Jump to content

Photo

Beowulf

• Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 July 2007 - 13:35

Hittade ingen tråd om denna film så jag starat en. Tycker filmen verkar riktigt intressant och jag har alltid varit fascinerad av Beowulf & Grendel.

Filmen är regisserad av Robert Zemeckis som tidigare gjort filmer som t.ex. Tillbaka Till Framtiden 1-3, Vem Satte Dit Roger Rabbit, Forest Gump och Contact.

För manus står Neil Gaiman och Roger Avary.

Plot Summary: In a time of heroes, the mighty warrior Beowulf slays the demon Grendel and incurs the wrath of its monstrous yet seductive mother, in a conflict that transforms a king into a legend.

Groundbreaking director Robert Zemeckis offers a vision of the Beowulf saga that has never been told before. Warner Bros. Pictures, Paramount Pictures and Shangri-la Entertainment present "Beowulf," starring Angelina Jolie as Grendel's mother, Anthony Hopkins as the corrupt King Hrothgar, and Ray Winstone as Beowulf. The film also stars John Malkovich, Brendan Gleeson, Dominic Keating, Alison Lohman, Robin Wright Penn and Ray Winstone.

Neil Gaiman ("MirrorMask," the graphic novel Sandman) and Roger Avary ("Pulp Fiction") adapted the legend for the screen.

Info om filmen hos IMDb

Officiell Hemsida

Posted Image

Posted Image

Vad tror ni om denna film? :)

Edited by Cartman, 18 October 2007 - 17:27.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2007 - 13:53

Tja varför inte? Storyn i sig är ganska bra det gäller att man kan berätta den också. :) Såg Scifi Channels Grendel (2007) (TV) förra veckan och den var verkligen inte bra. :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 25 July 2007 - 16:20

Om inte alla pratar fornengelska så vägrar jag se den! Posted Image

;)

På en seriösare sida verkar den vara en av höstens få ljusglimtar på bio.

#4 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 July 2007 - 17:18

Hmm, den gammla filmen som utspelade sig i en alternativ framtid var ju inte så jättebra men jag hoppas den här är bättre.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2007 - 18:16

Crusader: Vilken menar du då? Den med Christopher Lambert (Beowulf (1999))?

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 July 2007 - 18:27

Jepp. (Hade för mig att den var äldre än så)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 July 2007 - 18:36

Jag gillade den. :) Att den utsepelade sig i en alternativ framtid hade jag ingen aning om. :unsure: Tänk man lär sig något nytt varje dag. :)

Christoper Lambert stars in this post-apocalyptic future story based on the 8th century Saxon epic poem about the knight who battled a monster in a medieval castle. (Källa)

Har för mig att Rhona Mitra (som spelade Kyra) stod modell för TV-Spels figuren Lara Croft som Angelina Jolie tydligen var som klipp och skuren för.

fqq5BYam.jpg

#8 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 July 2007 - 19:17

Rhona Mitra var "Årets Lara Croft modell" nåt år har jag för mig.

Jag gillade också filmen men den var inte jätte bra.
-Sora, Kingdom Hearts

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 July 2007 - 09:08

The New Beowulf Trailer and Site! - ComingSoon.net

Paramount Pictures has launched the new trailer and website for the highly-anticipated November 16 release, Beowulf. Coming to both conventional theaters and IMAX 3D, the Robert Zemeckis-directed film features performances by Angelina Jolie, Anthony Hopkins, Ray Winstone, John Malkovich, Brendan Gleeson, Dominic Keating, Alison Lohman and Robin Wright Penn. Neil Gaiman and Roger Avary adapted the legend for the screen.

Ser lockande ut. :) Lite TV-Spelskänsla här och var, men det kanske bara var jag?

Edited by XC, 26 July 2007 - 09:14.

fqq5BYam.jpg

#10 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 July 2007 - 12:55

Jag har bara sett Beowulf (1999) med Christopher Lambert en gång och kommer egentligen inte ihåg så mycket av den, förutom att jag inte direkt tyckte den var bra. Men jag borde nog se om den innan jag sågar den helt.

XC: Jag måste hålla med dig om att det fanns en viss TV-Spelskänsla i vissa partier av trailern. Det kan kanske ha ett göra med hur den är filmad. Denna artikel kanske förklarar en del.

Den verkar vara filmad som Zemeckis tidigare film The Polar Express (Polarexpresen) där man först filmar med riktiga skådespelare för att sedan animera över dom (Rotoscoping).

Intervju med en av manusförfattarna, Roger Avary.

#11 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 26 July 2007 - 17:55

Joda, nog har jag läst boken och älskade den. Det ska bli intressant att se filmen.
"There once was a man from Nantucket..."

#12 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 26 July 2007 - 18:10

Måste säga att det är jävligt snyggt animerad. Nog det snyggaste animerat jag nånsin sett. Ärligt talat, jag såg först inte att det var animerat (Jag visste inte om det när jag såg trailern) utan tyckte bara att vissa delar med karaktärerna såg lite undeligt ut.
-Sora, Kingdom Hearts

#13 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 July 2007 - 12:27

Intressant och informativ artikel kring filmen.

Posted Image

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2007 - 08:33

Man har nu släppt en internationell version av ovan postade trailer.

Well, besides a small extra scene, the new trailer for Beowulf takes into appreciation Angelina Jolie's curves. Yes, that's about it, but I'm not complaining. (Källa)

Edited by XC, 30 July 2007 - 08:34.

fqq5BYam.jpg

#15 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 30 July 2007 - 11:17

Kom det inte just en film...typ förra året. Nåja de gillar att göra filmer av Beowulf. och med tanke på att denna har stora stjärnor så kan den ju vara bättre än alla dåliga versioner som finns där ute
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 July 2007 - 11:23

Kan det vara The 13th Warrior (1999) som du tänker på? Jag tror att den delvis byggde på Beowulf sagan. (Ganska hyffsad film f.ö.)

fqq5BYam.jpg

#17 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 30 July 2007 - 14:40

Kan det vara The 13th Warrior (1999) som du tänker på? Jag tror att den delvis byggde på Beowulf sagan. (Ganska hyffsad film f.ö.)

Jag tror han menar Isländska Beowulf & Grendel från 2005. Eller TV-filmen Grendel från i år.
-Sora, Kingdom Hearts

#18 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 July 2007 - 14:54

Beowulf & Grendel från 2005 med bland annat Stellan Skarsgård som Hrothgar skulle jag verkligen vilja se. Har läst en del om filmen och har byggt upp ett ganska så stor sug för filmen. Jag vet att filmen finns som import via discshop men att betala 289:- för filmen vågar jag inte göra. Möjligtvis efter att jag har sett den och om jag du gillade den.

Ingen annan här som har sett den eller någon annan bra film på Beowulf temat?

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 August 2007 - 20:13

CanMag- Posters- Official Beowulf Teaser Poster
[img]http://imgred.com/tn/http://www.canmag.com/images/front/movies20074/beowulfp1.jpg[/img]

fqq5BYam.jpg

#20 HD89

HD89

Lieutenant Commander

• Members
  • 123 posts

Posted 29 August 2007 - 21:33

Man har nu släppt en internationell version av ovan postade trailer.

Well, besides a small extra scene, the new trailer for Beowulf takes into appreciation Angelina Jolie's curves. Yes, that's about it, but I'm not complaining. (Källa)

Jag klagar inte heller :rambo:

(tycker dock inte alls om hela iden med animering av filmen... ser ut som ett tv-spel med grym grafik... :mellow: )

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 September 2007 - 09:31

Trailer: New Beowulf Trailer! - CanMag

Nya trailern

--
Jag gillar fortfarande inte känslan av TV-spel i filmen. Och säg inte att Angelina Jolie tänker använda samma knäppa accent som hon hade i Alexander. :rolleyes:

fqq5BYam.jpg

#22 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 September 2007 - 12:20

Någon form av dialekt skulle användas har jag för mig.

Tycker den nya trailern är snäppet bättre än den första men även jag har svårt för den CGI som används.

#23 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2007 - 10:55

Hittade en ny "Interntationell Trailer" via SciFinds.

fqq5BYam.jpg

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 October 2007 - 12:10

Det ska bli riktigt intressant att få se slutresultatet, det känns som att jag blir mer och mer skeptisk ju mer jag ser från filmen.

Men bakgrundshandlingen är ju bra och det finns ju egentligen ingen bra filmatisering hittills, som jag har sett iaf så det kanske blir bra trots allt.

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2007 - 12:19

Det är kanske det som är problemet: storyn är bra, och har så varit i flera generationer.

Så kanske blir en storskalig Hollywoodproduktion kaka på kaka. Kanske skulle man satsat på en bra b-film istället?

fqq5BYam.jpg