Jump to content

Photo

Drakarna Från Norr

• Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 September 2007 - 13:07

Vad tror ni om detta?

Hitta informationen när jag läste lite filmnyheter på nätet och tycker det verkar intressant om inte annat.

Allt Om Film - Åke Sandgren gör vikingafilm

Regisserar jätteprojektet Drakarna från norr

Åke Sandgren gör vikingafilm

2007-09-27 10:39

På fredag har hans nya film Den man älskar biopremiär. Men därefter ger sig Åke Sandgren ut på vad som kommer att bli det största äventyret i hans karriär. Vikingafilmen Drakarna från norr. 2009 kastar han loss jätteprojektet och seglar ut på inspelning.

Drakarna från norr handlar om en ung viking som beger sig till Frankrike för att leta efter sin kusin, som dödat hans familj.
- Jag har länge haft en vikingafilm som drömprojekt. När jag var ung och naiv skulle jag filma Röde Orm, säger Åke Sandgren till TT Spektra.

Åke Sandgren slog igenom med filmerna Miraklet i Valby och filmatiseringen av Kådisbellan 1993, men skolades på filmskolan i Köpenhamn och har under större delen av karriären varit verksam i Danmark. Drakarna från norr ska dock spelas in i Sverige och Frankrike med framför allt svenska skådespelare. Han har börjat rollbesättningsarbetet och avslöjar att huvudrollen ska spelas av en ”känd ung skådespelare”. Budgeten blir också den största i hans karriär.

- Det är ju ingen Arn, men det är den klart dyraste jag gjort. Vi behöver både vinter och sommar, det blir mycket datoreffekter och vi ska ju dessutom spela in i Frankrike.
Han är dock medveten om att genren inte har någon större kvalitetsstämpel på sig efter försök som svenska farsen Här kommer bärsärkarna 1965 och Hollywood-epos som Vikingarna 1958 med Kirk Douglas och Vikingarnas hämnd från 1978 med Lee Majors. Den enda som egentligen lyckats är isländske Hrafn Gunnlaugsson med sina Korpen-filmer.

- Korpen flyger bygger på de isländska sagorna, den här är mer realistisk. En äventyrshistoria, men mer karaktärsdriven.
- Vikingafilmen som genre har alltid haft kalkonvarning. Det är det vi har att jobba mot. Men vi försöker inte göra en internationell film.

Om den ska ut i världen är det för att den kommer från oss, den ska inte konkurrera med Braveheart.
Åke Sandgren kommer ägna år 2008 åt planering av sin film. Inspelningen drar igång någon gång under 2009. Tills dess får vi hålla till godo med Den man älskar, ett drama med Sofia Ledarp, Jonas Karlsson och Rolf Lassgård om en kvinna som lyckas undkomma sin våldsamme man och bygga upp ett nytt liv med en ny man.

Edited by Cartman, 28 September 2007 - 13:07.