Beskedet om att GRRM snart ska vara klar med nästa de sista två böckerna i serien kom i somras, och man får väl säga att det är hoppingivande att det ännu inte blivit någon dementi.
Böckerna ska heta "Winds of winter" och "A Dream of spring" och tydligen skriver han på båda böckerna samtidigt.
"Jag tror att ni kommer att ha en Westeros-bok från mig under 2018... Och vem vet, kanske två", skriver Martin på sin livejournal.
Förmodligen har han pga tv-serien haft skelettet till handlingen klar i många år, men det som tar tid är att fylla i tomrummen och ge karaktärerna liv. Det har aldrig antytts någonstans (vad jag vet) men man kan ju gissa att en anledning till att vi får vänta ända till 2019 på säsong 8 beror på att han vill vara säker på att även bokserien är avslutad då.
En annan sak man kan fråga sig är hur han kan hålla isär handlingarna i böckerna och i tv-serien, det är ju hur många detaljer som helst som är olika. Måste vara en otrolig utmaning för dem som korrekturläser....
Men vi får verkligen hoppas det kommer en bok 2018 så att abstinensen lindras i väntan på säsong 8.