Jump to content

Photo

Fantomen behöver nytt blod!

• Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 14 June 2007 - 17:44

Jajjemen! :D Sen Fantomen fick en mer digital klubbsida och F-talar, så har jag äntligen vågat/idats ta steget ut och skriva ett brev till ny och gammelredax ( Brian Nielsen o Ulf Granberg). I brevet ger jag ideér för att göra en ny värvningsrunda i det stora landet på andra sidan havet. :)

Jag gjorde först ett inlägg på Fantomen.com's forum, där jag fick en mail-adress av Brian, som gjorde att jag kunde skicka det in till honom så skulle han vidarebefordra det till Granberg, som nu har skett! :D Nu är det bara att vänta på gammelredax svar. Spännande... ^^

Jag kan ju visa er listan, så får jag höra vad ni gamla serierävar tycker? Själv anser jag att dessa serieskapare skulle vara perfekta för team Fantomen. Antagligen så kommer ni nog att känna igen ganska många av dom.

Som är välkänt så gjorde herr Granberg en förhållande
framgångsrik resa västerut för några år sen i syfte med att
dryga ut Team Fantomen med nya serieskapare, och tja, jag
anser att det är dags för en omgång till med att leta efter
bra veteran-talang i det stora landet västerut.

Här är en lista på amerikanska serieskapare som jag vet är
någorlunda ekonomiskt försvarbara och dessutom lediga för
jobbet som fantomenskapare.
^^

1. Mike W. Barr -Ni känner kanske till honom som mannen låg
bakom Mandrakes miniserie från Marvel, som tyvärr inte
avslutades, men han har skrivit en MASSA andra serier, främst
kanske Batman och Camelot 3000.

2. BOB LAYTON -Mes känd för sitt otroliga arbete på Iron Man
på 70 & 80-talet. Han är en sjutusan till tecknare, med en
stil som påminner lite om Paul Ryans.

3. David Michelinie - Utsökt författare som hjälpte till att
göra laytons omgång på Iron Man så bra som den var, Demonen i Flaskan.

4. J. M. DeMatteis -Har skrivit flera prisbelönta serier för
både Marvel & DC, mest känd är kanske Kraven Sagan - Kravens
Last Hunt, som handlade om en av Spindelmannens fiender som
tappade förståndet bit för bit.

5. Don Perlin - Oerhört underskattad tecknare som haft flera
långa omgångar på Marvel-serier, Som Transformers. Gick över
till uppstickarförlaget Valiant på 80-talet där han äntligen
fick chansen att glänsa fullt ut.

6. José Delbo - En till underskattad tecknare som också haft
långa omgångar på Marvel/DC-serier, men som aldrig slog
igenom. Hans stil är lite annorlunda från dom andra på den
här listan, men har ändå sin egen charm.

7. Barry Windsor-Smith - Legendarisk serieskapare med en helt
unik stil.
Känd för att kunna skriva, skissa tuscha och färglägga en
serie helt själv.

8. Paul Smith - En till legendarisk tecknares, men som av nån
anledning blivit mer obskyr. hade en mycket känd omgång på x-men.

#2 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 June 2007 - 20:20

Spännande om du faktiskt får ett svar från självaste "Gammelredax". Försökte ju själv för några år sedan komma med synpunkter och förslag till redaktionen, gick väl sådär.

Fler amerikaner vore inte så dumt, t ex Tony dePaul var en lyckad rekrytering som vågar gå något utanför gränserna för vad man "får" göra med en Fantomen-historia.

Mer folk med DC/Marvel-bakgrund skulle faktiskt ge serien en nytändning, men det blir väl svårare för Granberg behålla kontrollen då. ;)

#3 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 June 2007 - 01:49

Vore det då verkligen så hemskt..? :D Hehe. ;)

#4 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 June 2007 - 08:36

Vore det då verkligen så hemskt..? :D Hehe. ;)

Jag tror att vi är 100 % eniga om svaret på den frågan ;) Däremot tror jag inte alla skulle uppskatta konsekvenserna av minskad Granbergkontroll :whistle:

#5 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 20 June 2007 - 18:08

Har inte fått nåt mail-svar av Gammelredax än... :( MEN, det kan ju vara så att det nu behandlas som ett läsarbrev in till fantomen talar, och därigenom, så får jag ju snällt vänta upp till en månad eller så. :)

#6 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 29 June 2007 - 08:52

Att få ett personligt svar är få förunnat, men det var bra tips du kom med.

Team Fantomen har ju fått en hel del "nytt blod" från USA på senaste tiden (bl.a. Paul Ryan, Ben Raab, bob McLeod, Sal Velluto m.fl), så det känns inte alls osannolikt att någon på din lista skulle kunna passa för Fantomen.

Don Perlin har för övrigt redan tecknat två äventyr för två Fantomen, men de blev så hårt kritiserade att det blev inget mer av det.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#7 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 June 2007 - 19:02

På tal om fantomen bläddrade jag igenom senaste numret på pressbyrån.

Korsriddare? Hur kom de på den idén? Bortsett från det uppenbara så är det nog ändå helt rätt aproach.

Tom jag blev ju lite intresserad. Tänkte köpa den men vad innehöll resten av numret?

Lite Johnny Hazard och Latigo är inte helt fel men känns gammalt och ointressant.

Plus en bonus i form av en klassiker i repris...suck. Brainstormingen på redaktionen behöver nog lite tillskott i form av kaffe eller nått, har kaffemaskinen gått sönder? snuset tagit slut?

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 June 2007 - 00:03

Jag själv fick en bra ide nyligen om hur dom skulle kunna revitalisera Mandrake rätt rejält genom att göra en mycket genomtänkt Team Fantomen serie med honom. Helt enkelt att ta licensen för att producera egna Mandrake-serier, kanske med några riktiga tungviktare från min lista som relaunchar och först gör ett år 1 med Mandrake.

I detta år 1 så kommer självfallet en historia om hur Mandrake träffar Fantomen och får sin trogne kamrat Lothar att finnas med. Lothar är ju trots allt en prins från en av Bengalis stammar. :)

Det hade varit en riktigt bra och passande biserie, om jag får säga det själv. Sen skulle dom förstås kunna publicera den serie som Marvel Comics gjorde med Mandrake, som tydligen var riktigt bra, men som aldrig blev publicerad helt.. sista numret kom aldrig ut, men sägs ha blivit mer eller mindre färdigtecknat. Att börja Mandrake's omladdning med att slutföra den serien med original serieskaparna och publicera den i Fantomen vore grejor! ^^

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 June 2007 - 23:23

Låter ju rätt intressant...

#10 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 June 2007 - 23:34

Jag själv fick en bra ide nyligen om hur dom skulle kunna revitalisera Mandrake rätt rejält genom att göra en mycket genomtänkt Team Fantomen serie med honom. Helt enkelt att ta licensen för att producera egna Mandrake-serier, kanske med några riktiga tungviktare från min lista som relaunchar och först gör ett år 1 med Mandrake.

I detta år 1 så kommer självfallet en historia om hur Mandrake träffar Fantomen och får sin trogne kamrat Lothar att finnas med. Lothar är ju trots allt en prins från en av Bengalis stammar. :)

Inte så tokig idé, men gjordes det inte ett ganska lång avsnitt på 80-talet om Mandrakes ursprung. Där fick man följa hur Mandrake & brodern Dereks barndom/ungdom på magikerskolan, att Mandrake odlade mustachs för bli mer olik sin bror, hur de tills slut valde den mörka/ljusa sidan av magin osv. Men drar man ut på det i flera avsnitt och tar med Lothar, Narda osv kan det bli rätt bra.

Blev också nyfiken på Korsriddartidningen, ska läsa den senare.

Edited by Walker, 01 July 2007 - 11:08.

#11 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 July 2007 - 11:26

Korsriddaren var en positiv överaskning. Skönt att de historiska äventyren finns där de vågar ta ut svängarna. Fantomens franska förfader från 1100-talet godsherren D´Errant visar ögonen!!, slåss mot sin onde granne Jean De Guillou :lol: . En ovanligt mörk och blodbestänkt historia, återstår att se om den avslutande delen blir lika blodig och om de vågar låta D´Errant hämnas och döda Guillou eller om det blir det klassiska Fantomen-slutet - slår vapnet ur handen på skurken, skurken faller ned för en höjd/spetsas på sitt eget svärd osv..

Edited by Walker, 01 July 2007 - 11:27.

#12 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 July 2007 - 02:10

Svårt att säga faktiskt Walker, vilket känns rätt bra. :)

Jag blev själv positivt överraskad. Sen verkar det ju finnas ett samband med denna historia och dom där Fantomen blir en av dom främsta riddarna av det runda bordet. Sen är det ju inte första gången vi får hintar att Fantomen är äldre än man tror, som tex i historien då den unge förste Fantomen och hans far ser en gammal romersk relief med en stor hjälte i Fantomens dräkt.

Sen har vi ju noterat att en av Fantomens förfäder hittat en grav av Fantomen från riddartiden förut...! Vilket verkligen är förvirrande då denna Fantom ju egentligen är våran egen. Ja, vad kan Kit's öde egentligen varda..? Bra tag av Reimerthi.

#13 Xado

Xado

Ensign

• Members
  • 33 posts
  • Interests:Film, serietidningar, musik, böcker, tv-serier, kaffe.

Posted 20 August 2007 - 07:44

en lyckad rekrytering som vågar gå något utanför gränserna för vad man "får" göra med en Fantomen-historia.

Och däri ligger välan också stora problemet. Inte nödvändigtvis innehållsmässigt (även om det också gäller, senaste omslaget jag såg var med en cyberhistoria vars titel kändes alldeles för 90-tal och avskräckande), utan framför allt berättartekniskt, strukturerna, såväl för manus som bild.

Det här problemet med Fantomentiteln, som jag kände när jag slutade läsa och som verkar finnas kvar dom gånger jag bläddrar i tidningen, håller Fantomen tillbaka och är i allra högsta grad onödig. Karaktären skulle kunna göras aktuell och viktig, men han tillåts inte. Det är det här jag tänker på när jag ser listan, brevet till gammelredax. Att ta in dom skulle inte hjälpa, det har ju inte hjälpt nämnvärt med andra nya snubbar, utan man måste dessutom kunna ta ut svängarna mer. Modernisera. Aktualisera utan att glömma vem Fantomen är och var han kommer ifrån. Det går absolut att göra, bara man vågar och vill.

Fantomen är en karaktär som forfarande har fantastisk potential till storhet, något som Team Fantomen tyvärr under alltför många år har slarvat med.

Jag började fila på en artikel (exakt var den skulle kunna tänkas publiceras var en... andrahandsfråga) för ett par år sedan, kanske är läge att plocka upp den igen.
Stolt medlem av the Riley Finn Appreciation Society

#14 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 September 2007 - 18:17

Låter som en utmärkt idé herr Xado. =) Medans ska jag själv fila lite på ett inlägg/brev till Gammelredax ang. mina ideer för en möjlig relaunch av Mandrake.

Vad tyckte för övrigt herr Walker om del 2 av Korsriddaren? Själv tyckte jag nog att kvaliteten upphölls relativt bra, och meddelandet som man kan skönja mellan raderna, som verkligen är aktuellt än idag, om att respektera och uppskatta världsuppfattningar annorlunda från ens egna, var fint.

Svängarna tas ut relativt bra, då unge D'errant misslyckas i sitt uppsåt att ta hämnd, och nu ligger med brutna revben och alternativt en skadad lunga som belöning. Slutet skall bli spännande.

Särskilt om man får veta hur den äldre herr D'errant's upplevelser varit. Dom verkar inte direkt vara särskilt ljusa dom heller...

#15 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 October 2007 - 16:33

Har du fått något svar och feedback på dina synpunkter än? :)

#16 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 October 2007 - 17:24

Nej, inget mer än det lilla svar jag fick av Redax-Brian på Fantomen.com. :(

#17 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 October 2007 - 19:17

Vad tyckte för övrigt herr Walker om del 2 av Korsriddaren? Själv tyckte jag nog att kvaliteten upphölls relativt bra, och meddelandet som man kan skönja mellan raderna, som verkligen är aktuellt än idag, om att respektera och uppskatta världsuppfattningar annorlunda från ens egna, var fint.

Svängarna tas ut relativt bra, då unge D'errant misslyckas i sitt uppsåt att ta hämnd, och nu ligger med brutna revben och alternativt en skadad lunga som belöning. Slutet skall bli spännande.

Särskilt om man får veta hur den äldre herr D'errant's upplevelser varit. Dom verkar inte direkt vara särskilt ljusa dom heller...

Har totalt missat det här inlägget, blev tvungen att titta igenom Korsriddaren 2 på nytt. Jag instämmer att kvaliteten upprätthölls relativt bra, visst går det att dra paralleller till nutiden från Korstågstidens Jerusalem vilket berättelsen visade. Påminde mycket om svenske riddarens Arns upplevelser i Jerusalem, samma historiska karaktärer och ränksmideri i hovet. Om jag ska komma med någon invänding så var unge D'errant's svärdsteknik lite för Fantomen-aktig. t ex undviker han blodsutgutelse under flyken från fängelsehålan och klubbar hellre ned vakterna med svärdshandtaget än sticker ner sin motståndare vilket Arn de Gothia gjort i samma situation. Men visst det är sånt man får räkna med i ett Fantomen-äventyr, även om jag trodde att de skulle våga ta ut svängarna lite mer pga detta inte är ett riktigt fantomen-äventyr.

Vi får väl se hur det hela slutar i del 3, den är väl ingen vild gissning att det var D'errant' Sr som satt i fängelshålan. Om jag ska våga mig på en gissning så slutar det med att Guillou dödas av Saracenerna, D'errant's får inte sin hämd men kämpar tappert under Jerusalems belägring. De benådas av Salladin pga D'errant' Sr räddat livet på honom.

För övrigt- vad tyckte du om senaste numret; Dogai -vägen till makten? Kul idé att även ge Fantomen-skurkar en bakgrundshistoria där de på klassiskt manér är goda från början men korrumperas på väg mot makten.

Gillade intrigen men är spänd på hur de ska lösa problemet att Dogai Singh faktiskt bara är ca 15 år äldre en vår Fantomen. Bör kanske tillägga att Dogai sing av idag är en rynkig gammal gubbe som åker permobil. Bilmodellerna ger vissa ledtrådar att den ca 23-årige Dogai verkar under sent 40--tidigt 50-tal dvs 21:e Fantomens sena barndom. Fantomens År1-svit visar ganska öppet att det utspelar sig ut slutet på 50-tidigt 60-tal, t ex svårt att bortse från en sådan tydlig tidsmarkör som att "Jail house Rock" från 1958 spelas på en jukebox.

Edited by Walker, 16 October 2007 - 13:19.

#18 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 18 October 2007 - 07:51

För övrigt- vad tyckte du om senaste numret; Dogai -vägen till makten? Kul idé att även ge Fantomen-skurkar en bakgrundshistoria där de på klassiskt manér är goda från början men korrumperas på väg mot makten.

Gillade intrigen men är spänd på hur de ska lösa problemet att Dogai Singh faktiskt bara är ca 15 år äldre en vår Fantomen. Bör kanske tillägga att Dogai sing av idag är en rynkig gammal gubbe som åker permobil. Bilmodellerna ger vissa ledtrådar att den ca 23-årige Dogai verkar under sent 40--tidigt 50-tal dvs 21:e Fantomens sena barndom. Fantomens År1-svit visar ganska öppet att det utspelar sig ut slutet på 50-tidigt 60-tal, t ex svårt att bortse från en sådan tydlig tidsmarkör som att "Jail house Rock" från 1958 spelas på en jukebox.

Dogai-berättelsen var mycket bra. Jag ser verkligen fram emot del 2. Och förklaringen till hur Dogai ens kan vara i livet. Hoppas den inte är alltför långsökt! Men åldersfrågan reagerade jag också på. Hmmm....

Det ännu nyare numret (dubbelnummer med "Den nye presidenten") var också av hög klass. Det var väl ett sånt äventyr som inte är en jättehöjdare på egen hand men jag gillar upplägget och hur läget fördjupas. Det kan följa många intressanta äventyr av detta. Nye tecknaren Sal Velluto gillar jag också. Inte en typiskt amerikansk stil, som Paul Ryan, utan mer "latinsk" a la tidig César Spadari och José Casanovas. Passar Fantomen väldigt bra tycker jag.

En sak till, som kanske förtjänar en egen tråd egentligen men jag lägger det här eftersom det verkar bli något av en allmän fantomentråd:
Det har dragits igång ett Fantomenwiki-projekt på adressen http://www.phantomwiki.org

Om det finns någon som kan och vill bidra är det bara att bege sig dit. Ja, man måste ju inte bidra med något heller utan kan ju bara ta del av informationen också. Förhoppningen är att det med tiden ska bli den mest omfattande webblatsen med information om Fantomen. Hjälp gärna till!

#19 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 October 2007 - 15:02

Dogai-berättelsen var mycket bra. Jag ser verkligen fram emot del 2. Och förklaringen till hur Dogai ens kan vara i livet. Hoppas den inte är alltför långsökt! Men åldersfrågan reagerade jag också på. Hmmm....

Det var som tusan! Måste vara första gången vi två är eniga i en Fantomen-diskussion! :D

Nya numret och wiki-projektet ska jag kolla upp senare. Tyvärr var tidningen inplastad, så det gick inte bläddra igenom den för att se om den var köpvärd.

#20 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 11 January 2008 - 15:04

Omröstningen Bästa Äventyr 2007 har nu dragit i gång. Nytt för i år är att tävlingen är i två klasser: En för det bästa NYA äventyret under året, och en för bästa reprisäventyr under året.

För att rösta surfar du till http://www.fantomen.com och klickar på "Tävlingen".
Där finns allt du behöver veta, inklusive en översikt av alla äventyr.

Ett ypperligt tillfälle att ge redaktionen besked om vad man vill se mer av. Äventyr i Cyberrymden, på medeltiden med korsriddare, klassiksa historiska äventyr eller i nutid med politiska intriger i Bengali - allt finns representerat under året.

#21 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 December 2008 - 16:50

Efter mycket klagomål har fantomen.com fått en rejäl ansiktslyftning! Inte minst forumet är numera fungerande, vilket Rexax fått mycket skit för under året.

Du som är en återkommande besökare till fantomen.com märker nog snabbt att utseendet på sajten är helt nytt. Men förändringen har inte stannat där, tekniken och funktionerna är också helt nya.

Du kan nu recensera tidningar, kolla om det finns någon att chatta med och forumet är förbättrat.
Du kan nu också ta en nostalgisk djupdykning i Fantomenkunskap då vi varje vecka scannar in ett gammalt Fantomen Talar och lägger upp här på sajten. Besök oss ofta då det är ett nytt Talar varje vecka.

Vi hoppas att sajten nu skall vara lättare att hitta i och att du tar chansen att skriva till oss via "kontakta oss" länken. Eller varför inte använda den nya kommentarfunktionen eller skriva en rad på forumet?

http://www.fantomen.com/index.php

#22 Prue

Prue

Commander

• Members
  • 174 posts
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 23 December 2008 - 19:43

Efter mycket klagomål har fantomen.com fått en rejäl ansiktslyftning! Inte minst forumet är numera fungerande, vilket Rexax fått mycket skit för under året.

Du som är en återkommande besökare till fantomen.com märker nog snabbt att utseendet på sajten är helt nytt. Men förändringen har inte stannat där, tekniken och funktionerna är också helt nya.

Du kan nu recensera tidningar, kolla om det finns någon att chatta med och forumet är förbättrat.
Du kan nu också ta en nostalgisk djupdykning i Fantomenkunskap då vi varje vecka scannar in ett gammalt Fantomen Talar och lägger upp här på sajten. Besök oss ofta då det är ett nytt Talar varje vecka.

Vi hoppas att sajten nu skall vara lättare att hitta i och att du tar chansen att skriva till oss via "kontakta oss" länken. Eller varför inte använda den nya kommentarfunktionen eller skriva en rad på forumet?

http://www.fantomen.com/index.php

Wow, vänta detta har man missat totalt. *pustar ut*
Var ett bra tag sen man lästa fantomen , men växte upp med serien, mer eller mindre.
Hm synd att det inte funkar för min del att gå ut på forumet eller sidan.
Kan vara datorn man andvänder, familje datorn är seg av sig.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 December 2008 - 11:35

Fint, då kanske jag kan börja använda hemsidan och forumet igen. Nu har jag bara skummat igenom det hela men det ser ju betydligt bättre och mer användarvänligt ut nu än vad det har gjort den senaste tiden. :)

#24 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 29 December 2008 - 12:32

Sidan är aaaaningen seg just nu. Hoppas det blir bättre.

Det enda Fantomenrelaterat jag köper just nu är de inbundna årgångarna.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#25 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 June 2009 - 13:52

Det här låter rätt intressant faktiskt. Det skrivs ännu mer om det på fantomen.com.

SVD - Deckarförfattare skriver i Fantomen

24 juni 2009

Deckarförfattaren Anna Jansson har hörsammat en förfrågan från serietidningen Fantomen om att gästförfatta ett äventyr.

- Fantomen var min hjälte när jag var barn. Brorsan och jag fick en kasse gamla tidningar från 50-talet av en stor kille vid namn Göran. De tidningarna läste vi jämt. Dessutom har Fantomen vissa likheter med min romanfigur Maria Wern. Bägge har samma känsla för den lilla människan och kampen för orättvisor, säger hon i ett pressmeddelande.

Hennes gästspel återfinns i det nummer av tidningen som utkommer på torsdagen, den 25 juni. I äventyret hjälper Fantomen vetenskapsmannen Alexander Fleming att upptäcka penicillinet. Hon utesluter inte att det blir fler skrivuppdrag för tidningen.