Jump to content

Photo

Varför Fantasy?

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 SaNi

SaNi

Cadet Second Year

• Members
  • 14 posts

Posted 01 November 2005 - 13:06

Hej allihopa!

Jag undrar varför man läser fantasy? Är det för att man vill fly från en jobbig verklighet? Eller är det för att fantasy när den är som bäst har mer att säga om verkligheten än en realistisk bok? Jag har precis läst Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" som kortfattat handlar om en vampyr som dyker upp i Blackeberg. Jag tycker att boken var kanonbra, det blev verkligen något speciellt när man blandade realism och fantasy. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör det, men just blandningen gör läseupplevelsen ännu större.

Så, vad tycker ni andra? Varför läser ni fantasy? Det vore jättespännande att få höra era åsikter!

Varma hälsningar

Sara

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 November 2005 - 21:02

Verklighetsflykt är givetvis en del av det hela. Men främst tror jag för min del är att läsa nåt som kan bryta sig ut från "den här världens konventioner". Ungefär som sagorna när man var unga. Både SF och fantasy har ju många element som man får räkna som omöjliga i realiteten. Tror jag.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 November 2005 - 21:08

Jag håller med Peak...

Sen tror jag att vi har lättare att ta till oss saker som är lite overkliga, och att de overkliga sakerna i slutänden kan säga oss mer om verkligheten och livet än verkligheten självt...Det där lät som något flummigt "New Age"-snack, men jag hoppas du förstår vad jag menar ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 02 November 2005 - 09:25

Men samtidigt finns det både i Sci-fi och fantasy element av viktiga frågor som finns ute i verkligheten. Rätt och fel, gott och ont, liv och död o.s.v.

Det är mycket man kan uppskatta fantasy för :)
Posted ImagePosted Image

#5 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 November 2005 - 15:45

Sci-Fi och Fantasy(som jag bara nyligen fått större uppskattning för) är ett bra sätt för mig att ta bort mig från vardagen. Visst en film eller serie kan få mig att göra sådant också men absolut inte på samma sätt. Tänk att kunna föreställa sig karaktärer och miljöer i en framtid lång bort i en annan galax. OOOOOOHHHHHHH det är så rygghåren ställer sig. :lol:
"There once was a man from Nantucket..."

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 November 2005 - 16:01

Verklighets flykt är en stor del i det hela, men för mig är det mer stimulerande att läsa Fantasy och Scifi. I både sci fi och fantasyn kan man ta upp väldigt komplicerade begrepp men obundna av den riktiga väldens ramar öka förståelsen för hur saker och ting fungerar.

I "Sagan om Drakens Återkomst" ("The Wheel of Time") tex så binds Aes Sedairerna (Utbidade "Magiker") med magiska löften om att de bland annat aldrig fick yttra ett osant ord. Genom böckerna så får man lära sig hur de tar sig runt detta löfte... När valkampanjerna drog i gång så var jag bra mycket mer kritisk till allt valfläsk, speciellt sättet de använde sig av att sätta samman orden fick en helt ny innebörd. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 02 November 2005 - 16:05

Verklighets flykt är en stor del i det hela, men för mig är det mer stimulerande att läsa Fantasy och Scifi. I både sci fi och fantasyn kan man ta upp väldigt komplicerade begrepp men obundna av den riktiga väldens ramar öka förståelsen för hur saker och ting fungerar.

I "Sagan om Drakens Återkomst" ("The Wheel of Time") tex så binds Aes Sedairerna (Utbidade "Magiker") med magiska löften om att de bland annat aldrig fick yttra ett osant ord. Genom böckerna så får man lära sig hur de tar sig runt detta löfte... När valkampanjerna drog i gång så var jag bra mycket mer kritisk till allt valfläsk, speciellt sättet de använde sig av att sätta samman orden fick en helt ny innebörd. :)

Intressant att du tar upp det. Du talar ju ändå om intryck och påverkan. Självklart rörs man ju av sådant när man läser.
"There once was a man from Nantucket..."

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 November 2005 - 17:37

Håller med alla föregående talare :)

Man drömmer sig helt enkelt bort till en annan värld, men samtidigt så är handlingen relaterad till vår värld (om man gör en riktigt djup analys).
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.