Mega Shark vs. Giant Octopus (2009)Emma MacNeil och hennes partner Vince undersöker valarna utanför alaskas kust i en miniubåt när ett olagligt sonar test släpper lös en mega haj och en jätte bläckfisk som har varit frusna i havsisen mitt under en strid sedan urminnes tider och snart börjar bestarna orsaka kaos både i, på och över havet. Medans Emma och hennes gammla mentor Lamar Sanders börjar att undersöka mystiska attacker i USA så börjar Dr. Seiji Shimada undersöka liknande händelser i Asien. Tillsammans försöker de att lösa gåtan men att identifiera och bevisa är en sak, att stoppa bestarna är en helt annan sak, något som armén med Allan Baxter i spetsen har stora problem med. Kan de tillsammans hitta ett sätt att stoppa mega hajen och jätte bläckfisken innan de helt erövrar havet?
Mega-monster film med bla.
Debbie Gibson,
Lorenzo Lamas och
Sean Lawlor i huvudrollerna. Filmen gjorde The Asylum berömda och var den första av deras filmer att gå på bio (och var troligen den första av deras filmer som inte hade en titel som påminde om en stor Hollywood film).
Som XC, så har även
jag sett den här innan och jag var inte alls lika imponerad som alla de som höjde den till skyarna. Jag tyckte den var iallafall så dålig att den var nästan bra och där fanns en viss charm över den. Men med tanke på att jag då skrev "den är dum, dålig, usla effekter (om man bortser från CGI delen som är nästan OK), löjlig, fler hål än ett såll... jag varken kan, vill eller orkar räkna upp alla fel, plotholes, fel eller dåliga saker som den här filmen har." så undrar jag just vad jag kommer att tycka nu.
Svaret är att jag faktiskt tycker den var bättre den här gången när jag nu var berädd på de dåliga delarna.

Missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande att den är dum, löjlig och har fler hål än ett såll, extrema plotholes, fel och specialleffekterna är inget vidare men den är inte helt dålig. Större delen av filmen är så dålig att det blir bra men i slutet (jag hade för mig att
Allan Baxter dog men jag har nog blandat ihop saker med Mega Piranha
) blir den faktiskt riktigt spännande och bra.
Några förvånande bra skådespelar-insatser (och andra förvånande usla). Filmen är också känd för att vara en av de få filmer där en Asiatisk man är den amerikanska kvinnliga huvudrollsinehavarens romantiska intresse.
Ljudet var lika dåligt som jag minns det. De måste ha använt billiga micar när de spelade in. Men CGIn är faktiskt ibland nästan OK.
Hajen ska vara en Megalodon och de har tillochmed förfalskat en gammal bild för att bevisa det. Sanningen är dock att Megalodon aldrig ens var i närheten av så stor. Medans bilden i filmen visar runt 30 personer stå på dess underkäke så i verkligheten finns det en berömd bild där 5 personer står i dess gap som de har mixtrat med. Den kunde troligen bli 18 meter lång (problemet med broskfiskar är att tänderna är det ända som blir kvar av dem) och dess tänder var ungefär lika långa som en banan.
Lite skillnad mellan bilden i filmen och den här verkliga.

I Sverige heter det 8-armad Bläckfisk och 10-armad Bläackfisk (skillnaderna
beskrev jag tidigare när jag hade sett "Kraken: Tentacles of the Deep") men i USA heter motsvarande Squid och Octopus (precis som vi säger apor till allt medans de har uppdelade Apes and Monkeys). Något som gör att skämtet när Emma säger Squid och de andra rättar henne, inte riktigt fungrerar här.

The Asylum skapade ovetandes Amerika's motsvarighet till Godzilla, något de själva bara nyligen verkar ha blivit medvetna om då fans verkligen fick kämpa för att få fler Mega Shark filmer. Efter 2:a filmen beslutade The Asylum att inga fler Mega Shark filmer skulle göras men fans sammlade ihop så pass många namninsammlingar att de ändrade sig och gjorde en 3:e och sista film (där av orsaken det tog 4 år innan 3:e filmen kom) som sedan visade sig bli en sådan stor hit att de gav grönt ljus för en 4:e i vad fans hoppas ska bli en lång serie av filmer liknande Godzilla-serien.
Jag vet inte varför men både SyFy och TYhe Asylum var väldigt anti uppföljare under många år. Filmer som t ex Mega Python vs. Gatoroid (2011), Supergator (2007) och Piranhaconda (2012) gjordes som lösa smyg-uppföljare (till Dinicroc (2004), Mega Shark Versus Crocosaurus (2010) och Sharktopus (2010))
eftersom de inte fick göra riktiga uppföljare. SyFy har ändrat sig sedan några år tillbaka och började göra uppföljare även till äldre filmer som de inte skapade men The Asylum stretar fortfarande emot eftersom de fortfarande står lite kvar vid "käna så mycket pengar som möjligt med så lite utgifter som möjligt, alla medel tillåtna" som företaget skapades för. Förhoppningsvis så kommer det förändras då de har kompitenta människor som jobbar där, många som har drömmar som de nu ser har en chans att förverkliga.
Filmen har några riktigt usla scener som jag fortfarande tycker är jobbiga att se just för att de är så usla. T ex scenen i början när krigsfartyget blir förstört, en scen som måste ha gjorts när de hade gjort slut på budgeten så dåligt gjord den var då man inte fick se något alls mer än et fena som åker mot det och en skrikande gubbe i ett väldigt litet rum.
Fånga 2 Godzilla-stora monster i 2 av världens största hamnar... galna vetenskapsmän.

DET DÅLIGA: Jisses Amalia. Jag mindes inte upplösningen så här sabla tråkig.
Och jag tycker den var den bästa delen av filmen och nagelbitande spännande.
Mega Shark vs. Giant Octopus (2009)
Tydligen, enligt filmens trivia på IMDb, den första filmen från the Asylum som fick en runda på biograferna. Blir lite förvånad över att det inte redan hade skett tidigare. Tydligen så tog man med filmen över till filmfestivalen i Cannes enligt wikipedia, inte så konstigt då det är mycket suspekt som bjuds ut till försäljning om man ser bortom själva tävlingen och all glamour. Och samma sajt säger att trailern sågs av så många att det faktiskt resulterade i förbokningar av filmen. Säga vad man vill, men the Asylum vet hur man ska tjäna pengar.
Jepp. De gjorde en trailer med filmens bästa och mäst pollerade scener (som Golden Gate Bridge och "Holy Shit") som fick den att se bättre gjord ut än den var. Men den fick också mycket bra feedback från de som gillade stora monster och "så dålig att den är bra" filmer.
Handlingen är väl filmens svagare kort. Jag hänger inte direkt med i den (eller så bryr jag mig bara inte om den) och ibland undrar jag ens om det finns en sådan. Det är mest actionscener där man jagar något eller själva blir jagade.
Känner igen det från när jag såg den för första gången. Men efter att jag gillade 2:an så mycket mer så tyckte jag nu att det var mer intresant att se om hur det hela började ur mer fan-ögon än de kritiska ögonen jag hade när jag först såg den.
Karaktärerna är rätt okej, speciellt trion Emma, Lamar och Seijin. Bra skådedpelare till dessa roller. Jag hoppas att både karaktärer och skådespelare återkommer till dom andra filmerna. Lorenzo Llamas känns överflödig, varken han eller hans roll fyller en funktion. Man ville väl ha ett känt namn och han ville väl bara ha betalt.
Ja, troligen. Men de försökte iallafall ge honom lite roliga repliker och han verkade iallafall försöka göra det bästa av sin minimala roll.
Men där fannsett flertal karaktärer som jag tycker att de tappade bort men som borde ha fått vara med mer senare eller iallafall få en avslutning. T ex Vince, killen som överlevde oljeplatformen och Dick för att vara några.
Ang. återkommande karaktärer: Efter att jag hade sett den här så ville jag också att kärn-trion skulle vara återkommande
men bara Emma är med igen (3:e filmen) och även en av krigsfartyg kaptenerna som "dog" är med i 3:e filmen och har blivit Admiral (såvidar det inte är en ny karaktär spelad av samma skådespelare). Sean Lawlor (Lamar Sanders) dog tragiskt nog 2009, bara 55 år gammal. Lorenzo Lamas fick sin egen TV-serie som blåste nytt liv i hans karriär. Vic Chao ville nog inte helt enkelt. Men Jonathan Nation (Vince) är lite förvånande då han typ bara gör Asylum filmer och troligen är en av deras långtids anställda.
Tyvärr så är den här filmen lik många andra versus-filmer, både från the Asylum men även andra med, det är inte tillräckligt med kamp mellan dom inblandade. Jag skulle önskat att få se mera scener mellan vår jättehaj och jättebläckfisk. Dom scener som vi får är bra, men för få.
Jag håller med. Nu fanns det ju en orsak till det i den här filmen men det är ett återkommande problem med versus-filmer.
Jag gillade även sången som sjungs under eftertexterna "Be still". Jag tänkte säga att det aldrig annars (eller väldigt sällan) brukar framföras sånger i the Asylums filmer. Det är väl mest instrumental musik som gäller. Men det kan ju hänga ihop med att filmen gick upp en sväng på biograferna.
Ja, det kom nog till när filmen fick en massa hype. Flera av de Asylum filmer jag har sett har inte ens musik i slut texterna.

Med tanke på att en Asylum film oftast görs på lite över 1 månad (2 veckors filmning, 4 veckor CGI, ett par dagars klippning enligt regisören till "Nazis at the Center of the Earth" (2012), fast då hade den också den största CGI scenen än vad någon annan Asylum film har haft) så är det inte konstigt att saker blöir som de bli. Men filmen har sin charm och när man ser tillbaka på den efter att ha sett en uppföljare som var betydligt bättre och har fått en viss kärlek för Mega Shark så har man lättare överseende för vissa saker och finner andra saker mer intresanta än första gången.
Har ni sett de andra Mega Shark filmerna eller vill se dem så ska ni se den här. Likadant om ni gillar Asylum's filmer eller filmer som är så dåliga så de är bra. Eller helt enkelt gillar stora monster och har överseende för resten.
Betyg: 2 tentakler kvar på jätte bläckfisken av 5Nästa film är den som fick mig att faktiskt gilla Mega Shark. Jag hoppas bara att jag fortfarande tycker licka mycket om den.

Passande nog så börjar "Shark Week" coskå!

Hade helt glömt bort spin-off filmen
Mega Python vs. Gatoroid (2011). Man kanske skulle avsluta med den efter de andra filmerna? XC?

Sedan, eftersom det är Shark Week så hade jag tänkt att se Sand Sharks och Snow Sharks (uppföljaren Sand Sharks) i veckan (blir väl först nästa helg efter det här) som jag har planerat att se länge nu. Om ni vill (i Garms fall kan) så får ni gärna hänga på.

Kan ni inte men är intreserade av att se dem så kan jag tänkas övertalas att vänta med dem.

Själv undrar jag när vi får se Asylum gå samman med SyFy och andra b-films bolag för att göra sitt eget svar på Avengers. Vore rätt kul att klämma ihop allt till en enda röra och se vad det blir av allt. 
Deffinitivt.

Fast Mega Shark kanske hade blivit liute väl såvidar de andra inte skulle teama upp mot den.
Edited by Crusader, 05 July 2015 - 04:08.