Vilket varmt välkomnande! 
Hej och välkommen! Favoritböcker inom Fantasy och Science fiction? 
Jag har många favoriter, faktiskt fler än motsatsen. Några av favoriterna är Tolkien och då främst The Lord of the Rings. Jag uppskattar även Narnia-böckerna. Det var väl med Tolkien och Lewis som mitt intresse för fantasy verkligen tog fart. Sedan fick det mera bränsle med Eddings, specifikt The Belgariad och The Malloreon.
Andra favoriter som jag har fått med åren är The Wheel of Time av Jordan, även om jag tycker att Sanderson har förtagit lite av läsglädjen mot slutet. Då föredrar jag hellre att läsa Mistborn av Sanderson. Jag tycker även om Deverry av Katharine Kerr, Paksenarrion av Moon och The Once and Future King av T. H. White. Jag har även läst och uppskattat Malazan-böckerna av Steven Erikson. Earthsea av Le Guin. Jag tycker även om Avalon-böckerna av Marion Zimmer Bradley.
Med sci-fi (eller SF om man så vill) så har jag betydligt färre favoriter. Det beror främst på att jag började att utforska genren väldigt sent. Men jag har lärt mig att uppskattat Philip K. Dick riktigt mycket. Favoriterna är nog Flow My Tears, the Policeman Said och Do Androids Dream of Electic Sheep? Jag har även utforskat Alastair Reynolds, Corey Doctorow och en massa klassiker skrivna av Clark, Bradbury, Asimov, Pohl, m.fl.
Jag hoppas att dessa exempel hjälper dig något att få rätsida med min smak. Och att du inte sågar den helt.
Och om du upptäcker att jag har missat något som jag verkligen måste läsa inom fantasy och sci-fi så tveka inte, utan tipsa mig. 
Trevligt! Välkommen!
Och jag lägger till: vad har du för favoriter inom TV och film?
Jag gillar det mesta och har sett så mycket under åren att det är lite svårt att välja favoriter. Men jag gör ett försök. Pratar vi Tv serier så tycker jag om Lost, Battlestar Galactica (nya), alla Star Trek-serier, Babylon 5, Fringe, Friends, Simpsons, West Wing, The Wire, Once Upon a Time, Stargate Universe, m.fl.
Samma sak gäller filmer, jag gillar det mesta som jag väl tar mig för att se. Några favoriter är The Shawshank Redemption, Blade Runner, 2001: A Space Odyssey, District 9, Willow, The Lord of the Rings, A Single Man, The Hours, Alien, Once Upon a Time in the West, The Omen, Watchmen, Spirited Away, m.fl.
Hoppas att det gav dig lite mer att gå på. Det kanske rent av fanns en och annan favorit för dig med i den samlingen av filmer? Tipsa mig gärna om filmer som du tycker att jag bara måste se. 
Edited by Polgara, 02 January 2013 - 03:52.