Jump to content

Photo

Varför läser ni serier ännu?

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 03 March 2006 - 14:42

Så varför läser ni serierna?
Detta sorterar naturligtvis bort de som nyligen börjat läsa serier och är i målgruppen mellan typ 13-21 eller nåt sånt :)

Lägger ni ner era pengar enbart på nya serier? eller köper ni begagnat hellre?

Är ni intresserade av serier? alltså på ett djupare kanske historiskt sätt eller i vissa karraktärer och grupper?

dvs steget längre än att läsa X-men för att det är en stunds underhållning(iofs så lär väl alla här vara det annars besöker man kanske inte denna forumdel).

Själv har jag ju återkommit till superhjälte serier (och i viss mån europeiska serier) för runt 5 år sen, före detta så läste jag enbart serier som underhållning men det var på 70-80talet utan internet iofs så möjlightererna att lätt ta del av utökat kunnade var inte så stort.

Sen är det möjligt att för att rättfärdiga sig själv att man blir mer historiskt intresserad av serier, jag menar det låter ju bättre :D
Visst läser jag för att jag roas av det ungefär som de vanliga böcker jag läser eller filmer jag ser, men jag söker mer efter information och kunnade när det gäller serier vilket jag inte gör om film eller böcker i någon större utstäckning.

Jag köper mest begagnat, så mycket jag har råd med, sedan mest trades eller liknade, jag köper även böcker om serier och böcker inehållandes reprints av gammla serier, som tom i delar kan vara ganska trista, jag läser dem ändå bara för att få reda på saker och veta vad jag snackar om, att få upplevt det själv på nåt sätt eftersom jag inte kunde vara med på 40 talet tex, speciellt DC serier.
Jag har en viss förmåga att snabbt kunna lära mig saker om ett ämne men tyvärr, när jag sedan tappar intresset så rinner informationen ut än fortare, så jag har haft andra intresse perioder i andra ämnen där jag lärt mig allt jag kommit över men som jag idag bara har grundkunskaper av kvar, låter skumt kanske men sån är jag.

Jag är inte samlare i någon större utsträckning, visst försöker jag komplettera serier men inte för nåt värdes skull utan mer för att ha allihop, det är väl att samla också men inte som de som sammlar efter skick och pris och håller rätt på första upplagan osv, kan jag få berättelsen på nåt sätt väljer jag det billigaste alternativet utan tanke på att first edition skulle vara värt mer om 3 år eller att det måste vara NM i plastficka som jag sen inte vågar röra.
Vill jag ha nåt som annars skulle kosta skjortan blir det reprints eller digitalt, jag plockatr inte fram stora pånboken.

Jag skäms inte längre över att jag läser serier, jag plågar inga ointresserade med utläggningar om mina intressen, jag har kommit över den delen av det hela.

Har lite tråkigt på fredagseftermiddagen om ni undrar :D

Och jag är 31 år gammal så jag ska inte läsa serier mer än möjligen i dgas och kvällstidningen enl. Svensk standard.

Edited by Agentum, 03 March 2006 - 15:10.

#2 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 March 2006 - 15:22

serier är ju det ultimata medieformatet! dvs den optimala syntesen av bild och ord. sedan finns det såklart en bred bas med allt från konst-serier till humor-serier och såklart superhjälteserier.

Intresset för serier har hängt med sedan man var liten och eftersom jag är intresserad av historia i allmänhet så är det väl inte så konstigt att man är intresserad av seriens historia, vilken såklart är sammankopplad med populärkultur och samhällsutveckling i övrigt.

Olika serier tilltalar på olika sätt. När det gäller tex X-men så är det ju till viss del såpa inslaget som göt att man fortsätter läsa serien månad efter månad, år efter år, för speciellt nyskapande och nydanande har x-men kanske inte varit. Dessa aspekter hittar man istället hos tex vertigo serier, som är lite mer vuxet...

Begagnat köper jag gärna, spännande att rota igenom hyllorna på antikvariat och bokhandlar men det beror väl snarast på att utbudet på pressbyrån inte är det största...

Edited by Jazzdevil, 03 March 2006 - 17:32.

#3 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 03 March 2006 - 17:31

Det finns en viss charm med masker och hemliga identiteter som jag aldrig kommer att växa ifrån.

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 March 2006 - 19:08

Enkelt - jag älskar serier, framförallt superhjältediton! :)

Kan dock känna ibland att den där känslan av verklighetsflykt som mina favoritserier gör itne riktigt infinner sig på samma sätt längre. Med vissa undantag, t. ex Joss Whedons Astonishing X-Men eller Dan Slotts serier såsom GLA eller She-Hulk så är det lite för många försök att göra serier "realistiska". Kom igen, det handlar om superhjältar, krafter som fås av radioaktiv strålning och hemliga identiteter. Måste det verkligen förklaras genom mysticism och måste verkligen alla plötsligt veta vilka våra hjältar är under masken? Det känns som att för många serieskapare har tappat bort charmen som alltid har legat bakom. Nästan som om att många som skriver superhjälteserier "skäms" för det och försöker göra dem till något de inte är eller borde vara. Jag vill ha glädje och "wow-känslor" när jag läser. Inte för att det inte kan vara mörkt för det, tvärtom. Frank Millers Daredevil eller några av de mest tragiska serierna med Spindelmannen är bra exempel på att man kan ha kvar den gamla andan men ändå få in lite mörker och göra det sofistikerat.
*Hockey och superhjältar*

#5 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 March 2006 - 19:09

Faktiskt läste jag inte lika mycket serier när jag var yngre som jag gör nu. Mest var det gamla tidningar som fanns hos mina mor- och farföräldrar och på tidningshyllorna i affären. Under gymnasiet blev jag mer medveten om det här med antikvariat och att man kunde köpa gamla grejer. Efter studenten förstod jag t.o.m. att det fanns butiket på Internet man kunde handla på och nu köper det nästan nånting i serieväg varje månad.
Ett tag var det nära att jag försökt mig på att bli serietecknare, men sedermera insåg jag att det var skrivandet som var min starka. Kanske det märks på min fanfiction med Spider-Man på Skriv & Berätta, och så jobbar jag på en bok. Så jag kan nog tacka seriemediet för mitt karriärval. :) Plus att jag anmält mig som intresserad till ett serieförlag vid namn Red 5 Comics som sökte efter folk via internet förra året. Jag har inte fått nåt svar från dem än, men det var mest för skojs skull jag skrev till dem.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#6 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 March 2006 - 20:11

Ett tag var det nära att jag försökt mig på att bli serietecknare, men sedermera insåg jag att det var skrivandet som var min starka. Kanske det märks på min fanfiction med Spider-Man på Skriv & Berätta, och så jobbar jag på en bok. Så jag kan nog tacka seriemediet för mitt karriärval. :) Plus att jag anmält mig som intresserad till ett serieförlag vid namn Red 5 Comics som sökte efter folk via internet förra året. Jag har inte fått nåt svar från dem än, men det var mest för skojs skull jag skrev till dem.

Lycka till :) Det görs på tok för lite seriösa svenska serier. Kör hårt! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Star-Basse

Star-Basse

Cadet Second Year

• Members
  • 13 posts

Posted 03 March 2006 - 20:40

Jag läser serier för att jag tycker de är roligt.... jag köper både nya & endel begangnade på typ markander & sånt :P

#8 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 04 March 2006 - 07:11

Så varför läser ni serierna?

Well, mest för att det är roligt och underhållande. Det finns nå't där i ramarna mellan serierutorna som andra media saknar. :rolleyes:

Lägger ni ner era pengar enbart på nya serier? eller köper ni begagnat hellre?

Det blir "nya" serier då antikvariat saknas i närområdet.

Är ni intresserade av serier? alltså på ett djupare kanske historiskt sätt eller i vissa karraktärer och grupper?

Mja, sådär. Man fascineras ju lite av t.ex. Li'l Abner och undrar varför inte Al Capp åkte in som kommunist. (Eller gjorde han det? Har inte järnkoll precis) Se'n är ju gamla Stålmannen-serier och liknande rätt sköna, men det kanske hänger ihop med ett allmänt WW2-intresse eller att man växte upp med han.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#9 Johan Åberg

Johan Åberg

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 68 posts

Posted 04 March 2006 - 15:40

Två anledningar.

Grant Morrison.

Alan Moore.

#10 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 06 March 2006 - 23:37

Jag läser av några olika anledningar. Dels av nostalgiska skäl, därför köper jag upp alla gamla superhjältetidningar från min barndom. Så det blir mkt begagnat, men en liten del amerikanska Marvel & DC också. Jag försöker köpa mina tidningar i schyssta ex, men inte för fina så jag inte vågar läsa dem av värdeminskningsskäl.
Dels för det finns en hel del bra att läsa, och en bra historia är alltid bra oavsett medium; film, tv-serie, bok, serietidning, muntlig eller radioprogram. Det blir främst superhjälteserietidningar, med serier som "spelar roll" för karaktären, dvs påverkar hans senare serier. Serier som nollställs efter varje avsnitt har jag svårare för. Men det finns också sådana jag gillar, tex Kalle & Hobbe eller Larson.
I love the smell of napalm in the morning

#11 C-Diddy

C-Diddy

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 64 posts
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 07 March 2006 - 01:08

Kan inte sluta!
Köper det mesta i serieväg. Både superhjälteserier och mer "alternativa" serier. Har funnit i mer "vuxen" ålder (22) att flera författare som Ellis, Morrisson och Moore gör saker med mediet som man inte skulle kunna göra i något annat medie idag. Det är nästan synd hur många som går miste om dessa fantastiska författare bara för att de tror att serier är "lilla-fridolf" och "bamse".
Har aldrig gillat svenska serier och inhandlar nästan bara amerikanska serier. Folk som gillar Fantomen förstår jag mig inte riktigt på. Den enda titeln på svenska som jag köper är Spindelmannen eftersom jag först började samla på den när jag var liten och det känns lite som en tradition.

Prenumererar på ca 11 titlar via min seriebutik och plockar på mig trades när jag har råd. Spenderar ungefär 2500 i månaden på serier...
Gillar också att geeka mig och plasta in/boarda och lägga i fina lådor också...
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com

#12 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 07 March 2006 - 09:49

Kan inte sluta!

Där tog du orden ur mun på mig.

Jag kommer aldrig sluta köpa och läsa serier, inte ens när jag är pensionerad kommer jag att sluta och varför skulle jag det? Dock har jag inte köpt någon serietidning i stil med "Kalle Anka och Co" på flera år, jag föredrar nämligen att köpa album även om de i regel blir något dyrare.

Sedan vill jag tillägga att det för mig inte spelar någon roll vilken sorts serie det rör sig om. Vare sig det är superhjältar, fabeldjur, självbiografier eller vad som helst. En bra serie är bra oavsett genre.

Edited by Professor Decevio, 07 March 2006 - 09:50.

Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#13 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 07 March 2006 - 12:33

Jag kan visserligen läsa Kalle Anka och sådan serier, men det är inget jag känner att jag måste fördjupa mig i, det käns lite för statiskt för min del.

Ändå är väl Disneyserier enormt stort här ännu egentligen.

Serier som 91an, Lilla Fridolf och Knasen läser jag inte alls, de kommer liksom aldrig någonstans.
Så nog sjutton bryr jag mig om vad för serier jag läser, men inte för att jag känner att de enbart är skräp, det är bara det att de inte kan få mig intresserad alls längre.

Jag är inte förtjust i sånna sk "Vuxen"serier som fanns mycket av tidigare, jag förstod aldrig vad som var så bra med dem, många är enkelt tecknade och innehåller fula ord ungefär, jättekul.
Jag är inte heller imponerad av alla dessa ofta djupa dagstidningsserier där folk tecknar som krattor och berättar om sina liv, ok det är väl ok som en strip men som serietidning blir det outhärdigt.

Nu ser man att jag då inte är intresserad av 90% av alla serier som produceras eller reprintas här :D

Jag har inget emot europeriska serier som Gaston, Tintin och Spirou mm, jag har en hel del albumserier och är det nåt jag köper på svenska så är det dem.

Edited by Agentum, 07 March 2006 - 12:38.

#14 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 07 March 2006 - 12:44

Jag kan visserligen läsa Kalle Anka och sådan serier, men det är inget jag känner att jag måste fördjupa mig i, det käns lite för statiskt för min del.

Ändå är väl Disneyserier enormt stort här ännu egentligen.

Serier som 91an, Lilla Fridolf och Knasen läser jag inte alls, de kommer liksom aldrig någonstans.
Så nog sjutton bryr jag mig om vad för serier jag läser, men inte för att jag känner att de enbart är skräp, det är bara det att de inte kan få mig intresserad alls längre.

Jag är inte förtjust i sånna sk "Vuxen"serier som fanns mycket av tidigare, jag förstod aldrig vad som var så bra med dem.

"91an" "Knasen" och "Lilla Fridolf" har jag aldrig gillat. Ok då, "Knasen" tyckte jag väl om när jag var ung och naiv men de två andra kan jag med största säkerhet säga att jag [/u]aldrig tyckt om[u].

Vad gäller "Disneyserierna" så var de bättre förr. Floyd Gottfredsons långa "Musse Pigg" äventyr som gick i dagsstidingarna på 30-40 talet var helt geniala. Musse själv var inte perfekt utan hade sina fel och brister (om än små sådana) och skurkarna med Svarte-Petter och Fusky i spetsen var riktigt onda.

Behöver jag nämna Carl Barks eller Romano Scarpa (som jag tycker är rejält underskattad här i Sverige).

Ok, det finns en del bra "Disneyserietecknare" nuförtiden också. Don Rosa till exempel men som överlag var ankorna och mössen bättre förr.

Nu återgår vi till ämnet va? :D
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

#15 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 March 2006 - 15:35

Jag är inte förtjust i sånna sk "Vuxen"serier som fanns mycket av tidigare, jag förstod aldrig vad som var så bra med dem, många är enkelt tecknade och innehåller fula ord ungefär, jättekul.

Vad syftar du på då? Typ Vertigo serier eller?

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#16 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 07 March 2006 - 17:06

Njä, alltså de som fanns i Sverige med namn som Brök, Krök, Tjök o Lök eller så :D

Vertigo var nåt som räddade 90 talet imho.

Edited by Agentum, 08 March 2006 - 08:16.

#17 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 08 March 2006 - 08:13

Jag håller verkligen med!

Tack vare Vertigo läser jag fortfarande serier...

#18 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 08 March 2006 - 08:29

Njä, alltså de som fanns i Sverige med namn som Brök, Krök, Tjök o Lök eller så :D

Vertigo var nåt som räddade 90 talet imho.

Epix gav ut en hel del bra riktigt vuxna serier från kontinenten på 80-90 talet ("Tystnad" av Comés, och "Corto Maltese" av Pratt bland annat). "Brök" var väl sådär, Èdikas serier publicerades där och de brukade jag uppskatta.

#19 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 March 2006 - 12:03

Tack vare Vertigo läser jag fortfarande serier...

Samma här.

Epix gav ut en hel del bra riktigt vuxna serier från kontinenten på 80-90 talet ("Tystnad" av Comés, och "Corto Maltese" av Pratt bland annat). "Brök" var väl sådär, Èdikas serier publicerades där och de brukade jag uppskatta.

Håller med, Édika var kul och dessutom var det mycket tack vare Epix som jag började läsa Vertigo serier tack vare den lysande men kortlivade antologin Inferno.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#20 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 08 March 2006 - 17:00

Exip och för den delen Pox och Heavy Metal körde en mängd olika roliga, faschinerande, perversa, drömlika, kvalitativa och förunderliga serier under sina år i Sverige. Èdika är ju som tidigare nämt en favorit, och jag gillade deras science-fictionserier. Speciellt i kontrasten med de övriga serierna på hyllan som Lilla Fridolf och 91:an... jag saknar dem.
I love the smell of napalm in the morning

#21 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 08 March 2006 - 18:57

Mmm, Edika. :D

Posted Image Posted Image

Apropå Epix & Muhammed-bilder :blink: Varför brändes inte redaktioner ned när man publicerade Gotlib's "Gods Club"? Allah, Gud & Wotan bl.a. röker på & spanar in dansk p-film?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ