Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor - Första äventyret

• Please log in to reply
200 replies to this topic

#176 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 April 2009 - 19:04

All right, jag fixar väl lite nedskräpning då. XD

Men dom där skumma färgvalen tar det emot på lite mer. Såvida det inte finns nån egentlig mening i storyn till dom färgvalen, så tar det helt enkelt emot för mycket att hålla på och "tramsa" på det där viset.

Förresten, jag har aldrig hållt en SSS tidning i handen, så jag vet inte vad det är för papper... Är det fint dyrt, glansigt papper, nån sorts kartonnage som det var på Astonishing X-men här i sverige, eller är det det billigaste som finns, som i tex Fantomen?

#177 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 April 2009 - 19:30

Men dom där skumma färgvalen tar det emot på lite mer. Såvida det inte finns nån egentlig mening i storyn till dom färgvalen, så tar det helt enkelt emot för mycket att hålla på och "tramsa" på det där viset.

Förresten, jag har aldrig hållt en SSS tidning i handen, så jag vet inte vad det är för papper... Är det fint dyrt, glansigt papper, nån sorts kartonnage som det var på Astonishing X-men här i sverige, eller är det det billigaste som finns, som i tex Fantomen?

Nej, det var bara en kul tanke, gör det vad som känns bäst för dig enbart. Det är ju du som färglägger, inte jag eller Daniel.

Det får Daniel eller Jelcander svara, men jag som har nästan alla SSS tidningar hittills, kan nog säga att det är det glansiga typen av papper som de använder nuförtiden, men jag har ingen aning om de använder det till färgnumret.

#178 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 April 2009 - 19:53

NICE! :) Ok, behövde veta det, för då vet man hur pass mycket man bör braka på med dom här gammel-effekterna, eftersom dom ju lär förstärkas en del när tidningarna åldras, särskilt om det är billigt papper och dåligt tryck från början. Men om det är såpass bra papper, så kan man nog dra på dom rätt rejält.

Tack för infon Paladin.

Sen angående det här med stilarna, så vill ju jag som färgläggare att tecknare ska bli nöjda, men lite back and forth angående färgvalen är bara bra för slutresultatet, skulle jag säga.

Edited by PredaBot, 09 April 2009 - 19:55.

#179 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 09 April 2009 - 20:19

Tack för infon Paladin.

Ingen orsak, men du bör kolla med de andra först. Och om det går för Redaktörerna och om du vill, kan du alltid skicka mig WIP bilder av Nox, och jag kan kolla lite om vad jag tycker och liknande.

#180 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 09 April 2009 - 21:10

Det ska väl inte vara några problem att skicka WIP-bilder? :) Det hade jag tänkt göra med Hoffe och Schenström ändå, så det ligger nog helt i linje, skulle jag säga.

#181 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 April 2009 - 21:30

All right, jag fixar väl lite nedskräpning då. XD

De skumma färgvalen är inte trams, tror du redaktörerna satt och sade till sina färgläggare att tramsa till det lite? Det handlar om att använda färg för att skapa känsla snarare än att avbilda verklighet. Att färgfält förskjuts handlar nog mer om produktionsknas i de maskinella leden då man ställer in faktiska fysiska tryckplattor på tryckeriet. Om du kollar på teckningarna så gör de också samma sak, skuggor faller på märkliga sätt för att styra ögat till rätt ställe exempelvis. Om du inte vill göra det kan i alla fall jag färglägga mina egna sidor.

SSS har mellanglansigt, men inte dyrt papper, det är som vanligt kopieringspapper innuti och tjockare, mer glansigt kartonnage på omslaget när inte undertecknad redaktör missar det i beställningen...

Angående Johnny Boys del så tror jag det ligger på Thomas bord, han ska renrita och tuscha efter Dans original. Både Thomas och Fredrik är bortresta för tillfället. Men med deadline fem månader bort så är jag inte direkt orolig.

Edited by DanielSchenström, 09 April 2009 - 21:34.

#182 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 April 2009 - 22:31

Har satt mig in lite mer i den gamla tidens tekniker, och det börjar väl gå upp lite grann för mig varför det ibland sett ut som det gjort. Färgpaletten är såpass begränsad, att ibland måste man fuska lite för att, som Daniel säger, skapa kontrast i objekten på sidorna, och leda läsarens öga rätt.

En klassiker är grevens cigarettrök. Som väl egentligen är som allt cigarettrök, ljusgrå. Men det blir lite väl svårt att få fram röken, om man inte lägger in så mycket rendering, och dessutom bara har 64 färger, eller hur många det nu är. ( kör med den gamla DC-palletten och det förefaller vara ungefär så många förger) Då får cigarettröken bli gul. Man får helt enkelt låtsas att greven röker nån sorts mystiska örtcigaretter från Egypten ibland, helt enkelt.

Virre: Snäälla... Kan jag få ta båda Nadira-sidorna...? (Orientens Pärla) Jag tycker nämligen att mina färger som jag redan kommit en bit på båda sidorna, blev såpass bra. :)

#183 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 April 2009 - 13:33

Måste du? Men okej då.

Och säg Sebastian. Användarnamnet är bara billig PR. XD

#184 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 May 2009 - 19:33

Kan nämna för dom som är lite nyfikna, att arbetet med färgläggningen är i full gång, och jag har skickat ut WIP-bilder till dom i princip alla tecknare som jag skulle färglägga. Har varit en givande diskussion än så länge, och det ser ut som om vi verkar dra åt rätt håll faktiskt. :)

#185 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 13 July 2009 - 21:54

Jag kan glatt meddela att mina sidor är färdigritade, varav en är tuschad. Jag ska skicka materialet till redaktionen, så får de bestämma om och vad jag kan lägga ut som förhandstitt.

#186 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 July 2009 - 19:37

Jag måste vara helt senil... men vilka sidor var det du hade nu igen, Sebbe?

#187 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 14 July 2009 - 21:12

Att rita: 1 och 1/2 sida Greven
Att färglägga: Greven, Otrolige Mannen, Johnny Boy och Pantern.

#188 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 21 July 2009 - 11:51

Genom majoritetsröstning, så vinner den här rutan äran att visas upp.

Posted Image

#189 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 September 2009 - 12:36

Stiligt, Virre! :) Jag undrar vem det är som greven har som staty is sitt hem? Är det Vita Duvan 1, månne??

Själv blev jag just färdig med herr Schenströms sidor, och det fullkomligt flödar över av mysig retro-look, om jag får säga det själv. ^^

Posted Image

#190 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 06 September 2009 - 14:29

Snyggt~! Det här kommer att bli den bästa nummer 10 nånsin!

#191 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 06 September 2009 - 15:08

Jo, det är mycket riktigt den första Vita Duvan.

Fy fasen vad bra ditt arbete blev! Det får mig att skämmas!

PS: Fortfarande på för att ta hand om själva gammel-effekterna på mina sidor när jag har flattat dem? Tre sidor kvar, men gott om tid.

#192 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 06 September 2009 - 17:17

Jag är väldigt väldigt nöjd med Predabots resultat på mina sidor. Inte nog med att han fulat till sidornas färger som han först var avogt inställd till, han har även gått above and beyond med flammig tuscheffekt och i sin strävan att göra mig nöjd.

Jag gillar hur färgsättningen blev och den ger mig Mike Allreds Madman-vibbar.

Det är 9 dagar till deadline så ganbatte!

#193 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 September 2009 - 17:46

DarkPaladin: Jo, jag har också känslan av att det här kommer bli SSS bästa nummer någonsin. :)

Virtus: Vielen dank, mein herr! ^^ Jodå, jag är fortfarande på för att fixa dom effekterna, det tar inte så lång tid alls.

Daniel: Det har varit en lång väg... men här är vi vid vägs ände nu. Nu ska jag bara lyckas med konst-stycket att få färdig dom andra sidorna också... XD 3 dagar per sida...

Edited by PredaBot, 06 September 2009 - 17:46.

#194 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 September 2009 - 14:50

Tycker att mycket är bra! Sebastian/Virtus, din ruta duger finfint! En bra miljöbild! Och rolig färgläggning av Predabot!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#195 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 14 September 2009 - 11:39

Jag är nu 100% färdig med färgläggningen. Så fort jag får tag i Lars för att ge honom den sista sidan så är mitt arbete klart på Bit för Bit. ^^

#196 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 September 2009 - 16:11

Oooh, spännande, hann vi/ni till deadline?

Hur kommer Otrolige Mannen se ut?

Och allt annat material jag inte sett än...

#197 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 September 2009 - 17:06

Vi hann inte till deadline är jag rädd. :( Omslaget övertog snabbt mitt fokus, och det är det jag siktar på att få färdigt nu.

Just nu är Hoffe's sidor dom som det är mest kvar på, då dom använder en modern färgläggningsstil som har högre kvalitetskrav och fler detaljer.

#198 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 16 September 2009 - 22:56

Daniel: Röda trikåer, gula stövlar, hatt, symbol, bälte. Blev det bra?

#199 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 September 2009 - 17:03

Det får duga. Hans färger finns annars i guide-pdf:en.

#200 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 September 2009 - 19:26

Kan rapportera att Nox sidor är färdiga och inskickade. Det betyder att jag bara har Hoflings sidor kvar ( ca 70% färdiga), och så ett visst omslag förstås. ( kring 85% där)