Jump to content

Photo

Curse of the Golden Flower

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 02 September 2007 - 14:50

Såg en trailer till filmen och den ska tydligen gå upp på bio här i sverige. Dock verkar det i skrivande stund oklart när den i så fall går upp under 2007 är det sagt men det kan kanske komma att ändras.

Har sökt efter vilka som köpt in filmen och ska distrubiera den men inte hittat vidare information. Om den inte går upp på bio kanske den trots allt släpps på DVD.

Jag älskar, ÄLSKAR! :wub: många av Yimou Zhang's filmer. Allt från drama som Den röda lyktan, Ju Dou - Förbjuden kärlek, Shanghaitriaden till just filmer som Hero och Flying Daggers som passar in här på forumet tack vare dom fina äventyrsfilmer dom är.

Tror även att denna film är riktigt bra och att han har med en av mina favoritskådespelare genom tiderna, Chow Yun-Fat gör ju knappast saken sämre.

Någon mer än jag som ser fram mot detta vackra äventyr fylld med spänning, filosofi och livsöden?

Bio.nu har en liten sida om filmen här, där man bland annat kan se på en trailer för filmen.

Edited by Corto Maltese, 02 September 2007 - 14:51.

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 September 2007 - 13:35

Du vet väl att filmen redan finns på DVD i en kinesisk utgåva?

#3 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 11 September 2007 - 13:39

Tack för tipset, men jag tror att jag väntar och ser filmen på bio först (om den kommer hit). Tror det helt klart är en film som passar bra på en stor duk och med ett mäktigt ljudsystem. Men givetvis köper jag den på dvd när det blir dags. :)

#4 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 22 November 2007 - 19:49

Jag har köpt filmen i en importutgåva och fick hem den idag. Ska försöka se den under kvällen.

Svensk utgåva är planerad till 20/2-08

#5 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2008 - 12:29

Har du sett filmen än? :)

Såg filmen igår, vad jag tyckte finns att läsa i "senaste sedda film" tråden. Jag är överlag positiv även om jag tycker att han delvis målar in sig i ett hörn och fokuserar lite för mycket på den visuella biten. Men den är ju inte som Hero eller Flying Daggers som är mer av äventyr med en dramatisk handling invävd, denna är tvärtom. Dramatisk med några få scener av äventyr inbakat.

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 August 2011 - 12:20

Som jag brukar säga när jag ser om den här filmen. Det här är den absolut vackraste filmen som finns när det kommer till kostymer och interiör. Av alla tusentals filmer som jag har sett i mitt liv så finns det ingen annan film som slår den här på dom punkterna. Dom andra delarna av filmen går inte av för hackor heller, även om jag tycker att den tappar något mot slutet då den flyttar fokus till mer renodlad wuxia. För det är nämligen dramat i filmen tillsammans med dess karaktärer som är det mest intressanta. Kejsaren spelas av Chow Yun-Fat och här är han mer i sitt esse än vad han var i t ex "Dragonball Evolution". Han gör en bra insats även om karaktären hade kunnat utvecklats mer. Dom mer intressanta karaktärerna är sönerna, den enes älskarinna samt kejsarens nya fru. Även kejsarens livmedikus är klart intressant då han inte har någonting emot att hjälpa till och förgifta kejsarinnan men som även blir helt bestört över hur hans dotter (ena sonens älskarinna) behandlar just honom som skit. Troligtvis för att få honom dit hon vill, även om jag också tycker mig kunna skönja äkta kärlek dom två mellan. Intrigerna är många men utförda med stor skicklighet och det bjuds både på en á två skruvbollar i dessa innan filmen är slut. Som helhet så är filmen riktigt bra och jag räknar den här som den bästa filmen som regissören Zhang Yimou har gjort till dags dato. Hans andra wuxia-filmer "Hero" och "Flying Daggers" är mer renodlad sådan och på sitt speciella sätt även dom väldigt bra filmer, men jag föredrar nog ändå när den biten är nedtonad till förmån för en starkt berättad handling. Prwcis som i den här filmen.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2011 - 14:33

Jag har sett CotGF tidigare - minns storyn som kändes aningen för mycket som såpa men med miljöer och rekvisita som i princip bär upp hela filmen.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 August 2011 - 16:16

Filmen är ju lite av ett kammardrama så det känns givet att du inte finner det lika intressant som mig. Filmens tyngdpunkt ligger ju också där under större delen av filmens 110 minuter vilket väl gör sitt till för dig. Men vi är överrens om den visuella biten i varje fall. Och den här filmen är kanske en sådan som du förr eller senare skulle vilja se om? :)

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2011 - 16:50

Du har helt rätt där. "Oengagerande" är ett ord som kommer för mig.

Kanske - kan inte lova något.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#10 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 August 2011 - 17:13

Jag förstår dig. Du har säkert andra filmer som är mer intressant att se än att se om denna. ;)

Själv funderar jag över varför jag inte har den här filmen i min samling så jag ska se mig om efter en lämplig utgåva att inhandla framöver.