Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#176 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 October 2008 - 21:58

Här är, i korta ordalag, de karaktärsutvecklingar jag tänkt mig får några av mina karaktärer. Utvecklingen är alltså typ från det de dyker upp till "nu".

Vita Duvan II (och Graviton)
-Börjar som ytlig kändis som sover bort tiden mellan kändisfester, premiärer, modevisningar när hon inte superhjältar. Hon har aldrig haft tid att skaffa sig intressen bortom mode och fika med tjejpolarna.
-Hon får en retsam relation med Graviton, leksamt antagonistisk. Graviton är smart och kommer lyckas få VDII att börja tänka på annat än det hon är van vid. Miljö, religion, folk i nöd etc etc.
-Över tiden är det tänkt att de ska bli bästa vänner, Vita Duvan II får ut Graviton ur hennes blyghet och Graviton ger VDII en mer rundad personlighet. VDII styr om sitt kändisskap för att fokusera media på sånt hon tycker är viktigt.
-Nånting händer och hon blir Svart Duvan och slutar helt med kändislivet.
-Ryggproblem gör att hon gör en bröstreducering, skaffar en ny dräkt. Över en period får hon tillbaks sin livslust efter Svarta Duvan-periden och återgår till vitt igen.

Otroliga mannen
-Ganska status quo fram till början av modern age-perioden då hans identitet avslöjas. Efter att han och familjen attackerats två ggr så skaffar sig familjen hemliga identiteter och de skiljer sig. I samband med det skaffar han sig sin dräkt utan mask.
-Över en lång period så går han genom depression och mörker och byter plats med sitt jag från en annan dimension ett tag (denna andra syns i Thunder from Space) innan han finner sig själv och blir en trevligare, mer ödmjuk, person än tidigare.

#177 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 October 2008 - 00:17

Hmm... måste inte Vita Duvan tappa krafterna för att kunna få ryggproblem?

Hon har väl, såvitt jag vet: Mild läkefaktor, begränsad osårbarhet, superstyrka och antigrativationskraft som gör att hon kan få hela sin kropp eller delar av den att sväva i luften. Utan några synliga svårigheter.

Så hur ska hon kunna få ryggproblem som vanliga dödliga..? Skulle ju kunna vara en del av varför hon blir Svarta Duvan, hennes krafter börjar strejka och hon blir misshandlad, då en av perioderna då hennes krafter strejkar händer mitt under en strid. Kanske att hon försöker dölja det hela under en längre tid dessutom, men att det blir väldigt tydligt då hon åker på rådäng av någon slem bov.

Måhända att som extra salt i såren, så blir Graviton även hon sårad, fast än allvarligare, och hamnar i koma, då hon räddar Vita Duvan undan boven. Dom andra Nordens stjärnor gangar ihop sig och vinner segern ändock, men saker och ting är sig icke likt när dammet har lagts.

Edited by PredaBot, 20 October 2008 - 00:19.

#178 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 October 2008 - 13:35

Okej, då kanske jag borde göra en liknande utvecklingslista för tre av mina figurer i NS gänget, Jeanne Nocturne, Pantern och Nox.

JEANNE NOCTURNE kan nog vara den svåraste och samtidigt den roligaste karaktären att skriva på, med tanke på hur knäpp hon kan vara. Så vitt jag vet, har bara en person skrivit ett manus som har Jeanne med. Just därför med syftet att få potentiella författare och tecknare känna vid hennes personlighet och motiv, håller jag på med tre fyra seriemanus med Jeanne Noctorne. Men i ren kort sammanfattning, tänk er bara en blandning mellan Punisher och Deadpool, det funkar. Om det är nån som har ett manus med Jeanne Nocturne, skicka manuset till mig så jag kan hjälpa till med hennes dialog och liknande.
Men liksom Daniel, ska jag skriva ned en kort lista på Jeannes utveckling:

- I det avsnitt då J.N. dyker upp och blir en medlem för Nordens Stjärnor, är tingad av mig. Jag skriver manuset och letar efter en tecknare som kan rita enligt Silver Eran som storyn utspelar sig på.

- Förhållandet mellan J.N. och de övriga medlemmarna i NS har jag tänkt mig att det skulle kunna jämföras med förhållandet med de mänskliga karaktärerna och The Warner Brothers i animerade showen Animaniacs, eller Freakazoid. Men även om Jeanne kan hamna lätt i rollen som comedy sidekick i serien, så försök att undvika det.

- J.N. blir bästa vän med Nox för att Nox är mer förstående för det övernaturliga och eftersom Jeanne är ju en halv vampyr. Det ska även antyda lite mer i förhållandet mellan dem, men Nox är gift (och ingen vet det förutom kanske Jeanne).

- I min "spinoff" serie RANDOM kommer dådet som får J.N. att gå i exil och agera mer som en mörk hämnare som tar sig illa mot moralen i NS.

- Tills storyn som presenterar uppdykandet av Moose som är tingad av mig och Adam Karlsson, ska J.N. var en grym vigilante som använder extrema metoder att fånga in kriminella. Om Jeanne skulle jaga en tjuv på ett tågområde, skulle hon inte tvivla att kasta ett tågvagn på dem.

Eftersom PANTERN är en representant för den engelska ambassaden i Sverige, bör hon funka som diplomaten i NS gruppen. Hon kan även agera då och då som ledaren då hon och en del av gruppen gör en team för att bekämpa brott i en annan stad medan de andra gör nånting annat. Som slappa och spela spel... Skämtar bara.

- Nu vet jag inte om hur officellt det är med Greven Von Lindén som Pantern dejtar, mannen som hjälper till med att sätta ihop gruppen, om det är en man eller en kvinna som nån föreslog i forumet vilket skulle resultera i en ganska bra lesbisk förhållande. Men om dte är inte nån som har en specifik bild av greven och vilken kön karaktären ska ha, bör vi diskutera mer om saken.

- Panterns förhållande med NS gruppen är nästan som om man går på ett vanligt jobb. Man säger bara hej i början och känner inte nån i gruppen förutom via namn, men utvecklas som man kan förväntas sig genom tiden. Hon skulle agera lite som mentorn i gruppen att hon hjälper de yngre rekryterna som Pearl att träna upp henne och liknande.

NOX är nästan baserad på en av mina bästa vänninor eller en blanding av några tjejer jag har lärt känna och älska genom åren. Nox är den gothen i klassen på gymnasiet man gillar att titta på bakifrån och drömma bort lite så där. Nox är den glade och snälle tomboyen i högskolan som man gillar att spela videospel med och liknade. Hon är den kramgoa nörden som man träffar bara på två tre gånger om året på olika mässor och festivaler av lika slag. ...Ni fattar nog.

- Trots att Nox är gift, har jag nästan aldrig nämnt om hennes man Erik. Men en rak beskrivelse av Erik är nästan som Giles från tv serien Buffy, en glasögonprydd nörd som gillar att ha tweeks på sig och liknande.

- Förutom att Nox är bästa vän med Jeanne Nocturne, är hon nära Graviton för att de är mer eller mindre nördar båda två. Även om Nox är inte så insatt i de olika sci fi och fantasy franchen som Graviton, så gillar de båda att spela rollspel.

- Eftersom Nox håller sin äktenskap hemlig för gruppen, kan det hända att ett par killar i gruppen blir lite förälskad pga hennes kramgoa attityd.

Okej, det var allt, men om nån har frågor, ställ dem gärna.

#179 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 20 October 2008 - 15:19

Hmm... måste inte Vita Duvan tappa krafterna för att kunna få ryggproblem?

Hon har väl, såvitt jag vet: Mild läkefaktor, begränsad osårbarhet, superstyrka och antigrativationskraft som gör att hon kan få hela sin kropp eller delar av den att sväva i luften. Utan några synliga svårigheter.

Så hur ska hon kunna få ryggproblem som vanliga dödliga..?

Hon har ingen läkeförmåga, hon har bara hög tolerans mot de saker som drabbar kroppen när man flyger fort eller högt. Hennes flygförmåga drar hela kroppen så hon kan inte bara låta brösten flyga för att avlasta ryggen.

#180 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 October 2008 - 23:23

Men hon besitter superstyrka, ja? :D Minns inte hur hög den var, men jag får för mig att den ligger på kring 80 ton.

Och jag tror dessutom att hon besitter högre stamina än vanliga människor, att hennes kropp absorberar mjölksyra och andra slaggprodukter musklerna producerar när dom ansträngs, och kan producera större mängder adrenalin än en vanlig homo sapien.

Sen bör det ju nämnas, att för att kunna lyfta 10-80 ton, så måste kroppen kunna tåla såna påfrestningar, och såvitt jag såg i profilen så vägde inte Vita Duvan ens 1 ton, så det här håller helt enkelt inte Daniel. ;)

Och om vi då ska leka med lite halvhyffsad riktig fysik så är ju acceleration detsamma som gravitation och beroende på hur snabbt Vita Duvan kan flyga, ( låt oss säga ljudets hastighet) så är hennes kropp åtminstone tålig nog att tåla både den accelerationen och den resulterande slutgiltiga tyngden (kraft) som hon uppnår vid maximal hastighet.

Vikten av ett föremål är beroende av både massan och tyngdkraften som utövas på den, och om Vita Duvan pallar med höga hastigheter varje dag, samt sin egen massa så får hennes kropp ta emot högre vikt än bara hennes massa, varje dag, utan problem. :)

Tack vare hennes superkrafter.

Tänk dig nu att vanligtvis står Vita duvan lodrätt | och hennes rygg kämpar med vikten från hennes bröst bestående av dess massa och den vanliga jordiska tyngdaccelerationen, men sen flyger hon också, vågrätt -- och hennes kropp får då ta emot en ny vikt, i samma riktning som när hon går, men betydligt högre då tyngdaccelerationen är högre då hon rör sig snabbt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyngd
http://novan.com/weight2.htm

Som sagt...det här håller helt enkelt inte Daniel... Tro inte dock att jag svammlar fram och tillbaka med det här för att jag inte vill att Vita Duvan ska ha en bröstreduktion, för det vill jag EXTREMT *MYCKET* att hon ska få. Jag vill bara att du tänker igenom det noga och blandar in och definierar hennes krafter i ekvationen, något annat är nämligen omöjligt för att kunna hålla kvar läsarens vilja att avstå från sin misstro av det fantastiska.

#181 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 October 2008 - 06:00

Den här diskussionen känns lite deja-vu från en annan diskussion om att superstyrka automatiskt betyder supertålighet. Det gör det inte.

Vita Duvan II är normalstark dessutom så där föll hela den teorin, hon är inte heller superuthållig eller nåt annat super än det som faktiskt står i hennes profil, flygförmåga (upp till 400km/tim), osynlighet, kan se i alla ljusförhållanden samt tålig mot friktion kyla och hetta.

Ska du diskutera får du läsa på profilen och inte wikipedia :)

#182 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 21 October 2008 - 15:24

Hmm.. jag har läst igenom profilen noga nu, men jag är inte helt övertygad ännu. Jag får erkänna att denna ronden går till dig, men kriget är inte över ännu. Jag kommer antagligen återkomma då jag har begrundat skriften ytterst noggrant och kört igenom lite teoretiska data i mitt huvud. ;)

#183 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 21 October 2008 - 22:56

Jag vet inte ifall det är så bra att man skriver för mycket ifall ni inte just tänkt er att göra just de delarna.

Ifall andra serieskapare inte kan projicera sig på figurerna eftersom det mesta redan är präglat så förlorar hela universum projektet sin scharm.

Tror det är bättre att antyda till de stora dragen, presentera klara katchiga figurer med en hook och lämna själva finliret till de faktiska historierna som förhoppningsvis kommer att inspireras.

#184 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 22 October 2008 - 05:18

Det är ju svårt att veta vad som är rätt när man gör en serie på det här sättet, den är ju unik på två sätt, fler skapare och okronologisk avsnittsordning. Det var det sistnämnda som fick mig att vilja skriva ner hur jag tänkt mig med utvecklingen av 2-3 av mina skapelser.

Min tanke är att det hjälper författarna med hur personen är just då. Och skulle det vara så att en författare inte tycker det passar så går det självklart att strunta i det, och då har man automatiskt skapat en storyhook, varför agerar person X såhär när denne inte gjort det förut.

Det var Daniel Thollins Thunder from Space där Vita Duvan fått svart hår som gav mig idén till Svarta Duvan-grejen och hans användande av en Otroliga mannen-dräktdesign som jag skjutit ner som gav mig idén att han bytt plats med en annan OM från ett parallellt plan.

#185 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 23 October 2008 - 18:26

Okej, då kanske jag borde göra en liknande utvecklingslista för tre av mina figurer i NS gänget, Jeanne Nocturne, Pantern och Nox.

Okej, det var allt, men om nån har frågor, ställ dem gärna.

Tack Viktor, detta är till hjälp när jag skriver manus till första äventyret. Men jag skulle verkligen vilja att du går in på tråden om "NS första äventyret" för att ge mig lite tips och säga om jag är på rätt spår med Pantern och Nox.

#186 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 October 2008 - 19:14

Jag skulle vilja fråga herr Thomas Fels en sak. :)

Jag håller ju som sagt på att sätta samman en grupp med unga superhjältar, som ett sorts Young Avengers för Nordens Stjärnor.

Och Superstjärnan råkar ha en lillasyster som heter Vera... Vera besitter ju inga superkrafter, men det hade jag en tanke om att ändra på. ;)

Om jag får tillstånd att ta Vera, när hon är några år äldre, till gruppen MEGAstjärnorna, så vore det mycket roligt. Hon passar nämligen perfekt där. ^^

Liksom Superstjärnan så besitter Vera också vilande superkrafter, men inte alls likadana som sin syster, utan dom är en lätt förvriden spegel av hennes. Anledningen att båda systrarna har vilande krafter tänkte jag är att deras fader inte riktigt är den/det som vi trott, men det lämnar jag osagt åt herr Fels... ;)

Min tanke är att när Kosmos Pärlor sätter samman sitt team, med hjälp av sin spårarpärla och resepärla, så leder dom henne till Vera, (jag tänker mig att Vera är bara 13 år i "halvhjärtat" men nu har hon hunnit bli 15) som inte har några krafter ännu, men då hon rör vid KP's pärlor så startar dom en kosmisk kedjereaktion som aktiverar hennes krafter.

Så, vad säger du herr Fels, får jag ta Vera till... MEGASTJÄRNORNA?(!)

(namnet är Vera's idé hade jag tänkt, för att symbolisera att dom kommer bli ännu större än superhjältar, från hennes vilja att bli större än sin syster, en megastjärna)

Edited by PredaBot, 25 October 2008 - 19:19.

#187 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 05 November 2008 - 22:45

Greve Fredrick "Greven" Von Lindén
Jag tänker låta Greven spela en central och viktig roll i bildandet av Nordens Stjärnor. Det är han som sammankallar dom. Av vilken anledning, på vems uppdrag och hur, kommer att avslöjas i Första Äventyret. Kolla gärna in tråden.

Jag tänker mig att Greven är en ganska svårläst person. Han är mycket intelligent och bildad. Han är också en väldigt övertygande, manipulerande och egoistisk person som är van vid att få som han vill. Huruvida han egentligen är Greve eller om det är ett smeknamn som han fått för sina dyra vanor och snobbiga manér låter jag vara osagt. Vid gruppens bildande är han runt 28-30 år, vältränad och slank, 180cm, stort bakåtslickat ljust hår. Ofta med en ciggarill, Martini och käppen med diamanthandtag nära till hands. Klär sig som en riktig dandy med mycket krås.

Det här är min teckning, och jag är inte tecknare, så skratta inte.

Posted Image

#188 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 November 2008 - 07:51

Tjusigt Fredrik! Men jag undrar om hans ålder. Hur gammal är han idag? Vad har vi för sorts tidsförskjutning i Nordens Stjärnor?

Predabot. Tanken med Vera är just att hon inte har superkrafter. Det är det som är grejen. Däremot har hon en massa gadgets/prylar utöver det vanliga.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#189 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 06 November 2008 - 11:55

Okej, jag sa åt mig själv att jag skulle inte skratta, men jag kan bara inte låta bli när jag ser Pantern ha ett förhållande med det DÄR! :lol:

#190 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 06 November 2008 - 15:52

Okej, jag sa åt mig själv att jag skulle inte skratta, men jag kan bara inte låta bli när jag ser Pantern ha ett förhållande med det DÄR! :lol:

Jag vet inte om det framgick av bilden att han är mycket charmig och väldigt stilig.

Sv. TFels: Vem vet om han ens lever idag???
Men om han skulle göra det och han debuterade som 28- åring under början på 80-talet då tänkere jag mig att han åldrats nio år (Ekvationen som jag tänker mig är tiden från det personen debuterade tills idag/3). Det vill säga att alla de som var med sedan bildandet har under de här ca 30 åren åldrats med ca 10 år. Alltså är t ex Orientens Pärla år 2008 24 år och Nox 28. Det borde väl fungera?

#191 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 November 2008 - 16:44

Det är föreslaget att varje era har varat ca 1,5 år (så att det gått 6 år från grundandet till nu), men det skulle lika gärna kunna vara 2,5 år.

#192 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 06 November 2008 - 16:52

Jag vet inte om det framgick av bilden att han är mycket charmig och väldigt stilig.

*fniss* Njaaaa, inte precis. Jag menar inte att dissa din design eller nåt, men han ser mer ut som en sliskig skurk från 70-tals barnfilm som gillar att röva bort barn eller nåt annat creepy. Fast eftersom den första avsnittet utspelas mer eller mindre på 80-talet, om jag minns nu rätt angående tidslinjen, då kan det funka. Men jag tror inte att Pantern skulle ens vilja kasta en oförskämd blick på greven, inte åtminstonde i början.
Vi kunde typ låta honom utvecklas genom tidslinjen i de olika avsnitten. Jag har faktiskt en knäpp idé att vi kunde utveckla en viss erotisk spänning mellan greven och Pantern i min spinoff serie "Random" då greven har tagit ett litet mer allvarigt del i sin roll, och eftersom serien ska utspelas i Bronze Era, då bör det vara tilllåtet.
Fast det var då jag var inte ens säker om grevens kön, och en homosexuell superhjältínna säljer ju ganska bra... XD Näh bara skojar.

#193 SuperJelcander

SuperJelcander

Lieutenant Commander

• Members
  • 142 posts

Posted 06 November 2008 - 21:19

*fniss* Njaaaa, inte precis. Jag menar inte att dissa din design eller nåt, men han ser mer ut som en sliskig skurk från 70-tals barnfilm som gillar att röva bort barn eller nåt annat creepy. Fast eftersom den första avsnittet utspelas mer eller mindre på 80-talet, om jag minns nu rätt angående tidslinjen, då kan det funka. Men jag tror inte att Pantern skulle ens vilja kasta en oförskämd blick på greven, inte åtminstonde i början.
Vi kunde typ låta honom utvecklas genom tidslinjen i de olika

Greven är som Roger Moore i "Snobbar som jobbar". Hur cool som helst alltså.
Tror mer på att det förflutet 10 år sedan starten och att varje epok varat 2,5 år. Tycker att det känns bättre.

#194 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 06 November 2008 - 21:52

Greven är som Roger Moore i "Snobbar som jobbar". Hur cool som helst alltså.

Åh fan, Roger Moore säger du? Jamen dåså ^^ Tja, då får du skriva ned en profil på honom, och jag får studera foton av Roger så jag kan rita honom^^

#195 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 November 2008 - 23:48

Predabot: Tanken med Vera är just att hon inte har superkrafter. Det är det som är grejen. Däremot har hon en massa gadgets/prylar utöver det vanliga.

Hmm, ok. Det är alltså en stor del av hennes karaktär, då? Och inget du känner för att ändra?

Får tänka över det hela igen isåfall. Måhända att det går att använda ett koncept där Vera får prylar från alla dom utomjordiska varelser som varit på NS-jorden. Tänker mig kombinerad teknik från Trifectanska kärnorna, Avatarianerna, Virtusierna och till och med Gordonierna. Flertalet artefakter och vapen, sammanlänkade via ett nätverk av interface mellan dom, som Spore skapar i ett tidigare avsnitt.

Teknik-paketet kommer sedan att lagras nere i NS källarvalv, som sedan Vera får hjälp av Kosmos Pärlor att gräva fram olovligt när KP sätter samman gruppen.

Was glaubst du, mein freund? Vera's nya spaceade look skulle väl bli som en blandning mellan en New Warrior (2008-serien) och stilen som Chozo har i Metroid samt Protoss i Starcraft.

Min idé innan hade varit en mer hur ska vi säga, semi-goth look. Lite fjortisaktig, där hon har mörkare färger samt vissa stänk som är inverterade mot Superstjärnans färger.

#196 DanielOlsén

DanielOlsén

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 09 November 2008 - 12:55

Posted Image

Sedan så kan man alltid kombinera. Little miss Liefeld. XD

Edited by DanielOlsén, 09 November 2008 - 12:55.

#197 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 November 2008 - 13:40

Hm... Vera får sina prylar av sin träslöjds- och tekniklärare. En gubbe som fixar enkla prylar, typ elpistol, knogjärn, änterhakar, skottsäker väst och liknande praktiska uppfinningar. Veras utseende är lite semi-goth och hon är aningen kort och knubbig. Kodnamn Halvhjärtat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#198 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 April 2009 - 19:05

Hörrdu TFels, har du hunnit skaka fram nåt concept-art på Halvhjärtat än så länge? Hade varit roligt att få ta en titt. :)

#199 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 April 2009 - 18:18

Jag kommer att överlåta utseendet på Halvhjärtat på tecknaren. Men det ska vara lite svarta kläder, lite goth. Tecknaren har inte åstadkommit något ännu.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#200 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 October 2009 - 20:25

Säg, gör det något om jag kommer med ett litet förslag på hur Halvhjärtat skulle kunna se ut några år senare, när hon går med i Megastjärnorna?