Kända Pedofiler
Posted 21 July 2005 - 16:28
Såg denna fråga på aftonbladet och tänkte det kunne vara intressant att pråta om.
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 21 July 2005 - 16:52
Posted 21 July 2005 - 18:27
Hater också pedofiler
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 21 July 2005 - 18:39
Så man måste vara 100% säker att det är rätt person man hänger ut i tidning/Internet.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 21 July 2005 - 18:43
http://www.esorn.ag.....aspx?oid=13753
Folk kan ju som sagt vara oskyldiga på ett eller annat sätt, och har man gjort sitt straff så anser jag att man bör få en ny chans. Hållas koll på, givetvis, men ändå inte ställas ut så här (ni som använder Firefox och inte får fram bilden, testa i IE)...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 21 July 2005 - 18:56
jag förstog dock inte riktigt länken som peak visade. hade han begått något sexbrott? bilden var modifierad väl?
Jon var namnet:
Posted 21 July 2005 - 18:59
http://www.esorn.ag....Secured/p1.aspx
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 21 July 2005 - 19:38
Nej, givetvis är det en avvägningsfråga mellan den personliga integriteten och eventuella chanser till en framgångsrik rehabilitering mot publikums rätt till en chans att genom kunskap beväpna och försvara sig mot i det här fallet kända förövare.
Visst finns det en möjlighet att sexualförbrytare (mot barn) kan rehabiliteras, men i de allra flesta fall är detta en chimär, deras drift är större än deras vilja/förmåga att kontrollera sina impulser. Den bästa vägen att gå där är genom kemisk kastrering om personen går med på det. Det är ett effektivt sätt att se till att personen ifråga åtminstone inte klarar av att genomföra en våldtäkt fullt ut. Det hindrar iofs inte att personen rövar/lockar barn för att andra ska kunna göra det, eller förgripa sig på barnet ifråga med t ex händer eller tillhyggen.
Nej, om jag fick veta att person bor i min närhet har utsatt andra barn för övergrepp kan jag ju se till att den personen inte kommer i någon som helst kontakt med mina barn, eller att mina barn ens rör sig i närheten av den personens bostad etc. Jag kan också informera andra familjer med barn, så att de också har en chans att förebygga brott.
För när det gäller mina barn är jag beredd att göra nästan vad som helst ...
Posted 21 July 2005 - 20:13
För när det gäller mina barn är jag beredd att göra nästan vad som helst ...
You said it !!!! I agree.
Nobody touches my children ( or any children ) !!!!!!!!!
Posted 21 July 2005 - 20:16
Nu ska detta inte ses som något försvar för pedofildömda. Tvärtom, jag tycker man måste ifrågasätta huruvida de värsta brotten överhuvudtaget kan sonas. Marie menar ovan att sexualförbrytarnas drift i de allra flesta fall är större än deras vilja/förmåga att kontrollera sina impulser, och detsamma gäller för många andra våldsförbrytare. En person som åkt in ett flertal gånger för samma brott visar ju ingen vilja att vilja bättra sig.
Personligen har jag inte mycket tilltro till rehabilitering; talar vi om sexualförbrytare och återfallsförbrytare, så tror jag det är någonting som är fundamentalt fel hos dem - de är "felprogrammerade" redan från början (barndomen eller vad man nu vill), och det gör att sannolikheten för att de skulle kunna rehabiliteras är väldigt låg. De här människorna kommer fortsätta utgöra en fara för samhället varje gång de släpps utanför fängelsets murar.
Jag tror inte på rehabilitering och sonande av brott. Jag tror på längre fängelsestraff och avlivning. Avlivning? Ja, jag är för dödsstraff. Jag menar på fullt allvar att våldsbrottslingar som visat att de inte kan fungera i samhället bör avlivas. Så länge man tillåter dem leva vidare finns alltid risken att de rymmer och skadar ännu fler människor.
Posted 21 July 2005 - 21:44
Att hänga ut brottslingar som tekniskt sett har sonat sina brott är på sätt och vis orättvist och visst finns det en risk att allmänheten tar lagen i egna händer och skipar sin egen form av rättvisa (då sannolikt av typen "ett öga för ett öga" - dvs hämnd) och det är inte heller önskvärt. Men för den kategori som utgör pedofiler anser jag det både önskvärt och nödvändigt, då jag inte för en sekund tror att de rehabiliteras varken i fängelse eller inom mentalvården. De har ett fundamentalt inbyggt fel som du påpekar Groundsplitter och det kan man inte bortse ifrån. De blir aldrig "friska" hur mycket vård man än ger dem. Det är min fasta övertygelse. Det finns säkert enstaka undantag, men i det stora hela handlar det om promille av det totala antalet.
Återfallsförbrytare eller yrkesbrottslingar eller vad man än kallar dem inom andra grenar ser jag det som att de har andra motiv att fortsätta sin brottsliga bana - att tjäna snabba och enkla pengar t ex och kan inte räknas in på samma sätt i den sortens brottsliga beteende. De har trots allt valt sin "karriär". Men iofs finns det lika liten chans att rehabilitera dem, som de "störda" figurer som tråden från början handlar om.
Jag tror också på längre fängelsestraff för brott. Livstid ska vara livstid t ex. Inte 10-12 år som idag är någon sorts praxis i sammanhanget. *fnys* Däremot är jag totalt emot dödsstraff. Det är inte en människa givet att avgöra hur långt en annan människas liv ska bli, inte ens med lagen på sin sida. Jag kan absolut se att man låser in en person för alltid - s a s slänger bort nyckeln - men inte att ta livet av någon för ett brott de begått. Det är också ett sätt att låta dem slippa undan straff, imho. Mycket bättre att hålla dem inlåsta för alltid. Grymmare straff får man leta efter. Nu talar jag inte om ett liv bland 100 tv-kanaler, privat gym och restaurangmat varje dag - utan ett trist och andefattigt liv bakom galler enbart.
Posted 22 July 2005 - 07:23
Mja, jag tycker inte riktigt om sådana här saker:
http://www.esorn.ag.....aspx?oid=13753
Folk kan ju som sagt vara oskyldiga på ett eller annat sätt, och har man gjort sitt straff så anser jag att man bör få en ny chans. Hållas koll på, givetvis, men ändå inte ställas ut så här (ni som använder Firefox och inte får fram bilden, testa i IE)...
Peak sa allt som behövde sägas tycker jag.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 22 July 2005 - 08:28
Posted 22 July 2005 - 10:49
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 22 July 2005 - 10:59
Men alldeles frånsett den aspekten så ser jag allvarligare på brottslingar som utsätter andra människor för fysisk skada och som sannolikt inte har förmågan eller benägenheten att förändra sitt beteende.
Posted 22 July 2005 - 11:32
Jag ser inte pedofil värre än t.ex. brott som mord, misshandel etc. Eller jo, värre och värre... Vad jag menar är att samma princip skall gälla. Skall man lista alla pedofiler skall man göra så med alla mördare, misshandlare, snattare, de som fått fortkörningar etc. Allt annat är skenheligt hyckeleri.
Posted 22 July 2005 - 13:59
Kanske så kommer vi till den punkt där en pedofil går fri för att "föräldrarna inte uttryckligen lärt barnet/offret att det är fel"?

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 22 July 2005 - 14:06
Posted 22 July 2005 - 14:36
Om man är säker på att personen är "bortom all räddning", varför ska man överhuvudtaget släppa ut honom/henne? Om vi släpper ut dem och offentliggör deras identiteter, så överlåter vi ju ansvaret att skydda sig på alla andra, oskyldiga människor. Är det rätt? Jag kan nästan se framför mig hur det skulle se ut i en amerikansk domstol, när brottslingens försvarsadvokat påpekar att det är offrens eget fel att de drabbades, då de inte tagit fasta på informationen som gått ut om våldsverkarnas identiteter.Jag ser inget fel i att offentligöra kända, icke rehabiliteringsbara perdofilers identiteter. Lika med mördare, misshandlare, snattare, de som fått fortkörningar etc. Men man skall vara säker på att personen i fråga verkligen är bortom all räddning.
Nej, kan vi vara säkra på att de är "bortom all räddning" (och det borde inte vara särskilt svårt. Inte ens en engångsvåldtäkt är acceptabel, och när någon begår sin andra våldtäkt så torde det vara uppenbart för vem som helst att våldtäktsmannen inte kan fungera i samhället), så åligger det samhället att se till att vi inte utsätts för hotet från dem fler gånger.
Jag tycker det är lite olyckligt att vi kommit att använda ordet "straff", eftersom det får folk att fokusera på fel aspekter. Det är inte regelverket i sig som är det viktiga, utan det är skyddandet av allmänheten som borde stå i fokus. Vi fängslar och dömer folk inte för att de bryter mot lagarna, utan för att de utgör en fara för allmänheten när de skadar andra (inte nödvändigtvis i fysiskt bemärkelse, utan det kan också vara psykiskt, ekonomiskt, etc). Vården/rehabiliteringen och skyddet av samhället och dess individer är långt viktigare än själva straffet. Kan brottslingarna rehabiliteras så vi vågar lita på att de inte längre utgör en fara för omgivningen så ska vi göra det, kan vi det inte så ska de på ett eller annat sätt hållas undan. Strafflängden, hur länge de sitter inne för det de gjort, är egentligen ointressant - en bit förenklat menar jag att om man kan lita på att de kan fungera i samhället så är det inte intressant att hålla dem inlåsta längre, kan vi det inte så ska de hållas inlåsta.
Posted 22 July 2005 - 14:51
Hårklyverier kanske: men jag pratade om att offentliggöra deras identiteter - inte att släppa dem fria. (Vi har ju trots allt de fång-/vårdanstalter som vi har).Om man är säker på att personen är "bortom all räddning", varför ska man överhuvudtaget släppa ut honom/henne? Om vi släpper ut dem och offentliggör deras identiteter, så överlåter vi ju ansvaret att skydda sig på alla andra, oskyldiga människor.Jag ser inget fel i att offentligöra kända, icke rehabiliteringsbara perdofilers identiteter. Lika med mördare, misshandlare, snattare, de som fått fortkörningar etc. Men man skall vara säker på att personen i fråga verkligen är bortom all räddning.
En pedofil/våldtäktsman (kvinna för visst existerar de några få sådana också) som man är säker på "är bortom all räddning" skall antingen göras helt fysiskt inkapabel sexuellt (på pedofiler torde detta inbegripa förblindning) eller spärras in i en liten jordhåla någonstans dit solens ljus och människors tankar aldrig når.
Och glömde i förra inlägget: Älskade din användning av ordet avliva. Dödstraffet fick en mycket mer logisk innebörd av det ordet, särskillt sedan jag är emot dödsstraffet - men du fick ju det nästan att låta logiskt.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 23 July 2005 - 09:20
Jag ser det som fullkomligt logiskt. När en hund oprovocerat attackerar och skadar en människa så blir resultatet sällan att vi låser in den för flera månader framåt eller försöker rehabilitera den; i nästan alla lägen så blir den avlivad. Detta eftersom vi menar att det antingen 1) är någonting fundamentalt fel i huvudet på den, eller 2) den har inte uppfostrats/tränats tillräckligt väl. Det är ingenting som vi anser går att åtgärda, och förutom möjligen hundens familj är det väl ingen som protesterar mot att den avlivas. Så varför resonerar vi annorlunda när vi talar om människor och grova våldsbrottslingar?Och glömde i förra inlägget: Älskade din användning av ordet avliva. Dödstraffet fick en mycket mer logisk innebörd av det ordet, särskillt sedan jag är emot dödsstraffet - men du fick ju det nästan att låta logiskt.
(Jag hade tänkt fortsätta med ett stycke till här, men jag tror jag väntar och ser hur många som känner sig provocerade innan jag fortsätter. Jag tror väldigt många sätter olikhetstecken mellan "människa" och "djur", vilket jag inte gör.)
Posted 23 July 2005 - 16:58

Posted 23 July 2005 - 17:39
Så till viss del kan jag hålla med dig i din syn på utmätning av straff eller vad du än vill kalla det, men inte i fråga om "avlivning".
Posted 23 July 2005 - 17:50

Posted 23 July 2005 - 18:01

This topic is locked