Figurer
Posted 28 September 2012 - 18:57
Posted 28 September 2012 - 21:29
Posted 28 September 2012 - 22:42
Men jag måste fråga, vad tyckte du om mitt förslag om Bönsyrsan? jag vet att jag har lämnat några saker, som lite detaljer i hennes personlighet och hennes verkliga namn, om du vill så kan du fylla i eller ändra det du finner kunde vara bättre.
Posted 29 September 2012 - 07:20
1. Lista vilka fel som begåtts i våra serier angående Tin. Både de hittills publicerade och de som är på gång.
2. Utifrån denna lista komma med fler förslag på hur det hela ska förklaras och uppklaras i ett eller två äventyr (eller hur många som nu behövs). Sedan gemensamt enas om ett förslag.
Gillar även Bönsyrsans ursprung. Hon kanske kan pressa ett-två ton, något sådant? Kläm gärna dit om hennes personlighet att hon oftast är tystlåten och ganska fåordig. Jag tänker mig även att hon är butter. Frågan är, brottas hon i sitt inre med detta att hon är kannibal? Har hon en inre strid mellan sitt djuriska och sitt mänskliga jag?
Edited by TFels, 29 September 2012 - 07:21.
Posted 29 September 2012 - 07:50
Mitt förslag: Tin får reda på att det finns en infiltratör, byter ut sig själv, så att han kan nysta i det här utan att någon vet.
Kanske lite trist, straight forward, men funkar som en tydlig äventyrsram. Fokus skall väl vara att förklara och tydliggöra varför han inte kan förlänga lemmar och att han inte är en robot. Men, som sagt. -- Det är bara min åsikt! --
Posted 29 September 2012 - 22:16
Isegrim: Okej, men har du några förslag om hur han får reda på det? Det är nämligen ingen dålig idé men jag hade gärna vilat veta mer.
Om Tin: Han är människa i den, men ingen har sagt ifall han är en hel människa, jag har alltid sett honom som att hans mänskliga jag saknar armar och ben och rustningen ger honom nya. Mer en cyborg i rustning alltså.
Posted 30 September 2012 - 08:01
...eller så överhör han bara ett samtal mellan infiltratören och någon annan, men han hinner inte se vem infiltratören var.
Det behöver inte vara så komplicerat, det ska gärna funka inom ett äventyr, i en tidning. (Tycker jag)
Posted 30 September 2012 - 09:54
Posted 30 September 2012 - 17:09
Posted 30 September 2012 - 17:14
Posted 01 October 2012 - 19:55
Näääääää då~
Posted 01 October 2012 - 20:04
Posted 03 October 2012 - 12:42
Tidsresor kan sannerligen ställa till på många vis, så ska vi hålla på med sådant bör vi komma överens om exakt vad som gäller. Jag håller nog med er om att starka restriktioner är en god idé. Till exempel kan man bestämma att det inte finns några tidsmaskiner. Det skulle kunna innebära att tidsresor är svåra att kontrollera, även om de förekommer.
Frågan är: Vad är liksom redan kört? Finns det några figurer som förutsätter tidsresor? Skulle man kunna bestämma till exempel att tidsresor helt enkelt är omöjliga, utan att det sabbar det som redan har bestämts?
För min del tycker jag att tidsresor ska vara möjliga, men ovanliga. Jag har haft en idé om att introducera en person som så att säga lever baklänges. Men vederbörande har alltså inte möjlighet att hoppa mellan tider efter önskemål, utan måste följa sin tidsström, precis som vi måste följa vår. Detta lär bli en rätt knepig figur att få till vettiga manus med, men lyckas man göra det snyggt kan man lyckas göra det riktigt snyggt, tänker jag mig.
Om vi väl accepterar att man kan resa i tiden kommer vi att ställas inför vissa följdfrågor. Till exempel: Kan man ändra historien? Det är ju inte självklart att man kan det bara för att man kan resa till dåtiden.
Posted 03 October 2012 - 20:15
Tidsresor är lite som vissa andra saker, supersupermäktigheter, typ att man måste tänka efter en del för hur det påverkar universumet i övrigt. För mig är det nåt som bör finnas för att kunna berätta sådana berättelser, men det är ju inget som nån hjälte ska ha enkel tillgång till för då uppstår bara frågan varför man inte använder den hela tiden. (Fast frågan kan leda till intressanta svar iofs.)
Jag har en idé som kräver två tidsresor, men än så länge är idén inte så mycket en storyidé som några balla/intresanta scener och sättet de reser är än så länge inte avgörande.
Många fiktiva världar som inte växt fram på det sätt DC och Marvels universum utan som har varit genomtänkta från början har just regler för hur tidsresor fungerar och det finns otaliga varianter. En fråga är, ska man ägna hjärnversamhet åt det nu, eller när nån vill berätta en sådan story?
Posted 03 October 2012 - 21:00
Jag håller med Daniel, det ska inte bara vara att tillgå tidsresor hur som helst. Det bör vara nåt speciellt, genomtänkt och ganska sällsynt tycker jag.
Posted 03 October 2012 - 21:44
Posted 04 October 2012 - 15:53
Och innan nån frågar, ja tidsresning är närvarande i Ragnarök, men det är en viss skillnad med tanke på att det handlar om en slutstrid mellan gudar och den gamla världens död
Posted 04 October 2012 - 19:30
Är vi på humör kan vi ju passa på att diskutera. Bestämma behöver vi kanske där emot inte göra förrän det är på gång.En fråga är, ska man ägna hjärnversamhet åt det nu, eller när nån vill berätta en sådan story?
I så fall tror jag att jag föredrar det första alternativet. Det är helt enkelt ingen som vet hur man uppnår tidsresor. I alla fall inga människor. Och om det faktiskt finns någon enda människa som ändå har lyckats lösa gåtan har vederbörande blivit uppslukad antingen av en dinosaurie eller av fascinationen för vilka tider och platser som kan besökas, och är således oförmögen och/eller ointresserad av att dela med sig av hemligheten.Vad sägs om två alternativ som jag kom på nu: Att tidsresor uppstår naturligt men otroligt sällan, och/eller att det krävs en sådan stor mängd energi att det nästan är omöjligt att genomföra?
Åhå. Men du får gärna redogöra för hur du har tänkt att det ska fungera. Det kan ju liksom påverka diskussionen.Och innan nån frågar, ja tidsresning är närvarande i Ragnarök, men det är en viss skillnad med tanke på att det handlar om en slutstrid mellan gudar och den gamla världens död
Posted 04 October 2012 - 20:00
Posted 04 October 2012 - 20:06
Posted 04 October 2012 - 20:09
Vilka NS-serier är på gång nu, som involverar tidsresor? Man kanske ska anpassa våra resonemang efter dem så att inte allt det jobbet är ogjort?
Posted 04 October 2012 - 20:15
Man kan väl säga att det som förflyttas igenom tiden, återgår till sin startpunkt(starttid) när balansen försöker återställas. Så återresa "återställer" balansen,men vad man inte vet är att man nu befinner sig i en ny framtid.
Posted 04 October 2012 - 22:14
GNÅ! Gudarnas Budbärare!
Gnå
Verkligt namn: Gná Vindrdottir
Yrke: Budbärare, kurir, och ibland krigare.
Identitet: Känd inom Nordiska trossamfund, men generellt ansedd som en myt. Hemlig identitet.
Laglig status: Ny medborgare av Sverige, ostraffad. Före detta medborgare i Asgård, ostraffad.
Civilstånd: Ogift.
Kända släktingar: Frigg ( mor), Vilie och Ve ( fäder), diverse kusiner och halvsyskon bland dom andra Asarna.
Födelseort: Asgård - Gudarnas boning.
Operationsbas: Förut alla världarna inom Nordisk kosmologi, förutom Hel (8 st): Asgård, Midgård, Utgård, Vanaheim, Nidavellir, Alfheim, Niflheim, och Muspellheim. Nu endast Midgård.
Första framträdande: Ragnarök - Prolog.
Historia:
Ur sagas rullor - kapitel 8: Odens irrfärder, vers 4
"Så kom det sig en dag, att gudarnas Kung, den Enögde Odin, beslöt sig för att färdas ut i dom 9 världarna, ensam. I hans frånvaro satte han sina bröder, Vile och Ve att styra över gudarna och deras land - Asgård.
Medans han var borta, så styrde hans bröder i sanning allt som Oden en gång rått över.
Allt utom Odens unga fru, Frigg, var deras att styra. Men Vile och Ve kunde inte länge stå emot lockelsen som gudarnas drottning medförde, och snart hade dom påbörjat en affär med Odens Frigga.
Vad få vet, är att denna korta union mellan dom ställföreträdande gudakonungarna och gudarnas Drottning, bar oväntad frukt. I hemlighet födde Frigg en flicka, som ärvde Viles snabbhet, Ve's skarpa sinne och Friggas visdom och skönhet.
Frigga döpte flickan till Gnå, för hon visste att hon skulle få jobba hårt i sitt liv. Barnet växte mycket snabbt, och var snart redan inte längre spädbarn, utan en liten flicka. Så när Oden inte långt efteråt återvände från sina irrfärder, så presenterade Frigg sin nya budbärare för honom:
Gnå Vindrdottir - Budbärarnas framtida gudinna!
Trots att Oden länge misstänkte Gnås ursprung, så sökte han aldrig sanningen, eftersom han själv hade flera otrohetsaffärer utanför sitt äktenskap med Frigg. Och den outtröttliga Gnå färdades snabbare med meddelanden för var dag som gick, och slutade aldrig att sprida gudarnas ord, oavsett hur svårt ett budskap var att framföra. Ingen prövning tycktes henne främmande, då hon ständigt ville visa sin duglighet och sin hängivenhet till Frigg."
Längd: 1.81 meter.
Vikt: 183 kg. Varelser från Asgård har ca 3 ggr så hög densitet som liknande livsformer från Midgård.
Ögon: Ljusblå
Hår: Svart, med liten rand på bakhuvudet med grått hår.
Styrkenivå: Gnå kan lyfta/pressa ca 30 ton under optimala förhållanden, en styrkenivå som en vanlig gudinna från Asgård. Men när hon accellererar sina atomer till superfart så ökar den mekaniska energin som hon kan avge till en okänd nivå.
Känd övermänsklig kraft: Gnå är budbärarens gudinna från Nordisk mytologi, och besitter alla dom övernaturliga förmågor som hör där till. Hon kan på psionisk väg accellerera sina atomer så att dom rör sig fortare, men ändå bibehålla sin molekylära integritet. Detta medför att hon kan röra sig i oerhörda hastigheter, från superfart på flera tusen kilometer i timmen, tills hon når hyperhastighet, och slutligen når en hastighet oerhört nära ljuset.
När hon nått ljushastighet avger hennes kropp såpass mycket energi att hon kan förvränga rumtiden runtom sig, och därmed färdas snabbare än ljuset.
Så länge Gnå håller sig till att springa i subluminala hastigheter så kan hon upprätthålla samma tempo i veckor, eller till och med månader. Hennes ultrahöga uthållighet har tett sig nästan oändlig för åskådare, och har därför gett henne smeknamnet "den outtröttliga".
Gnå har ett extradimensionellt spårsinne som tillåter henne att följa specifika kvantumlägen i kvantumsubsträngar. Hon kan helt enkelt "se" linjer som bildar en stig som tillåter henne att hitta tillbaka till utgångspunkten, när hon rör sig mellan dimensioner. Hon kan även genom koncentration "se" unika kvantumlägen från varelser och föremål, som har för den del av rumtiden som dom befinner sig i, främmande tillstånd.
Förutom sina förmågor från sin roll som Budbärarens gudinna, så besitter Gnå samma övermänskliga krafter och atribut som andra Asar, såsom superstyrka, tålighet, total imunitet mot alla kända jordiska sjukdomar, även genetiska sådana som t ex cancer, och förhöjd livslängd.
Personlighet: Gnå är plikttrogen och har ett stort tålamod, hennes supersnabbhet till trots. Som hennes namn antyder ( "Gno" - hårt arbete) så är hon inte skygg för att ta på sig plikter och arbeten med mål som kan ses närmast ouppnåeliga.
Det ligger inte i hennes natur att beklaga sig och se på en situations hopplöshet, utan hon försöker alltid finna ett fokus och en inre styrka för att slutföra dom uppgifter som kan ligga framför henne.
Trots övermänskliga arbetsmoral, så är Gnå inte en rastlös själ, utan när hon väl får möjligheten till vila, så tar hon väl vara på den. Hon saktar då ibland ner sina atomer till en hastighet något lägre än den som dödliga eller Asar rör sig i, och hittar en plats nånstans långt bort, som bara hon och hennes häst Hofvarpnir kan nå.
Svagheter: Att springa snabbare än ljuset tär kraftigt på dom interna magiska energierna inom Gnå (samma energier återfinns inom alla Asar).
Hon börjar därför åldras snabbare än vanligt efter en sådan kraftansträngning, och måste då fylla på sina energier med dom gyllene äpplena. Om hon tvingas till en längre tid av hyperhastighet, så skulle hon till slut bli såpass gammal att hon skulle kunna dö springandes.
Gnå kan ej heller med lätthet sakta in från överljushastighet, och kan beroende på hur stort översljushopp hon gör, skada inte bara sina skor, men även sina egna fötter och ben.
Övriga noteringar från skaparen: Gnå är snabbare än världens undergång, Ragnarök, och kommer därför att ovetandes för henne själv, att överleva dom gamla gudarnas död. I framtiden kommer Gnå att modernisera sig själv för att passa in i dagens samhälle på Midgård, vad gäller sitt namn, sin klädedräkt och sin kultur.
Trots att Gnå är en av dom sista Asarna, så är hon inte riktigt lika ensam som man först kan tro, utan hennes häst Hofvarpnir är ofta vid hennes sida, närhelst hon behöver färdas nånstans, och på nåt vis, som hon inte själv klarar av.
Svårt att förklara, jag vet men som jag ser det, eftersom Valhalla går bort i just det stunden, så kan Gnå resa fram och tillbaka just då. Jag tror att det har nåt med att med hennes fart och det faktum att Midgård och Valhalla dör ut så skapas det en slags rift mellan de två tidslinjerna som kan innebära att Gnå kan hoppa mellan en ny Big Bang. Lars kan nog förklara det lättare, men jag tror att det var just den här detaljen som tuggar på mig rejält att få igång serien på allvar =/
Posted 05 October 2012 - 10:16
Aha, intressant! Kan man alltså säga att så fort en tidsresa (tur o retur?) har gjorts med en särskild metod, så kan den metoden inte användas igen. Den är liksom sabbad. Det krävs i så fall en ny metod för att en ny resa ska kunna göras. Hm. Vilka NS-serier är på gång nu, som involverar tidsresor? Man kanske ska anpassa våra resonemang efter dem så att inte allt det jobbet är ogjort?
Vad är anledningen. Är det något som fysiskt gör det omöjligt? Eller finns det nån tidspolis som sätter P för metoden i efterhand för att förhindra det? Och vilken tid är samam tid? Den pikosekund man anlände, eller tiden från det man anlände till det man åkte ifrån som är blockerad så ju längre man stannar, desto mer sabbar man för sig själv?
En relaterad sak är, ifall man nu kan resa med nån form av teknologi, kan man också med nån form av teknologi observera andra tider? Kan man resa åt bägge håll, dvs förbi nutiden framåt också? Vad händer om man orsakar en logisk paradox? Snappar tiden tillbaks, eller skapar man en alternativ tidslinje med sin handling...
Posted 05 October 2012 - 14:20
Kan man resa framåt i tiden? Antingen nej, för den finns inte än, eller ja det går, men då kan man inte åka tillbaka.
-------------------------------------------------
Men egentligen, hallå! Allt beror väl på vad man vill berätta. Att skapa en tidsresenär-figur spelar ju ingen roll, om det inte finns en berättelse där den hör hemma. Det är ju inte en rollspelsvärld ni skapar, det är ju underhållning. Det som förekommit i en serie, behöver ju nödvändigtvis inte användas igen ... om nu inte behovet uppstår. Måste det finnas förklaring på allt för att det ska förekomma i berättelsen?
Hur många läsare bryr sig om hur världen funkar, när de läser ett avsnitt? Det är nog få som ids läsa en manual (även om den nu mest är till för manusskrivaren). Samma gäller väl i stort den här fixeringen vid att skriva rollformul.. karaktärsbeskrivningar som är som noveller. Det är ingen som bryr sig om figuren kan ta 250kg i bänkpress, det som spelar roll är det som går att omsätta till dialog eller bilder.
-------------------------------------------------
Okej Tror jag ska utveckla min tankegång lite.
Svenska superserier, är ju ett samarbetsprojekt, som skapas av er tillsammans.
Ni lägger fokus vid olika personligheter/karaktärer/seriefigurer och det finns ingen gemensam övergripande berättelse som ni måste förhålla er till. Istället så är det upp till var och en att skapa en berättelse och berätta den så att det inte gör våld på de olika rollernas karaktärer. De kan med andra ord inte utvecklas så mycket (nästan inte alls) över tid. Dels för att inte ändra figurens beskrivning och dels för att äventyren inte berättas kronologiskt.
Är figuren övergripande och berättelsen underordnad, så har man samma form som de flesta såpor/tvserier/sit-coms rör sig inom. Figuren är konstant, den kanske ändras tillfälligt, men återgår alltid till sitt "rätta jag" i slutet.
Alltså, behöver man inte egentligen bestämma en kontinuitet av världen, för världen är de facto seriefurerna och deras relationer. Saker som hänt, behöver inte påverka framtida äventyr/berättelser.
Skulle man skapa en övergripande berättelse, är jobbet med karaktärsbeskrivningarna (som de är utformade nu) bortkastad tid, då de hela tiden måste skrivas om allt efter hur figuren utvecklas av berättelsen. Vilka figurer som behövs och vilka bifigurer som förekommer, skulle även det styras av vad berättelsen behöver för komponenter. Det vill säga, det blir meningslöst att skapa en panteon om den inte fyller ett behov.
Men, det beror givetvis vilket fokus man lägger på projektet. Karaktärer eller berättelse.
Edited by Isegrim, 05 October 2012 - 14:52.