Jump to content

Photo

TV ondska vi älskar

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 25 November 2005 - 22:06

Mina damer och herrar, det tycks mig som om det saknas en "Bästa Skurk" tråd i "TV-serie" forumet. Detta är oförlåtligt så därför har jag tagit på mig att starta en. Så, vilka är era favoritondingar? Vilka är det ni älskar att hata och hatar att älska? Här är mina:

A): Livia i Jag, Claudius (Spelad av: Siân Philips)

Härligt ondskefull och vagt reptilliknande. Livia var Kejsar Augustus andra fru, jag vet inte hur hemsk hon var i verkligheten men i TV-serien är hon en av de otäckaste karaktärer jag skådat på dumburken. Hon röjde till och med en av sina egna söner ur vägen då han var ett hot mot hennes planer. Kan det bli annat än en första plats?

Bästa Citat: "They say a snake bit her once. And died" Livias son Tiberius om hans mor

B) : Charles Montgomery Burns i "The Simpsons" (Spelad av: Harry Shearer, röst)

För att vara en komedi har "The Simpsons" fött en hel del bra skurkar, Sideshow Bob och hans bror samt Hank Scorpio i "You only move twice" för att nämna några. Men den bästa skurken är och förblir Charles Montgomery Burns. Burns är elak som få, detta är mannen som flår djur och sjunger en "Disney" aktig sång om det och låt oss inte glömma den gången då han blockerade solen. Excellent!

Bästa Citat: "I could crush him like an ant, but that would be too easy. I'll bide my time until... oh, what the hell, I'll just crush him like an ant."

C): Eric Cartman i South Park (Spelad av: Trey Parker, röst)

Medan det faktum att han är en stark beundrare av Adolf Hitler är ett illräckligt bra skäl för att mig att nominera honom så är det Cartmans "Döda en killes föräldrar och stoppa dem i chili som killen äter upp" hämnd i ett avsnitt som verkligen gör honom till en av de bästa (och yngsta) skurkarna.

Bästa Citat: "See you don't understand what Mel Gibson was trying to do. He was trying to express, through cinema, the horror and filthiness of the common Jew. It has made people the world over open their eyes."

D): Fat Cat/Svinpäls i "Rescue Rangers"/"Räddningspatrullen (Spelad av: Jim Cummings, röst)

En överklass-skurk i stil med Rastpoupolos och Auric Goldfinger. Fat Cat försatte aldrig en chans att göra livet så surt för de där irriterande gnagarna som möjligt. Dessutom har han ett riktigt bra namn, både på svenska och engelska.

Bästa Citat: "You idiots! Oh... why must all my brilliant plans be ruined, by those rinketing Rangers? Why? TELL ME! TELL ME WHY! WHY? WHY?"

E): Stewie Griffin i Family Guy (Spelad av: Seth MacFarlane, röst)

Hur kan man inte gilla en mordisk, bisexuell (?) bäbis som när drömmar om världsherravälde?

Bästa Citat: "Mother, as first lady of the American stage Helen Hayes once said, "I'm going to kill you."

F): "De andra" i Lost

Vilka är de? Vad vill de? Så många frågor så lite svar.

Edited by Professor Decevio, 25 November 2005 - 22:12.

Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 22:34

:thumbsup:
Ser ett mönster i dina värsta skurkar, 4 av 6 är teckande personer :lol2:

Måste tänka på saken, så jag återkommer.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 November 2005 - 23:45

:thumbsup:
Ser ett mönster i dina värsta skurkar, 4 av 6 är teckande personer :lol2:

Måste tänka på saken, så jag återkommer.

Kanske kan beropå att det inte syns när tecknande karaktärer spelar över som många skurkar allt för ofta gör.

Sen är ju Mr Burns rent ut sagt elakheten själv!

Winter is Coming

#4 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 26 November 2005 - 00:01

vill du att vi ska ha en turnering i detta eller ville du bara diskutera ämnet? :) för om vi ska ha en turnering behövs en villig moderator och såna grejor.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#5 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 26 November 2005 - 10:30

Jag gillar dit första valg av Skurk helt klart ! och citatet er slåendes.

Vill du ha en turnering ställer jag upp på det :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 November 2005 - 11:31

Nu är jag ju inte duktig som professorn med citat etc, men klassiska tv-ondingar är ju Angela Channing från Falcon Crest och J.R. Ewing från Dallas. :D
Support your local search and rescue unit - get lost.

#7 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 November 2005 - 12:25

Skön lista! Du har bra smak vad det gäller TV-serier :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2005 - 12:33

Callisto (Hudson Leick) från Xena måste ju också nämnas. Favorit Citat: "Such pretty day for a bloodbath"

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#9 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 26 November 2005 - 13:13

vill du att vi ska ha en turnering i detta eller ville du bara diskutera ämnet? :) för om vi ska ha en turnering behövs en villig moderator och såna grejor.

Jag ville diskutera ämnet men en turnering låter ju som en rolig grej.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 November 2005 - 13:36

Jag river av en lista på personer jag sponant kommer på. Eventuellt lägger jag till kommentarer och citat sen.

The Master (Doctor Who) Doktorn har väl mer än en ärkefiende (Did someone say Exterminate?) men ingen som speglar honom så bra som den onde timelorden.
"Who in the whole galaxy is not my inferior? There is not one creature!"

Arvin Sloane
från dom tidigare säsongerna av Alias när han fortfarande var manupilativ, förrädisk och fanatiskt besatt av Rambaldi. Eller är han kanske fortfarande det?
"Do you think this is what this is about? Immortality? You bought the rumor, you simple-minded dilettante! The mystery, the true secrets of these creations will always be kept from you... the unworthy!"

Scorpius (Farscape) Nageln i ögat på Chricton. Nu har inte jag hunnit se så långt av Farscape än så jag vet inte om han kanske blir snäll sen men jag tvivlar...
"Why is it always the gentle ones, who pay for everybody else's ambitions?"

Weyoun (DS9) Jeffrey Combs i en av många härliga skurkroller. Den självgoda Weyoun som alltid verkar komma tillbaka hur många gånger han än dör.
"Of couse I'm paranoid. Evereyone's trying to kill me."

Mr. Morden (B5) Den ytterst manipulativa tjänaren till The Shadows
"What do you want?"

Al Swearengen (Deadwood) Den ovårdade och ständigt svärande ägaren av The Gam Saloon håller Mr. Wus grisar välgödda och pratar emellanåt med ett indianhuvud.
"In life you have to do a lot of things you don't fucking want to do. Many times, that's what the fuck life is... one vile fucking task after another. "

Brother Justin (Carnivále) Den här karismatiske prästen är ondskan själv och tillika Ben Hawkins motpol.
"The clock is ticking, brothers and sisters, counting down to Armageddon. The worm reveals himself in many guises across this once great land; from the intellectual elite cruelly indoctrinating our children with the savage blasphemy of Darwin, to the craven Hollywood pagans, corrupting them in the darkness of the local bijou, from the false prophets cowering behind our nation's pulpits to the vile parasites in our banks and boardrooms and the godless politicians, growing fat on the misery of their constituents. The signs of the end times are all around us, etched in blood and fire by the left hand of god. You have but to open your eyes, brothers and sisters. The truth is that the Devil is here. The Anti-Christ, the Child of Lies, the Son of Darkness walks among us cloaked in the flesh of a man. Does the Lord not weep at this degradation? Does He not tremble with righteous fury? And shall he not seek retribution? I open my eyes and I see a black sky that tears apart and screams with a voice that is thunder, 'Rise up, rise up brothers and sisters and take your place at my side. For you shall be my scythe and your face shall shine like a thousand suns and the streets shall be sanctified by the steaming black blood of the heretics.' And together brothers and sisters, together we shall build a shining temple, a kingdom that will last for thousands and thousands of years."
""

Edited by Wylie Times, 30 November 2005 - 17:13.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#11 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 26 November 2005 - 13:55

Lite mindre kända:

Dragos (från Jason and the starcommand)
Spacecommander Travis (Blake)
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#12 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 26 November 2005 - 15:11

Härligt ondskefull och vagt reptilliknande. Livia var Kejsar Augustus andra fru, jag vet inte hur hemsk hon var i verkligheten men i TV-serien är hon en av de otäckaste karaktärer jag skådat på dumburken. Hon röjde till och med en av sina egna söner ur vägen då han var ett hot mot hennes planer. Kan det bli annat än en första plats?
Bästa Citat: "They say a snake bit her once. And died" Livias son Tiberius om hans mor

Hur kan man inte gilla en mordisk, bisexuell (?) bäbis som när drömmar om världsherravälde?
Bästa Citat: "Mother, as first lady of the American stage Helen Hayes once said, "I'm going to kill you."

Håller med!!! Livia är underbart elak :) Men jag tycker att Caligula kommer på en klar andra plats i Jag, Claudius. Och Stewie har så många underbara repliker....
Posted ImagePosted Image

#13 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 26 November 2005 - 16:44

Håller med!!! Livia är underbart elak :) Men jag tycker att Caligula kommer på en klar andra plats i Jag, Claudius. Och Stewie har så många underbara repliker....

Jag hade tänkt ta med Caligula och Sideshow Bob (The Simpsons) på min lista men så tänkte jag att det får räcka med en skurk per Tv-serie.

#14 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 27 November 2005 - 07:52

fast Caligula var väl mera sinnessjuk än han var elak ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#15 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 27 November 2005 - 13:05

fast Caligula var väl mera sinnessjuk än han var elak ?

jo, det skulle man ju kunna säga.
Posted ImagePosted Image

#16 Way of the Dragon

Way of the Dragon

Lieutenant

• Members
  • 84 posts

Posted 27 November 2005 - 23:56

OT : Hva med franskmannen i The Deer Hunter , veldig ful type :(

Andre kandidater :

Amanda Woodward , Melrose Place LOL
Cigarette Man , X-files
Ra's/Two-Face/Freeze/Joker/Riddler/Pingvinen Batman : TAS

Edited by Way of the Dragon, 27 November 2005 - 23:58.

#17 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 30 November 2005 - 10:44

Bidrar med en gammal goding :)
J.R i Dallas: ingen kunde som han,med en drink i handen och ett sardoniskt leende, manipulera sin omgivning... :)
Och en senare favorit:
Broder Justin i carnivalé: djävulen själv i prästkappa, vad han gjorde mot sin välgörare Norman och hushållsflickorna får en att rysa...
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#18 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 November 2005 - 14:46

Kul tråd, ska bidra med några personliga favoriter. Ska om möjligt försöka undvika tidigare nämnda namn

Newman - New Yorks elakaste brevbärare tillika Seinfelds ärkefiende. "I´ve looked in to his eyes and they are pure evil" - Jerry Seinfeld

JR Ewing - Oljemagnat från Texas som gör livet surt för släktingar och konkurrenter. Påstår sig värna om familjevärderingar samtidigt som han bedrar sin fru och häller i sig Whiskys lika stora som hans hatt

Sten Frisk - Svensk såpas mest karismatiska skurk. Hustrumisshandlare, bankrånare, sektledare. Listan kan göra lång. Avslutade sin kariär med att bokstavligt talat spränga "Tre Kronor" i luften. Per Ragnar i högform

Bob - Hans diaboliska skratt från andra sidan spegeln skrämde många i början av 90-talet. Känd från Twin Peaks

Återkommer med fler namn vid ett senare tillfälle

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2005 - 14:02

Tur att du fick med Bob för han är ju ändå den mest skrämmande karaktären i TV-hiostorian.

Bob: "head's up, tails up, run your scallwags. Night falls, morning calls, I'll catch you with my death bag. You may think I've gone insane, but I promise, I will kill again!"

Klimpen fårn Bert den siste oskulden och Diana från V är ju rätt otäcka också...

#20 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2005 - 15:18

Diana! Var både "kär" och livrädd för henne när V gick när jag var liten. Härligt ondskefull typ! :)
*Hockey och superhjältar*

#21 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2005 - 15:25

Jag med!!