Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1701 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 31 March 2014 - 11:54

Den förra var också menad som ett skämt, och se hur det gick... :lol:

Nej men Göta Lejon, du bryr dig verkligen jag rodnar :blush: .

Jag har en skräckmanus att skriva, med lite inspiration från en serie från Japan, så jag kommer nog inte att ta på mig mycket nytt. Tyvärr inget NS serie. Fast det är klart, det kunde ha gjo... en sak i sänder Sret... en sak i sänder...

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1702 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 01 April 2014 - 21:25

En fråga om Magiska Markus, exakt hur fungerar hans magi och så vidare?

#1703 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 April 2014 - 17:56

Aha. Du är så omtänksam, Sret. Akta så inte THE VIKTOR upptäcker dig bara. ^_^

Ingen risk att jag tar på mig för mycket. Primärt fokuserad på ett illustrationsjobb för tillfället.

Men lite tid över till annat skojs blir det ju alltid...

Nox vs ZSBMMMB!!!

THE VIKTOR IS AMUSED

#1704 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 April 2014 - 18:36

Magiska Markus magi är förklarad i senaste skaparguiden. Texterna är från senaste skaparguiden. Den ritual han gör för att släppa loss en formel är hans ramsor. En ramsa för varje tillfälle.

Kända övermänskliga krafter: Han använder samma typ av magi som White Witch och brukar ha formler som gör honom snabbare, starkare och tåligare på sig samt en hel del magiskt fyrverkeri så att det han gör ser flashigt ut. Hans formler kan frammana hans utrustning, se bakåt i tiden i närområdet, frammana stora knytnävar, teleportera flera personer till okända destinationer och låter honom färdas mellan och till andra dimensioner.

Ritualmagi är en typ av magi som kräver längre förberedelser, olika mängder ingredienser och vokaliserade formler. Det är en kraftfull och flexibel typ av magi som kan binda formler till personer och föremål och sedan kan användas utan någon kunskap annat än hur man aktiverar den. Ju fler steg som krävs för kastandet av formlerna, desto kraftigare och effektivare kan de bli. Steg kan inkludera användandet av ingredienser, handrörelser, magiska ord, handhållning med mera. White Witch och Magiska Markus är två kända användare av ritualmagi som använder ord och rörelser för att aktivera formler som de förberett innan.

Edited by DanielSchenström, 29 April 2014 - 18:38.

#1705 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 29 April 2014 - 19:55

Måste ha missat det. Då måste jag fråga är det något mönster i hans ramsor? Som några antika gudar som han anropar eller något liknande? Det är för om jag får för mig att ha med honom någon gång.

#1706 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 April 2014 - 06:40

Det enda mönstret är att hans ramsor rimmar. Hittills har de namn som återkallats varit kända serieskapares namn omkastat. Om dessa nya namn egentligen tillhör några existerande gudar/demoner/andra väsen är inte fastställt.

#1707 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 10 July 2014 - 22:37

En snabb fråga om Fiddler: Måste man höra hans "musik" "live" för att påverkas eller kan han spela in det på en kassett och sprida det och på så vis påverka människor? Så att säga musik som är förprogrammerat för vad offren skall göra? Och sedan undrar jag vad hans huvudsakliga mål är.

#1708 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 July 2014 - 00:15

När manuset till Falskspel i Gromköping var aktuellt ställde jag några liknande frågor.

Varför vill Fiddler ha cellon? Har han bara samlarmani som superskurkar har ibland? Eller är den magisk eller nå't? Finns det någon koppling mellan den här cellon och hans violin? Spelar det någon roll vilket instrument han spelar på eller är det i honom själv kraften finns?

Jag tror inte det bjöds något svar på dessa frågor, så förmodligen står det dig fritt att utveckla honom åt det håll du önskar.

#1709 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 July 2014 - 10:00

Jag bestämmer ju inte över Fiddler, men jag tänker mig att det finns ett fåtal ex av vissa fiolinstrument som han kan kanalisera sina krafter genom. Dessa instrument vill han ha tag på. Hans övriga motiv vet jag inget om men antar att han vill ha makt. Vem skapade Fiddler?

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1710 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 July 2014 - 11:04

Jag hittade på Fiddler, men hade inga exakta planer på hans krafter. Jag tänkte väl att han kan spela på vad som helst, men att vissa instrument är bättre än andra. Musiken fungerar nog även om den är inspelad.

Fioler är nog hans favoritinstrument.

Motivationen är nog, förutom att få tag på de bästa instrumenten att visa vad han kan göra. Jag ser honom inte som någon skurk med klassiska mål som pengar och styra världen utan att han gillar att dominera folk. Skulle det komma skurkar eller hjältar som verkligen stjäl rampljus så skulle han motiveras att visa vem som minsann kan bäst.

Lite musikbandsfrontfigur som älskar uppmärksamhet.

Kan ju ha olika motivation i olika omgångar förstås.

Detta är bara förslag. Den som använder honom är fri at utveckla honom utifrån det som varit med i serien hittills.

#1711 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 July 2014 - 13:14

Bra, tack för svaren, för jag hade en idé där han går samman med Ingen, och vi kan ju bara gissa vad de båda kan orsaka för kaos tillsammans.

#1712 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 20 August 2014 - 04:28

Som jag ser det är det meningslöst att skapa fler superhjältar, om det inte har en begränsad och mycket intressant kraft! Skapa istället superskurkar: det är trots allt de som driver på handlingen och ser till att de händer någonting! Vi vill inte ha en massa superhjältar som bara står där och väntar på att någonting skall hända.

#1713 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 August 2014 - 16:34

Tycker ju att de som inte skapat någon hjälte men gärna vill, ska kunna göra det. Annars håller jag med Peral.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1714 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 26 August 2014 - 19:10

Konsekvenser i NS-versumet efter Förgöraren då. (SPOILERS) Det här är både en Figur och en Era-notis så jag postar den i båda trådarna.

- Den Tin som var med i Förgöraren är inte den "riktige" Tin, utan helt och hållet robot. Frågan om var originalet är och varför den "falske" Tin har ersatt honom är något som jag lämnar för andra skapare att fylla i, men jag vill gärna påpeka att Tin 2.0 är en lika hygglig kille som sin "brorsa", annars skulle han inte ha kunnat stå emot Ahrimans kontroll.

- Virtus är fast i NS-versumet efter att den kärlekskranka Jeanne Nocturne "övertalat" Blackflash att han kan komma tillbaka för att hämta honom när Virtus vilat upp sig. Men som jag redan vet så kommer inte Blackflash att kunna återvända för saker som pågår i GG-versumet. Detta tillåter alltså att Virtus syns i bakgrunden av NS-äventyren då och då, om det så är han och Jeanne som delar ett ömt ögonblick på någon restaurang eller något komiskt som att han har på sig ett förkläde och hjälper Betjänten med disken. Men om han har en större roll i något NS-avsnitt som innefattar dialog eller så måste man prata med mig först.

#1715 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 27 August 2014 - 18:54

Så du menar att Janne Nocturne har gjort Virtus till sin Boytoy och kanske sedan tröttnat på honom? Och här trodde jag att jag hade mörk fantasi.

#1716 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 27 August 2014 - 20:27

Njä... Jeanne mer eller mindre kidnappade Virtus ja, men Virtus är inte så sur för det. (Han är ju fortfarande en tonåring med ganska aktiva hormoner)

När dom bråkar så kommer det nog vara över anti-hjälte-mot-traditionell-superhjältedebatter, men förr eller senare blir dom sams igen.

Jag tänker att deras förhållande inte är tänkt att vara för evigt då Virtus förr eller senare måste komma hem till sin egen värld.

När dom väl skiljs åt och Virtus återvänder till Virtusversumet så tror jag att det blir lite tårar för båda.

Men JeannexVirtus är inte ett par menat för drama, mest för humor och varma känslor.

#1717 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 27 August 2014 - 21:00

Jag bara skämtade med vilken bild man kunde få efter att ha läst det du skrev, men jag misstänkte att du hade en plan bakom det hela och att han inte skulle vara kvar för evigt.

#1718 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 30 August 2014 - 19:36

Bör vi inte framförallt ha "Nordens Stjärnor Album ett" som utgångspunkt för serieskapandet, där ser man hur de interagerar , hur de ser ut och vilka som är de ledande karaktärerna. Allt som sker utanför bild hur skall man förhålla sig till det och hur skall man få med det i manus?

#1719 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 13 September 2014 - 16:08

Serieskaparguiden, var är den senaste versionen av den? Den jag har tillgång till nu är från 2011-11-30. Men jag har sett en senare version, där General Winter fått ett nytt utseende och det fanns ett antal nya karaktärer, bl.a en barnkär superstark skurk som jag tror skapats av antingen Elof eller Lars Johansson, men jag kommer inte ihåg namnet på karaktären. Jag har redigerat utseendet på General Winter, i viss enlighet med det nya utseendet till "Dedrups Dårskap"  Till den sista och avslutande delen av trilogin, där General Winter skall föras via tåg från Havsbergets mentalsjukhus till Ryska gränsen för att ställas till svars för brott mot mänskligheten. På skurksidan finns Leif Schwartz, Tamara Raga, Råttan och den här superstarke skurken som jag inte kommer ihåg namnet på. På hjältesidan finns framför allt Jeanne Nocturne, Marshall Thunder, Lon samt Superstjärnan. Bifigurer här blir Greven och Pantern. Kan någon tala om var jag kan finna den senaste versionen av Skaparguiden?

#1720 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 13 September 2014 - 16:53

Visst, här har du den:

http://www.griffinde...arguiden5.9.pdf

Skall bli kul att se det färdiga resultatet. Råttan har jag märkt är en väldigt återkommande skurk.

Edited by Sret, 13 September 2014 - 17:27.

#1721 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 17 September 2014 - 17:20

Råttan är en så perfekt figur att använda med epitetet "Han kan ta sig in överallt" Det är så användbart i så många situationer, någon skall bryta sig in i ett bankvalv. Hur skall nu det gå till, enkelt vi anlitar Råttan. General Winter skall befrias från sitt fängelse, hmmm komplicerat om man inte använder Råttan som fixar alla slags lås. Hur kommer vi in i Doktor Dedrups ointagbara fästning....Vad har Råttan för tfn-nr? Tack för hjälpen. Nu visade det sig att den figur jag tänkt på hette "Grav" Men han visade sig alldeles för svår att besegra för att använda, så jag får skapa en ny figur; Lögar, resultatet av en utomäktenskaplig affär mellan Tor och Freja. Han är så där oerhört superstark, Han drevs till jorden retad av andra Asabarn för att han var oäkting. Han säljer sin superkraft till högstbjudande. Han gillar Tipslördag, lördagsgodis, badprodukter och badanläggningar. Hans fixering vid renlighet har också utvecklat hans stora svaghet, bacillskräck. Namnet härstammar från ett annat namn för Lördag nämligen lögardagen.

#1722 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 September 2014 - 18:48

Lögar verkar vara intressant, bild hade varit kul, men det är klart, jag kan vänta till det färdiga resultatet.

#1723 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 17 September 2014 - 21:07

Jo det är ofta roligare att utgå från en karaktärs svagheter istället för dennes styrkor. Lögar har något i stil med Hulks styrka men när han konfronteras med Råttan som har sin favoritgnagare på sin axel så flyr han snabbt fältet. Likaså det ohygieniska att bli biten i nacken av Jeanne Nocturne får honom att svimma av skräck. Bild kommer, det gäller bara att finna rätt blandning av munskydd (skydd för luftburna bakterier) och badrock, badkläder.

#1724 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 28 October 2014 - 18:49

Råttan må vara en mästare att ta sig in överallt, men att skicka en kleptoman till något känns inte som en smart lösning oavsett vad uppdraget är.

#1725 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 October 2014 - 01:41

Jag tycker Råttan har potential, en mycket användbar bifigur. Jag kommer nog teckna honom med en favoritråtta sittandes på axeln. För alla superskurkar måste han vara en mycket användbar medhjälpare. då han kan ta sig in överallt!