Jump to content

Photo

Phillip Pullman ger sig på Narnia Krönikorna

• Please log in to reply
15 replies to this topic

Poll: Din spontana åsikt

Är det en rättvis bedömmning?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Har du läst någon av författarna?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2005 - 11:36

Feed: SFcrowsnest
Title: Narnia, just don't do it

Fantasy author Philip Pullman rips into the Narnia Chronicle novels and upcoming film, calling the CS Lewis' books racist and misogynistic. Ouch.

Read the full story over at the BBC site: http://news.bbc.co.u...ilm/4347226.stm

Actions Read on | Mail

Phillip Pullman har band annat skrivit "Den Mörka Materian" och har i några artiklar kallats en värdig arvtagare till Tolkien.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 19 October 2005 - 11:49

Jag läste Narnia böckerna i samband med litteraturstudierna för engelska på SU och jag tyckte inte helt om dem. Den kristna allegorin var för stark och jag var väl inte helt förtjust i könsrollerna som framställdes (även om jag läst värre; Blytons och Nebits böcker bl.a.), men jag tycker inte att den serien är fullt så förkastlig som Pullman menar. Man får ha i åtanke att man hade andra värderingar och faktiskt tänkte på det här sättet. Filmen, liksom böckerna, får ses som underhållning och äventyr för barn. Föräldrar får lov att sätta in böckerna/filmen i rätt kontext sen om de känner att det behövs - men barn är inte dumma och de förstår mer än vad man tror!
Posted ImagePosted Image

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 October 2005 - 11:51

Lewis var väl kristen ända ut i fingerspetsarna också. Vill minnas att Aslan är lite av en jesus figur. :unsure: Själv analyserar jag inte så mycket när jag läser - jag läser mest för den goda berättelsens skull. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 19 October 2005 - 21:02

jag har försökt läsa böckarne ( köpt de av Peak :P 9 men har inte lyckas med att bli fast i de ännu.Får försöka igen :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#5 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 19 October 2005 - 21:51

Har läst trilogin "Utflykt från tyst planet, Perelanda och Vredens tid" av C S Lewis för lääänge sedan :D och vad jag minns så tyckte jag dom var väldigt bra och gjorde stort intryck då...
Får nog ta och läsa om och se om de håller idag med, kan vara lite "farligt" och göra det, man kan ju bli besviken....
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#6 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 20 October 2005 - 07:04

Philip Pullman är en av mina absoluta favoritförfattare, och jag anser att hans åsikt om Narnia-böckerna är helt korrekta...Det är mycket skumma budskap gömda i dom, även om det var böcker som jag uppskattade mycket när jag var liten och fortfarande gillar...Någon kanske frågar sig varför jag gillar Pullman så mycket? Det är svårt att svara på om man inte läst något av honom, men hans böcker är filosofiska, smarta och fruktansvärt välskrivna.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 20 October 2005 - 09:48

Ja, jag har hela "His Dark Materials" serien i en volym som jag ser fram emot att läsa av honom.

Edited by Aztecface, 20 October 2005 - 14:39.

"There once was a man from Nantucket..."

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 October 2005 - 09:49

Aztecface: Har läst den på svenska och den är grymt bra. :)

fqq5BYam.jpg

#9 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 20 October 2005 - 10:11

Som sagt så ser jag fram emot att läsa den. Jag skulle väldigt gärna villja läsa Narnia böckerna också faktiskt men jag har inte kunnat hitta en bra utgåva av dom.

Har läst trilogin "Utflykt från tyst planet, Perelanda och Vredens tid" av C S Lewis för lääänge sedan :D och vad jag minns så tyckte jag dom var väldigt bra och gjorde stort intryck då...
Får nog ta och läsa om och se om de håller idag med, kan vara lite "farligt" och göra det, man kan ju bli besviken....

Jag läste "Out of the Silent Planet" för bara 1 år sedan och jag tyckte det var en mycket bra bok.
"There once was a man from Nantucket..."

#10 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 20 October 2005 - 16:16

Ja, jag har hela "His Dark Materials" serien i en volym som jag ser fram emot att läsa av honom.

Det är några av mina favoritböcker...Jag läste om dom senast i somras och de knäcker fortfarande det mesta jag läst (och då ska ni veta att jag läser ganska mycket, och inte bara fantasy och sci-fi). Det är otroligt bra, och jag tycker han för fantasy-litteraturen till en helt ny nivå. Han kan mycket väl jämföras med Tolkien, och även alla andra stora författare. Jag kommer ihåg när jag fick tag i den första boken. Det var när jag var typ 10-11 år gammal och praoade på Stadsbiblioteket i Norrköping, och min handledare rekommenderade den här, eftersom jag var fascinerad av Tolkien (jag började tidigt ;) )och Narnia. Jag slukade den på några dagar och sen var det en lång väntan på de övriga två böckerna i serien, men det var det värt...Jag ska nog läsa dom fler gånger, de har så många bottnar, och går verkligen att analysera på många sätt, samtidigt passar de både barn och vuxna...När jag beskriver de här böckerna låter det som de ultimata böckerna, och det är de också!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2005 - 08:30

Nya delar är ju på gång också enl Pullmans hemsida. Bland annat en illustrerad bok som beskriver Lyras Oxford. Och nu när jag gör en blixtvisit på hemsidan så ser jag att filmer är på G. :D

Källa: http://www.philip-pullman.com/

fqq5BYam.jpg

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 21 October 2005 - 16:07

Ställer mig lite tveksam till detta...Boken om Lyras Oxford kan vara OK, om den inte ändrar slutet i böckerna på något sätt...Filmerna däremot kan bli både bra och dåliga, självklart hoppas jag att de blir bra men sånt kan man aldrig veta...Jag gillar inte riktigt om det blir något kommersielt som alla ungar kommer börja gilla, och om det dessutom ändrar på hur saker och ting är i böckerna blir jag nog väldigt besviken...Jag tror jag blir besviken hur dom än görs, jag har min egen uppfattning om alla karaktärer, miljöer och händelser och jag tror inte någon film kan göre de rättvisa...Tyvärr :(

last.fm Filmtipset

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 October 2005 - 17:42

Men i ärlighetens namn så är det väl alltid så med böcker som blir film eller kanske tom TV-serie? ;)

fqq5BYam.jpg

#14 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 21 October 2005 - 17:53

Men i ärlighetens namn så är det väl alltid så med böcker som blir film eller kanske tom TV-serie? ;)

Sant, men det finns vissa undantag...t.ex. tycker jag LotR-filmerna lyckades väldigt bra, och Spider-Man och X-Men-filmerna är även dom bra...Men som sagt, oftast blir filmen mycket sämre än den litterära förlagan...

last.fm Filmtipset

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 October 2005 - 13:32

Harry Potter filmerna tycker jag också är ganska lyckade. Jag tror att författaren borde ha insyn i produktionen eller att det är någon som skattar böckerna/serien väldigt högt. Sam Raimi tex sägs ju varit Spider-man fantast sedan tidig tonår.

fqq5BYam.jpg

#16 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 24 October 2005 - 15:09

Jo, det får man hoppas...Och att de väljer bra barnskådespelare! Det är mycket som måste klaffa för att det ska bli bra, och jag vill helst inte att det ska bli något komersiellt jippo i stil med HP och LotR...Det skulle göra ont i mitt hjärta att se en grupp barn med fula "Guldkompassen"-T-shirts ;) Eftersom jag gillar böckerna så mycket känns det lite tufft att ge bort dom till allmänheten...men, men...vi får hoppas att Pullman vet vad han gör. Jag tycker personligen inte att han borde låta någon göra film av hans böcker, men det bestämmer han själv...

last.fm Filmtipset