Det beror på vad de andra tycker, annars blir det bara förvirrande
Figurer
Posted 14 January 2013 - 17:30
Posted 14 January 2013 - 21:43
Står det inte nåt i stil med att hon har liknande krafter som en vampyr? Vilka krafter är det? Det borde stå i beskrivningen.Ja, förr eller senare antar jag att vi måste bestämma oss för hurudana vampyrerna äro i NS-världen. Men det kan, i likhet med mycket annat, bli en lång diskussion som kan föräras en egen tråd när man blir på det humöret. Eller också kan någon helt enkelt göra en serie som avslöjar saker, och hoppas att ingen blir ledsen därav. Eller så kan någon göra en serie som inte avslöjar något över huvud taget, och därmed slippa ta ställning.
Hon är delvis odödlig och kan läka ihop sår av dödligare varianter, och kanske en lem eller två men det är extremt smärtsamt procedur.Vad betyder delvis odödlig? Och hur funkar hennes läkning av avlägsnade kroppsdelar? Växer de ut, eller är det fråga om att plocka upp sätta tillbaks? Måste hon då sy dit dem, eller räcker det med att de hålls på rätt plats, och i så fall hur länge? Blir det några ärr efter eller läks hon perfekt? Skulle hon kunna sätta dit någon annans arm om hennes egen blev pulvriserad?
Hmm... inte för att vara den som är den, men varför kan hon inte bara ha den traditionella vampyrstyrkan av 10 man?Traditionella? Enligt vem då? Alla vampyrberättelser har sina egna regler, så vi får väl göra som vi vill.
En ungefärlig nivå som hon hamnar på då, med tanke på att hon är vältränad, skulle kunna vara kring... 1 ton, give or take.Det känns i och för sig som att det räcker ganska bra. Hundra ton är ju faktiskt... en del.
Posted 14 January 2013 - 22:33
Ah jamen visst, ser ni. Man ska alltid lita på Den Gröna Hämnaren som kommer och frågar så många frågor samtidigt.
-Jag tycker att vi borde ha en slags "creature feature" bibel som kan förklara mer detaljer om NS' version av alla monster och mytologiska varelser, så att det blir fast om hur en vampyr funkar i just denna värld och att ingen annan författare får för sig att de glittrar i solljus eller liknande.
- Okej, jag får hålla med om att säga att Jeanne är "delvis odödlig" kan ställa fram en massa fler frågor. Anledningen var bara försöka begränsa hennes "god mode" via hennes styrka och hennes odödlighet. Men okej, för att svara på alla frågor och hoppas att det räcker till Hämnarens noggrannhet. Det räcker att hålla armen på plats med vare sig sin andra hand eller tejp, och ärren går bort inom tids nog liksom vissa ärr ibland och det kan gå att växa fram en arm eller ben eller så beroende på hur mycket blod och vilja att ha en ny arm krävs, för att växa fram en ny lem gör ont. Så hon är försiktigt att inte kasta sig fram i vissa situationer.
Posted 19 January 2013 - 20:59
Jag har ändrat på Jeannes profil att hon är 100% odödlig och kan läka ihop all typ av sår, men det som kan döda henne, är under dagen då hon har inga krafter, och halshuggning under natten
Posted 19 January 2013 - 23:00
Jag förstår exakt vad du har för problem att lösa.
Posted 24 January 2013 - 13:47
Ah jamen visst, ser ni. Man ska alltid lita på Den Gröna Hämnaren som kommer och frågar så många frågor samtidigt.Jajamen. Icke sviker jag den uppgiften utan vidare.
-Jag tycker att vi borde ha en slags "creature feature" bibel som kan förklara mer detaljer om NS' version av alla monster och mytologiska varelser, så att det blir fast om hur en vampyr funkar i just denna värld och att ingen annan författare får för sig att de glittrar i solljus eller liknande.Precis. Sådant ska tydliggöras i guiden (och givetvis på wikin). Men antagligen föregås det av en diskussion. När någon är på humör för en sådan kan vederbörande sätta igång den, antingen genom att starta en tråd på ämnet, eller genom att skriva en wikiartikel där en massa saker påstås, och påpeka på forumet att artikeln finns och att dess innehåll kommer att betraktas som sanning om ingen säger emot.
Jag har ändrat på Jeannes profil att hon är 100% odödlig och kan läka ihop all typ av sår, men det som kan döda henne, är under dagen då hon har inga krafter, och halshuggning under nattenSå när det är sol är hon i princip en vanlig människa, och när det är natt är hon... eh... McLeod? Följdfrågan kan ju bli varför det är just halshuggning som gäller och vad som funkar som halshuggning.
Posted 24 January 2013 - 18:10
Jag tycker inte vi behöver en creature feature än. Min åsikt är att det räcker med den sektion som finns om övernaturliga väsen i Skaparguiden nu.
Posted 24 January 2013 - 19:02
Så när det är sol är hon i princip en vanlig människa, och när det är natt är hon... eh... McLeod? Följdfrågan kan ju bli varför det är just halshuggning som gäller och vad som funkar som halshuggning.
Oh, for crying out.... En halshuggning är en halshuggning, huvudet sepereras från kroppen. Det betyder att denna person finns inte mer. Hon har gått ut för att möta sin skapare. Hon är berövad livet, må hon vila i frid! Om hon inte sköt sig själv, skulle hon hosta upp prästkragar! Hennes metaboliska processer är nu historia! Hon sparkade skopan! Kör ner gardinen och sjöng med himla kören!
Det här... är en förra detta person! (well, better have her replaced then)
Vad mer vill du ha och hur mer specifikt vill du ha det? Ja, på dagen är hon mer eller mindre en svag vanlig människa minus sina förmågor och det enda hon kan förlita sig på är att vara försiktigt och sin träffsäkerhet. Det funkar väl? Man förstår det? På natten är hon typ som McLeod mer eller mindre, visst men även det måste hon vara försiktigt, även McLeod hoppar inte precis i vattnet precis intil en stor båt propeller.
Plus, jag körde med Dracula regeln, han blev också försvagad i solljus, det hela med att brännas i solen var nåt som Hollywood hittade på. Eller ska vi köra med Deadpool/Wolervine/Project X regeln, fullt regeneration och 150% odödligt att INGEN eller INGET dödar henne, inte ens en atombomb?
Posted 24 January 2013 - 20:33
Jag tycker inte vi behöver en creature feature än. Min åsikt är att det räcker med den sektion som finns om övernaturliga väsen i Skaparguiden nu.
Microsoft Word. Jag menar att jag håller med om detta.
Posted 24 January 2013 - 20:58
Fast jag tror inte att det är det Hämnaren menar, utan snarare om varför det är just bara halshuggning som kan döda henne på natten?
Traditionellt sett så kan vampyrer även brännas med eld, skjutas med silverkulor, eller pålspetsas, som du nog känner till. Hur kommer det sig att bränning t ex, inte fungerar på Jeanne?
Så när det är sol är hon i princip en vanlig människa, och när det är natt är hon... eh... McLeod? Följdfrågan kan ju bli varför det är just halshuggning som gäller och vad som funkar som halshuggning.
Oh, for crying out.... En halshuggning är en halshuggning, huvudet sepereras från kroppen. Det betyder att denna person finns inte mer. Hon har gått ut för att möta sin skapare. Hon är berövad livet, må hon vila i frid! Om hon inte sköt sig själv, skulle hon hosta upp prästkragar! Hennes metaboliska processer är nu historia! Hon sparkade skopan! Kör ner gardinen och sjöng med himla kören!
Det här... är en förra detta person! (well, better have her replaced then)
Vad mer vill du ha och hur mer specifikt vill du ha det? Ja, på dagen är hon mer eller mindre en svag vanlig människa minus sina förmågor och det enda hon kan förlita sig på är att vara försiktigt och sin träffsäkerhet. Det funkar väl? Man förstår det? På natten är hon typ som McLeod mer eller mindre, visst men även det måste hon vara försiktigt, även McLeod hoppar inte precis i vattnet precis intil en stor båt propeller.
Plus, jag körde med Dracula regeln, han blev också försvagad i solljus, det hela med att brännas i solen var nåt som Hollywood hittade på. Eller ska vi köra med Deadpool/Wolervine/Project X regeln, fullt regeneration och 150% odödligt att INGEN eller INGET dödar henne, inte ens en atombomb?
Posted 24 January 2013 - 23:11
För att det var det mest logiska svaghet som passades bäst för mig personligen, halshuggning kan döda vadsomhelst.
Plus så har det varit en massa regler om hur man ska döda en vampyr och många utav de är ganska fåniga som just varför är vampyrer allergiska mot vitlök, stormhattsblommor och rinnande vatten som floder.Och så finns det andra skumma regler som om du häller ut ris eller frön på golvet, måste vampyren samla ihop de och räkna varenda en. PLus, eld må vara dödligt, men så skulle det vara detsamma för Deadpool och Wolverine att de inte kunde komma tillbaka efter det.
Wow, för att vara en figur som alla här på forumet så är Jeanne Nocturne en svåt nöt att knäcka.
Hur ska man lösa det? FÖrslag?
Posted 24 January 2013 - 23:47
Du jag hade enorma problem med Ghast så jag vet vad du måste genomgå. Men jag har inga förslag att komma med.
Posted 25 January 2013 - 17:14
För att det var det mest logiska svaghet som passades bäst för mig personligen, halshuggning kan döda vadsomhelst.Plus så har det varit en massa regler om hur man ska döda en vampyr och många utav de är ganska fåniga som just varför är vampyrer allergiska mot vitlök, stormhattsblommor och rinnande vatten som floder.Och så finns det andra skumma regler som om du häller ut ris eller frön på golvet, måste vampyren samla ihop de och räkna varenda en. PLus, eld må vara dödligt, men så skulle det vara detsamma för Deadpool och Wolverine att de inte kunde komma tillbaka efter det.
Wow, för att vara en figur som alla här på forumet så är Jeanne Nocturne en svåt nöt att knäcka.
Hur ska man lösa det? FÖrslag?
Just det där med att en vampyr måste plocka upp och räkna riset eller fröna tycker jag man gör alldeles för lite av, det är en superkul detalj. Fast jag har läst a det var knappar man lade ut på sovrumsgolvet.
Posted 25 January 2013 - 17:50
Fast det där med riset skulle egentligen passa henne då hon är ju trots allt galen.
Posted 25 January 2013 - 20:43
Jamen då skulle det vara mer av en tvångsyndrom än annat
Posted 26 January 2013 - 02:15
Men det skulle vara en kul oförmåga att använda. Likt Supermans svaghet för kryptonit. En sådan unik svaghet skulle stärka henne som karaktär. Finns det något tråkigare än en oslagbar figur. En karaktär behöver svagheter för att göra henne/han riktigt intressant.
Posted 26 January 2013 - 16:13
Jag har egentligen aldrig varit intresserad av vampyrer och har helt struntat i dom senaste årens vampyrboom. Legender ändras ju över tiden och jag kan ju här ha missat en del förändringar, men förr i tiden blev ju vampyrer till genom att bli smittade via ett bett av endera en mänsklig vampyr eller en fladdermus. Det var antingen-eller, endera var man smittad eller också var man inte det.
Nu står det i Jeannes personbeskrivning att hon hade en vampyr till mor och en människa till far och att hon därmed blivit född till "halvvampyr". Hur skulle det kunna gå till? Även om fadern inte blivit smittad så skulle ju hans sperma definitivt ha blivit det. Så av det lilla jag tror mig veta om vampyrer så kan ingen bara vara hälften vampyr. Det skulle vara kul att höra vad ni har för svar på det! ![]()
Posted 27 January 2013 - 10:00
Jag är helt inne på det där med ris svagheten, massor med komiska scener där, plus hon kan ha andra udda tvångsyndromer, som att undvika vitlök och sånt. INte för att hon är svag eller allergisk mot de, utan bara att hon TROR att det är vad vampyrer hatar fast de inte gör det.
Svar till Libby: Vår serievärld, våra regler ![]()
Posted 27 January 2013 - 10:12
Okey, att jag inte tänkte på det!
![]()
Posted 27 January 2013 - 23:24
Det här... är en förra detta person!
Ja, så långt är jag med. (Sedan har vi för all del också frågat oss vad döden egentligen betyder, och kanske aldrig riktigt svarat ordentligt på det, men det får vi väl betrakta som en separat fråga som vi kan återuppta vid ett annat tillfälle, eller i en annan tråd.) Vad jag funderade över var kanske mer vad som är själva grejen med halshuggningen. Har det till exempel med strupen att göra, eller med att man skiljer hjärnan från hjärtat, och skulle det i så fall gå lika bra att att lägga snittet från armhåla till armhåla, eller att liksom slita ut hjärtat för den delen?
Microsoft Word. Jag menar att jag håller med om detta.
Vad är skillnaden?
varför är vampyrer allergiska mot vitlök, stormhattsblommor
Det är väl inte så ologiskt i och för sig. Varför inte liksom?
och rinnande vatten som floder.
Det känns ju mer långsökt, men kan säkert förklaras om man verkligen vill anstränga sig för att det ska vara så.
Och så finns det andra skumma regler som om du häller ut ris eller frön på golvet, måste vampyren samla ihop de och räkna varenda en.
Det kanske mest gäller autistiska vampyrer ![]()
Fast jag har läst a det var knappar man lade ut på sovrumsgolvet.
Det är väl inte riktigt någon skillnad i sammanhanget.
Jag har egentligen aldrig varit intresserad av vampyrer och har helt struntat i dom senaste årens vampyrboom. Legender ändras ju över tiden och jag kan ju här ha missat en del förändringar, men förr i tiden blev ju vampyrer till genom att bli smittade via ett bett av endera en mänsklig vampyr eller en fladdermus. Det var antingen-eller, endera var man smittad eller också var man inte det.
Nu står det i Jeannes personbeskrivning att hon hade en vampyr till mor och en människa till far och att hon därmed blivit född till "halvvampyr". Hur skulle det kunna gå till? Även om fadern inte blivit smittad så skulle ju hans sperma definitivt ha blivit det. Så av det lilla jag tror mig veta om vampyrer så kan ingen bara vara hälften vampyr. Det skulle vara kul att höra vad ni har för svar på det!
Dhampirer är inget nytt påfund, och precis som med helvampyrer finns det gott om olika tolkningar om hur de fungerar. Vanligt är att de får de fördelaktiga egenskaperna från både människor och vampyrer, men i en del berättelser är det tvärtom, och i en del är det lite blandat. Hur som helst föranleder de ju oundvikligen frågan om hur vampyrer så att säga förökar sig. Som du säger, så är det klassiska att vampyrism sprids via bett (Exakt vad som avgör om den bitne blir vampyr eller inte är förstås också något som varierar mellan olika berättelser.) men uppfattningen förekommer också att vampyrer är en egen ras som föder barn på samma sätt som människor gör. Jag har lite svårt för kombinationen av dessa.
Jag är helt inne på det där med ris svagheten, massor med komiska scener där, plus hon kan ha andra udda tvångsyndromer, som att undvika vitlök och sånt. INte för att hon är svag eller allergisk mot de, utan bara att hon TROR att det är vad vampyrer hatar fast de inte gör det.
Det skulle nog faktiskt passa henne. Det tror jag man kan göra mycket roligt av. Och eftersom hon är dhampir kan det ju tänkas att hon tål saker som helvampyrer inte gör och tvärtom.
Svar till Libby: Vår serievärld, våra regler
Exakt. Och oundvikligen långa diskussioner om dem. En sak jag har funderat över är just det som Libby berör ovan. Hur sprids vampyrism i NS-världen? I och med Jeannes ursprung vet vi än så länge att:
- en vampyrkvinna kan föda en människomans barn,
men vi vet inte att
- en människokvinna kan föda en vampyrmans barn.
- att två vampyrer kan få barn tillsammans.
- att en människa kan bli vampyr.
Inget av detta är ju självklart. Som jag antyder ovan, tänker jag mig att vampyr antingen är något man föds till eller något man kan bli. Inte både och. Om man föds till vampyr, genom att ens föräldrar är vampyrer, kan vi ändå tänka oss att vampyrer och människor kan hybridisera, och förmodligen då på båda hållen. Om vampyrer där emot är vandöda människor känns det lite långsökt att de skulle kunna få barn. Men i så fall kan vi ju ändå bestämma att de kan det tillsammans med en levande människa. Därpå uppstår följdfrågan om huruvida det spelar någon roll om den som är levande är man eller kvinna. Det kan ju antingen vara så att det krävs en levande kvinna, eftersom barnet måste växa i en levande livmoder (vilket vi kan utesluta om det är Jeannes mamma som är vampyr) eller att det krävs en levande man, eftersom vampyrer inte kan producera spermier.
Posted 28 January 2013 - 00:00
Svar till Libby: Vår serievärld, våra reglerExakt. Och oundvikligen långa diskussioner om dem. En sak jag har funderat över är just det som Libby berör ovan. Hur sprids vampyrism i NS-världen? I och med Jeannes ursprung vet vi än så länge att:
- en vampyrkvinna kan föda en människomans barn,
men vi vet inte att
- en människokvinna kan föda en vampyrmans barn.
- att två vampyrer kan få barn tillsammans.
- att en människa kan bli vampyr.
Inget av detta är ju självklart. Som jag antyder ovan, tänker jag mig att vampyr antingen är något man föds till eller något man kan bli. Inte både och. Om man föds till vampyr, genom att ens föräldrar är vampyrer, kan vi ändå tänka oss att vampyrer och människor kan hybridisera, och förmodligen då på båda hållen. Om vampyrer där emot är vandöda människor känns det lite långsökt att de skulle kunna få barn. Men i så fall kan vi ju ändå bestämma att de kan det tillsammans med en levande människa. Därpå uppstår följdfrågan om huruvida det spelar någon roll om den som är levande är man eller kvinna. Det kan ju antingen vara så att det krävs en levande kvinna, eftersom barnet måste växa i en levande livmoder (vilket vi kan utesluta om det är Jeannes mamma som är vampyr) eller att det krävs en levande man, eftersom vampyrer inte kan producera spermier.
Bra, vi verkar ha samma grundinställning. Även om det är rena fantasier det vi intresserar oss för så vill jag helst att det ska finnas någon form av logik och fasta regler som styr. I just det här fallet kan man också tänka sig att vissa människor är imuna mot vampyrer, exempelvis pga någon speciell blodgrupp eller så. Det kan ju vara så att det endast är män med denna blodgrupp som kan bli far till en Dhampir.
Edited by Libby, 28 January 2013 - 06:12.
Posted 28 January 2013 - 09:26
Okay, Hämnaren, när du inte ställer hundra femti tusen frågor om själva logiken om en blommas effekt på en vampyr och accepterar det lättare än en halshuggning som en vampyrs svaghet, nånting skumt händer här ![]()
OKay, vad sägs om det här? Vi skippar helt och hållet halshuggningen, och säger att alla vampyrer blir så pass svaga på dagarna att de blir dödliga igen i denna serievärld, för att de får krafter via natten och hela köret men när det är dag så måste de lägga ned och "ladda" vilket är en perfekt tid för alla vampyr jägare att leta efter vampyrer och göra av med de utan större problem med vare sig eld, en pål eller till och med en motorsåg, plus så har Jeanne nu ett handtag med olika tvångsyndromer som kan funka som svagheter.
Jag gillar Libbys förslag om att en mänsklig man med en mycket sällsynt blodgrupp eller DNA eller immunsystem kan få en kvinnlig vampyr gravid och därmed lista upp dhapmiren som extremt sällsynt ras. Och av det är av just samma anledning vi borde ha en creature bibel, som kan lätt förklara svagheter och styrkor på monster och varelser i NS världen. Som varulven, dör den även om man skjuter en silver kula på dess fot? Och så vidare.
Posted 28 January 2013 - 18:53
En aspekt till av det hela är just den övernaturliga aspekten, det kanske inte finns en logisk förklaring till vampyrers svagheter, eller styrkor. Det kanske finns fler än en typ av vampyrer med olika krafter och svagheter.
Ur ett praktiskt perspektiv, när det gäller allt gällande NS och deras värld så bör man tänka efter när man "behöver" en diskussion. För att ta vampyrdiskussionen här som ett konkret exempel.
Om vi tar diskussionen, och bestämmer vissa faktorer, då har vi skapat regler för hur vampyrer fungerar. Det är bra om man vill ha en fast mall för vampyrer, och det kanske vi vill ha för det ger författarna vetskapen hur vampyrer fungerar i världen och vad som gäller Jeannes status.
Om vi struntar i diskussionen, eller åtminstone inte bestämmer något, då kan en författare hitta på egenskaper helt efter eget huvud, vilket ger mer frihet men kan förstöra känslan för vampyrer som Jeanne som Viktor tänkt dem.
Jag ser för- och nackdelar med båda sätten.
Posted 28 January 2013 - 20:15
ja men just nu vill jag bara ha en så pass bra lösning på Jeannes god mode att Hämnaren blir typ så här när han ser att det inte finns fler frågor att ställa för allt står klart och tydligt:
http://www.youtube.com/watch?v=sKayLq1d5Bs
Posted 29 January 2013 - 06:28
Hämnaren har alltid fler frågor.
Jag har egentligen bara två synpunkter.
1. Låt Jeanne och alla andra vampyrer (mm) bli svagare än vad Jeanne är nu.
2. Ha riktigt enkla regler (eller inga)! Att plöja igenom och arbeta efter NS-guiden är tillräckligt mastigt redan som det är.