Jump to content

Photo

X-Men 6/05

• Please log in to reply
71 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 October 2005 - 17:49

Årets sista nummer av svenska X-Men är här, och i och med det är "New X-Men" slut.

Som vanligt består tidningen av 4 amerikanska tidningar, och den första tidningen är Grant Morrisons sista nummer av "New X-Men". Jag ska inte berätta vad som händer, men det är ruggigt bra. Vi har alla mycket att tacka den mannen för, under de senaste åren har han gjort otroligt bra X-serier som mycket väl kan mäta sig med alla klassiker. Hans "New X-Men" är bland det bästa som gjorts med X-men överhuvudtaget, och han har med sina serier bidragit till 17 underbara nummer av svenska X-Men. Jag kommer sakna den här tiden, men jag ser också fram emot kommande nummer av X-Men där vi kommer få läsa Buffy-skaparen, Joss Whedons, serie "Astonishing X-Men".

Den andra och tredje fjärdedelen består av två nummer "New X-Men" som inte Morrison har skrivit. De håller inte alls samma höga klass som hans serier, men är ändå riktigt bra. Dessa två serier ger oss starten till vad som komma skall...

Den sista fjärdedelen består av 3:e avsnittet av "Wolverine: The End", och det fortsätter att vara en bra och underhållande serie, med en trevlig cliff-hanger.

Kort sagt är det här ett underbart nummer som alla måste läsa! Stick och köp!

PS. Jag tror Janne nämner oss i detta nummer; på en av de första sidorna skriver han något i stil med:
Egmont är bästa seriebolaget i Sverige, tills killarna på chatt-sidorna på internet har skaffat sin egen serietidning. Anar jag ironi? ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 October 2005 - 17:58

He he , det är säkert en pik till detta kära forum. Har inte sett till tidningen än, men kommer hugga den så fort jag ser den i de lokala affärerna!
I love the smell of napalm in the morning

#3 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 28 October 2005 - 18:02

PS. Jag tror Janne nämner oss i detta nummer; på en av de första sidorna skriver han något i stil med:
Egmont är bästa seriebolaget i Sverige, tills killarna på chatt-sidorna på internet har skaffat sin egen serietidning. Anar jag ironi? ;)

Hehe.
Känner ni er träffade? ;)

Jag försökte övertyga Janne om att det skrivs mycket gott om svenska Spider-Man och X-Men på internet nu för tiden, men han trodde inte på mig. :lol:
Posted Image

#4 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 28 October 2005 - 18:31

När kommer den i vanliga affärerna. Har glömt bort
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 28 October 2005 - 19:02

Jag försökte övertyga Janne om att det skrivs mycket gott om svenska Spider-Man och X-Men på internet nu för tiden, men han trodde inte på mig. :lol:

Här tycker jag vi bara skriver gott om de svenska Marvel-tidningarna! :D

När kommer den i vanliga affärerna. Har glömt bort

Den bör nog komma nästa vecka, håll utkik! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 October 2005 - 23:08

Hehe.
Känner ni er träffade? ;)

Men det är väl ganska bra kritik som ges till tidningarna numera? T. om jag som har varit lite missnöjd med en del av de senaste Spidde-serierna har varit helnöjd med de två senaste numrena och sagt att det kommer att bli bra framöver också. :D

New X-Men gillade jag verkligen, men det var ett tag sen jag läste dem nu. De andra New X-Men i svenska tidningen, är det månne av Chuck Austen? Har inte läst just de serierna, men har undvikt hans X-Men "som pesten" p.g.a hans usla grejer i Uncanny X-Men...
*Hockey och superhjältar*

#7 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 29 October 2005 - 08:53

De andra New X-Men i svenska tidningen, är det månne av Chuck Austen? Har inte läst just de serierna, men har undvikt hans X-Men "som pesten" p.g.a hans usla grejer i Uncanny X-Men...

Det stämmer bra...jag tyckte inte de var usla, men de är långt ifrån lika bra som Morrisons grejer. Fast de kan ändå ha varit nödvändiga för att förklara övergången till "Astonishing X-Men", men till skillnad från Morrisons serier är de inget måste att läsa...

last.fm Filmtipset

#8 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 29 October 2005 - 09:01

De andra New X-Men i svenska tidningen, är det månne av Chuck Austen? Har inte läst just de serierna, men har undvikt hans X-Men "som pesten" p.g.a hans usla grejer i Uncanny X-Men...

Det stämmer bra...jag tyckte inte de var usla, men de är långt ifrån lika bra som Morrisons grejer. Fast de kan ändå ha varit nödvändiga för att förklara övergången till "Astonishing X-Men", men till skillnad från Morrisons serier är de inget måste att läsa...

The Draco kan väl ändå klassas som otroligt usel
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 October 2005 - 09:08

The Draco kan väl ändå klassas som otroligt usel

Precis. Har inte läst hans New X-Men, så det kanske är bättre, vem vet? (Fast har hört om någon krystad förklaring med Xorn).
I alla fall var det mesta av vad Austen gjorde i Uncanny X-Men inte alls bra, och strax efter de serier som publicerades i Sverige nu så fick han väl gå efter flera års missnöjda läsare. Rätta mig om jag har fel, men sen fick han väl skriva Action Comics för DC, men blev inte alls långlivad?

Annars är X-Men i väldigt bra form. Morrisons New X-Men tycker jag inte bara kan mäta sig med klassikerna, det är en klassiker. Fantastisk att läsa om i ett svep, man upptäcker nya saker hela tiden.
Och Joss Whedons Astonishing X-Men är en fin blandning av det Morrison tillförde med lite mer gamla klassiska saker.
Tror inte att någon skriver karaktärerna så bra heller. Whedon har nästan gått om gamle Claremont på den biten. :)

#10 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 November 2005 - 12:29

Suttit och läst senaste nummret för tjaa, kanske 5-6e gången nu (och läst hela storyn, dels för själva storyn, dels för att jag verkligen gillar hans teckningsstil :P ) Och lite saker som Wolverine sa har gjurt mig förvirrad :P

Magneto - Var det inte Magneto som var förklädd till Xorn?
Var det bara nån snubbe som var väldigt lik honom, och som råkade ha samam slags krafter som honom?

Det var hur Wolverine förklarade för Jean om vad som hänt, "en kille(eller vad han nu sa) som kallade sig Magneto..." Just "en kille" gjorde mig förvirrad, så om någon kan förklara detta för mig skulle jag bli väldigt glad :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 November 2005 - 12:51

Allt det där med Magneto har fortfarande inte förklarats. Tydligen ska det göras i miniserien "House of M" som är ute i USA nu, men det har kommit sju av åtta nummer och det finns fortfarande ingen förklaring.

Men den egentliga förklaringen sägs vara att Grant Morrison menade att Xorn inte fanns utan bara var en förklädnad åt Magneto (ja, den riktige). Men sen när Morrison hastigt och utan att förvarna lämnade Marvel för DC så fick Chuck Austen (enligt honom själv) "order" att se till så att Xorn dök upp igen. Och Magneto dök snart upp igen han också. På ett sätt kan jag förstå att de inte lät Magneto dö sådär, han är en av Marvels mest populära och bästa skurkar. Man kan tycka att det var onödigt av Morrison att skriva sin X-Men på det sätt att "låta" Wolverine göra som han gjorde med Magneto, men samtidigt var det en så otroligt bra serie, X-Men har IMHO inte varit så bra på två decennier som Morrisons New X-Men var.

Vi får hoppas att Brian Michael Bendis, som skriver House of M, reder ut allt det där.

#12 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 November 2005 - 12:54

Tack för förklaringen Kermit :)
redde ut en del frågetecken iaf :)

#13 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 November 2005 - 12:58

Gjorde det? Skönt det, har själv en hel del frågetecken om det där. Själv väljer jag att tro att Jean Grey "fixade till" det där så att det inte hände. Eller hände annorlunda. Alltså att Wolverine inte gjorde som han gjorde med Mags. I alla fall är det min lilla egna förklaring tills det kommer någon som reder ut det där definitivt.
Vad Austen har skrivit ignorerar jag. Sen är det väl bara att se historierna för vad det är och uppskatta dem för vad det är. :)

#14 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2005 - 14:48

Hmmm...intressanta teorier ni har...Jag hoppas och tror att det var den riktiga Magneto som var Xorn, och att när Jean rättade till allt så "spolade" hon tillbaks tiden till strax efter hennes död, så att det som inträffade efter det att hon dött inte nödvändigtvis skulle behöva inträffa...Alltså skulle allt som var med i "New X-Men" fram till framtidsstoryn ha hänt...det är vad jag tror...

last.fm Filmtipset

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 November 2005 - 14:57

Hmmm...intressanta teorier ni har...Jag hoppas och tror att det var den riktiga Magneto som var Xorn, och att när Jean rättade till allt så "spolade" hon tillbaks tiden till strax efter hennes död, så att det som inträffade efter det att hon dött inte nödvändigtvis skulle behöva inträffa...Alltså skulle allt som var med i "New X-Men" fram till framtidsstoryn ha hänt...det är vad jag tror...

Ja, det är typ så jag tror också. Men det kommer nog visa sig vara någon annan förklaring när/om Bendis förklarar det där. Scarlet Witch är en väldigt stor del av House of M...

#16 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2005 - 17:10

Jag försöker hålla mig borta från spoilers, men House of M är väl en story med Avengers och Astonishing X-Men va? I och för sig är Scarlet Witch Magnetos dotter, men eftersom hon inte var med alls i New X-Men så tycker jag inte hon borde ha nånting med det att göra...Astonishing har fått bra kritik och dom kan säkert göra något bra av det, men det känns ändå som att förstöra en väldigt bra serie...

Folk har ju dött och återfötts utan vidare tidigare i Marvels universum, så om nån vill använda Magneto i en kommande story kan dom väl bara låta honom återfödas i stället för att röra om och ändra i New X-Men...

last.fm Filmtipset

#17 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts

Posted 02 November 2005 - 19:02

Japp det stämmer. House of M är i grunden en story med Avengers och AXM men hela storyn påverkar hela Marvel universumet.

#18 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 November 2005 - 23:06

Japp det stämmer. House of M är i grunden en story med Avengers och AXM men hela storyn påverkar hela Marvel universumet.

Jag får hoppas dom gör det bra...för jag gillar inte när såna här grejer som påverkar hela Marvel-universumet inte blir bra, och Marvel får ta tillbaks allt dom sagt efter ett halvår...Under Onslaught dog väl en massa superhjältar som är i livet idag? Onslaught var väl ganska bra, men rörig...Tycker det är lite jobbigt att man måste hoppa mellan en massa olika titlar för att få hela storyn...

Edited by Spidde, 03 November 2005 - 09:25.

last.fm Filmtipset

#19 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 November 2005 - 11:21

Age of Apocalypse är väl ett bra exempel på titelhoppande. När jag skaffade delar av storyn var det en jäkla massa titlar;
Uncanny X-Men
X-Men
X-Men Chronicles
X-Man
X-Man Annual (Vår X-Man återvänder til AoA :P )
Sinister Bloodlines
Blink (Är väl mest en sidestory i det universumet, men men)
X-Men Alpha
X-Calibre
Gambit and the X-ternals
Weapon X (woho, wolvie!)
Amazing X-Men
Orkar inte skriva upp alla, men det är iaf många titlar för hela storyn :)

Så SPidde... få inte för dig att läsa om age of Apocalypse om du inte gillar att hoppa mellan titlar ;)

#20 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 November 2005 - 12:33

Nej, jag tror inte jag skulle orka det...

Det enda jag har läst från Age of Apocalypse var det som kördes i svenska X-Men...

Jag tror t.o.m. att Black Panther skulle vara inblandad i House of M...Vilken anledning finns det att ha en story utspridd i flera titlar, mer än att Marvel tjänar en massa pengar på att folk köper titlar de annars inte brukar göra?!?

last.fm Filmtipset

#21 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 November 2005 - 14:34

Fast nej. Black Panther har än så länge inte varit med och det är en miniserie i åtta delar. Sen kan man läsa lite spin-offs om man vill, men det är inget alls som behövs för att fatta handlingen.

#22 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 03 November 2005 - 16:28

har precis läst det senaste numret å njöt av det! Wolwerines story håller jag inte lika högt, han har överexploaterats så mkt de senaste 15 åren att jag blivit lite trött på honom, men denna story var ändå ok.

Jag tyckte att de senaste årens X-Men material från New X-men varit bland det absolut bästa jag läst, alla kategorier, men nu är det då tydligen slut med det. Ni som läst kommade Astonishing X-Men som skall publiceras här, är det något att se fram emot? Har svårt att se att det skule kunna nå samma klass som de senaste årens X-Men i sverige. Men jag hoppas såklart.
I love the smell of napalm in the morning

#23 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts

Posted 03 November 2005 - 16:47

AXM är helt i klass med Morrisons X-Men. De är till och med bättre. Joss Whedon gör ett fantastiskt arbete med karaktärer och spänning. Du borde verkligen se fram emot det. Otroligt snygga teckningar är det också. Som sagt oväntat nog så når det absolut upp till senaste årens X-Men i Sverige. Så dina förhoppningar kommer garanterat slå in :)

#24 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 November 2005 - 18:20

Jag är ett gammalt Buffy-fan men jag har ändå svårt att se hur Whedon skulle kunna slå Morrison...Men den som lever får se ;)

last.fm Filmtipset

#25 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 06 November 2005 - 13:03

Grant Morrisons sista nummer av New X-Men var mycket bra, kommer att sakna honom.

Chuck Austens nummer var ganska tråkiga och inget alls utöver det vanliga ... :mellow:

Wolverine: The End var väl som vanligt, det vill säga helt okej.

Ska bli kul att få läsa Astonishing X-Men. :)