Jump to content

Photo

Dagens rekommendation!

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 February 2007 - 08:51

Ja som titlen på tråden säger :)

Vilken bok rekommenderar du att läsa just nu :) och varför :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 February 2007 - 10:23

Jag rekomenderar en Typografisk Handbok av Christer Hellmark & Att Skriva av Stephen King - två viktiga böcker för alla som vill skriva på egen hand. (Va? Skulle det vara SF-anknutet också? ;) ).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 February 2007 - 11:07

Jag rekommenderar Svavelvinter av Erik Granström. Sanslöst bra fantasybok. :)

(Btw, är inte tråden "Vad läser du just nu också en rekommendationstråd? ;) )
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 February 2007 - 14:20

(Btw, är inte tråden "Vad läser du just nu också en rekommendationstråd? )

Jo givetvis er det lite av det samma ;) fast enddå inte för man kan jo rekommendera en bok man inte läser just nu :P

Jag rekomenderar en Typografisk Handbok av Christer Hellmark & Att Skriva av Stephen King - två viktiga böcker för alla som vill skriva på egen hand.

Precis sådanna svar jag var ute efter , och det behöver inte vara SF :P

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#5 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 24 February 2007 - 20:26

Mustaschen, av Emmanuel Carrère. En man bestämmer sig en dag för att raka av sig mustaschen... eller? Ingen minns att han någonsin har haft någon. Livskris, existentiell ångest - allt det goda.

Filmen kom ut för något år sedan, men den gör sig bättre som novell. Ett givet köp om ni har plats på er bokrealista... 36kr på bokus.
Climbing to the Moon...

#6 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 26 February 2007 - 18:25

Parfymen av patrick Suskind.

Den var bara så underlig men han beskrev allt så bra, och vilket slut! Och så vore det väl bra att känna till boken om man har lust att se filmen
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#7 Athloon

Athloon

Cadet First Year

• Members
  • 3 posts

Posted 05 June 2007 - 23:34

HEjsan!

Mass Effect, Revelations - Drew Karpyshyn

Mycket bra, baserat på ett spel med samma namn, eller snarare introduktion till spelet. Rekomenderas varmt.

Attached Files

#8 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 06 June 2007 - 07:29

Just nu känner jag för att tipsa om "Watership Down", eller "Den långa flykten" som den heter på svenska. Den är skriven av Richard Adams och är en riktig klassiker. Handlar om en grupp kaniner som söker efter ett nytt ställe att bo på, men är också en metafor för många andra saker. Helt klart på min topp 10-lista över bästa böcker. Det var länge sen jag läste den nu, och den känns så extremt mycket sommar på något sätt, så jag ska nog läsa den igen så fort jag fått sommarlov (vilket inträffar på fredag då jag har gjort den sista obehagliga tentan :) )

Mycket trevlig tråd btw! :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 June 2007 - 13:03

Just nu läser jag Flesh Gothic av författaren Edward Lee.

Jag rekommenderar boken till alla som vill läsa hårdkokt skräck av en författare som är expert på att detaljerat beskriva: karaktärer, miljöer, känslor, väldig blodiga och våldsamma mord, stämning och mycket mera. Jag har läst några av hans andra böcker och jag gillar dom väldigt mycket.

#10 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 June 2007 - 19:51

Vil rekommendera Nightside böckerna av Simon R Green .Nutids fantsy/skräck.Väldig fantasifullt og goda beskrivningar av en noget annorlunda miljö i dagens London/ Nightside en hemlig by midt i London.

Min avatar samling

#11 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 June 2007 - 21:07

Vil rekommendera Nightside böckerna av Simon R Green .Nutids fantsy/skräck.Väldig fantasifullt og goda beskrivningar av en noget annorlunda miljö i dagens London/ Nightside en hemlig by midt i London.

Hmm...de verkar rätt intressanta faktiskt, jag gillar nutids-fantasy :) Men måste man läsa alla böcker, eller går det bra att läsa böckerna som fristående? De verkar lite "billiga"/"trashiga" ( :P ) när jag läser beskrivningar av böckerna men de kanske är underhållande och läsvärda i alla fall?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 June 2007 - 21:27

Det bästa er jo at läsa från början , men det går at läsa dem fristående.Trodde ocks å det var " trashigt " men det tyckar jag inte längere :)

Min avatar samling

#13 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 June 2007 - 22:12

Nutids fantsy/skräck

jag läste Nudist fantasy/skräck, och undrade lite för mig själv, vad håller FX på och läser nu.
:lol2: Sen när jag kontroll läste såg jag ju att det stod Nutids :blush: :lol:

Verkar intressant faktiskt, inte att det är en massa nudister :P inblandade men att det ska finnas en hemlig stad i staden.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#14 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 June 2007 - 10:30

jag läste Nudist fantasy/skräck, och undrade lite för mig själv, vad håller FX på och läser nu

Bra fråga ;) :lol2:

Min avatar samling

#15 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 11 August 2007 - 18:31

Jag gillar också Nightsideserien (nudist fantasy :lol: ), intressant, annorlunda och riktigt rolig. Den påminner mig och Neil Gaimans Neverwhere...

Just nu känner jag för att tipsa om "Watership Down", eller "Den långa flykten" som den heter på svenska. Den är skriven av Richard Adams och är en riktig klassiker.

Den där var min favorit när jag var tolv-tretton år. Jag har inte läst den sedan dess, eftersom jag läste mitt exemplar så många gånger att den gick sönder.
Underbart bra bok. :thumbsup:

Jag ska inte bara härma alla andras rekommendationer, jag ska rekommendera en bok själv också... :)
"Nightlife" av Rob Thurman. Den handlar om två bröder... nå, två halvbröder. Den yngre av brorsorna eftersöks av sina monstersläktingar och båda bröderna är på flykt. Spännande, rolig dialog, spännande, bra brodersdynamik, spännande, rätt mörk humor, svår att lägga ifrån sig, rätt mörk handling, spännande och överhuvudtaget överraskande bra för en debutbok. Fortsättningen, "Moonlight" är också riktigt bra.

"Nightlife" är pretty much Supernatural (TV-serien) i bokform. Så det är inte förvånande att jag gillar den.
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#16 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 August 2007 - 19:05

Aha , tack för tipset .Denna bok skal jag läsa :)

Min avatar samling

#17 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 23 October 2007 - 21:31

Vilken slump att FX rekommenderade en Simon R. Green-serie eftersom jag just tänkte göra detsamma. Nämligen Deathstalker-serien

Serien består av:

0) Twilight of the Empire (en prequel)
1) Deathstalker
2) Deathstalker Rebellion
3) Deathstalker War
4) Deathstalker Honour
5) Deathstalker Destiny
6) Deathstalker Legacy
7) Deathstalker Return
8) Deathstalker Coda

Minnesvärda karaktärer i en väldigt bra Space Opera-miljö, med "larger than life"-karaktärer. Börjar med att Owen Deathstalker, en aristrokrat i det väldigt korrumperade Imperiet, plötsligt finner sig laglös och han blir tvingad in i en revolution mot Imperiet. Massvis med karaktärer på båda sidorna om konflikten. De sista tre böckerna utspelar sig 200 år senare. Prequelen är tre historier om karaktärer i de första fem böckerna.

The first episode, comprised of five books, tells the story of how Owen Deathstalker, reluctant heir to the ancient Deathstalker name and minor historian, came to lead a galactic rebellion against the powerful and corrupt emipre in which he lives. The second episode is set 200 years after the first, and follows Lewis Deathstalker, a distant relative to Owen. Three additional novels, eventually republished as an anthology, act as a prequel of sorts - although they contain no mention of the Deathstalker family they expand on other important characters and provide further insight into the workings of the empire.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#18 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 24 October 2007 - 08:21

Hmm funderade på denna serie , nu tror jag at jag vil köbe den. :D

Min avatar samling