :(

#112 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 18:09

Jag tror att du blir missförstådd ibland då du använder en liten underlig meningsbyggnad och det blir svårt att förstå dig, vilket gör att du hamnar på en egen kant. (OBS!!! Det är inte tänkt som ett angrepp!) Jag kan förklara mer hur jag menar, men det tas förslagsvis via PM.

Men ibland är det helt enkelt så att personkemi inte stämmer - hur gärna man än vill. Så då får man antingen acceptera sig i sin roll, försöka ändra på den eller lämna gemenskapen. Jag föredrar dock att du inte försvinner, utan jag tycker du tillför en frisk fläkt här :)

#113 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 19:17

Jag tror att du blir missförstådd ibland då du använder en liten underlig meningsbyggnad och det blir svårt att förstå dig, vilket gör att du hamnar på en egen kant. (OBS!!! Det är inte tänkt som ett angrepp!) Jag kan förklara mer hur jag menar, men det tas förslagsvis via PM.

Men ibland är det helt enkelt så att personkemi inte stämmer - hur gärna man än vill. Så då får man antingen acceptera sig i sin roll, försöka ändra på den eller lämna gemenskapen. Jag föredrar dock att du inte försvinner, utan jag tycker du tillför en frisk fläkt här :)

Märkligt i så fall. På helt andra forum har jag diskuterat och inte en enda har
kritiserat mitt sätt att skriva. Kan det bero på att det inte är så många här
som klarar att läsa något terrängaktiga meningar?

Ge några exempel på vilka som är svåra.
Hur skulle du skriva dem på ett bättre sätt med samma betydelse?

#114 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 19:42

Visst, kan jag ge förslag och eftersom du verkar vilja ta dem här så gör jag det. Kom ihåg dock att jag inte gör det här för att vara taskig eller elak, utan för att försöka visa på varför jag tror en del har svårt att förstå dig.

Meningen: "jag är den ensamme dubbelmoralen som är defekt medan alla andra är så perfekta felfria." är rätt svårförståeliga av flera skäl:

Man kan inte vara dubbelmoral, men man kan ha det.
Defekt brukar vanligtvis användas om ett föremål är trasigt eller inte fungerar korrekt.
Perfekta är felböjt - det borde vara "perfekt".

Jag skulle omformulera meningen till: "Jag är den enda som tycker det finns en dubbelmoral. Alla andra är ju helt felfria."

Meningen: "Jag har fått klaustrofobi i den här tråden." känns konstig. Du har fått cellskräck i tråden? Det känns här som om du säger något annat än du vill säga. Det är sådana här små saker som ibland gör det konstigt att hänga med och jag tror det är därför du ibland hamnar i konflikter med andra. Inte nödvändigtvis att ni tycker olika, utan för att de missförstår dig.

#115 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 20:56

Visst, kan jag ge förslag och eftersom du verkar vilja ta dem här så gör jag det. Kom ihåg dock att jag inte gör det här för att vara taskig eller elak, utan för att försöka visa på varför jag tror en del har svårt att förstå dig.

Meningen: "jag är den ensamme dubbelmoralen som är defekt medan alla andra är så perfekta felfria." är rätt svårförståeliga av flera skäl:

Man kan inte vara dubbelmoral, men man kan ha det.
Defekt brukar vanligtvis användas om ett föremål är trasigt eller inte fungerar korrekt.
Perfekta är felböjt - det borde vara "perfekt".

Jag skulle omformulera meningen till: "Jag är den enda som tycker det finns en dubbelmoral. Alla andra är ju helt felfria."

Meningen: "Jag har fått klaustrofobi i den här tråden." känns konstig. Du har fått cellskräck i tråden? Det känns här som om du säger något annat än du vill säga. Det är sådana här små saker som ibland gör det konstigt att hänga med och jag tror det är därför du ibland hamnar i konflikter med andra. Inte nödvändigtvis att ni tycker olika, utan för att de missförstår dig.

Jag är den enda som tycker det finns en dubbelmoral
Vad då "tycker"? Nu har du ändrat meningens betydelser när jag inte tycker något.

Skriver jag så dåligt att du inte ser att det betyder att jag är den ende dubelmoral
medan alla andra aldrig utövat dubbelmoral?

Ska småbagateller att vissa ord inte har rätt böjning göra meningen svårläst?
Menar du att andra skriver helt korrekt utan att göra minsta fel?

Jag som sett andra som skrivit vissa ord med fel böjning.
Det är tydligen skillnad på vem som gör det hmm

Oj vad petig du är om man nu ska märka ord och göra så stort av det

I inlägg 96 skrev du Sentinel of Dreams

Moderatorerna arbetar åt administratörerna (admins) och ser till att hålla den stämningen som de slagit fram.

Ursäkta men. Ska det inte vara "och se till att hålla den stämning som de slagit fram"?

Hmmm.

#116 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 21:50

Nej, ett stavfel gör inte så stor skillnad. Det är många som gör här, särskilt jag. Men då man stapplar stavningsfel och använder ord på fel sätt blir det lätt svårförståeligt, ja.

Ursäkta men. Ska det inte vara "och se till att hålla den stämning som de slagit fram"?

Nej, det ska inte vara "se". (Jag skriver "arbetar", vilket gör att det inte blir rätt med "se".) Då blir det fel - "ser" är det korrekta. Däremot bordet "slagit" ersättas av "tagit" eller bytit ut "slagit fram" mot "slagit fast".

#117 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 22:09

Nej, ett stavfel gör inte så stor skillnad. Det är många som gör här, särskilt jag. Men då man stapplar stavningsfel och använder ord på fel sätt blir det lätt svårförståeligt, ja.

Nej, det ska inte vara "se". (Jag skriver "arbetar", vilket gör att det inte blir rätt med "se".) Då blir det fel - "ser" är det korrekta. Däremot bordet "slagit" ersättas av "tagit" eller bytit ut "slagit fram" mot "slagit fast".

Oj jag citerade fel. Du svarade på fel sak

I inlägg 96 skrev du

och ser till att hålla den stämningen som de slagit fram.

Ska inte ordet vara "stämning"?

#118 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 March 2007 - 22:48

Du citerade rätt - men jag missade en av dina korrigeringar. Du hade fel på den första, men den här hade du helt rätt på. Det ska vara stämning.

Men nu har du missat poängen med det hela. Du bad själv om att få förklarat varför folk har svårt att förstå dig. Hur hjälper det dig att bli mer lättförstådd hos andra (och därmed mindre utstött) genom att rätta min stavning? Att "ge igen" när du själv bad om hjälp förefaller bara småaktigt och jag förväntade mig mer av dig. :(

#119 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 March 2007 - 23:25

Du citerade rätt - men jag missade en av dina korrigeringar. Du hade fel på den första, men den här hade du helt rätt på. Det ska vara stämning.

Men nu har du missat poängen med det hela. Du bad själv om att få förklarat varför folk har svårt att förstå dig. Hur hjälper det dig att bli mer lättförstådd hos andra (och därmed mindre utstött) genom att rätta min stavning? Att "ge igen" när du själv bad om hjälp förefaller bara småaktigt och jag förväntade mig mer av dig. :(

Vad då ge igen. Jag ville bara bevisa att även du kan göra fel.

#120 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 March 2007 - 00:22

Jag har inte sagt någonting annat. Jag slarvar troligen mer än de flesta här.

#121 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 March 2007 - 00:48

Jag har inte sagt någonting annat. Jag slarvar troligen mer än de flesta här.

Ok. Men då vet vi att vi båda bakar vårt bröd på eget sätt men kan
skilja sig åt ganska mycket i smaksättningen.
Beror förstås på om det smakar bäst att rosta brödet under vattnet
genom att sänka brödrosten i badkaret.

Har du några ideer? :)

#122 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 March 2007 - 00:59

Idéer på vad?

Om du vill kan vi dra vidare det här till PM?

#123 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 March 2007 - 01:33

Idéer på vad?

Om du vill kan vi dra vidare det här till PM?

Om du har ideer på alternativ att rosta bröd under vattnet?

#124 MidwinterSolstice

MidwinterSolstice

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts
  • Location:Norrköping (nyligen lämnat Temple Street, Freeport)
  • Interests:*Vampyrer, varulvar och andra mysiga oknytt
    *Buffy, Firefly, Dark Angel, Witchblade, Simpsons
    *Laurell K Hamilton (mer! mer!! mer!!!), Bujold (ääälskar Miles *ler*), Eddings, Tolkien, Douglas Adams, Modesit, Oscar Wilde
    *Nemi, Dilbert
    *7th Guest, 11th Hour, Sanitarium, The Bard's Tale
    *Ackegård är Gud!

Posted 11 March 2007 - 09:58

*noterar att doften av bränt rostat bröd effektivt maskeras av kraftig testosteronutsöndring*
;)
------------------------------------------------------------
"Good girls do not end up with naked male anything in their bathtubs at four something in the morning."
Bloody Bones; Laurell K Hamilton

#125 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 March 2007 - 10:25

Om du har ideer på alternativ att rosta bröd under vattnet?

:unsure: