Jump to content

Photo

Adventure Time with Finn & Jake

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 17 June 2012 - 13:44

Posted Image

Jag måste bara tipsa om den här otroligt sköna TV-serien. Det finns säkert andra här som redan kollar på den men om ni inte gör det så råder jag er verkligen att kolla upp den och låt er inte skrämmas av att det är ett barnprogram. Att beskriva handlingen är nästan helt omöjligt med tanke på hur bizzarr och uppåt väggarna helknasig serien är. Men i stort sett går det ut på att Finn och hans pratande hund Jake med utsträckbar kropp bor i ett magiskt land där allt och då menar jag allt kan hända och dom ger sig oftast ut på någon form av quest. Jag har bara sett ungefär halva första säsongen än men det är riktigt roligt och bra. Avsnitten är dessutom bara drygt tio minuter långa.

Rösten till Jake görs av John DiMaggio mer känd som Bender från Futurama.

http://www.youtube.com/watch?v=joOfX9GmQqw

Serien går på Cartoon Network i USA och sänder just nu den fjärde säsongen. Den går även på svenska CN där den heter Äventursdags men jag skulle inte rekommendera det om det inte går att ställa om till engelska röster.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#2 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 June 2012 - 12:39

Skon trailer. Gillar stilen pa animationen och den verkar helt klart ha ett bra tempo. Tyckte man redan dar kunde se att den var ratt skruvad, men det ar ju bara positivt maste jag saga. Har faktiskt inte ens hort talas om denna serie innan. Blir dock nyfiken pa att utforska den. Tack for tipset. :)

#3 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 June 2012 - 15:14

Den är ordentligt skruvad vilket gör serien en aning ojämn ibland men oftast är det grymt bra. Kul att du fick upp intresset. :)

-Gangstagrass

#4 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 June 2012 - 16:10

Jag fick inte bara upp intresset, jag har nu sett 7 avsnitt. :D Jag tankte ge den har nagra avsnitt for att se hur den var, men blev visst sittande. ;) Valdig bra och rolig. Dessutom presenteras det i en lagom stor portion. Initialt undrade jag om avsnitten inte foll lite pa att vara sa korta, men jag tycker precis tvartom. Och mersmak ger varje avnitt. Nastan omojlig att slita sig fran.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 June 2012 - 18:25

Jag såg faktiskt ett par av de första avsnitten här om dagen. Skönt surrealistiskt. Att det var ett barnprogram fattade jag faktiskt aldrig. Inte för att det skulle avskräckt mig i och för sig.

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 June 2012 - 22:07

Kul att ni gillar serien. :D Jag anade att folk här på forumet skulle uppskatta den.

Adventure Time är klassat som ett barnprogram, kanske för att den går på CN och har stilen som ser ut som tecknat för yngre brukar göra. Men själva handlingen känns anpassad till både barn och vuxna på ungefär samma sätt som Pixars filmer. Nja inte riktigt men, samma princip iaf.

Jag gillar förresten verkligen musiken som ofta är 8-bit inspirerad och förstås den charmiga theme songen. :) Titel bilderna är också riktigt snyggt gjorda.

-Gangstagrass

#7 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 June 2012 - 14:23

Jag haller med om att det finns likheter mellan den har serien och 8-bitars spel. Bara en sadan sak som att seriens logga starkt paminner om den till The Legend of Zeldas "title screen" ar coolt. Och laten som spelas under seriens intro ar guld vard. Wylie satter verkligen fingret pa vem eller vilka som ar seriens malgrupp. Vid en forsta anblick kan man tro att den framst riktar sig till barn, men ser man bortom stilen pa animeringen sa ar tonen anpassad for att passa en mycket bredare grupp. Den har liksom nagot for alla.

Sjalv sa fortsatter jag att se fler avsnitt och det ar fortfarande lika svart att slita sig nar man val borjar att titta.

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 June 2012 - 00:51

Jag haller med om att det finns likheter mellan den har serien och 8-bitars spel. Bara en sadan sak som att seriens logga starkt paminner om den till The Legend of Zeldas "title screen" ar coolt.

Precis. Och dom spelar som sagt 8-bit musik ibland i titelsekvensen.

Och laten som spelas under seriens intro ar guld vard.

Verkligen!

It's adventure time,
c'mon grab your friends,
we'll go to very distant lands.

:D

Sjalv sa fortsatter jag att se fler avsnitt och det ar fortfarande lika svart att slita sig nar man val borjar att titta.

Jag håller ett ganska makligt tempo själv. Jag försöker att inte se mer än ett eller två avsnitt per dag. Inte för att det är risk att det tar slut any time soon. Med tanke på hur många avsnitt dom har gjort ska de bli intressant att se om dom lyckas hålla uppe kvalitén hela vägen.

Jag blev förresten tvungen att fixa en Ice King avatar. ^_^

-Gangstagrass

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 June 2012 - 15:17

Precis. Och dom spelar som sagt 8-bit musik ibland i titelsekvensen.

Mmm. Sadant kan aldrig sla fel. :D

Verkligen!

It's adventure time,
c'mon grab your friends,
we'll go to very distant lands.

:D

Mycket bra och trevlig text.

Jag gillar aven det burkiga ljudet som man fatt till. Samt att man aven fatt med vad jag uppfattar som ukulele, banjo eller nagot liknande stranginstrument. Rosten pa killen som sjunger ar dessutom bra. Laste nagonstans att det tydligen var seriens skapare som sjong sjalv. Coolt. :D Och pa det far man en skon animering med lika bra och haftiga karaktarer.

Och originalet slar flera av dem internationella avvikelser som finns. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=dbB6IxRZzMI

Jag håller ett ganska makligt tempo själv. Jag försöker att inte se mer än ett eller två avsnitt per dag. Inte för att det är risk att det tar slut any time soon. Med tanke på hur många avsnitt dom har gjort ska de bli intressant att se om dom lyckas hålla uppe kvalitén hela vägen.

Jag blev förresten tvungen att fixa en Ice King avatar. ^_^

Avataren blev en riktig hojdare. :thumbsup:

Mmm, jag tycker att du gor ratt i att se lite avsnitt nar andan faller pa. Som du sager finns det manga avsnitt att ta av, men man vill liksom suga lite pa karamellen och njuta av upplevelsen istallet for att bara rusa sig genom serien.

Hur langt har du sett hittills? :)

Edited by Piranhaconda, 28 June 2012 - 15:18.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 June 2012 - 17:58

Jag gillar aven det burkiga ljudet som man fatt till. Samt att man aven fatt med vad jag uppfattar som ukulele, banjo eller nagot liknande stranginstrument.

Låter som en ukelele ja. :)

Rosten pa killen som sjunger ar dessutom bra. Laste nagonstans att det tydligen var seriens skapare som sjong sjalv. Coolt. :D Och pa det far man en skon animering med lika bra och haftiga karaktarer.

Aha, det är han som sjunger. Jag såg i eftertexterna att han har skrivit låten också. Och jag håller med såklart, väldigt bra karaktärer.

Och originalet slar flera av dem internationella avvikelser som finns. ;)

Hehe. Jake El Perro. Glöm inte den svenska också:

http://www.youtube.com/watch?v=nwPmOE8_hPE&feature=related

Avataren blev en riktig hojdare. :thumbsup:

Tack! :)

Mmm, jag tycker att du gor ratt i att se lite avsnitt nar andan faller pa. Som du sager finns det manga avsnitt att ta av, men man vill liksom suga lite pa karamellen och njuta av upplevelsen istallet for att bara rusa sig genom serien.

Hur langt har du sett hittills? :)

Precis, man vill gärna att det ska räcka.. Jag såg Dungeon (s1e18) igår som var ett av dom bästa avsnitten jag sett hittills.

-Gangstagrass

#11 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 01 July 2012 - 03:21

Den här bloggen har alla titelkort från den första säsongen. Som jag sagt tidigare tycker jag att dom är helt galet snyggt gjorda. Jag skulle gärna vilja ha några som posters på väggen.

http://superpunch.bl...itle-cards.html

-Gangstagrass

#12 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 July 2012 - 14:54

Coolt!

Det finns flera där som jag mer än gärna skulle ha bakom glas och ram, hängandes på väggen.

Själv har jag genom, ett smärre mirakel (gåva från en vänlig själ), införlivat den första säsongen (R1, inte den svenska utgåvan) på DVD. Sweet!

Edited by Piranhaconda, 23 July 2012 - 14:54.

#13 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 July 2012 - 18:32

Inte illa. :thumbsup:

Själv har jag kommit ungefär halvvägs genom säsong 2 som jag tycker har varit mer ojämn än säsong 1.

Edited by Wylie Times, 23 July 2012 - 18:34.

-Gangstagrass

#14 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2012 - 12:24

Jag skall ge mig i kast med säsong två så snart jag har sett om den första på DVD. Tänkte utnyttja tillfället att se avsnitten med kommentarer. Kan vara av intresse. Bra att veta att säsong två är lite mer ojämn. Hoppas att det bara är tillfälligt så serien inte tappar mark ju mer långvarig den blir. Det vore synd.

#15 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 July 2012 - 16:39

Indeed. Jag hoppas att den tar sig i den andra delen. Du får återkomma med kommentarer om kommentarerna. :D

-Gangstagrass

#16 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2012 - 17:15

Will do. Kommentarspår kan vara riktigt givande. Speciellt till en sådan här typ av serie som verkligen är mumma för oss nördar. Något säger mig att Pendleton Ward är en minst lika stor sådan som du och jag. Kanske att han kan bjuda på någon intressant anekdot i skapandet av serien. :)

Edited by Piranhaconda, 24 July 2012 - 17:16.

#17 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 July 2012 - 17:36

Jag misstänker att du har rätt där. :) Själv tar jag mig alldeles för sällan tid med kommentarspår. Det är som du säger ofta intressant men det känns alltid antingen som jag ser om en film jag just har sett (trots att det inte riktigt är så) eller om det var länge sen jag såg den så ser jag hellre om filmen.

-Gangstagrass

#18 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 July 2012 - 17:52

Jag lyssnar också sällan på kommentarpår. Du sade det bäst själv tidigare i någon tråd här på forumet. Minns dock ej exakt var. Kommentarspår gör man bäst i att lyssna på direkt efter att man har sett t.ex. en film eller vad det nu än må vara. Har det gått ett tag sedan man senast såg det aktuella, är man oftast mer sugen på att se om just detta istället för att samtidigt behöva lyssna på ett kommentarpår. Sedan finns det i och för sig dom kommentarspår som fungerar i nästan alla lägen. Ofta är Judd Apatow och Seth Rogen inblandade i dessa. Men det är ju en smaksak. Jag gillar det dom grabbarna gör.