Tanken med den här tråden är att vi alla hjälps åt att posta information om dessa andra medier så att man lätt kan hitta vad som finns att upptäcka. Observera att det inte bara behöver vara rena Lovecraft filmatiseringar utan även sådant med en typisk "Lovecraft feeling" över sig.
Efter inrådan från moderators så startar jag upp tråden här och så får vi se om detta är det rätta stället att hålla till.
Jag vet att man kan hitta den här typen av information från nätet genom diverse sidor och databaser men hela tjusningen med Internet är att man kan samtala om sådant här i forum istället för att gräva sig genom trista och intetsägande listor. Här får alla chansen att komma till tals och ge förslag och synpunkter till vad som finns att upptäcka och vad som är bra respektive dåligt.
Jag kan börja med några tips som jag redan nu har att komma med. Fyll gärna i med flera tips inom medierna film, tv-serier, miniserier, dokumentärer och "stand alone" program. Jag vill veta vad som finns och vad ni tycker om det.
Dagon: Jag tycker att detta är en riktigt bra filmatisering av The Shadow Over Innsmouth och som blev bra mycket tack vare regissören Stuart Gordon och manusförfattaren Dennis Paoli samarbete. Tycker även att fotot i filmen bidrar starkt till en härlig känsla av att detta är Lovecraft.
H. P. Lovecraft's Dreams in the Witch-House: Här är jag inte alls lika nöjd med Stuart Gordon och Dennis Paoli. Dels tycker jag att dialogen haltar till men det största felet är att dom på den korta tiden dom har till sitt förfogande inte lyckas att leverera en tydlig Lovecraft känsla varken genom skådespel, fotot, scenografi eller handlingen.
From Beyond: Grymt bra film som dock kanske inte är det starkaste kortet när det kommer till "värdiga" filmatiseringar av Lovecraft. Men det går inte att komma från att filmen som helhet är bra och har en sådant där krypande känsla som bara återfinns via hans böcker i vanliga fall.
Re-Animator: Jag tycker mest att denna film är rolig och har nog sett den lite för många gånger för att ta den på större allvar (någon som jag önskar att jag kunde) för historien den är baserad på var en av mina favoriter när jag var yngre och slukade Lovecraft snabbare än en katt dricker vatten.
Edited by Corto Maltese, 03 October 2007 - 15:25.