Jump to content

Photo

Comixology

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 January 2012 - 07:03

Någon som testat denna och har några omdömen? Jag reggade mig nu och testade ett gratisnummer (DC:s sneak peek över kommande nummer).

Vad jag förstår så förblir filen på deras servrar, och man måste läsa den i telefon/iPad/browser, vilket jag ser som en nackdel (har jag köpt något så vill jag gärna ha den på datorn). Å andra sidan är det ju enklare än att beställa papperstidningar från USA...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 January 2012 - 08:22

Jag har testat och tycker att det funkar ganska bra. Men inte så bra som pappersserier.

Edited by TFels, 13 January 2012 - 18:32.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 January 2012 - 08:49

Nix, men å andra sidan så får man ju tidningen direkt och den är billigare. Jag skulle dock föredra att få en fil och en läsare istället för att förlita mig på att företaget i fråga inte går omkull om några år och man förlorar allt man köpt...

//Peak

sixty six."

#4 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 January 2012 - 09:37

Okej, jag "köpte" (dvs den var gratis) Detective Comics #27 (första Batmannumret) och upptäckte att det gamla hederliga alt+print screen fungerar utmärkt för att göra "backups" av köpta serier.. :P

//Peak

sixty six."

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 January 2012 - 11:26

Pst! Då kan du skriva ut den och auktionera den dyrt.

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 15 January 2012 - 11:48

jag använder mig av comixology, till och med "bara" på min telefon. Men jag tycker ändå att det funkar bra, det är väl möjligtvis såkallade "splash pages" som har svårt att göra sig gällande. Sen är det väl som du säger, det hade varit bra att kunna ha filen, men man kan väl göra det till viss grad om man loggar in på sin dator, ipad eller vad det nu månde vara? En annan bra grej vore ju om man kunde "byta in" de serier man har köpt, jag har ju gjort några köp som inte var något för mig...
*Hockey och superhjältar*

#7 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 January 2012 - 18:39

Inbytning lär man nog aldrig få se på några digitala tjänster. Faktum är att det är nånting som länge retat producenterna inom många underhållsgrenar. :P

Bl a inom TV-spelsbranschen så är man oerhört glad åt att den begade spelsmarknaden krymper pg a digitala köp. Sen har man ju lagt in särskilda blockeringar och sånt med såkallade "säsongskort" på multiplayer-spel bla, just för att krympa begade-marknaden ännu mer.

Lite mer På Tråden, så måste jag väl tipsa om att det finns både särskilda Marvel och DC -appar nuförtiden, som trots att dom är gjorda i sammarbete med Comixology, faktiskt har lite annorlunda utbud. Det finns bl a betydligt fler Marvel back-issues på Marvel-appen.

Själv har man ju dock inte haft råd att testa nån fin smart-phone eller platta än... Lär dröja ett bra tag till också, tills dom går ner rejält i pris, med tanke på att jag inte ens har HD-tv än.

Edited by PredaBot, 16 January 2012 - 18:46.

#8 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 25 January 2012 - 22:22

Så, om jag förstått det rätt kan man läsa alla Marvels digitaliserade tidningar för omkring 60 spänn i månaden på Marvels hemsida? Verkar ju överkomligt.

//Peak

sixty six."

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 January 2012 - 02:16

Bidde medlem på Marvels sida nu. Billigare än att köpa tidningarna en och en från Comixology.

//Peak

sixty six."

#10 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 02 February 2012 - 22:32

Marvel Digital Comics Unlimited som Marvels hemsides-tjänst heter är ju verkligen inget som helst nytt, Peak... :P

Den tjänsten kom ju för typ 2 år sen, och var en riktigt het potatis, en riktig snackis faktiskt, då den var första gången ett större amerikanskt seriebolag gjorde ett större initiativ för att fixa fram digitala serier.

( i början av 2000-talet, 99-01 så hade Marvel dock ett mindre iniativ där dom också låg i täten för något som blivit ett staple inom industrin, med sina Dot-comics som var konverterade serier med små extragrejor som låg lite mittemellan en motion comic och t ex Comixology.)

Dock så var det många som ogillade att man bara hyrde "årskort" hos Marvel, istället för att bara kunna välja och vraka dom goaste bitarna som man egentligen ville läsa. Många riktigt old-school old-timers ogillade även väldigt, väldigt starkt att läsa serierna på en dator-skärm istället för på en mer hanterbar skärm som man har på en pad. Därför tynade det större intresset för siten bort, och den lever lite på sidan av tryckserierna och Comixology.

#11 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 February 2012 - 01:00

Jo, jag vet att det är lite äldre, men med tanke på priset så tjänar man rejält på det jämfört med att köpa tidningarna styckevis. Läsaren (till PC iaf) tycker jag faktiskt funkar bättre än Comixology-versionen. :)

//Peak

sixty six."