Jump to content

Photo

Nedlagda serier

• Please log in to reply
69 replies to this topic

#1 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 13 June 2006 - 22:23

Det är något tommare på serie hyllorna i Sverige nuförtiden än för 15-20 år sen. När jag växte upp på 80-talet fanns det grymt mycket att välja på och nu finns det inte många serier kvar. Det är synd att serier som Stålmannen och Läderlappen/Batman som gick i 40 år lagts ner och mest synd är det att helsvenska bra serier som Goliat och Bobo lagts ner. Nya Marvel och DC serier går ju ändå alltid att få tag på från USA.

Serier som Bamse och Kalle Anka är nog här för att stanna men jag undrar hur länge till Fantomen kommer att sälja? Den har ju aldrig sålt i sitt hemland USA, konstigt att vi svenskar gillar den så mycket.

Vilka serier tycker ni är mest synd att de lagts ner och vilka skulle ni helst vilja se komma tillbaka?

Edited by Nille, 13 June 2006 - 22:28.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#2 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 June 2006 - 22:57

Har inte läst serier så mycket de senaste 7-8 åren men ibland tar jag fram samlingen och minns gamla goda tidningar som Transformers, M.A.S.K och Action Force även kallat G.I Joe. Dessa tidningar saknar jag. Även Robotech Sentinels är en serie jag tyvärr bara läste ett par nummer av som liten grabb och de var dessutom på engelska :(

Skulle gärna se nya nummer av dessa tidningar.

Winter is Coming

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 14 June 2006 - 05:29

Jag saknar en massa gamla tidningar; Stålmannen, Gigant, Läderlappen, Epix, Pox, 2000+, Usagi Yojimbo, Toppserien, Serietidningen, Marvels Universum/Mega Marvel, Inferno, MAD, Magnum, Magnum Special med mera. Ja, det är en jäkla massa gamla fina tidningar som lagts ner och försvunnit. R.I.P.
I love the smell of napalm in the morning

#4 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 14 June 2006 - 07:18

Som sagt jag saknar vilken DC tidning som helst men inte de svart-vita reprintsen.
Mega Marvel var också bra tycker jag.

Icke superserier bryr jag mig inte om alls längre och saknar inte.
Det är väldigt seriefattigt nu men det är som upplagt för detta i landet eftersom vad jag förstår så är distrubitionsregler och kostnader för denna omöjlig för annat ärn etablerade.

Dock var det väldigt mycket startande och nedlägande av tidningar förr med, men det fanns åtminstonde möjligheter att försöka då.

Edited by Agentum, 14 June 2006 - 07:20.

#5 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 June 2006 - 15:58

Kan nämna att Transformers kom tillbaka ett år, 2004 med en 8 nummer, från DreamWaves nyare Transformers-serier, i samband med lanseringen av Transformers Armada. :)

Dom sålde dock inte nog bra och lades ner efter 8 nummer, vilket var synd, eftersom det i dom sista numrena började bli riktigt bra. :(

Lär väl ta en 12 år till innan vi får se något mer Transformers i sverige, trots att det nu kommit ytterligare ett nytt bolag med bra grejor i USA, IDW som gör bättre Transformers-serier än Dreamwave gjorde.

Morrisons JLA hade ju som du Agentum, vet för övrigt, en liten nylansering 2003-2004, men tyvärr så föll den icke dom svenska läsarna alls i smaken. Och så var det med det. Undrar om det kan ha något att göra med att Stålmannen var lite svår att känna igen, energivarelse som han var?

#6 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 14 June 2006 - 16:10

Jo jag har de tidningarna faktiskt, riktigt bra men folk begriper inte sitt bästa som sagt.

Edited by Agentum, 14 June 2006 - 16:10.

#7 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 14 June 2006 - 16:48

Morrisons JLA hade ju som du Agentum, vet för övrigt, en liten nylansering 2003-2004

4 nummer under 2001. För det är kul att känna sig smart och viktig :) .
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 June 2006 - 22:59

4 nummer under 2001. För det är kul att känna sig smart och viktig :) .

Jaja... :P

#9 Xygnus X1

Xygnus X1

Cadet Third Year

• Members
  • 18 posts
  • Interests:Äventyrsrollspel; Drakar och Demoner, Eon och alla andra :-)<br />Musik<br />god litteratur (emellanåt även ogod litteratur)<br />Spelkonvent<br />Festivaler<br /><br />med mera...

Posted 15 June 2006 - 23:09

Jag är ett nutida seriefan och när man vandrar in bland seriehyllorna blir jag rakt deprimerad. Seireklimatet kan inte bli kallare i Sverige. Det enda som inte är de komiska tidnignar som alltid funnits; Knasen, Larson och Gustav mm är de superhjätetidningar som alltid funnit, uteslutande från marvel och dc; Spindemannen, och xmen (och fantomen såklart, den är så trist!). Jag blir så fantastiskt frustrerad ibland, vad ska man göra om man gillar serier i Sverige?. Det är inte så konstigt att det inte finns så många seriefan's i Sverige med det utbut som finns och om man hittar någon som gillar serier läser han spindelmannen ibland, det kan inte bli mer ospännande.

Tack och lov för Serieboden här i örebro, där springer jag ofta in för att inhandla något gammal nummer av någon gammal sci-fi serie utgiven i magnus eller för att specialbeställa något album från andra sidan havet.

Det känns som om man missar så mycket, seriemediet lever och frodas med nya nyskapande företag men til Svrige kommer endast två till fyra av de stofiler som alltid regerat hyllorna och det är sååå frustrerande!!!

argh.

det senaste seriösa försöket att starta något nytt var väl tidningen Magic Fantasy som gav ut crossgen serier för tre år sedan men den överlevde bara sex-sju nummer någonting. Det säger ju ganska mycket om intresset i Sverige.

Edited by Xygnus X1, 15 June 2006 - 23:12.

ArrangemangCentralen NärCon 2006
http://narcon.sverok.net
Bäcksjöfestivalen
http://backsjofestivalen.soplon.net

On my ship, the Rocinante
Wheeling through the galaxies,
Headed for the heart of cygnus
Headlong into mystery

/Rush - Cygnus X1 | Book One - The Voyage

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 June 2006 - 23:25

Jag är väääldigt gott humör :D Välkommen till forumet Xygnus X1!

Winter is Coming

#11 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 June 2006 - 08:59

Xygnus, det är som sagt tur att det finns butiker som Serieboden, vi har en här i Gamla Stan också med många begagnade svenska serier. Själv föredrar jag dock att läsa originalet och beställer serier från usa, där kan man få tag på vad man vill utan att behöva leta. Nackdelen är att det kan vara dyrt, vissa nummer får man ju ge ett par hundra för om man är samlare. I Sverige kan man ju t ex få tre amerikanska nummer av X-Men av John Byrne i ett svenskt nummer för bara 30 kr medan det kanske skulle gå på 600 totalt med originalen. Dessutom kan man ladda ner i princip alla serier som finns från nätet i hög kvalite och läsa på datorn eller skriva ut. Men seriesamlandet är rätt beroendeframkallande och så har jag lite svårt för svenska översättningar. Bättre är det med helsvenska serier och seriealbum som Asterix och Tintin. Illa skulle det vara om jag köpte originalen av Tintin från Belgien och lärde mig franska.

Edited by Nille, 16 June 2006 - 09:05.

#12 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 16 June 2006 - 11:47

superhjätetidningar som alltid funnit, uteslutande från marvel och dc; Spindemannen, och xmen (och fantomen såklart, den är så trist!).

Inga DC serier publiceras i Sverige längre som vi omtalar här i tråden, det är enbart Marvel serier du ser och så en del från Image förstås.

#13 Xygnus X1

Xygnus X1

Cadet Third Year

• Members
  • 18 posts
  • Interests:Äventyrsrollspel; Drakar och Demoner, Eon och alla andra :-)<br />Musik<br />god litteratur (emellanåt även ogod litteratur)<br />Spelkonvent<br />Festivaler<br /><br />med mera...

Posted 16 June 2006 - 14:35

nä, inte ens DC överlever här :thumbsup:

Nille sa:
Själv föredrar jag dock att läsa originalet och beställer serier från usa, där kan man få tag på vad man vill utan att behöva leta.

Jag beställer en del från usa dock bara samlingsböcker då enskilda nummer blir för dyrt. Senast köpte jag de nya Conan The Cimerian: the forst giants doughter av Dark Horse. Jag har en liten hemlig kärlek för traditionell sword ans sorcery. Den är ganska bra, speciellt färläggningen är bra, det ser nästan ut som det är nån slags vattenfärg.

Edited by Xygnus X1, 16 June 2006 - 14:40.

Bäcksjöfestivalen

Headlong into mystery

#14 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 16 June 2006 - 15:36

Kan nämna att Transformers kom tillbaka ett år, 2004 med en 8 nummer, från DreamWaves nyare Transformers-serier, i samband med lanseringen av Transformers Armada. :)

2003 och nio nummer, om man ska vara noggrann. Norska Bladkompaniet lade av efter nr 8/2003, medan svenska Full Stop och finska Egmont Kustannus fortsatte med ett nummer till. Nr 10 var faktiskt klar att gå i tryck (och skulle ha blivit sista numret), då man tog ett blixtbeslut att lägga ned tidningen med omedelbar verkan. Tråkigt, eftersom det inte gav oss tillfälle att säga adjö ordentligt. :(

Lär väl ta en 12 år till innan vi får se något mer Transformers i sverige, trots att det nu kommit ytterligare ett nytt bolag med bra grejor i USA, IDW som gör bättre Transformers-serier än Dreamwave gjorde.

Så lång tid ska det väl inte behöva ta. Om nu något förlag får för sig att testa Transformers på nytt, så vore det vettigt att göra det till nästa sommar, i samband med att filmen har premiär. Jag ska väl börja tjata på både Egmont och Full Stop/Bladkompaniet under hösten, för att se om någon av dem nappar...
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#15 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 16 June 2006 - 15:57

Ett lämpligt läge att nystarta en Transformerstidning vore ju när Transformersfilmen dyker upp på biograferna nästa år, i regi av Michael Bay (well well..).
I love the smell of napalm in the morning

#16 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 16 June 2006 - 16:14

Alltså Transformers saknar jag nog minsta av allt, jag har en hög sånna äldre svenska och det är bara skräp imho :D
Vad är det som tilltalar er ännu med de där maskinerna?
En bra story är ju en bra story även med sånna karaktärer men det försvårar en del.

Edited by Agentum, 16 June 2006 - 16:46.

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 June 2006 - 16:24

Så lång tid ska det väl inte behöva ta. Om nu något förlag får för sig att testa Transformers på nytt, så vore det vettigt att göra det till nästa sommar, i samband med att filmen har premiär. Jag ska väl börja tjata på både Egmont och Full Stop/Bladkompaniet under hösten, för att se om någon av dem nappar...

Get right to it Groundsplitter! :D Kan ju nämna att jag självfallet lurkar NTFA då och då. Vore trevligt om du gjorde lite fler artiklar på sidan...

Agentum jag lämnar över ordet till Groundsplitter ang. Transformers, då jag själv icke besitter ordets gåva.

Kan dock nämna att jag tror det har att göra med att många av oss anser att grundkonceptet är ett intressant Science Fiction -koncept som inte är helt vansinnigt vid närmare tanke.

#18 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 16 June 2006 - 16:48

Det var bra mycket vettigare tat starta en Batman tidning efter filmen isf, och gjorde de inte ens det så lär inget transformers komma heller efter nån film.

#19 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 16 June 2006 - 17:25

Värst vad vi är pesimistiska idag då, Agentum. :D Dom släppte iallafall samlingsböcker med bra Batman, och fler är ju på väg.

Måhända att det finns en liten chans för något för oss TFs fans också? :)

#20 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 16 June 2006 - 20:02

Get right to it Groundsplitter! :D Kan ju nämna att jag självfallet lurkar NTFA då och då. Vore trevligt om du gjorde lite fler artiklar på sidan...

Jag håller med - det vore trevligt om jag kunde göra fler artiklar. ;) Problemet är att jag är utbränd sedan två år tillbaka, och inte orkat jobba så mycket med sajten som jag skulle vilja. Men jag ska försöka ge sajten en riktig översyn i sommar och höst.

Agentum jag lämnar över ordet till Groundsplitter ang. Transformers, då jag själv icke besitter ordets gåva.

Jaså, då fick jag den där stafettpinnen trots allt. Jag såg Agentums påhopp på Transformers för några månader sedan, men orkade inte svara då.

Kan dock nämna att jag tror det har att göra med att många av oss anser att grundkonceptet är ett intressant Science Fiction -koncept som inte är helt vansinnigt vid närmare tanke.

Jag skulle vilja påstå att Transformers ger oss det bästa av två världar. Leksakssidan ger oss de högteknologiska robotarna med förmågan att själva bli vapen och fordon. Robotar är alltid spännande, och är en självklar ingrediens i all science fiction. Fordon är också spännande, särskilt för den lite yngre, egentliga målgruppen.

Men leksakssidan var bara inkörsporten, det som lockade oss att ta en första titt på konceptet. Det som gjort att serien blev så populär är att alla robotarna dessutom har egna personligheter. Jag tycker faktiskt Transformers kan jämföras med såna koncept som X-Men och Legion of Superheroes - både X-Men och LSH bygger i grund och botten på en idé om multipla hjältar (och skurkar) var och en med en egen superkraft, en egen egenskap. Varje individ är unik, och när man blandar in flera stycken i samma story så slår det gnistor.

Så är det också med Transformers. Vi har Transformers som är svaga, starka, muntra, deppiga, aggressiva, pacifistiska, modiga, fega, lojala, förrädiska. Vi har Transformers älskar Jorden, hatar Jorden, är riktiga stridisar, är osäkra på sin sidas syften, Transformers som har magnetkrafter, flygförmågor, osynlighet, teleportation, hologramprojicering, o.s.v.
Samma upplägg som i många andra superhjälteserier, men dessutom förvandlas de till spännande fordon och använder sig av högteknologisk utrustning.

Men det finns ytterligare andra beståndsdelar som tilltalar vissa Transformersfans (däribland mig). Beroende på vem som berättar, så kan upplägget också bjuda oss också på icke-mänskliga varelser som försöker acklimatisera sig till den jordiska kulturen (ibland med komiska resultat som följd), och i vissa fall (tyvärr inte tillräckligt ofta) försöker lära sig vad det innebär att vara människa. Samma typ av storyelement som vi återfinner i Star Trek, hos Next Generations Data och Voyagers hologramdoktor.

Jag har för mig att jag såg någonstans att Agentum bara hade läst några få av de allra första numren. Då har du aldrig gett Transformers en riktig chans. Jag håller med om att de allra första numren inte var bra, men till att börja med kan du titta på vilket superhjältekoncept som helst och upptäcka att de första numren inte var något vidare. Superman? Batman? Spider-Man? X-Men? Fantastic Four? Ingen av dem bjöd på någon högkvalitativ underhållning precis i början.

Nu kom Transformers förstås till flera decennier senare, vid en tidpunkt då berättartekniken utvecklats en bra bit sedan starten av ovan nämnda superhjälteserier, så visst, man kunde kanske kunna ha högre förväntningar på Transformersseriens tidigaste nummer. Men till tidningens försvar så får jag väl påpeka att det inte var många på Marvel som trodde på idén i början. Även om Jim Shooter, Denny O'Neill och (på ett hörn) Jim Salicrup hade varit väldigt behjälpliga med att formulera ett fungerande storykoncept åt Hasbro (leksaksproducenten som ger ut Transformers), så var det svårt att hitta någon som verkligen ville jobba med serien. Det var egentligen bara Bob Budiansky, som började som redaktör för mini-serien (1984-85, svenska TF 1-2/87), innan han övertog jobbet som författare från och med #5 (svenska TF 3/87). Och från och med det mognade serien ordentligt, och höll en mycket hög nivå i omkring två år framåt.

Därefter fick vi en svacka under 2-2,5 år framåt. Tyvärr hade Budiansky en uppdragsgivare (d.v.s. Hasbro) som ständigt lade sig vilka figurer som skulle introduceras och när, vilka som skulle användas, och vilka som skulle plockas ur handlingen. Det var förstås ett svårt ok, som inte många andra författare tvingas leva med, och det fick till följd att Budiansky så småningom tappade gnistan - han fick ju aldrig friheten att utveckla serierna som han ville, eftersom han kunde bli tvungen att skriva ut en huvudperson när som helst. (Så om du, Agentum, läst några sämre TF-serier från andra halvan av 1988 eller 1989 [svensk utgivning], så kan det bero på den här svackan).

I slutet av 1989 hoppade Budiansky av, men han utsåg sin egen efterträdare i sin engelske motsvarighet och kollega Simon Furman, som oförtrutligt skrivit TF-serier för Marvel UK sedan 1985. Och därmed genomgick tidningen återigen en markant kvalitetsförbättring, och höll sedan en riktigt hög nivå ändå fram till nedläggningen 1991. Att tidningen ändå lades ned var en kombination av att man hade tappat många läsare under svackan, och att den nordamerikanska produktionen av leksakerna upphörde 1990.

Trots det har Transformers återuppstått åtskilliga gånger. Leksaksproduktionen kom igång igen 1993, och en ny tidning författad av Simon Furman drogs igång av Marvel samma år (dock högst motvilligt; man fick 12 månader på sig att göra serien till en bästsäljare - storsäljare räckte inte - och Furman illustrerade hur hopplös situationen kändes genom att döpa antagonisten i serien till Jhiaxus - "Gee, Ax Us!").

Efter åtta år utan Transformers i serieform tog Dreamwave upp tidningsutgivningen 2002, återigen med Simon Furman vid rodret, och efter att Dreamwave gick i konkurs 2004 (inte p.g.a. dålig försäljning, tvärtom, utan snarare ren förskingring) övertogs licensen nyligen av IDW Productions. Författare återigen Simon Furman...

Puh, det får räcka för den här gången. Det var inte riktigt meningen att det skulle bli en sammanfattning av serietidningens historia, men det blev naturligt att fortsätta så...

#21 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 16 June 2006 - 22:06

Värst vad vi är pesimistiska idag då, Agentum. :D Dom släppte iallafall samlingsböcker med bra Batman, och fler är ju på väg.

Måhända att det finns en liten chans för något för oss TFs fans också? :)

Jo tur det åtminstonde, jag har köpt den första boken faktiskt den andra hade tydligen inte kommit ut ännu, den var billigare än den amerikanska varianten och det avgjorde, annars köper jag nästan inget på svenska längre.
Jag hoppas sammlingsböckerna lönar sig så de ger ut fler, jag har inget emot svenska om böckerna håller den här kvaliteten.
Men nej om de inte hakar på trenden med DC superhjältar på film så hakar de inte på era Transformers heller tror jag, de kör sina säkra kort bara verkar det som.
Tråkigt att det blivit så här i landet, de medverkar verkligen till att folk slutar läsa serier och sen klagas det över att så få köper tidningarna, det hänger ju för fasen ihop.

Och ja jag läste bara några av de första nummren af TF för att se vad det var, som ni kanske vet var jag för gamal för TF när den tecknade serien gick och figurena såldes, detta gör ju att jag inte har nån personlig koppling till det hela, sånt gör mycket för intresset tycker jag, iaf för mig.

Edited by Agentum, 16 June 2006 - 22:10.

#22 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 16 June 2006 - 23:28

Men nej om de inte hakar på trenden med DC superhjältar på film så hakar de inte på era Transformers heller tror jag, de kör sina säkra kort bara verkar det som.

Det är mycket möjligt, jag tror faktiskt inte på det jag heller, men vad jag sa var att om NÅGON överhuvudtaget skulle publicera Transformers igen, så är nästa sommar det mest sannolika tillfället. För att vända på steken, blir det ingen ny tidning nu, så lär det knappast bli någon om 12 år heller, som PredaBot drog till med.

Tråkigt att det blivit så här i landet, de medverkar verkligen till att folk slutar läsa serier och sen klagas det över att så få köper tidningarna, det hänger ju för fasen ihop.

Kan bara hålla med. Den svenska seriedöden är bara för tragisk.

Och ja jag läste bara några av de första nummren af TF för att se vad det var, som ni kanske vet var jag för gamal för TF när den tecknade serien gick och figurena såldes, detta gör ju att jag inte har nån personlig koppling till det hela, sånt gör mycket för intresset tycker jag, iaf för mig.

För gammal? Dumheter, man blir aldrig för gammal för serier, och har man bara barnasinnet i behåll så blir man inte för gammal för att samla på figurer av olika slag heller. Jag blir 38 i augusti, och var 16,5 när jag först upptäckte Transformers.

Edited by Groundsplitter, 16 June 2006 - 23:30.

#23 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 June 2006 - 16:51

Jag håller med Agentum, om inte Batman trycktes på nytt efter att nya filmen blev en sån succe är det knappast troligt att man ger ut Transformers igen. Jag har också svårt för att förstå tjusningen med Transformers. Har aldrig läst serierna, bara sett de tecknade filmerna, men liksom He-Man funkar Transformers bättre som leksaker än i serier tycker jag :P Men det är alltid kul med nystarter. Hoppas på en efter nya Superman filmen!

Förresten så är det kul med så många blandade åldrar här på forumen. Själv är jag 25 och har ännu inte tröttnat på serier, tvärtom läser jag och tecknar mer just nu än när jag var "liten".

Edited by Nille, 17 June 2006 - 17:00.

#24 Xygnus X1

Xygnus X1

Cadet Third Year

• Members
  • 18 posts

Posted 18 June 2006 - 12:47

Jag har en fråga om en bortappad Transformers serie som jag läste när jag var liten:

Transformers är på ett stort rymdskepp (och inte på jorden) Optimus går runt och tjurar (av någon anledning). Jag minns intte så mycket men iallfall så alstras (liksom uppstår ur något elektriskt) en varelse som är en trasig och sned robot med två huvuden som mest gurglar. De kommer fram till att detta är två robotar som dog eller gick förlorade på något sätt när de fightades. En av dessa huvuden är Optimus kompis och det andra är fienden. Optimus är uppenbart skärrad och efter en liten stund i förvirring och tragik lyckas det goda huvudet viska/gurgla fram en bedjan att bli dödad/räddad. Den pararella handlingen handlar om Grimlock som går runt i ett träsk/skrotgård och letar efter något.

ringer det en klocka någonstans?

Jag tyckte att den här serien var jättebra och skulle vilja veta vad det var och hur man får tag i mer i samma stil.
Bäcksjöfestivalen

Headlong into mystery

#25 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 18 June 2006 - 13:21

Hehe, bra minne har du iaf :P Skulle inte förvåna mig om Groundsplitter har koll på vilken serie det är.

Edited by Nille, 18 June 2006 - 13:22.