Det har ju förekommit en tid i spelen att det finns en gratis webbaserad utgåva och som en betalvariant. Google satsar ju stenhårt på serverbaserade programvaror just nu. (Det förutspådded ju för några år sedan att de serverbaserade applikationerna, tom operativsystemet, skulle bli dominerande i datavärlden. Är det kanske dit vi är på väg? Du köper inte en programvaru licens, du köper en nyttjande licens. Och isåfall, kommer det sluta med att vi betalar en nyttjandelicens med jämna mellanrum snarare, än som idag? Som användare kommer vi säkert förlora på det.Gratis Photoshop-OnLine på gång! - IDG.se
Google siktar på att knocka Microsoft Office med nya serverbaserade programvaror och nu säger Adobe att de kommer att lansera en serverbaserad gratisversion av Photoshop för att inte råka ut för samma sak.
Inom ett halvår skall Photoshop finnas tillgängligt som ett serverbaserat program. Enligt Adobe skall det vara en förenklad version av Photoshop men ändå betydligt mer avancerad än andra gratisprogram i samma kategori.
Det är Googles strategi att erbjuda serverbaserade program som fått Adobe att agera. De vill inte se sig omkörda inom sitt egna kompetensområde och agerar därför nu; i god tid innan till exempel Google hinner före med liknande produkter.
Bruce Chizen, chef för Adobe säger: "That is new (for Adobe). It's something we are sensitive to because we are watching folks like Google do it in different categories, and we want to make sure that we are there before they are, in areas of our franchises, We recognize there is a customer there - we recognize they are not going to pay us, necessarily, directly. But we could use ad revenue as a model. Google has demonstrated that it works pretty well for certain types of applications."
Adobe kommer att göra likadant med flera av sina andra storsäljare och det ser ut som om serverbaserade program verkligen kommer att bli ett seriöst alternativ inom en snar framtid.
Adobe Släpper Gratis Webbaserat Photoshop
Posted 01 March 2007 - 10:00

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 01 March 2007 - 11:56
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 27 March 2008 - 09:54
Man måste tydligen registrera sig för att få tillgång till programmet (inte förvånande) men det finns även en demo(film) och kika in.Nu finns Photoshop på webben - IDG.se
Webben Förra våren började Adobe flagga för en webbaserad version av Photoshop och nu finns en första betaversion på plats.
Photoshop Express är namnet på Adobes nya bildprogram där redigeringen sker direkt på webben.
Den bygger på Flash och går därmed att använda oavsett vilket operativsystem man har på datorn. Bilderna kan sparas på Adobes servrar där varje användare gratis får utrymmer på 2 GB eller också kan man överföra bilderna till den egna hårddisken.
– Det här är en produkt som säkert kommer att tilltala grupper som ofta är ute på Facebook eller bloggar och snabbt vill kunna redigera och lägga ut bilder som de tagit med mobilen, säger Doug Mack, Adobes chef för produkter och tjänster för hemanvändare.
Bland de funktioner som nämns är möjligheten att ta bort röda ögon, skapa miniformat (tumnaglar) av större bilder och byta ut färger på bilderna. Dessutom kan man använda Photoshop Express till att skapa bildspel, dela bilder med andra och baka in bilder på olika webbplatser.
– Trots att produkten är helt nyutvecklad har vi hämtat många funktioner från Photoshop. Det gäller exempelvis redigering av röda ögon där vi inte bara lägger svart på rött utan analyserar färgerna i bilden och lägger på rätt nyans, säger Doug Mack när han presenterar Photoshop Express.
Adobe poängterar att den betaversion av Photoshop Express som nu finns tillgänglig främst är anpassad för användare i USA vilket gör att tjänsten kan upplevas lite trög om man sitter på andra sidan Atlanten. När produkten så småningom blir klar kommer den att vara anpassad för alla marknader och få ett gränssnitt på flera språk. Tidtabellen för detta är dock inget Adobe gått ut med ännu.
Testa Photoshop Express

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)