Vad tror ni? Följetong förekommer ju i nästan alla veckotidningar fortfarande - har den någon chans att få flytta ut i var mans mobil för en billig penning?Miljoner läser böcker i mobilen
Miljontals japaner väljer att läsa böcker i sina mobiltelefoner. Förlag lanserar till och med särskilda mobilförfattare som når en stor publik. De svenska mobiloperatörerna följer utvecklingen, men än finns inga planer på en motsvarande lansering av tekniken.
Allt fler läser böcker på mobilen. Och Japan ligger före som så ofta när det gäller ny teknik. Där är det redan mycket vanligt att man använder mobilen för att läsa och skriva sin e-post, och där läser många även längre texter på skärmen.
För förlagen betyder det en ny möjlig marknad, och flera av dem erbjuder mobilanvändarna sina böcker, med stor framgång.
Shinchosha från Tokyo lanserar Mika Naito som sin särskilda mobilförfattare, och hennes roman Kärlekslänk från 2004 har blivit en storsäljare. Under årets första sex månader registrerades 1,5 miljon separata mobilbesök, och lika många inbetalningar kom alltså leverantör och förlag tillgodo.
Romanen vänder sig till kvinnor i åldern 20 till 40 och utgör en romantisk berättelse om ett ungt par. Den består av kortare avsnitt och distribueras som följetong, med ett nytt kapitel varje vecka.
Därutöver erbjuder förlaget ett 40-tal andra titlar, från Agatha Christie, William Shakespeare och Arthur Conan Doyle till modern populärlitteratur, och vill man prenumerera på hela utbudet kostar det 20 kronor per månad.
Också tecknade serier har en omfattande mobilpublik, och där kan vissa leverantörer locka med kompletterande program som förser historien med olika ljudillustrationer.
Inte alla ser poängen med att läsa böcker från en datorskärm, och att läsa från en liten mobilskärm ter sig förstås än mer begränsande och besvärligt.
Inte alls, förklarar Takashi Kobayashi för International Herald Tribune. Han är mediaanalytiker från Nomura Research i Tokyo och menar att mobilen i själva verket rymmer fördelar för den som vill läsa romaner: Varhelst man är har man med sig sin mobil, och därmed en bok, som när som helst går att ta fram och läsa ur, i väntrummet, i bilen vid broöppningen, när andra är sena och så vidare.
Naito anser att mobilen numera är en av våra mest personliga föremål, en apparat som står oss mycket nära, som vi pressar mot örat och bär tätt inpå oss, till exempel i en byxficka. Boken vinner på att förmedlas av en så intim ägodel.
Mobilen har vidare lärt oss hur man avskärmar sig, även på offentlig plats, och skapar det lilla avskilda utrymme som krävs för att föra ett privat samtal – och läsa en bok.
Men blir det inte för smått, och för jobbigt att hålla på och bläddra hela tiden?
Jovisst, och därför kommer allt fler mobiler att låta texten långsamt rulla på skärmen, för mjuk och koncentrerad läsning, i en hastighet som användaren själv bestämmer.
För Kobayashi är det en självklarhet att vi framöver utför fler aktiviteter med våra mobiler, sådant som vi i dag gör via datorn. Dessutom, framtida generationer användare kommer att bli ännu snabbare och mer precisa vid tangentbordet – samtidigt som tekniken utvecklas.
Men han medger att det nya mediet ställer nya krav, på skärmens storlek, till exempel, och på författarnas förmåga att skriva för just denna apparat, skapa en text som ska fungera i en mycket speciell läsmiljö. Eventuellt är följetongernas tid tillbaka, och de litterära dagböckernas.
– Sverige ligger vanligtvis två–tre år efter utvecklingen i Japan och Sydkorea, så det dröjer innan textbaserade mobilböcker kommer hit, säger Thomas Ekman på Tele 2.
Företaget följer vad som händer i Östasien och är som bäst i färd med att lansera ljudböcker för mobilen, i samarbete med Piratförlaget och Bokilur.
Med andra ord, när de textbaserade mobilböckerna oundvikligen anländer har många svenskar redan prövat romaner på mobilen, fast via örat.
Miljoner Läser Böcker i Mobilen
Posted 05 August 2006 - 09:39

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 05 August 2006 - 10:00
Och jo, eböcker kommer mer och mer..
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 August 2006 - 11:12
Även om en mobilskärm är lite för liten för mig *kramar PDA:n*
Jag föredrar nog att använda mobilen till att lyssna på talböcker, då kan man göra annat samtidigt
Okänd?
Posted 05 August 2006 - 11:25
//Peak
sixty six."
Posted 05 August 2006 - 15:44
http://mobil.mkf.se/..._AHD084.dbp.asp
Sony har varslat om en 4-Gigs variant av Memorystick Micro (M2), men den lär inte dyka upp förrän vid jul. Om den kommer, vet iaf jag vad jag ska önska i julklapp
Okänd?
Posted 05 August 2006 - 22:35
4-gigarna är lite väl dyra för ögonblicket, tycker jag.
Det finns upp till 8 gig, men dessa antar jag är ännu dyrare..
//Peak
sixty six."
Posted 06 August 2006 - 03:12
Det finns upp till 8 gig, men dessa antar jag är ännu dyrare..
"Mobiltelefonen? Menar du hårddisken som går att använda till så mycket annat som jag bär omkring på?"
Ta det lugnt och vänta ett par månader, prisraset på minneskort kommer att fortsätta ett tag till
Okänd?
Posted 06 August 2006 - 08:20
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 06 August 2006 - 11:58
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 06 August 2006 - 12:01
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 06 August 2006 - 12:19
Jag är ingen Giles...
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 06 August 2006 - 16:12
Jag är ingen Giles...
men jo om böcker stinker mögel då er det inte bra alls hållar jag med om
Posted 06 August 2006 - 17:51
Böcker
Posted 06 August 2006 - 18:10
Edited by rino, 06 August 2006 - 18:52.
Okänd?
Posted 06 August 2006 - 18:13
Ljudböcker är jag inte så förtjust i och att läsa en hel bok på en skärm blir nog bara jobbigt i längden. Räcker med att jag läser serietidningar digitalt. (fast där är det ju mest bilder att titta på förstås
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 07 August 2006 - 10:07
Posted 07 August 2006 - 12:41
Finns inget härligare än att se till att få någon mat i sig, sedan gå in i ett nedsläckt, mörkt rum och lyssna på en bok. Då brukar migränanfallet varken vara länge eller vara så plågsamt.
Skal försöka mig på det nästa gång jag får en sådan huvedärk / migrän
Posted 07 August 2006 - 13:17
För mig fungerar det om jag får äta något rejält och slänga in något som får ger mig en sockerkick (gärna chocklad). Stänger jag in mig i mörkret och blundar slipper jag störa mig på flimret - och ljudböckerna är underbara för att fördriva tiden
Posted 08 August 2006 - 13:18
Har du ofta migrän ?
Posted 08 August 2006 - 14:43
Jag har i snitt migränanfall en gång i månaden, så det är inte så farligt.