Intro
Credits
Jayce and the Wheeled Warriors. En gaaammal tecknad serie från 1985, skapad av J. Michael Straczynski (Babylon 5) och fransmannen Jean Chalopin (Inspector Gadget).
Jag brukade se den för 20 år sedan på de engelska parabolskanalerna.
Serien är en Space Opera blandat med magi och handlar om Jayce som letar efter sin far, Audric, som av misstag under ett expriment råkar skapa Monsterminds.
Monsterminds är en ond växtras som snabbt sprider sig genom universum med hjälp av sina stora rötter och förgör allt i deras väg.
Monbsterminds leds av den mäktiga Sawboss och de kan alla förvandla sig till fordon.
Jayce går samman med en trollkarl, en flicks skapad av växter, en magisk rustning (Som är lite klantig och rädd av sig) samt en smugglare vars skepp dem åker med. Tillsammans så blir de "The Lightning League" som i sina specialfordon bekämpar monsterminds och räddar världar. Jayse har ena halvan av en magisk rot som när den förenas med den andra halvan, som hans far har, så slår den ut Monsterminds.
Som ni kanske anar så var serien skapad för att sälja leksaksbilar vilket är varför så mycket (Men inte förmycket) kretsar runt fordon.
Tyvärr så fick aldrig serien en riktig avslutning. Efter de 65 avsnitt som gjordes så skulledet göras en långfilm som J. Michael Straczynski hade skrivit manus till (Liksom många av de bästa avsnitten). I den så skulle Jayce slutligen återförenas med sin far bara för att få se honom mördad av Sawboss.
Tillsammans med en Lightning League armé så skulle han föra krig mot Monstermind medans de gjorde ett sista stort anfall mot hela galaxet och slutligen döda Sawboss och förgöra Monsterminds med den magiska roten.
Tyvärr så sålde leksakerna så såligt så filmen blev nerlaggd.
Så varför drar jag upp en så gammal serie??? Jo för jag har precis hittat alla avsnitten att ladda ner och har nu haft ett maraton och sett igenom de första 38 avsnitten. Fick en liten nostalgi attack och var tvungen att skriva om det.
Serien är riktigt bra på sina ställen (Mycket tackvare den fantastiska orkestermusiken)
Visst har den sina fel. Första avsnittet t ex är 1,5 timmes story nerklippt till 25 min och känns ologisk och hullerombuller. Dessutom så har de en magisk ring som lite för lätt tar dem ur knipor ibland men som de vid andra tillfällen inte använder. Samt de konstiga "alla skrattar" slutscenerna som de sätter in där man inte fattar vad de skrattar åt.
Men mycket av storyn i avsnitten är väldigt bra och uppfinningsrika och serien har många intresanta karaktärer.
Nån som har sett den och minns den? Eller kanske nån som hade leksakerna som fanns även i Sverige?
Edited by Crusader, 21 February 2007 - 04:56.