Jump to content

Photo

Cleopatra 2525

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 September 2006 - 23:43

CLEOPATRA 2525

#1.01: QUEST FOR FIREPOWER

Cleopatra: "Easy!? Do you think it's easy to go in for a basic boob job in year 2001 and wake up five centuries later?
[...]
Sarge: "So why would someone get an operation like that?"
Cleopatra: "Alright, if those are real congratulations. I on the other hand wasn't so lucky. So I had to help nature along a little bit, so sue me."

Handling: Människan har drivits under jord av robotar, Baileys, och utkämpar nu ett krig för att ta tillbaka sin värld. Två av de som kämpar tillbaka är Hal och Sarge, två personer helt ovetande om hur deras liv är på väg att förändras då de möter Cleopatra...

Recension: Man kan tycka att det skall vara svårt att få in series premiss, intressanta plottvändning och action på en halvtimmas avsnitt. På något sätt lyckas dock Cleopatra 2525 göra det. Vi får en klar bild av konflikten mellan människor och maskiner. Vi får en visuell förståelse av miljön. Vi får en introduktion till karaktärerna som gör att de fastnar.

Hel (Gina Torres) är en ledare som inte är rädd att visa på en viss bräcklighet. Hennes intutiva känsla att något är fel i början och oviljan att rusa rätt in i faran gör rollen lätt att sympatisera med. Sarge (Victoria Pratt) är våghalsen som alltid är redo att slunga sig in i farorna och Cleopatra (Jennifer Sky) är ett energiknippe som likt oss tittare är oskuld till denna världen.

Samtliga skådespelare har jag sett i liknande roller i andra serier. Gina Torres gestalar en liknande roll i Firefly, även hon är mindre bräcklig där. Victoria Pratt har en liknande roll i Mutant X och Jennifer Sky gör nästan om sin roll från Xena: Warrior Princess - det vill säga enerverande men med potential att bli något.

Jag tycker det är en rätt intressant idé att låta Hel, gruppens ledare, få sina instruktioner av deras chef, The Voice, direkt i hennes huvud. Vem är The Voice egentligen? Det besvaras inte här utan lämnas för framtiden. Det finns fler sådana saker - till exempel vem personen Hel hade ett fotografi på och varför roboten riktade in sig på Sarge.

Handlingen är enkel att följa och har ett hyfsat tempo. Det känns aldrig riktigt segt, utan flyter på. Storyn blir inte djup, men har en tvist och roliga situationer. Avsnittet är mer charmigt än bra egentligen. In alles, en helt okej start - för de som är intresserad av en serie som roar utan djup.

Bästa scen: Scenen då Cleopatra slutit upp med Hel och Sarge, där hon med sina annorlunda värderingar hamnar i en diskussion med Sarge rörande bröstförstoringar :D

Trivia: Cleopatra 2525 baseras ursprungligen på en idé som skulle fungera som en spinoffserie till Xena: Warrior Princess. Serien skulle handla om en ung kvinna i nutiden som slungades tillbaka i tiden där hon sakta blir en del av en stam amazoner. Konceptet är använt här

Samtliga huvudroller har varit med i Xena: Warrior PRincess. Victoria Pratt (Sarge) spelade Cyane, en amazon i Xena: Warrior Princess. Jennifer Sky (Cleopatra) spelade Amarice, en amazon-wannabe, och Gina Torres (Hel) spelade just den historiska Cleopatra.

Betyg: 3 av 5.

Funderingar: Kanske främst till Xena-fans - kan det här vara skälet till att Amarice skrevs ut så hastigt och lustigt ur Xena? Att hon fick huvudrollen i denna serien? Och samma skäl till att Gina Torres inte spelade Cleopatra andra gången hon förekom i serien?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 06:52

En serie som mina smaklökar inte föll för. Visst, den är full av vackert ögongodis men det är absolut inte tillräckligt för att jag ska tycka om det och vill se fler avsnitt. Kort sagt så är den fruktansvärt barnslig.
"There once was a man from Nantucket..."

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 08:50

Ingen av personerna är ögongodis för mig, så den biten faller bort direkt. Cleopatra har samma känsla i sig som Renaissance Pictures andra serier, t.ex. Xena och Hercules. Jag antar att dessa inte heller tilltalar dig?

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 10:13

Ingen av personerna är ögongodis för mig, så den biten faller bort direkt. Cleopatra har samma känsla i sig som Renaissance Pictures andra serier, t.ex. Xena och Hercules. Jag antar att dessa inte heller tilltalar dig?

Hur kommer det sig att dom karaktärerna inte är ögongodis för dig. Xena och Hercules gillade jag mycket mer men det kanske har med den miljön och tidsperioden dom utspelar sig i att göra. I vilket fall som helst så är även Xena och Hercules någorlunda barnsliga också. T.o.m Andromeda bortsett från några fruktansvärt bra avsnitt är rätt så barnslig. Som du märker så är Kevin Sorbo en huvudrollskaraktär i 3 av dom serierna som tagits upp. Kanske det har med det att göra.

Edited by Aztecface, 03 September 2006 - 10:15.

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 September 2006 - 10:46

Cleopatra sändes samtidigt som Jack of All Trades (med Bruce Campbell). Gillade serien.

Jag vet faktiskt inte om J. Sky skrevs ut ur Xena pga detta. Jag minns att Gina Torres inte kunde spela Cleopatra i säsong 5 pga tidsbrist (men om det beror på denna serie vet jag inte). Följande står dock att läsa i en av kommentarerna:

Why oh why couldn't they get Gina Torres to take a little time off from that other show. (The one with the stupid theme song),

Hittade inga kommentarer om J. Sky.

Edited by XC, 03 September 2006 - 10:46.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 10:50

Kevin Sorbo var ingen huvudrollskaraktär i Xena :rolleyes: Så två serier.

Renaissance Pictures vanliga tema är att de inte tar sig på alltför stort allvar. Jag har sett för lite Cleopatra för att säga om det är så här, men det skulle inte förvåna mig alls.

Angående, eye candy... Victoria Pratt och Gina Torres är för maskulina i beteende och utseende för de ska kännas attraktiva. Jennifer Sky här är den utpräglade sexsymbolen, vilket tilltalar mig absolut ingenting. Hon var mycket vackrare i Xena.

#7 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 September 2006 - 10:58

Angående "stupid theme song"...

[Narratrix]
Five hundred years into the future
She will enter a world where machines rule the Earth
Mankind has been driven underground
And Cleopatra is about to discover
There’s no place like home

[Songstress]
In the yeeh, twenny-figh twenny-figh
There women with the will to soobigh
Fighting fo’ a brand new day
Nothin’ gonna get in they way

In the yeeh, twenny-figh twenny-figh
Three women kee’ hope aligh
Joinin’ forces to reclaim the Earr-ah
Lookin’ ahead-ah to humankind’s rebirr

:lol:

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 11:14

Enligt Peak (eller var på Whoosh jag läste det? Asch... Strunt samma) så är det en remake på en låt från 60-70-talet. :)

#9 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 September 2006 - 11:22

Jag hatade denna serie pga J.Sky .
Hennes evendelige skrik hela tiden drev mig till vansinne , annars tror jag faktisk jag skulle ha gillat denna serie , i alla fall konceptet.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 September 2006 - 11:38

Trivia for "Cleopatra 2525" (2000)
The theme song is a remix of the old hit by Zager and Evans, "In the Year 2525", originally recorded in 1969.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 11:57

Ah, då var det IMDB som det kom ifrån :P

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 13:32

#1.02: CREEGAN

Hel: "So, Voice. Both you and Creegan mentioned something about others like me. Is there something you'd want to tell me?"
The Voice: "Their identities and locations are safe because you and your team, Hel. I don't know what else to say but... You're not alone."

Handling: En person från Hels förflutna, Creegan, bryter sig in i gruppens högkvarter och stjäl Mauser.

Recension: Creegan introduceras som en skurk och jag gillar honom. Smink och kostym för honom ser onekligen vackert ut, men så har jag alltid varit svag för ett Jester-likt utseende (förutom möjligen Jokern i Batman). Röd som färg är också väldigt stark och blir ett intressant val av hans klädsel då man tänker hans band till Hel. Blodet som han spillt då hennes familj dödades.

Kidnappande av Mauser fortsatte utveckla de frågor som väcktes i förra avsnittet. Han vet uppenbarligen mer om vad som verkligen försiggår, vilket gör mig glad för det verkar som om serien faktiskt använder sig av en röd tråd. Storyarcs är alltid att föredra framför massa fristående avsnitt. Hel får också kännedom att det verkar finnas fler som henne och att deras öde hänger på gruppen som Hel leder. Men vem är egentligen The Voice och kan vi lita på henne? Creegan verkade ju inte göra det - och han framstår inte som en skurk som enbart är ute efter att döda. Det håller mig i alla fall nyfiken.

Sarge och Cleopatra har underordnade roller gentemot Hel. Det gör mig egentligen inte så mycket, för det är Hel som är den mest intressanta karaktären.

Avsnittet som helhet är rätt komprimerat och enda riktiga skavanken är början.

Bästa scen: Scenen där Creegan och Hel har konversation i hennes huvud och frön för, vad som jag hoppas är, framtida mysterium.

Trivia: -

Jag hatade denna serie pga J.Sky .
Hennes evendelige skrik hela tiden drev mig till vansinne , annars tror jag faktisk jag skulle ha gillat denna serie , i alla fall konceptet.

Konceptet på hela serien borde ju tilltala dig - mycket buttkicking action ;)

Och jo, hennes skrik i första avsnittet var inte så skönt - men det var inte så mycket skrik i avsnitt två (även om det fanns där). Får se om det fortsätter så :)

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2006 - 13:32

Gah. Var så länge seda jag såg avsnitten (tror jag sett 1/3 av dem - sedan försvann tv3 från boxer. :P ) Men jag har för mig att det där avsnittet var gaska bra.

fqq5BYam.jpg

#14 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 13:51

Kevin Sorbo var ingen huvudrollskaraktär i Xena :rolleyes: Så två serier.

Renaissance Pictures vanliga tema är att de inte tar sig på alltför stort allvar. Jag har sett för lite Cleopatra för att säga om det är så här, men det skulle inte förvåna mig alls.

Angående, eye candy... Victoria Pratt och Gina Torres är för maskulina i beteende och utseende för de ska kännas attraktiva. Jennifer Sky här är den utpräglade sexsymbolen, vilket tilltalar mig absolut ingenting. Hon var mycket vackrare i Xena.

Huvudrollskaraktär eller inte men han hade en roll som han var med i mer än en gång och samtidigt spelade samma karaktär som sin namne.

Maskulina i beteende och utseende eller inte för din del spelar ingen roll. För mig personligen då va.... så är dom HOT!!! :evil:

Enligt Peak (eller var på Whoosh jag läste det? Asch... Strunt samma) så är det en remake på en låt från 60-70-talet. :)

För övrigt en mycket bra låt.

Gah. Var så länge seda jag såg avsnitten (tror jag sett 1/3 av dem - sedan försvann tv3 från boxer. :P ) Men jag har för mig att det där avsnittet var gaska bra.

Vad pratar du om, TV3 finns på Boxer?

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 14:04

Aww... Sittr inte alla seriert som gjutna i ditt minne? ;)

Huvudrollskaraktär eller inte men han hade en roll som han var med i mer än en gång och samtidigt spelade samma karaktär som sin namne.

Han hade en väldigt liten roll - typ tre-fyra avsnitt som han var med i. Då kan du knappast säga att han har en huvudroll i serien. :rolleyes:

Maskulina i beteende och utseende eller inte för din del spelar ingen roll. För mig personligen då va.... så är dom HOT!!! :evil:

Alla föredrar olika saker - jag föredrar mer bräckliga karaktärer men som ändå har ett "go" i sig. Smaksak helt enkelt. Få håller med mig t.ex. då jag säger Sarah Michelle Gellar var den fulaste kvinnan i casten i Buffy the Vampire Slayer.

Kanske nu, ja. Men jag tror XC menade då Cleopatra sändes på svensk teve.

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2006 - 14:28

Fler karaktärer var med i båda serierna men det gör dem inte till annat än bifigurer oavsett. Kevin Sorbo var en bifigur i Xena - de båda avsnitten som han var med. Precis som Xena aldrig var/är annat än en bifigur i de avsnitt i Hercules hon förekommer. Huvudrollerna i Xena är Xena och Gabrielle.

TV3 var borta från boxer utbudet ganska länge faktiskt. Under den tiden så tappade jag många serier - varav Cleo var en av dem. (Den hade tom slutat sändas när TV3 återkom till Boxer utbudet).

Cappy: Inte alla. :P

Edited by XC, 03 September 2006 - 14:31.

fqq5BYam.jpg

#17 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 03 September 2006 - 14:36

Få håller med mig t.ex. då jag säger Sarah Michelle Gellar var den fulaste kvinnan i casten i Buffy the Vampire Slayer.

Jag hade sagt "minst attraktiv" men annars hållar jag med. Men sen brukar jag inte tända på blondiner.

#18 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 14:40

[quote name='Capshaw' post='89146' date='3 Sep 2006, 15:04']
[quote name='XC' post='89135' date='3 Sep 2006, 14:32']
[/quote]

[quote name='Aztecface' post='89143' date='3 Sep 2006, 14:51']
[/quote]

Han hade en väldigt liten roll - typ tre-fyra avsnitt som han var med i. Då kan du knappast säga att han har en huvudroll i serien. :rolleyes:

[/quote]

Alla föredrar olika saker - jag föredrar mer bräckliga karaktärer men som ändå har ett "go" i sig. Smaksak helt enkelt. Få håller med mig t.ex. då jag säger Sarah Michelle Gellar var den fulaste kvinnan i casten i Buffy the Vampire Slayer.

[/quote]

Kanske nu, ja. Men jag tror XC menade då Cleopatra sändes på svensk teve.
[/quote]

Heheheh! :lol: Dom flesta serier som jag gillat och gillar sitter mer eller mindre gjutna faktiskt. Däremot är det inte alltid jag kommer ihåg hur eller var jag såg dom.

:rolleyes: Heheh. Ne du har rätt. Svårt att säga att han var huvudrollskaraktär då.

Mjah... jag gillar alla möjliga typer av kvinnor. Det bästa är när dom har något bakom pannan men med en skådespelerska är det svårt att veta.
Men, jag håller faktiskt med dig om att hon var också den fulaste i casten till Buffy. Då gillar jag hon som spelade Willow mycket mer. Fastän jag tycker att hon är fruktansvärt infantil.

När Cleopatra sändes på svensk TV så gick den på 3'an eller om det var Femman. Jag kommer inte ihåg. Någorlunda irrelevant. Men jag gillade Jack of All Trades. Mycket cool serie. Och sen kan jag inte utrycka tillräckligt många gånger hur mycket jag gillar Bruce Campbell.

[quote name='XC' date='3 Sep 2006, 15:28' post='89157']
[/quote]TV3 var borta från boxer utbudet ganska länge faktiskt. Under den tiden så tappade jag många serier - varav Cleo var en av dem. (Den hade tom slutat sändas när TV3 återkom till Boxer utbudet).

Cappy: Inte alla. :P
[/quote]

TV3 fanns inte i Boxer's utbud på den tiden alls. Kanalen sändes gratis i marknätet och blev inte förrän för bara ett par år sedan en del av Boxer's utbud. ;)

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 15:10

Woho! Folk håller med mig om Buffy! Det firar vi en en recension till! :)

#1.03: FLYING LESSONS

Hel: "We never retake surface if we stop every five minutes to play hero."
Sarge: "And we got enough of that with you. Come on."
Cleopatra: "Well, this isn't about me. Where I come from, or... When I came from, whatever... The good guys helped out people in trouble. We are the good guys, aren't we? Ask not what others can do for you, but what you can do for others."

Handling: Under sitt första försök att lära sig flyga, ser Cleopatra hur en flicka kidnappas från sin far. Cleopatra lyckas få de Hel och Sarge, som är ytterst motvilliga, att försöka få tillbaka flickan.

Recension: Avsnittet tillför ingenting nytt i själva huvudplotten, men är ändå intressant då det är karaktärsbyggande för Cleopatra. Dels får vi se hennes skådespelarkunnande då hon genomskådar Hels överspel, dels får vi se att hon faktiskt arbetat som exotisk dansös tidigare. Visserligen är det avsnittets obligatoriska dräggelscen, men det sköts bättre nu när det är mer logiskt införlivad med storyn. Jag gillar särskilt Sarges kommentar:

Sarge: "So she went to school for that then?"

Klockren! Och den bygger dessutom vidare på vad som sagts i tidigare avsnitt. Är det något jag gillar så är det kontinuitet. :)

Det stora behållningen med avsnittet är just Cleopatra [i]då vi får se hennes naiva godhet driva de mer cyniska veteranerna till goda handlingar. Samtidigt så uppstår fortfarande vissa missförstånd då Cleo slänger sig med modernt slang, särskilt Sarge har problem att hänga med. Sådant gillar jag, det visar i alla fall på kulturella skillnader och att Cleopatra 2525 är en egen värld där saker skett. Annars är det lätt att gjort att man i framtiden har exakt samma slang som i nutiden.

Det är också roligt att se Hel och Sarge faktiskt nu börjar att lära Cleopatra att handskas med vardagsproblem. Att hon lär sig flyga och vi får se det är något som är ovanligt. Det brukar annars gömmas undan i exposition eller lyckas vid första tillfället.

Återigen ett helt okej avsnitt av serien och det håller ungefär samma klass. Det som kanske sticker ut mer från detta avsnitt är att det är något roligare då de anakronistiska detaljerna får ett större utrymme än tidigare.

Bästa scen: Hels prestation vid spelbordet är underbar! :)

Trivia: -

#20 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 15:37

Hur många avsnitt är det?

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 September 2006 - 15:48

TV3 var borta från boxer utbudet ganska länge faktiskt. Under den tiden så tappade jag många serier - varav Cleo var en av dem. (Den hade tom slutat sändas när TV3 återkom till Boxer utbudet).

TV3 fanns inte i Boxers utbud på den tiden alls. Kanalen sändes gratis i marknätet och blev inte förrän för bara ett par år sedan en del av Boxers utbud. ;)

När jag först skaffade boxer (då "Sverige satelliten" lade ned sina sändningar) så gick TV3, Z-TV och ViasatSport (tror de var det var ViasatSport iaf) att 'köpa till' för strax 100:- månaden. Detta tyckte boxer var alldeles för mycket för kanaler som i alla andra nät var gratis. Ett bråk utbröt och visat drog sig ut ur boxernätet. Jag har för mig att de var borta i ett par år iaf (missade iaf 3 säsonger av Charmed som jag håller på och ta ikapp nu) innan man beslutade att 'förska igen' denna gång så släppte man TV3, ZTV och TV8 helt fritt i marknätet. Och det gick jättebra fram tills dess att man insåg att finnar nära gränsen köpte boxar och såg TV3 gratis (jag tror att Finska kanal+ tom skickade med markboxar). Vips så ingick visatkanalerna i BoxerPaketet.

fqq5BYam.jpg

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 September 2006 - 15:55

Det är 22 st. halvtimmas avsnitt och 6 st. en timmas avsnitt.

Samtliga kommer recenseras i denna tråden.

#23 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 03 September 2006 - 16:08

Det är 22 st. halvtimmas avsnitt och 6 st. en timmas avsnitt.

Samtliga kommer recenseras i denna tråden.

Det blev ju ändå väldigt många avsnitt av serien.

#24 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 03 September 2006 - 16:32

Japp. Serien övergick i entimmesavsnitt efter att Jack of all Trades lades ner (Bruce Campbell-serien). Den var inte lika bra som Cleo 2525, imho, men ändå rätt kul.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 September 2006 - 20:10

#1.04: MIND GAMES

Sarge: "So what? Now you're on her side?"
Cleopatra: "Uh-huh. (beat) No, no. I'm with you both. We're a team, remember? Can't we all just get along?"

Handling: De tre kallas av Voice till en nattklubb, men rösten dör dock ut snabbt där. Föga anar de att det på nattklubben finns en förrymd fånge med en koppling till the Voice...

Recension: Av samtliga avsnitt hittills är det här avsnittet överlägset värst om man ser till hur stridsscenerna klippts. De är hastiga, korta klipp vilket gör att det ser rätt taffligt och osammanhängande ut. Det gör att hela striderna i stort sett blir bortkastade, vilket är synd när de skötts rätt exemplariskt innan.

Storyn däremot är mycket intressant då det knyter an till Voice igen. Raina, den förrymda mentalpatienten med tankeläsningskrafter, verkar ha ett samband till Voice. Vad är sambandet? Vad fick Raina att drivas till sitt dåd? Varifrån fick hon sina krafter? Ja, det besvaras inte här - men det antyds. Voice bekräftar i slutet för Hel att Raina en gång i tiden var lik Hel. Det här är andra avsnittet som det antyds att Hel kanske inte är vad hon ser ut att vara. Är hon en android själv utan att vara medveten om det? Kommer hon utveckla liknande krafter som Raina? Oavsett vad det betyder, verkar Hel själv vara helt omedveten om det.

Det är överhuvudtaget intressant att se hur Hel och Sarge ställs mot varandra som giganter - medan Cleopatra är helt utanför sin liga. Pratt lyckas mycket bra med att spela paranoid och svartsjuk, liksom Sky lyckas utmärkt med våprollen. Torres står inte ut i det här avsnittet - i alla fall skådespelarmässigt. Utseendemässigt får jag nog tillägga att det är förrsta gången som jag faktiskt tyckt att hon ens liknar något som är att vara i närheten av sexig ;)

Intrycket jag hittills fått av Cleopatra 2525 är att halvtimmesformatet används utmärkt för att skapa en storyarc och sakta föra fram saker kring det. Jag gillar det och är övertygad att vi kommer få se mer av Voice - och troligen även Raina...

Överlag - bra story, taskigt klipp. Kunde definitivt gjorts bättre med bättre klipp.

Bästa scen: Scenen då Sarge konfronterar Hel och säger att hon är en destroyer, där Cleopatra förgäves försöker förmedla fred.

Trivia: Skådespelerskan för Raina är Danielle McCormack, även det en bekant från Xena: Warrior Princess. Hon spelade där Effiny, en amazon. Det är rätt uppfriskande att se henne här, för precis som Jennifer Sky är hon inte det minsta lik sin andra roll. Faktum var att jag inte drog parallellen förrän jag såg henne i eftertexterna.