Jump to content

Photo

Råttor i Stockholm

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 20 July 2005 - 11:32

Råttinvasion - mitt i stan
Anticimex: "Vi har fler råttor än myror"

Stockholm invaderas - av råttor.
  Närmare en miljon gnagare härjar i city i jakten på mat.
  -Vi har fler råttor än myror, säger Jan Jungerstam på Anticimex.

Anticimex skadedjursbekämpning går på högvarv.
  Brunråttorna väller upp ur sina hålor i jakten på föda i Stockholms innerstad.
  I Östermalmshallen i Stockholm har flera observationer gjorts bland matdiskarna.
  En kvinna som besökte saluhallen i helgen blev chockad när hon såg hur en råtta kilade över golvet mot ett fiskstånd.
  -Det var väldigt äckligt, som tur var hade jag ätit upp. Men just att den dyker upp runt all maten var vidrigt, säger kvinnan till Aftonbladet.

"Stor som en katt"
  Hon är säker på att det var en råtta.
  -Det var en stor rackare - som en katt ungefär, kanske 30 cm. Jag trodde knappt mina ögon, säger kvinnan.
  En annan kvinna som besökte saluhallen förra veckan blev vittne till hur en råtta kämpade för sitt liv efter att ha fångats i en råttfälla - mitt i lunchrusningen.
  -Den var stor som en hund, det var jätteäckligt. Finns det en så finns det flera, säger hon.
  Och det gör det.

Lockas av mat
  Enligt Jan Jungerstam, biolog på Anticimex, är det inte den första råttobservationen som gjorts i Stockholm i år. Uteserveringar och byggarbetsplatser lockar fram gnagarna i deras jakt på föda. Och jaktmarkerna är främst Citykärnan.
  -De rör sig främst i Stockholms innerstad där det finns gott om restauranger och matspill på marken, säger han.
  Antalet råttor i Stockholm uppskattar han till närmare en miljon.
  Att de visar sig först nu beror på att den mänskliga aktiviteten ökar och därmed matkonsumtionen.
  -Just nu har vi väldigt mycket jobb, och över 50 procent av dem är råttuppdrag. Det är väldigt mycket, säger Jan Jungerstam.

Gasas ihjäl
  Råttorna som fångas gasas ihjäl eller eller dödas med hjälp av råttgift.
  Aftonbladet har förgäves sökt ansvarig för Östermalmshallen för en kommentar.

Ewww , påminnor mig om en engelsk tv serie som gikk för många år sedan , survivors eller nått sånt tror jag den kallades.

Edited by Forever Xena, 20 July 2005 - 11:33.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 July 2005 - 11:51

Råttor finns ju överallt, alltid, man ser dem inte så ofta bara. Vi skapar ju miljöerna där de frodas, så vi har ju bara oss själva att skylla. Men jag håller med om att det är äckligt.

Fast jag tycker nog att t ex kackerlackor är äckligare ... *ryyyyyys*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Tom

Tom

Lieutenant

• Members
  • 111 posts

Posted 20 July 2005 - 12:39

Man ser ofta råttor i stockholm ute om kvällarna på sommaren. Av nån anledning brukar man se stora jäklar runt Karlberg.

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 July 2005 - 13:27

Usch då. Jag bor ju närmast på "landet", så här märks de inte mycket av normalt sett.
För några år sedan, när jag gjorde ett försök med komposterande av hushållsavfall (en annan historia, som inte återberättas här) fick jag dock en råtta som byggde sitt bo inne i kompostbingen. Som väl var upptäckte jag det och kunde åtgärda saken innan rackaren hade bildat familj och fått släkten att immigrera också. :P Den var inte så stor dock, mera normal på en 12-15 cm (med lika lång svans då givetvis).

#5 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 20 July 2005 - 13:40

asså det här är ju knappast något nytt. det är ju inte event-of-the-year om man ser en råtta på stan precis...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#6 Tom

Tom

Lieutenant

• Members
  • 111 posts

Posted 20 July 2005 - 14:11

Usch då. Jag bor ju närmast på "landet", så här märks de inte mycket av normalt sett.
För några år sedan, när jag gjorde ett försök med komposterande av hushållsavfall (en annan historia, som inte återberättas här) fick jag dock en råtta som byggde sitt bo inne i kompostbingen. Som väl var upptäckte jag det och kunde åtgärda saken innan rackaren hade bildat familj och fått släkten att immigrera också. :P Den var inte så stor dock, mera normal på en 12-15 cm (med lika lång svans då givetvis).

<{POST_SNAPBACK}>

Nu fick jag det kanske att låta värre än det är. Man blir ju inte påhoppad av råttor när man är ute och promenerar på Drottninggatan precis. :P Inte såna med svans och gnagartänder iallafall. :unsure:

15 cm utan svans låter stort nog tycker jag. Usch och blä!! :P

#7 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 July 2005 - 15:46

Nej, hade de vägrat att gå undan när man kommer och istället fräst åt en hade det varit illa. :unsure:

Jodå, det var ingen liten husmus precis, men jag är både större och modigare, så den fick flytta. :P

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 July 2005 - 16:02

Nu fick jag det kanske att låta värre än det är. Man blir ju inte påhoppad av råttor när man är ute och promenerar på Drottninggatan precis. :P   Inte såna med svans och gnagartänder iallafall. :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Värre när man bodde i Solna, då stötte man på stora och buffliga gnagare så fort det varit en fotbollsmach på Råsunda :P
Nä, skämt åsido :lol:

Jo visst har man sett råttor i buskar och så, minns att det var ett sånt problem ett tag i Solna (sent -80 - tidigt -90 tal, men det var pga att folk var så dumma att mata fåglar (läs: måsar :angry: ) från balkongerna, så att brödet ramlade ner i buskarna runt huset.
Som tur var så fick alla tillsägelse och sen byggde dom om till uteplatser längst ner.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.