Har för första gången snart läst (och lyssnat när ljudböcker finns) igenom hela rasket i kronologisk ordning. Inklusive sånt som skrivits av andra (förutom Susan Calvin-trilogin eftersom bara två böcker av den kommit ut hittills).
Jag tänkte köra 5 titlar per post, så att det inte blir så mycket. Nån som har nån åsikt om det jag diskuterar så skriv gärna...
1) A Boy's Best Friend (Novell)
En sen (och sämre) version av Robbie. Pojke med robothund. Utspelar sig 1995 i Asimov-universumet. 3 stjärnor av 10.
2) Robbie (Novell)
Den här har jag jämt gillat, ända sedan jag läste den för första gången som liten knatte i Jag, Robot. Liten tjej älskar sin barnskötarrobot. Morsan är inte lika tolerant. Utspelar sig 1998 i Asimov-universumet. 8 av 10.
3) Robot AL-76 Goes Astray (Novell).
Robot kommer på avvägar. Komisk och kul robotnovell. Utspelar sig 2006 i Asimov-universumet. 7 av 10.
4) Insert Knob A in Hold B (Novell).
Kort knepig novell som tydligen skrevs under en tv-sänd panel. 350 ord lång, så kort. Och inte speciellt bra. Utspelar sig 2010 i Asimov-Universumet. 2 av 10.
5) Runaround (novell)
Ännu en av Asimovs "låt oss försöka töja de tre lagarna så långt som möjligt"-noveller. Sådär. Första Powell och Donovan-novellen. Utspelar sig 2015 i Asimov-universumet. 5 av 10.
Mer kommer...