Jump to content

Photo

X-Mens amerikanska titlar

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 26 May 2006 - 10:10

Fasen va rörigt. Jag försöker få pejl på de amerikanska X-Mentitlarna, vilket till synes är lika enkelt som att ta sig från ön i Lost...

Jag skulle vilja ha lite information om de nuvarande utgivningarna av X-Men i USA, vilka titlar som finns, vad de innehåller, och möjligen vad deras ursprung är. Tex New X-Men, som började -91 (tror jag), och fortsatte med Morrisons epok (tänker inte säga "run"). Det gick upp en paralell New X-Men tidning under dess sista utgivningsår med yngre mutantförmågar, inte sant? Och den New X-Men som finns idag, vilken är det? O.s.v., det finns en massa om X-Mens utgivning som ligger dolt i dimmorna, och jag undrar om det är någon som vågar sig på en förklaring?
I love the smell of napalm in the morning

#2 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 May 2006 - 10:18

Kolla här: http://www.uncannyxm...ent/default.asp

Men för att göra det lite kort (ska försöka). Från början fanns Uncanny X-Men, New Mutants kom på åttiotalet (nya generationen X-Men). X-Factor bildades, och bestod då av originalmedlemmarna i X-Men...i början av nittiotalet kom sedan X-Men, till en början av Jim Lee och Chris Claremont. New X-Men kom inte tidningen att heta förrän Grant Morrison tog över, och det gäng och de historier som togs upp där får sin naturliga fortsättning i Astonishing X-Men av Joss Whedon.

Förutom detta finns Uncanny X-Men (tidigare av Chris Claremont, nu har Ed Brubaker tagit över, gruppen består bl. a av Storm, Nightcrawler och Bishop) samt X-Men (senast jag kollade skrev Pete Milligan denna, gruppen består t. ex av Iceman och Havok).

Men gillade man Morrisons X-Men klarar man sig bra med att enbart följa Astonishing X-Men. Det är i stort sett
samma grupp fast med två tillskott, och en del trådar från Morrisons epok tas upp.

Förresten, Ned. Tack för att du hittade ett bra ord för "run"! :)
*Hockey och superhjältar*

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 26 May 2006 - 10:31

Tackar för det Kermit, det ser ut att vara en bra guide!

Jag har läst allt svenskt utgivet material av X-Men, men blir mer och mer intresserad av den amerikanska marknaden. Kan dock bli lite dyrt om man ska köpa alla X-titlar...

Joss Whedon (stavning) har väl bara skrivit på för ett andra år med Astonishing? Undrar bara hur denna underbara titel skall fortsätta utan honom...

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 May 2006 - 10:36

Tackar för det Kermit, det ser ut att vara en bra guide!

Jag har läst allt svenskt utgivet material av X-Men, men blir mer och mer intresserad av den amerikanska marknaden. Kan dock bli lite dyrt om man ska köpa alla X-titlar...

Joss Whedon (stavning) har väl bara skrivit på för ett andra år med Astonishing? Undrar bara hur denna underbara titel skall fortsätta utan honom...

Jag läser inte själv allt som kommer ut med X-Men, men förutom Astonishing vore Uncanny X-Men värt att kolla upp, framförallt när Ed Brukaker tar över. Han gjorde först en miniserie som heter X-Men: deadly genesis, som var skaplig. Den lägger fram många trådar som Ed tydligen kommer att behandla i sin Uncanny X-Men.

För övrigt har det blivit lite mer överskådlig i X-Mens värld efter den överhypade berättelsen House of M, där antalet mutanter drastiskt minskade.

hur det blir efter Whedon? Min gissning är att titeln Astonishing X-Men läggs ner, den började med Whedon och lär sluta med honom också. Antingen hittar de något stort namn i stil med Morrison och Whedon, eller så får man nöja sig med det Morrison och Whedon gav oss antar jag...
*Hockey och superhjältar*

#5 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 26 May 2006 - 11:22

Nu har jag benat ut lite matnyttigt.

"X-Men" startar med #1 år 1991. I #114 år 2001 tar Morrison över rodret, och tidningen döps om till "New X-Men". Ett par nummer efter Morrison slutat så tar tidninegn åter namnet "X-Men" i och med #157. Och samma titel är nu uppe i #185 just nu, juni 2006.

SAMTIDIGT som Morrison jobbar på sin "New X-Men" så startar en ny X-tidning med namnet "New X-Men" år 2004, fast först med undertiteln "Academy X". Denna titel löper fortfarande än idag med #25, dock har den tappat sin undertitel fr.o.m. #20.

Marvel, marvel, de vill verkligen röra till det för sig va?

#6 Dilly

Dilly

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 26 May 2006 - 11:46

Det är tyvärr väldigt ofta så med X-Men, en så pass viktig franchise för Marvel.. Med alla deras "Revolution, Reload" osv.. heh Om jag inte minns fel gavs många X-Men titlar ut på nytt under fanan "Reload"... Jag önskar dom kunde skapa mer profilerade X-Men tidningar som från Morrisons tid.. Då hade man tre huvudtitlar, nämligen X-Treme,Uncanny och New... New innehöll de nya, uppmärksammade händelsena.. Uncanny hade de klassiska roande X-men berättelserna.. X-treme var ju Claremont, som är i en egen särklass.. Nu med undantag av Astonishing X-Men kan man dra alla andra titlar i samma veva...Trist...

#7 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 13:53

"Epok" låter för storslaget tycker jag :D
Fast det är svårt att översätta "run, eftersom det blir ungefär serie och det är ju det vi snackar om :)

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 26 May 2006 - 15:59

Varför inte använda ordet "omgång", era ordvrängare? :)

#9 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 May 2006 - 17:23

Sen finns ju förstås Ultimate X-Men också, men den räknas nog inte då det är en fristående titel som utspelar sig i Ultimate-universumet. Helt OK serie dock...den kan jag lugnt rekommendera. Ofta bättre än mycket annat med X-Men...jag gillar dock Astonishing bäst just nu, fast jag har bara läst det som har getts ut i Sverige av den titeln...fast Astonishing når ändå inte upp i samma klass som Morrisons New X-Men.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#10 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 26 May 2006 - 19:59

Varför inte använda ordet "omgång", era ordvrängare? :)

Men inte vill du väl ha dig en omgång? :D