Phillip Pullman har band annat skrivit "Den Mörka Materian" och har i några artiklar kallats en värdig arvtagare till Tolkien.Feed: SFcrowsnest
Title: Narnia, just don't do it
Fantasy author Philip Pullman rips into the Narnia Chronicle novels and upcoming film, calling the CS Lewis' books racist and misogynistic. Ouch.
Read the full story over at the BBC site: http://news.bbc.co.u...ilm/4347226.stm
Actions Read on | Mail
Phillip Pullman ger sig på Narnia Krönikorna
Posted 19 October 2005 - 11:36

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 October 2005 - 11:49

Posted 19 October 2005 - 11:51

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 19 October 2005 - 21:02
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 19 October 2005 - 21:51
Får nog ta och läsa om och se om de håller idag med, kan vara lite "farligt" och göra det, man kan ju bli besviken....
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 20 October 2005 - 07:04
last.fm Filmtipset
Posted 20 October 2005 - 09:48
Edited by Aztecface, 20 October 2005 - 14:39.
Posted 20 October 2005 - 09:49

Posted 20 October 2005 - 10:11
Har läst trilogin "Utflykt från tyst planet, Perelanda och Vredens tid" av C S Lewis för lääänge sedan
och vad jag minns så tyckte jag dom var väldigt bra och gjorde stort intryck då...
Får nog ta och läsa om och se om de håller idag med, kan vara lite "farligt" och göra det, man kan ju bli besviken....
Jag läste "Out of the Silent Planet" för bara 1 år sedan och jag tyckte det var en mycket bra bok.
Posted 20 October 2005 - 16:16
Ja, jag har hela "His Dark Materials" serien i en volym som jag ser fram emot att läsa av honom.
Det är några av mina favoritböcker...Jag läste om dom senast i somras och de knäcker fortfarande det mesta jag läst (och då ska ni veta att jag läser ganska mycket, och inte bara fantasy och sci-fi). Det är otroligt bra, och jag tycker han för fantasy-litteraturen till en helt ny nivå. Han kan mycket väl jämföras med Tolkien, och även alla andra stora författare. Jag kommer ihåg när jag fick tag i den första boken. Det var när jag var typ 10-11 år gammal och praoade på Stadsbiblioteket i Norrköping, och min handledare rekommenderade den här, eftersom jag var fascinerad av Tolkien (jag började tidigt
last.fm Filmtipset
Posted 21 October 2005 - 08:30
Källa: http://www.philip-pullman.com/

Posted 21 October 2005 - 16:07
last.fm Filmtipset
Posted 21 October 2005 - 17:42

Posted 21 October 2005 - 17:53
Men i ärlighetens namn så är det väl alltid så med böcker som blir film eller kanske tom TV-serie?
Sant, men det finns vissa undantag...t.ex. tycker jag LotR-filmerna lyckades väldigt bra, och Spider-Man och X-Men-filmerna är även dom bra...Men som sagt, oftast blir filmen mycket sämre än den litterära förlagan...
last.fm Filmtipset
Posted 24 October 2005 - 13:32

Posted 24 October 2005 - 15:09
last.fm Filmtipset