Jump to content

Photo

Rätt bra "rant" om kommersialiseringen av bla youtube

• Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 30 August 2011 - 01:11

Jag håller inte 100% med honom, men i mycket. Det jag ogillar mest med youtube är att folk som gör videos för att tjäna pengar. Först så ber de om subs, sedan att man skall "gilla" deras videos. Slutligen blir de partners och man blir överöst med reklam.

"Lyckligtvis" så är det väl bara få som lyckas, men det finns ett eländigt brus med folk som försöker klättra upp mot toppen. Jag har ju min egen youtube-serie, och har en kommentar i min profil där en person hotar med att säga upp sin subscription om jag inte lägger upp en till video. Min tanke när jag såg det var "jaha, det får du väl om du vill". Det gör mig varken till eller från.

Samma sak med forums och websiter, tycker jag.

Jag höll ut i det längsta med att undvika reklam på SFN. När jag hade ezboard så betalade vi till och med för att slippa reklamen. Detta höll givetvis inte i längden (eftersom allt kostar pengar), men med tanke på att jag tjänar nån tia i månaden igenomsnitt så blir man knappast rik på adsense. Adsense är dock bra eftersom det är någotsånär diskret, och jag behåller den längst ner så den skall störa så lite som möjligt (hade Tradedoubler ett tag, men de gav om möjligt ännu mindre så jag tog bort de annonserna).

Men, skall man gå in på att göra saker för att försöka tjäna pengar eller för att man tycker det är kul? Jag föredrar absolut det andra.

Sedan håller jag inte med om saker som att ta emot donationer för att betala sjukhus och sånt, men å andra sidan bor jag inte i USA...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."