Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1476 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 February 2013 - 18:20

Det vore kul att se till och med JN varma upp till henne

#1477 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 February 2013 - 18:46

Betjänten har en superkraft som gör att hon föryngras var gång basen ändrar form.

Lite märklig kraft. Varför ska hon ha den? Kan den leda till att hon blir en bäbis?

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1478 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 07 February 2013 - 18:48

oj, det var verkligen galet. Jag gillade bättre Schenströms förslag

#1479 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 07 February 2013 - 20:05

oj, det var verkligen galet. Jag gillade bättre Schenströms förslag

Håller med.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1480 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 07 February 2013 - 20:29

Så ja vi behöver skriva upp en profil på henne, FORT!!

#1481 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 07 February 2013 - 20:49

Så här står det i guiden:

BETJÄNTEN
Gruppens betjänt är en kvinna som kanske haft ihop det med en eller flera av
gruppmedlemmarna. Hon är troligen blond. Hon är troligen varm och omtänksam och
arbetssam.

Betjänten har en superkraft som gör att hon föryngras var gång basen ändrar form.

Men eftersom ingen har gjort något egentligt av henne ännu, kan du nog hitta på ganska mycket som du vill, Per.

Själv undrar jag kanske främst: Närifrån till när var hon deras betjänt? Och var höll hon hus under alla de hittills gjorda NS-serierna?

Hmmm låter som en intressant karaktär, Nu var det tänkt att hon bara skulle medverka i en enda ruta, någon som Greven ger i uppgift att se efter hans älskade Ayoula som sitter fastbunden, medan han själv ger sig efter Doktor Dedrup! Kan hon heta Jonsson, jag har för mig att det är den svenska motsvarigheten till det engelska Jeeves. Har hon varit ihop med Greven kanske? Då kanske hon är svartsjuk på Ayoula...

#1482 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 07 February 2013 - 22:00

Ett förslag till bild på Jonsson, inspirerad av Scarlett Johanssons utseende

jonsson01.jpg

#1483 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 07 February 2013 - 22:35

Me accept it.

#1484 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 08 February 2013 - 05:22

Jag tycker inte man skall göra henne till en snäll och moderlig figur, utan göra henne til på ytan snäll och moderlig medan hon i verkligheten är ute efter Greven och hans miljoner!

#1485 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 February 2013 - 08:37

Det med hennes föryngringskraft var en idé sedan början av NS-arbetet, men nåt vi aldrig kom överens om. Tror det var PredaBots idé men tror att han tänkt att föryngringen skulle ske så att hon är en ständig "lagom" ung ålder. Man kan tänka sig isåfall att betjänten kom med den levande basen, lite som han Gatekeeper (inte säker på namnet) när X-men bodde i Reavers bas i Australien.

Om hennes plan är Grevens miljoner, då bör hon inte vart med hela tiden, om hon inte ska vara en snudd på komisk figur för då lär det till slut bli en lång räcka med misslyckanden, eller nån stor, långtida plan. I det enda manus hon varit med så är hon närvarande i den moderna perioden.

#1486 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 08 February 2013 - 13:28

Försöker vi göra henne till Maxwell Lord eller nåT?? Nej nej nej, det är helt oacceptabelt, att göra henne till en okej karaktär för att sedan förråda gänget utan anledning.

Det är bättre om hon är en sekondär ledare eller talesman för NS när Greven är borta av en anledninge eller något. Visst kan vi hinta om att hon kan förråda sina vänner men det är bara falska rykten

#1487 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 08 February 2013 - 13:53

Försöker vi göra henne till Maxwell Lord eller nåT?? Nej nej nej, det är helt oacceptabelt, att göra henne till en okej karaktär för att sedan förråda gänget utan anledning.

Det är bättre om hon är en sekondär ledare eller talesman för NS när Greven är borta av en anledninge eller något. Visst kan vi hinta om att hon kan förråda sina vänner men det är bara falska rykten

Som läsare håller jag fullständigt med. En "betjänt" i ett sånt här sällskap ska vara en gammal trotjänare och inte någon man kanske hittar på arbetsförmedlingen. Gör henne mycket gärna till en "snäll och moderlig figur" med mycket omsorg om gruppen, en sådan som kan ge JN en stickad mössa så att hon inte ska frysa om huvudet.
Det ska inte vara någon ung dam, men gärna med tidslöst utseende som inte ser ut att åldras. (Egentligen åldras hon inte heller eftersom hon en gång hjälpte Grevens farfar med ett mycket märkligt expriment som gick lite snett, och hon utsattes för en dos strålning som gjorde att hon slutade åldras). Eftersom hon har varit med om mycket i sin dag så klarar hon det mesta praktiska som att laga en gourmetmåltid, gräva ut kulor ur en sårad, eller laga en tvättmaskin. Några superkrafter i övrigt får hon ju inte ha, men gärna lite mystisk framtoning eftersom mycket få nu levande känner till hennes bakgrund.

#1488 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 08 February 2013 - 14:01

Just det, en mycket vällärd kvinna som är nästan bättre och mer effektiv än Jeeves, THE VIKTOR APPROVES!! Plus det känns lite retro att ha en karaktär vars origin är rena 40 tals science fiction rullen. Och lite bättre än att låta henne vara förkopplad till ett levande rymdbas.

Edited by DarkPaladin300, 08 February 2013 - 14:11.

#1489 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 08 February 2013 - 14:19

Jag håller med The Viktor.

#1490 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 February 2013 - 17:20

Jag håller med Sret som håller med The Viktor som håller med Libby och tvärt om. Gör en enkel grej av det.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1491 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 February 2013 - 21:48

Jag håller faktiskt med er andra också. Men kan hon inte få vara lite äldre? Men väldigt välbehållen, helt enkelt. Ser ut att vara kring 45 ( hon är m ao inte helt odödlig, åldras bara långsammare). men borde egentligen se ut som kring 87 ( strålning o de där), eftersom hon varit i grevens hushåll sen hans farfar var en av organisatörerna till NS föregångare under andra världskriget.

( Detta kan vara den tidigare hintade men nu avslöjade anledningen till att Greven startade NS: det stod i hans farfars testamente, att han måste göra det, för att få ärva.)

Hon kan m ao vara en bra länk till den gamla tiden, och vara en inspirationskälla för dom nya unga hjältarna, med berättelser från back in the day.

Kanske att hon är Norska? Och var med ett kort tag i motståndsrörelsen där.

Förslagsvis skulle hon kunna ha varit ihop med Liemannen under det brinnande kriget, MEN, under efterkrigstiden så gjorde dom slut, då hans hat mot kommunismen fortsatte, och blev McCarthy fars-artat.

Nuförtiden så har Liemannen kommit på andra tankar, efter Rysslands fall, och vill i hemlighet få komma tillbaka till henne. Kanske att hon överväger det också? Hade varit kul med en date-night historia, där vi får se flashbacks till WW2.

Edited by PredaBot, 08 February 2013 - 21:53.

#1492 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 08 February 2013 - 22:05

Och hon kan känna till JN mer än andra i gruppen, och vice versa vilket gör att hon kan kontrollera henne bättre än greven själv

#1493 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 08 February 2013 - 22:11

Och hon kan känna till JN mer än andra i gruppen, och vice versa vilket gör att hon kan kontrollera henne bättre än greven själv

Låter som det kan bygga upp för många festliga händelser.

#1494 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 08 February 2013 - 22:55

Uppskattar idén att hon är äldre en de andra NS-medlemmarna (med få undantag). Skulle vi kanske rentav kunna unna oss att låta henne vara med redan under artonhundratalets tidigare halva? Kanske träffade hon Jöns som barn. (Det kan betyda antingen att det var hon eller han (eller båda) som var barn när de träffades. Vilket passar, eftersom det ännu är fråga om ett kanske.) Kanske är de rentav släkt. Hon kanske är hans syster eller dotter eller... något annat. Hur som helst kan hon ju ha varit betjänt åt Grevens släkt länge. Varför hon har hängt kvar hos dem hela tiden är en fråga som förmodligen har ett intressant svar. Dock är saken att detta kanske leder till att vissa saker måste besvaras om Greven och hans bakgrund. Är han till exempel greve?

#1495 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 February 2013 - 00:23

Hon kanske vet nåt otäckt som kommer/kan hända som har sitt ursprung till 1800-talet, och försöker leda NS på rätt väg. Hon är välvillig och håller ett öga på gänget då hon snabbt förstår att de är den största chansen att avvärja hotet. Av nån anledning kan hon inte säga det rakt ut (än?). Hon ser till att Greven följer sin förfaders önskan.

#1496 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 February 2013 - 00:29

Uppskattar idén att hon är äldre en de andra NS-medlemmarna (med få undantag). Skulle vi kanske rentav kunna unna oss att låta henne vara med redan under artonhundratalets tidigare halva? Kanske träffade hon Jöns som barn. (Det kan betyda antingen att det var hon eller han (eller båda) som var barn när de träffades. Vilket passar, eftersom det ännu är fråga om ett kanske.) Kanske är de rentav släkt. Hon kanske är hans syster eller dotter eller... något annat. Hur som helst kan hon ju ha varit betjänt åt Grevens släkt länge. Varför hon har hängt kvar hos dem hela tiden är en fråga som förmodligen har ett intressant svar. Dock är saken att detta kanske leder till att vissa saker måste besvaras om Greven och hans bakgrund. Är han till exempel greve?

Njaaa, det känns inte riktigt korrekt, känns som att dra till det lite för mycket.

Edited by PredaBot, 09 February 2013 - 00:30.

#1497 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 09 February 2013 - 01:35

Njaaa, det känns inte riktigt korrekt, känns som att dra till det lite för mycket.

Vilket?

#1498 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 09 February 2013 - 02:11

Inte för att  vara den Gröna hämnaren, men det är nog ett av dina kortaste inlägg hittills! Skämt å sido, jag tror att han menar att han vill ha en mera "jordnära" förklaring.

#1499 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 February 2013 - 07:49

Som författare vill jag ha det enkelt. Det är tillräckligt knepigt att få ihop vissa manus redan som det är. Enkelt = låt henne vara en vanlig betjänt, eller ta bort henne och låt Greven ha denna roll också.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1500 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 09 February 2013 - 14:23

Ofta är ju det enkla bäst, åtminstone till att börja med. Om ni enas om att hon är en gammal trotjänare som är mycket äldre än hon ser ut att vara, så räcker det ju långt. Den som enbart vill använda henne som tjänare kan ju göra så, och den som vill göra hintar om att hon var med i spelet redan för flera hundra år sedan kan göra det. Man behöver inte förklara allt, läsarens fantasi fyller ut tomrummen. Robert Jordan var ju en mästare på det där, att antyda utan att förklara. Det antyds ju exempelvis att Cadsuane Sedai hade egna planer som hon arbetat på i närmare 100 år, men vi får aldrig veta vilka planerna var eller vilket mål hon hade. Detta och otaliga andra antydningar lockade läsaren vidare i Wheel of Time, "man måste ju bara få veta".<br /><br />Så simma lugnt och låt henne vara en ospecifierad joker så länge. Tids nog kommer någon av er med ett manus där det behöver förklaras mer och då kan ni ta ställning till detaljer.

Edited by Libby, 09 February 2013 - 20:21.