Jump to content

Photo

Efter döden...

• Please log in to reply
46 replies to this topic

#1 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 08 November 2006 - 22:18

Tror många av oss är intresserade av vad som händer efter döden. Ingen vet vad som händer, men vi har ju teorier. Jag är intresserad av att höra vad ni tror. Kommer man till ett paradis/helvete? Blir allting bara svart och man slutar existera? Eller blir det som i PC spel att du svävar runt osynlig och väntar på din tur att göra entré i världen igen? Reinkarnation, karma osv.

Vill höra era åsikter! :D

#2 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 November 2006 - 22:28

De neurokemiska signalerna som skapar ens medvetande slocknar. Kroppen förmultnar. Folk sörjer (eller gläds). "Game over, man, game over."

#3 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 08 November 2006 - 23:37

Ja, det låter mycket troligt. Jag vet inget om neurokemiska signar eller hur medvetandet fungerar och så... men tycker ändå det känns lite olustigt att helt plötsligt sluta vara medveten. Enligt mig är det värsta miraklet att ens vi människor finns till, borde också vara nåt mirakel som låter en leva vidare tycker jag. :P

#4 rino

rino

First Engineer

• Moderator
  • 2,122 posts
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 08 November 2006 - 23:58

Bara för att sannolikheten är stor för att det blir så, behöver det ju inte vara sant. Öppet sinne kompis, öppet sinne... ;)
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#5 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 09 November 2006 - 00:20

Efter allt jag sett och varit med om kan jag inte tänka mig att det blir svart och inget händer. Det går bara inte.
"There once was a man from Nantucket..."

#6 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 November 2006 - 00:28

Enligt mig är det värsta miraklet att ens vi människor finns till

Där har vi det, frågan som ligger till grund för allt. Är den enda skillnaden mellan oss och våra datorer att de består av icke-organiska komponenter och vi av organiska, som samverkar på olika sätt och ger oss annorlunda uppfattning av verkligheten? Eller finns det något mer hos oss, nåt som gör oss större än summan av våra delar? Om livet bara är en bieffekt av universums utveckling som råkade ske så kan man tro på den första tolkningen; på den andra om vi finns här av ett syfte. Men det kan lika gärna vara tvärtom.

Blir man deprimerad av en nihilistisk världssyn kan man se det som att vi finns kvar efter döden men inte i samma form. De tyngre grunddämnena i våra kroppar skapades i den första generationen av stjärnor och har inte förändrats sen dess. Därför hör man ibland att vi är stöpta ur stjärnstoft. Universum har haft samma mängd energi/massa ända sen dess uppkomst. De minsta delarna i oss fanns då också och kommer att finnas kvar när vi är borta. Under ett väldigt kort intervall i universums historia råkade de bara bilda något inom ett skal av kött och blod som har förmågan att undra varför det blev så. ;)

#7 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 09 November 2006 - 07:21

Blir man deprimerad av en nihilistisk världssyn kan man se det som att vi finns kvar efter döden men inte i samma form. De tyngre grunddämnena i våra kroppar skapades i den första generationen av stjärnor och har inte förändrats sen dess. Därför hör man ibland att vi är stöpta ur stjärnstoft. Universum har haft samma mängd energi/massa ända sen dess uppkomst. De minsta delarna i oss fanns då också och kommer att finnas kvar när vi är borta. Under ett väldigt kort intervall i universums historia råkade de bara bilda något inom ett skal av kött och blod som har förmågan att undra varför det blev så. ;)

Mm, en av grundreglerna vi följer är ju att energi försvinner inte utan det omvandlas. Det är ganska tufft att det jag består av har funnits ända sedan ifrån begynnelsens tid och kommer fortsätta finnas kvar i någon form. Vi människor och alla andra djur kanske bara var en slump i utveckling. Naturen siktar ju alltid mot "kaos". Men ändå så är vi nästan för häftiga för att vara en liten slump. ^_^

#8 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 09 November 2006 - 13:18

Naturen siktar ju alltid mot "kaos".

Naturen eftersträvar balans, inget annat!
F ö är jag inte så intresserad av vad som händer sedan. Jag finner det viktigare att koncentrera mig på livet!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#9 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 09 November 2006 - 14:34

Naturen eftersträvar balans, inget annat!

Har för mig min Biologi A bok sa annat. Men det var ju över 1 år sen förstås. Minnet sviker mig. :(

#10 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 November 2006 - 15:00

Balans mellan vad, Tom? Om du menar på mikrokosmisk nivå så har du rätt, då laddade partiklar är mer reaktiva och benägna att återgå till ett neutralt, oladdat tillstånd. Men makrokosmiskt så är entropi en universell konstant, dvs. universum går mot ett allt mer oordnat tillstånd. Kosmologiska rön tyder på att vi lever i ett öppet universum som kommer att fortsätta expandera oändligt. Galaxerna hamnar allt längre från varandra vilket accelerar expansionen och till slut har rymden fyllts med så mycket tomrum att gravitationskrafterna upphör och all materia faller sönder till obundna elementarpartiklar. Då är kaoset nästan maximalt.

Men det är fortfarande oklart så låt det inte förstöra din dag. ;)

#11 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 09 November 2006 - 16:14

Mitt minne kanske inte var så illa som jag trodde då. ;)

Edited by Chrille, 09 November 2006 - 16:14.

#12 Tom_Hell

Tom_Hell

Senior Commander

• Members
  • 300 posts
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 10 November 2006 - 01:35

Balans mellan vad, Tom? Om du menar på mikrokosmisk nivå så har du rätt, då laddade partiklar är mer reaktiva och benägna att återgå till ett neutralt, oladdat tillstånd. Men makrokosmiskt så är entropi en universell konstant, dvs. universum går mot ett allt mer oordnat tillstånd. Kosmologiska rön tyder på att vi lever i ett öppet universum som kommer att fortsätta expandera oändligt. Galaxerna hamnar allt längre från varandra vilket accelerar expansionen och till slut har rymden fyllts med så mycket tomrum att gravitationskrafterna upphör och all materia faller sönder till obundna elementarpartiklar. Då är kaoset nästan maximalt.

Men det är fortfarande oklart så låt det inte förstöra din dag. ;)

Hmm, jag menade inte i ett så stort perspektiv, utan syftade mer på jordens natur. Titta t ex på hur arter anpassar sig efter nya förhållanden. Finns ju grodor som har förmågan att byta kön när det blir för många av det ena eller det andra. Det finns hela eko-system som skriker ut ordet balans. Kommer något oväntat in så störs eko-systemet och blir obalanserat, tills det antingen dör eller återfår balansen på ett eller annat sätt!
Jag vill mena att i stort sett allt levande har en (varierande) förmåga att anpassa sig. Denna anpassning är strävan efter balans!
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#13 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 12 November 2006 - 11:19

Har liksom Aztecface sett för mycket konstiga saker i mina dagar för att inte tro att det finns något på andra sidan döden. Har varit med ett antal människor när de dör och tiden innan de dör i mitt yrke, och har varit med om en del mystiska saker i själva dödsögonblicket.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#14 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 12 November 2006 - 22:45

Hmm, jag menade inte i ett så stort perspektiv, utan syftade mer på jordens natur.

Okej, men det är ett stickspår. Vill man tala om meningen med livet och döden får man se saker ur ett helhetsperspektiv. En teori om livets uppkomst knyter direkt an till det jag pratade om innan genom att hävda att det skedde för att universum skulle nå maximalt kaos snabbare. En minskning av entropi initialt skulle alltså leda till en kraftigare ökning i det långa loppet. Ett tänkbart exempel på [mer ordning -> mycket mer oordning] är att den snabbaste massdöden i planetens historia håller på att hända just nu och till stor del beror på oss. Det intressanta här är att själva förekomsten av ordning i universum pekar på att det är ett öppet system (alltså att det finns något bortom universum, som utövar en effekt på det), så att inte termodynamikens andra lag bryts (i ett stängt system som inte är i jämvikt kan oordningen bara öka). Visserligen så kompenseras varje process som medför ökad ordning som jag sa men frågan inställer sig hur den ursprungliga ordningen uppstod från första början.

Och Chrille, menar du att du läste om entropi på Biologi A? :blink:
Nivån har visst höjts sen min skoltid.

#15 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 12 November 2006 - 23:26

Och Chrille, menar du att du läste om entropi på Biologi A? :blink:
Nivån har visst höjts sen min skoltid.

Ska börja med att jag inte ens vet vad entropi betyder. Men jag minns att våra Biologi A böcker innehöll ett stycke om att... eller så var det Naturkunskap B? Jag minns inte. Jag hatar Naturvetenskapliga linjen! Jag fattar ingenting! :lol:

Fråga mig inte varför jag går den. <_<

@ Darth Wiggy: Jag är intresserad av att höra mer om de mystiska sakerna som hände. :o

#16 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 12 November 2006 - 23:43

Ok.

I ett av fallen var det en man i 80-årsåldern som låg döende på ett sjukhem där jag jobbade som sjuksköterska. Alla fönster var stängda och mannens två söner och hans hustru satt vid ett litet bord en bit från sängen. På sängbordet stod ett stearinljus och brann. Sekunderna efter att han tog sitt sista andetag fladdrade först ljuset till, sedan gardinerna. Drygt en meter mellan mannens säng och ljuset, gardinerna var ytterligare 2 meter från sängen. Ingen människa var i närheten av ljuset eller gardinerna. Samtidigt kände jag hur håren i nacken reste sig.

Fall nummer två var ungefär samma sak, men här blev dotterns hund den som först märkte något. Hunden for ut på balkongen och ställde sig upp mot räcket och ylade åt ett och samma håll hela tiden. När hunden slutat yla ville den inte komma in, utan satt och tittade i samma rikning som tidigare i tre och en halv timme.

Finns fler exempel...

När min farfar dog så ställde sig syrrans dotter upp i sängen och vinkade glatt rätt ut i luften. Fem minuter senare ringer telefonen och hon får dödsbeskedet. På begravningen står 4 ljus runt kistan. På ett foto så lutar två av ljusen åt vänster, det övre högra och det nedre vänstra, allstå diagonalt sett.

En bekant vars dotter tyckte mycket om fjärilar dog. På begravningen togs ett kort där en ljuskegla från ett av fönstren lyser på kistan. I ljuset syns en fjäril som inte syntes i kyrkan.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#17 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 12 November 2006 - 23:55

Man blir glad när man läser sånt, Wiggy. Och då menar jag inte stackarna som dog, men att det finns hopp ifrån den "tråkiga" döden där allt bara slutar. ^_^

#18 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2006 - 00:52

Chrille: entropi är kort uttryckt ett mått på kaos/oordning, i form av energi som går till spillo. Ingen energiöverföring sker med 100 % effektivitet utan en del går alltid förlorad (Fysik A - effekt). Den avges från överföringsprocessen som värme och eftersom värme är en slumpmässig rörelse av molekyler så sägs detta bidra till systemets entropi. Jag hoppas mina föregående poster blir klarare nu. Så vad handlade det där stycket om?

Tips: se The Fountain när den kommer nästa år. Den lär vara inspirerad av Kubricks 2001 och handla om det vi har pratat om i den här tråden.

#19 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

Senior Captain

• Members
  • 799 posts

Posted 13 November 2006 - 08:39

Jag tror inte någonting efter döden, utan när man dör så är de slut och man ligger dör och förmultnar i sin grav

#20 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 November 2006 - 09:09

Jag håller med Lady D, när man är död är man död och det gäller att ta vara på livet, för det här är enda chansen man får.

Tanken om själavandring som buddhister och hinduer har är vacker dock, gör man gott under sitt liv kommer man högre och högre på stegen för att till slut uppnå nirvana.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#21 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2006 - 10:09

Tanken om själavandring som buddhister och hinduer har är vacker dock, gör man gott under sitt liv kommer man högre och högre på stegen för att till slut uppnå nirvana.

Och gör man ont så sjunker man, kanske ända ner till insektsnivån. Och för att ta sig upp därifrån gör man... vadå?

#22 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 November 2006 - 10:36

Då får man lära sig att vara en god insekt och börjar klättra uppför stegen igen. ;)

Det jag däremot har svårt att få ihop är tanken att själar återföds. Hur funkar det egentligen när människorna på jorden bara blir fler och fler? Själdelning? Och visst är det märkligt att de som vittnar om att de levt tidigare liv nästan alla varit faraoniska prinsessor och liknande. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#23 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 13 November 2006 - 11:02

Chrille: entropi är kort uttryckt ett mått på kaos/oordning, i form av energi som går till spillo. Ingen energiöverföring sker med 100 % effektivitet utan en del går alltid förlorad (Fysik A - effekt). Den avges från överföringsprocessen som värme och eftersom värme är en slumpmässig rörelse av molekyler så sägs detta bidra till systemets entropi. Jag hoppas mina föregående poster blir klarare nu. Så vad handlade det där stycket om?

Tips: se The Fountain när den kommer nästa år. Den lär vara inspirerad av Kubricks 2001 och handla om det vi har pratat om i den här tråden.

Ska hålla koll på den filmen!

Vad bokens stycke handlade om minns jag inte mycket om, men det var nåt i stil med att naturen strävar inte efter att organisera upp allting, det finns växer inte i snygg ordning, det går till slumpen, och om det inte finns ordning blir det ju kaos. Nåt sånt ungefär. Men som sagt så minns jag ingenting förutom "Naturen strävar efter kaos!" i princip. :P

#24 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 November 2006 - 11:20

Då får man lära sig att vara en god insekt och börjar klättra uppför stegen igen. ;)

Okej. När jag vinner Pulitzerpriset om 20 år för mitt 3000 sidor långa epos "Den moraliska myrans odyssé" ska jag komma ihåg att tacka dig, Marie. :lol:

Chrille, jag undrar om det inte handlade om evolution - en process som i hög grad är slumpartad.

#25 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 13 November 2006 - 11:23

Chrille, jag undrar om det inte handlade om evolution - en process som i hög grad är slumpartad.

Det är mycket möjligt. Jag är säker på att det var inom området Biologi eller Naturkunskap, åtminstone.