Jump to content

Photo

Storm

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 January 2006 - 09:50

Ny svensk genrefilm är något som kommer mer och mer som det verkar. Kvaliteten ökar på produktionerna och snart kanske vi ser en fullträff, vilket vore riktigt roligt. :)

Denna vecka har Storm premiär. I dagens Göteborgs-Posten finns en intervju med Eva Röse om hennes roll i filmen. Det är en intressant artikel, men tyvärr finns den inte på tidningens websida. :(

Sida om filmen: http://www.moviemix....rec.asp?ID=3618

Edit: Jag har för mig att filmen nämnts någonstans i forumet tidigare (på produktionsstadiet), men jag hittar inte den tråden ...

Edited by Marie Morot, 16 January 2006 - 09:54.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 January 2006 - 10:20

Denna tråd hittade jag: "VAKNAAAAAAAAAAA !!!!!!!, Det är tråkigt" där nämner vår (lite smått glömska) supermod en film som heter storm. ;)

Det finns två trailers på filmens hemsida: http://www.stormfilmen.se/ (Under rubriken förföljd)

Tillägg: Verkar helt klart lovande. :thumbsup:

Edited by XC-SE, 16 January 2006 - 10:20.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 January 2006 - 10:30

Jag visste att filmen fanns, men orka läsa en massa trådar som inte har vettiga rubriker? :P

Den ska visst gå upp både på SF och Astoria, då den finns med på båda bolagens hemsidor också. :)

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 January 2006 - 10:49

Jag visste att filmen fanns, men orka läsa en massa trådar som inte har vettiga rubriker?

:rolleyes: Nej. Det gör man ju inte! Man skriver ju storm svensk film i google toolbar och begränsar sökningen till scifi nytt... Då finns svaret redan i träff 2. ;)

Edited by XC-SE, 16 January 2006 - 10:50.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 January 2006 - 16:47

Min brorsa har sett den...enligt honom ska den vara ganska brutal...Jag har inga större förväntningar...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 January 2006 - 11:15

Jag har inga större förväntningar...

Jag förväntar mig oftast en ren skräpfilm när det gäller svenska produktioner - på så vis får man bara trevliga överraskningar. "Storm" tyckte jag, av trailersen att dömma, verkade lovande. Lovande att inhandla på DVD så smånigom. (Har väldigt få svenska filmer i min samling.)

Edited by XC-SE, 18 January 2006 - 11:17.

fqq5BYam.jpg

#7 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 January 2006 - 13:19

Jag har sett en rörlig banner - annons - för filmen på expressen.se de senaste dagarna. Den är snygg. :)

Det är ju "stora" svenska skådisar med i filmen också, som borgar för någon sorts grundnivå kan man tycka. Eva Röse och Jonas Karlsson är ju inte fy skam.

Edited by Marie Morot, 18 January 2006 - 13:20.

#8 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 19 January 2006 - 20:12

Såg precis recensionen av den på SVT, där den fick en trea i betyg. Tänkte på Matrix och Tron när jag såg en av scenerna, men med Eva Röse i rollen.. minst sagt udda för att vara en svensk film imho!
I love the smell of napalm in the morning

#9 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 January 2006 - 20:58

Den ska recenseras i Filmkrönikan också i säsongspremiären den 26 januari. :)

#10 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 January 2006 - 08:49

Recencenten i Göteborgs-Posten gav den fyra fyrar idag. Ingen länk på hemsidan ännu, men jag postar den när den kommer. :)

#11 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 January 2006 - 22:25

Här är några recensioner av filmen:
http://gp.se/gp/jsp/...?d=257&a=254059
http://www.dn.se/DNe...ousRenderType=6

Intervju med Måns Mårlind:
http://sydsvenskan.s...ticle136747.ece
:)

Edited by Marie Morot, 20 January 2006 - 22:31.

#12 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 21 January 2006 - 11:20

Recension i min lokalblaska tre CCC av fem... verkar för övrigt riktigt intressant... :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#13 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 27 January 2006 - 00:14

Jäss!! Nu har jag varit å sett Storm på min SF-biograf!

SPOILERVARNING nedan!!!!

Satt med lite blandade känslor direkt efter filmen. Ojämn var ordet jag sökte. Stundtals var filmen så ruskigt bra att jag rös, och ibland satt jag och nästan vred på mig. Mittenparten i filmen är den absolut bästa delen. När vår huvudrollsfigur DD vaknar upp i ett helt ödelagt, folktomt och dimmig Vänersborg, sitter jag och bara gapar. När han sedan går omkring bland minnena av sitt liv får man uppleva några mycket starka scener. Sedan blandas mindre relevanta och halvfåniga scener i den sista tredjedelen av filmen, och det man byggde upp under mitten av filmen faller till en viss del. Detta är dock långtifrån en sågning. Filmen ska ha stort beröm för att vara så vågad, något liknande har jag aldrig sett på svenska förr. Dock på engelska.. butterfly effeckt ringer i bakhuvudet. Reaktionerna och agerandet i filmens första del känns realistiskt, ungefär så jag själv hade kunnat reagera, så nog känner man igen sig i DD. Det här brukar jag sällan se i andra liknande filmer. Den jämförs med Matrix, och visst, om man vill generalisera kan man kanske kalla detta för en "folkhemsmatrix", men jag tycker filmen väl står på sina egna ben, och vill rekommendera den till andra!
I love the smell of napalm in the morning

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 August 2007 - 08:57

Nu har jag också sett den. :)

Lite ojämn (som ovanstående talare sade), men ändå helt OK film. Finns en del riktigt bra scener, som just den som nämns ovan (där han vaknar i ett öde, dimmigt, Vänersborg) och några som tillhör de sämre. Den plötsliga twisten (med systern) är jag kluven till. Dels så känns det som man egentligen byggde åt något annat håll under mittdelen av filmen, och dels gillar jag det för att det verkligen var helt som en överraskning. Slutet är hyfsat och funkar riktigt bra. Fasar man in i betyget att detta är en typ av film som sällan produceras i Sverige ja, då är det snudd på BRA.

Det finns hopp för svensk film fortfarande verkar det som.

Edited by XC, 26 August 2007 - 08:57.

fqq5BYam.jpg

#15 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 17 April 2008 - 19:02

Nu ska visst denna film släppas på R1. Är väl inte så vanligt att svensk film släpps på R1 dvd eller? är inte så insatt. :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#16 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 20 April 2008 - 19:23

Den gick tydligen på TV väldigt nyligen eftersom flickvännen spelade in den åt mig. Vi såg den båda förra helgen. Förvånansvärt bra för att vara en svensk film.
"There once was a man from Nantucket..."

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 April 2008 - 14:52

Nu ska visst denna film släppas på R1. Är väl inte så vanligt att svensk film släpps på R1 dvd eller? är inte så insatt. :unsure:

Det tillhör verkligen inte vanligheterna.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 July 2008 - 09:43

Det kan knappast kallas en recension, men den här filmen nämns på amerikanska io9:
Found Footage: The Lady in the Latex Hood Does Not Fear Lasers

fqq5BYam.jpg