Jump to content

Photo

Dan Brown oskyldig

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 August 2005 - 20:32

Judge says 'Da Vinci Code' not stolen

By LARRY NEUMEISTER

NEW YORK (AP) - The best-selling thriller The Da Vinci Code does not infringe on the copyrights of a book published in 2000 by another author, a judge ruled.

U.S. District Judge George Daniels said Dan Brown's book exploring codes hidden in Leonardo Da Vinci's artwork is not substantially similar to Daughter of God, by Lewis Perdue. Brown's book "is simply a different story," Daniels said.

"Although both novels at issue are mystery thrillers, Daughter of God is more action-packed, with several gunfights and violent deaths," Daniels said in a ruling dated Thursday. "The Da Vinci Code, on the other hand, is an intellectual, complex treasure hunt, focusing more on the codes, number sequences, cryptexes and hidden messages left behind as clues than on any physical adventure."

He also ruled out any copyright violations of Perdue's 1983 novel The Da Vinci Legacy.

Brown and publisher Random House Inc. last year asked the court for a declaratory judgment that Brown's 2003 novel does not infringe on Perdue's work after Perdue threatened to sue.

In a countersuit, Perdue asked the judge to rule there was infringement and award him $150 million US in damages.

Perdue alleged that Brown copied the basic premise of Daughter of God, including notions that history is controlled by victors, not losers, and the importance of the Roman Emperor Constantine in requiring a transition from a female to a male dominated religion.

"Ideas and general literary themes themselves are unprotectible under the copyright law," the judge said.

Perdue lawyer Bruce Lederman declined to comment.

Elizabeth McNamara, a lawyer for Brown, said she and her client were pleased with the decision.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 August 2005 - 21:49

Så nu har Lewis Perdues bok fått en massa reklam den också ... :rolleyes:

Jag svär, det kommer att finnas hyllmetervis med 'Code'-böcker ute snart. Jag köpte en igår som heter "The Messiah Code" av Michael Cordy. Det ska bli intressant att läsa den och jämföra. :D

Den har för övrigt kommit ut i tryck en gång tidigare, men då med titeln "The Miracle Strain". De hoppas väl att sälja en aningen större upplaga nu med en 'code'-titel skulle jag tro. :P

Edited by Marie Morot, 06 August 2005 - 21:50.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2005 - 08:10

Hehe... Då fick Lewis Perdue en liten vinst iaf - för många som läst Da Vinci Koden kommer nu vilja läsa "Daughter of God" nu bara för att jämföra hur lika dem är. :)

Edited by XC-SE, 07 August 2005 - 08:11.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 07 August 2005 - 08:52

Den har för övrigt kommit ut i tryck en gång tidigare, men då med titeln "The Miracle Strain".

tyckte mej känna igen titeln o gick till bokhyllan o hittade ett ex! :) "Mirakelkedjan" utgiven 1999 på wahlström & Widstrand, inköpt på nått torgstånd för nått år sen, har inte läst den än.... brukar köpa böcker på infall o sen ställa i hyllan för senare läsning.. :D
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 07 August 2005 - 08:56

Jag läste nyligen boken "The Rule of four" (sv: Den sista hemligheten) som min morsa köpte när jag fyllde år (förmodligen för att hon ville läsa den själv :P ) och det är också en sån där "kod-bok". En ganska bra sådan också, de två författarna har jobbat med den sen 98 så det är ingen Dan Brown kopia. Inte alls lika spektakulär som Brown's böcker, vilket bara är skönt. Hela boken utspelar sig på Princeton's universitet. Rekommenderas!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 08:56

Aha. Den finns alltså t o m redan på svenska. :lol:

Vi får väl läsa gemensamt och jämföra våra åsikter om boken då. :D ;)

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2005 - 09:01

Jag är säker på att hela världen håller andan i väntan på SFN-Foruments expertutlåtande! :D :lol:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 09:27

Självklart! :lol:

Världen vore en mycket gråare plats utan detta eminenta forum. :D

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2005 - 16:14

Iaf för de nio miljoner som förstår svenska... :P eller spököversätter Peak hela forumet till engelska? ^_^

Edited by XC-SE, 07 August 2005 - 16:15.

fqq5BYam.jpg

#10 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 16:34

Har du missat rummet där man kan få en babelfish installerad? :o :P

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2005 - 16:39

Babelfish ... stödjer dem svenska numera?? :o

fqq5BYam.jpg

#12 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 18:09

Klart att de gör. De fixar ju alla språk. ;) :P

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2005 - 19:20

Ahhh... Det beror på VAR man använder babelfish... Altavistas klarar inte svenska (hittar det inte i listan) men däremot på http://www.systransoft.com/index.html... (Men klarar bara sv->en och en->sv)...

Ahhh… The depends on EACH man uses babelfish… Altavistas does not cope with Swedish (finds the not in the list) but on the other hand on http://www.systransoft.com/index.html.. (but copes with only sv->en and en->sv)…

:lol: Sköter nog översättningen själv i fortsättningen :lol:

Edited by XC-SE, 07 August 2005 - 19:21.

fqq5BYam.jpg

#14 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 20:22

XC: Jag menar såklart riktiga babelfish, inte nån dålig internetkopia! :P

:lol:

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2005 - 20:34

*skakar på huvudet*

tror inte riktigt på maskingjorda översättningar, men man får ju onekligen roliga resultat.

Bara för att visa min okunnskap... vad menar du med riktiga babelfish?

fqq5BYam.jpg

#16 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 07 August 2005 - 21:18

En liten fisk man stoppar in i örat som lever på hjärnvågor och som en bieffekt gör att man förstår alla språk som talas - i rymden iaf. :D :P

Du är inte bekant med The Hitchhiker's Guide to the Galaxy? ;)

Edited by Marie Morot, 07 August 2005 - 21:19.

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 August 2005 - 14:23

Öhh... Nej. Jag är mer fantasy är scifi, iaf när det gäller böcker. Den står däremot på min "reservläslista" om jag någon gång skulle vilja läsa annat än Fantasy. :P

Men just nu har jag bestämt mig att inte läsa den föränn jag sett filmen. På så vis kommer jag uppskatta filmen mer. :D

fqq5BYam.jpg

#18 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 August 2005 - 14:31

Du kommer att få se en babelfish i filmen ... ;)

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 August 2005 - 14:42

Ser fram emot det. :)

fqq5BYam.jpg

#20 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 August 2005 - 16:27

Boken är tusentals gånger bättre än filmen. Så om du tycker filmen är dålig, ge boken en chans i alla fall :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 August 2005 - 16:53

Den står på reservlistan iaf... :)

Har inte hört så mycket positivt om filmen så jag misstänker att den upplevs bäst utan något extra bagage från böckerna. :P Men jag är inte orolig - det skall mycket till innan jag totalsågar en film... :D

fqq5BYam.jpg