Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1601 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 November 2013 - 18:46

Gillar idén med korta ursprungshistorier. Har själv presenterat detta någonstans i forumet, men föreslog 3 sidor styck om jag minns rätt. Typ, de sitter och snackar med varandra och kommer in på hur det hela startade för var och en av dem. Vill minnas att jag kallade idén för "ursprung". Själva formen (sidantal osv) är förstås en mindre viktig fråga.

Önskar att mer energi lades på att genomföra idéer än att diskutera dem. Jag vill ju helst läsa själva serierna, inte om dem. Men det är jag det.

PS: riktigt snygga skisser!

Edited by TFels, 14 November 2013 - 18:48.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1602 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 November 2013 - 18:52

THE VIKTOR APPROVES!!

#1603 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 November 2013 - 19:03

Sitter själv och knopar på en tre sidor historia där Ghasts ursprung förklaras, där jag låter Nox förklara direkt för läsaren om Ghast. Samtidigt som jag arbetar med att skriva och färdigställer manusidéer som jag har haft liggande för att få dem gjorda och ur vägen. Har nämligen retat mig själv med det en längre tid.

Kan säga att jag gillar skisserna, lutar mycket mot Faces konceptskiss nummer 1, gillar hur du gjorde med huden runt hennes ögon. Angående General Winter, vi har en bild så det blir att vi får ha en röstning om vilken vi skall ha, gillar båda nämligen.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1604 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 14 November 2013 - 20:22

Gillar idén med korta ursprungshistorier. Har själv presenterat detta någonstans i forumet, men föreslog 3 sidor styck om jag minns rätt. Typ, de sitter och snackar med varandra och kommer in på hur det hela startade för var och en av dem. Vill minnas att jag kallade idén för "ursprung". Själva formen (sidantal osv) är förstås en mindre viktig fråga

Önskar att mer energi lades på att genomföra idéer än att diskutera dem. Jag vill ju helst läsa själva serierna, inte om dem. Men det är jag det.

PS: riktigt snygga skisser!

Gott att höra att tanken redan finns! Gillar även upplägget med att det är en tillbakablick. Mycket kan då förklaras mer i detalj med en "berättarröst", vilket håller nere sidantalet. Man kan kanske säga att utmaningen är att hålla sig inom max tre sidor, men jag gillar flera sidor. Då kan jag använda färre men större rutor. Gott om utrymme att teckna.

Jag har alldeles för lätt att vara kreativ snarare än produktiv. Ska försöka ändra på det med mitt nuvarande serieprojekt.

THE VIKTOR APPROVES!!

Puh! Då får jag leva en dag till...eh...jag menar, TACK! :D 

Sitter själv och knopar på en tre sidor historia där Ghasts ursprung förklaras, där jag låter Nox förklara direkt för läsaren om Ghast. Samtidigt som jag arbetar med att skriva och färdigställer manusidéer som jag har haft liggande för att få dem gjorda och ur vägen. Har nämligen retat mig själv med det en längre tid.

Kan säga att jag gillar skisserna, lutar mycket mot Faces konceptskiss nummer 1, gillar hur du gjorde med huden runt hennes ögon. Angående General Winter, vi har en bild så det blir att vi får ha en röstning om vilken vi skall ha, gillar båda nämligen.

Du är ett föredöme, eller bara fördömd. Nej, vänta...det är nog mer Ghast. Nåja, det lär jag få veta av Nox. Känns som helt rätt karaktär att beskriva en odöd hjälte. Gillar det! :thumbsup: Verkar som Isengrims kommentar blivit lite av en sporre. Själv vill jag göra klart mitt nuvarande serieprojekt med min nya figur Skuggfågel. Ska bara vänta på lite annan feedback.

Kul att du gillade skisserna på Face. Huden runt ögonen är så klart formade som en klassisk "banditmask", som även många hjältar har. Det behåller hennes karismatiska/sexiga/iskalla blick. Hon kan även dölja ansiktet och låta ögonen vara synliga, etc. Min enda fråga är; ska hon ha sin näsa kvar eller inte? Det påverkar hennes utseende ganska mycket.

Jag gjorde en version av General Winter för att den nuvarande bilden hade med flera saker som inte nämndes i beskrivningen. Den bilden är jättebra i sig, gillar hela scenariot, men jag ville bara vara lite mer "korrekt".

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#1605 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 November 2013 - 23:19

Problemet med mig är att jag är alldeles för snäll och inte vilja vara till besvär när andra ritar saker åt mig, det ger mig liksom lite dåligt samvete när jag kommer och ber tecknaren ändra något :(. Som när du ritade Red Jacket åt mig. Det är väldigt tydligt i General Vinters fall, för du är närmare bilden jag hade i huvudet när jag skapade honom än vad den andra bilden vi har på honom är, så för att jag var för snäll kunde jag inte riktigt säga nej till den bilden :(.

Men angående Face, bra fråga om henne, näsa eller ej, svår fråga. Är ärligt talat inget jag har haft en stor tanke på, får väl helt enkelt dra den lätta vägen ur problemet och fråga vad du tycker (där undvek jag allt frågan, hehehe). Men som sagt om "banditmasken" runt hennes ögon, det är en riktigt grymt bra idé.

#1606 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 15 November 2013 - 13:17

Problemet med mig är att jag är alldeles för snäll och inte vilja vara till besvär när andra ritar saker åt mig, det ger mig liksom lite dåligt samvete när jag kommer och ber tecknaren ändra något :(. Som när du ritade Red Jacket åt mig. Det är väldigt tydligt i General Vinters fall, för du är närmare bilden jag hade i huvudet när jag skapade honom än vad den andra bilden vi har på honom är, så för att jag var för snäll kunde jag inte riktigt säga nej till den bilden :(.

Men angående Face, bra fråga om henne, näsa eller ej, svår fråga. Är ärligt talat inget jag har haft en stor tanke på, får väl helt enkelt dra den lätta vägen ur problemet och fråga vad du tycker (där undvek jag allt frågan, hehehe). Men som sagt om "banditmasken" runt hennes ögon, det är en riktigt grymt bra idé.

Känner igen ditt dilemma. Om man inte "kan" teckna (alla kan teckna men olika bra) så är man ju tacksam för alla bilder man får på något man själv hittat på. Av samma anledning byter duktiga tecknare bilder med varandra på sina olika figurer. Det är kul att se vad andra hittar på! :)

General Winter har ju inte dykt upp i någon serie än så tills det händer kan ju båda bilderna betraktas som konceptbilder och ingen slutgiltig version. Det kanske dyker upp fler förslag också. En annan idé kan ju vara att min bild är General Winter som han ser ut i början och den andra bilden en möjlig vidareutveckling. Någon genialisk skurk ger honom en "supersoaker" kopplad till hans kraft så han kan skjuta isprojektiler, och den enda i världen som han inte hatar kanske blir en isbjörnsunge som växer upp till en sidekick, osv. Vill minnas att Grotesko t.ex. har ett par visuella utvecklingsfaser...

Kul att du gillade skinnmasken! Eftersom Face är så arrogant och fåfäng skulle det funka att behålla hennes näsa. Hon hade väl ändå blivit galen oavsett. Om någon tycker att det inte ser så farligt ut blir hon helt psykotisk. Det kan förstärka hennes fåfänga och galenskap ytterligare. Det kan även vara en schysst kontrast om man kan skönja hur hon sett ut, speciellt i profil. Såvida du inte vill att hon ska likna Ghast... ;)

#1607 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 15 November 2013 - 13:30

THE VIKTOR DEMANDS... Att Lejonet gör en profil bild av alla karaktär som saknar en i NS guideboken s

#1608 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 15 November 2013 - 17:18

THE VIKTOR DEMANDS... Att Lejonet gör en profil bild av alla karaktär som saknar en i NS guideboken s

Det lät hotfullt. Bäst att kolla utanför dörren...Japp! En armé PAIN-BOTs beväpnade med kattslungor. Jaha...bara att sätta igång att teckna då... ;)

#1609 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 November 2013 - 17:43

Fett najs!

(bra jobbat The Viktor!)

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1610 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 15 November 2013 - 18:29

Passa dig, annars kommer THE VIKTOR att släppa los en pluton av ZOMBIE SUICIDE GIRLS MED MINIGUNS PÅ BRÖSTEN!!

#1611 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 16 November 2013 - 11:32

Passa dig, annars kommer THE VIKTOR att släppa los en pluton av ZOMBIE SUICIDE GIRLS MED MINIGUNS PÅ BRÖSTEN!!

Så...det är alltså din livsuppgift att ge mig massa konstiga idéer..?  :evil:

"Frukta inte det du tänker utan det du gör"....eller i ditt fall "skriver" för nu kommer Ghast få det jobbigt tror jag...ZSGMMPB vs Ghast! He he hee!

Sret får det också jobbigt för det är väl han som får skriva manuset, som om han inte hade fullt upp redan. ;)

#1612 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 November 2013 - 11:42

Och så lastar du över det till mig?! Nåväl, jag förtjänar väl det, ge mig lite tid så skall jag se vad jag kan komma fram med, med ett litet gästframträdande från Viktor Von Pain.

Sedan om Face, jag tror att det skulle se snyggast ut om hon har kvar sin näsa faktiskt.

Och jag har tänkt och tänkt på hur vi skall göra med General Vinter, och jag måste säga att din bild ser han mer hotfull ut, något som passar idén med honom. Börjar faktiskt föredra den före den andra.

#1613 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 16 November 2013 - 14:02

Och så lastar du över det till mig?! Nåväl, jag förtjänar väl det, ge mig lite tid så skall jag se vad jag kan komma fram med, med ett litet gästframträdande från Viktor Von Pain.

He he! Skojade bara...fast om du nödvändigtvis så gärna vill så kanske lite inspiration inte skadar..? :whistle:

Sedan om Face, jag tror att det skulle se snyggast ut om hon har kvar sin näsa faktiskt.

Då kör jag på det när jag ska fixa en mer proper profilbild på henne vid tillfälle.

Och jag har tänkt och tänkt på hur vi skall göra med General Vinter, och jag måste säga att din bild ser han mer hotfull ut, något som passar idén med honom. Börjar faktiskt föredra den före den andra.

Självklart ditt val. Både stil och design är ju annorlunda så man får olika känsla för karaktären på det sättet. Allt annat skyller jag på THE VIKTOR. Han ville ju ha fler profilbilder. ;)

Edited by Göta Lejon, 16 November 2013 - 14:02.

#1614 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 November 2013 - 14:46

Med den bilden fick mig faktiskt att vilja göra den serien nu :P. This will be insane. Jag börjar genast... :w00t:

Skall bli intressant att se slutresultatet på Face. Väntar spänt.

Tja, jag skulle nog köra på din version på General Vinter för jag anser att han skall ha den där hotfulla utstrålningen. Speciellt för en viss scen som jag skall ha med i en utav manusen jag skriver på.

#1615 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 16 November 2013 - 20:36

He he he! Tror att THE VIKTOR sitter och myser på sin tron just nu med en PAIN-BOT i knäet som han klappar medan han mumlar att allt går enligt planerna...

Hm. I guidens stavas det General Winter. Ska det vara "Winter" eller "Vinter"..?

#1616 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 16 November 2013 - 21:30

Myeeeees myeeeeeeeess.... the viktor is pleaaase.. muhehehhee Muahahahahah MUAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAH!!!!!!!! :evil:

#1617 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 November 2013 - 21:42

Hm. I guidens stavas det General Winter. Ska det vara "Winter" eller "Vinter"..?

Vi har nog haft den diskussionen, tror jag, jag tror att jag vill helst ha Winter, men jag tror att det sades att det var bättre med Vinter, då det hela är i Sverige.

#1618 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 November 2013 - 22:15

Generellt har det varit så att vi utgått lite från i vilken era en figur dyker upp första gången. Ju äldre era, desto fler svenska namn. Ju yngre era desto fler engelska namn. Men det finns flertalet undantag.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1619 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 17 November 2013 - 20:23

Så...om det skulle vara ett par hundra år tillbaka i tiden så skulle "Vinter" stavats med "f" istället för "v", enligt gammelsfenskans stafningssätt, alternativ med "h" före "v". ;)

På hittpåursvenska borde det sistnämnda blir något i stil med: "Äro det icke så fallet att vhi tordes åskådliggöra namnförfarandet hos General Hvinter ur en sålunda annorlunda beskådad synhvinkel..?" :D

För övrigt har jag skissat på alldeles för många figurer från guiden...

#1620 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 17 November 2013 - 22:38

Har börjat skanna och färglägga figurskisser. Här är min version på Face och Greven.

Face

Greven

Fråga angående Marshall Thunder. Var har han för färger på sin dräkt? Bilden i guiden är svartvit/grå...

#1621 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 November 2013 - 22:47

Den frågan har varit uppe här. Inte ens Daniel Thollin kommer ihåg det, men jag har för mig hans skrev att han tänkt gul, röd och blå. PM:a Daniel, eller posta så får vi se vad som kan se bra ut.

#1622 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 18 November 2013 - 00:13

Okej. Tack! Här är en länk till ett antal färgtester på Marshall Thunder.

Marshall Thunder - Färg Tester

Och länkar på några andra figurer... :)

Leif Schwartz/Hatet

Puttetorpa Here

#1623 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 November 2013 - 06:57

Oj, här jobbas det! Mycket snyggt! Jag som medskapare av Leif Schwartz och Hatet är mycket nöjd!

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1624 Göta Lejon

Göta Lejon

Senior Commander

• Members
  • 318 posts

Posted 18 November 2013 - 14:57

Kul att det gillas!

Kom på att det blir jobbigt att länka alla enskilda bilder så jag kommer bara skicka en uppdaterad länk direkt till en mapp där jag samlar ihop allt sådant bildmaterial. Bara att söka eller bläddra igenom i bokstavsordning, som i guiden.

NS - Character Image Collection

Alla bilderna kommer vara hyfsat beskurna. Tanken är att de enkelt ska kunna användas som profilbilder till wikin, guiden, etc.

Just det ja. Vill ni hoppa ur "slideshowen" tryck på den lilla kamerasymbolen (övre vänstra hörnet). Då komma ni till själva galleriet istället.

Edited by Göta Lejon, 18 November 2013 - 15:00.

#1625 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 November 2013 - 17:54

Jag måste föreslå att vi gör ett samarbete någon gång, för du är "farligt" nära hur jag tänker mig deras utseenden. Blir nästan rädd att du kan läsa mina tankar...

Förövrigt så älskar jag din bild på Nattkatten, vem försöker jag lura, jag älskar dem alla. Det är när man ser allt arbete som du och de andra som kan tänka långt mycket bättre än mig lägger ned på mina karaktärer som får mig att skämmas att jag inte kan vara till mer hjälp.