Tänkte att Alan Moores Top 10 förtjänade ett eget ämne.
Tanken är väl någon slags halvsatirisk kommentar till Marvel/DC:s universum där allt fler invånare utgörs av superhjältar/mutanter av något slag.
Alan Moore för detta till sin spets och låter hela samhället befolkas av invånare med superkrafter. I detta samhälle får vi följa ett polisdistrikt när de tar sig an fall där såväl förbrytare som offer innehar någon slags superkraft. Han skojar friskt med etablerade superhjältar och superhjälte idén och referenser till andra serier är ett återkommande inslag om än något förklätt. Kan kännas förlöjligande stundtals och jag tror säkert att Mr Moore har speciella åsikter om både Marvel och DC men mannen med den bistra åsynnen får det ändå stundtals att framstå som en hyllning till superhjältegenren och han är ju också känd för att ha något okonventionella infallsvinklar i sina serier.
Staden känns först något rörig och det tar ett tag innan man vänjer sig med att alla har superkrafter. Det är nog svårt att skapa en individ med superkrafter och tänk då tanken att bygga upp ett helt samhälle med enbart superkaraktärer! Det låter svårt och även om Moore och hans tecknare har skapat en hel del intressanta karaktärer så finns det en hel del att önska i detta avseende. Det är kanske inte så att man ska hänga upp sig på denna aspekt. Dessutom finns det faktisk en hel del intressanta figurer som jag gärna läser mer om. Den osårbara blåhudade Jeff Smax är en av dem, påfågelfjädrade King Peacock är en annan.
Teckningarna är snygga och passar Alan Moores lite burdusa stil.
Humorn kanske man ska betona än en gång. Hela serien i sig är ju humoristisk i sin natur men även själva historierna har sina fyndigheter och dråpligheter i vanlig Alan Moore stil. Och detta lyckas han med utan att kompromissa med uppfattningen om historien som seriös i sig. Det är skickligt och skulle någon annan än just Mr Moore ge sig på något i den här stilen skulle det säkert kännas väldigt fjantigt.
Tja, vad tycker då andra om denna serie?
Har ni läst den eller har jag kanske tom lockat ngn att börja läsa den?
TOP 10
Started by Jazzdevil, Apr 11 2007 19:13
5 replies to this topic
Posted 11 April 2007 - 19:13
Posted 11 April 2007 - 20:40
Måste bara instämma i att Top Ten och 49:ers, som är ett slags prequel till Top Ten, måste läsas. Det är som en underbar blandning av Spanarna på Hill Street och Astro City. Bättre, roligare och mer rörande än det mesta Moore har gjort sedan Watchmen.
Must read! Red Hot och allt vad det heter.
Must read! Red Hot och allt vad det heter.
Posted 11 April 2007 - 21:28
Ja, jag behöver bara bli färdig med Promethea först innan jag tar mig an nästa verk från Den Skäggige....eller har jag kanske tom lockat ngn att börja läsa den?
Edited by Mjolnir, 11 April 2007 - 21:30.
Posted 11 April 2007 - 21:34
Ja skäggig är han ju och är det någon som sett honom le?
Posted 12 April 2007 - 09:52
Jag har ingenting emot Alan Moore, men samtidigt kan jag omöjligt gilla honom. Motsägelsefullt, men jag tycker han är sjukt överskattad. Visst, han gör bra "vuxenserier" men jag har aldrig riktigt uppskattat sånt. V for Vendetta och Watchmen är ju i en klass för sig, men det han gjort för America's Best Comics är inte något jag uppskattar. Jag har försökt läsa Top 10 ganska många gånger, men orkar bara med ett par nummer. Promethea har jag läst rätt mycket av eftersom mitt bibliotek hade ett gäng fina hardcover-samlingar, men det är en helt obegriplig serie som inte håller i längden. Som sagt, jag är inget större fan av vuxenserier och föredrar nästan alltid Marvels stora kommersiella titlar framför vuxenserier.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.
last.fm Filmtipset
last.fm Filmtipset
Posted 28 August 2011 - 16:50
Top 10 är en trevlig serie, tycker jag allt. Tycker om det som påpekas ovan, att det liksom är parodiska förutsättningar men ändå seriöst. Påminner lite om Daniel Ahlgrens superhjälteserier i det avseendet.