Jump to content

Photo

nothing

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 susclas

susclas

Lieutenant

• Members
  • 77 posts

Posted 13 October 2007 - 13:01

nothing

Edited by susdan74, 18 March 2010 - 14:19.

#2 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 October 2007 - 18:43

Vanligtvis ägnar jag mycket tankearbete på en historia innan jag sätter mig ner och börjar skriva. Ibland kommer jag på saker i under brainstormandet, andra dyker upp under själva skrivandet. Ibland kan det vara bra att få ner små anteckningar innan man ger sig på själva berättelsen.
Det är nog typ det jag kan komma med. Jag brukar inte tänka så mycket på hur jag skriver, jag bara gör det.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 October 2007 - 17:46

Det finns en bra bok som jag vet att flera rekommenderar. On writing (på svenska: Att skriva) av Stephen King.

#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 October 2007 - 20:45

En annan sak jag brukar göra är att stimulera hjärnan. Se på en film jag gillar, lyssna på musik eller nåt i den stilen. Håll på med nåt du tycker om, så blir skrivandet enklare.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 October 2007 - 21:13

Vad som ingen sagt ovan är att du MÅSTE lära dig skriva varje dag, att nöta in en rutin. (King säger det själv i dne utmärkta boken som Cartman rekomenderar.) Du behöver inte skriva mycket, men säg att du ska skriva i 20 minuter varje dag (eller fem dagar i veckan kanske om du vill mjukstarta). Det viktiga är att du gör det reguljärt - även när du känner att du inte har fantasi.

Som jag brukar säga: "Vem som helst kan skriva något bra då inspirationen finns där, en författare däremot kan skriva bra även när han helt saknar lust." Jag är inte där riktigt än, men jag kan sitta och skriva text som håller då jag är oinspirerad som duger till råtext som jag senare får redigera och revidera. Det sparar mig jobb längre fram.

Så rutin, rutin, rutin är det främsta tipset. Och övning ger förstås alltid färdighet. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 October 2007 - 12:12

Har själv lust att skriva av och till, men kommer inte riktigt igång. Håller med om "skriva varje dag". Ett annat klassiskt tips är att alltid ha med sig någonting att skriva på, så att du har möjlighet att klottra ned någonting när det dyker upp. Rätt många idéer faller i glömska för att de inte präntas ned fort nog.

Två produkter som kan hjälpa en på traven jag gillar är Skriv på! av Elizabeth George, lite pratig men matnyttig. Samt The Observation Deck.

Sedan gick jag en skrivarkurs en gång. Dyrt men kan varmt rekommenderas, sällan har jag fått så mycket och bra feedback.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 October 2007 - 13:08

Ett annat bra tips som Stephen King ger i sin bok är att du ska läsa mycket själv, olika böcker inom olika genrer och det är ett tips som hjälp mig själv då jag haft mina stunder av skrivarglädje. Man hittar oftast nya infallsvinklar att ta till när man läser mycket själv, inte så att man snor det andra har utan mer att man oftast kan hitta inspiration av det man läser.

Var dig själv och skaffa dig bra rutiner som Sentinel skrev är mitt tips, om du vill ha feedback så lyssa på den du får men ta inte allt personligt. En vän till mig frågade en ny svensk debutant om tips på hur han skulle förbättra sitt skrivande och fick ett intressant svar tillbaka, tyvärr blev han rätt besviken på svaret och tappade lite av sin lust att skriva men det finns vissa delar i det som är intressant. Postar det med så du också kan ta del av det.

Frågan han ställde.

Har du några bra tips att dela mig dig av när det gäller skrivandet. Jag har en massa idéer inom mig som jag skulle vilja få ut. Det som fungerar för dig kanske inte fungerar för mig men jag skulle uppskatta om du ville dela med dig lite av dina erfarenheter som författare.

Svaret han fick.

Undvik skrivarkurser, de gör dig till en broiler. Tro på din förmåga men var hänsynslös mot dig själv och dina alster. Innehåll är viktigare än stil, men stil måste du behärska för att kommunicera med läsaren. Läs mycket (ALL sorts litteratur). Skriv mycket. Släng och skriv om. Skriv om igen. Bränn skiten och skriv igen. Har du ingen hatkärlek till det du skapar så är det något som är fel. Skriv för att du måste eller för att du tycker det är kul. Satsa inte på det som en karriär ifall du inte är beredd att satsa allt. Vill du göra det till en karriär så skär bort ALLT oviktigt ur ditt liv. Och jag menar verkligen ALLT. Är det någon i bekantskapskretsen som inte tror på dig eller vad du vill göra till 100%, dumpa dem. Spelar ingen roll om det är flick/pojkvän eller familj, dumpa dem. Skrivandet måste vara din bästa vän och din främsta älskare/inna. Väck med fritidsintressen som inte har med skrivandet att göra, den typen av lyx har du sällan råd till. Sänk förväntningarna. Omvärlden kommer inte att älska dig eller din bok i proportion till hur mycket du har försakat eller blödit för att skriva den. Du kommer inte att bli rik eller berömd, sannolikt kommer du inte ens att bli uppmärksammad. För att skriva bra tror jag man måste ha ett par grundförutsättningar. Du måste älska det du gör av rätt anledningar. Du måste förstå människor och världen runt omkring dig. Du måste ha något att säga. Du måste kunna uttrycka dig. Du måste ha tålamod. Mer än så har jag inte listat ut än, jag spelar på gehör. Tyvärr tror jag på allt jag nyss skrev. Det är skitroligt att skrva men det är också ett jävla helvete. Det är som att sitta ensam i en öken i en tunna av brinnande bajs som du sakta sjunker ned i. Då och då lyckas du få näsan över ytan för att hinna med att andas. Från och till får du orgasmer som är häftigare än något du kunnat uppleva genom sex.

Edited by Cartman, 16 October 2007 - 14:39.

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 16 October 2007 - 13:56

Jag gick faktiskt en skrivarkurs ett år på en folkhögskola. Jag tyckte det var hemskt kul och hade det inte varit för den hade jag nog inte varit så produktiv som jag är nu. Att bryta kontakten som inte gillar det man skriver låter lite extremt. Då kan man lika gärna bryta med alla som har en annan åsikt om allt möjligt och då kan det sluta med att man blir en eremit.

Needless to say, det finns flera olika sätt och metoder att skriva. Jag gör det på mitt eget sätt och tycker det funkar alldeles utmärkt.

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 October 2007 - 14:25

Att bryta kontakten som inte gillar det man skriver låter lite extremt. Då kan man lika gärna bryta med alla som har en annan åsikt om allt möjligt och då kan det sluta med att man blir en eremit.

Jo det var därför jag tog med det för att det var lite extremt svar att ge till någon som bara behöver några tips och inte har så stor erfarenhet än. Kanske var lite otydlig med varför jag tog med exemplet i min post. Den här författaren verkar vara rätt speciell om man säger så om man utgår från svaret han gav och boken han debuterade med. :)

#10 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 16 October 2007 - 14:30

Det var ett skitnödigt svar. Av debutanten alltså.

Men det mesta har redan nämnts i tråden. Skriv mycket och ofta, även om det är dåligt så skriv på, det blir bättre, med andra ord skaffa rutin. Man måste profanisera sitt skrivande för att uttrycka det teologiskt. Skrivande är ett arbete och ett hantverk att lära sig, inte en talang man får. Talang ger dig vissa fördelar men i slutändan står det för högst tio procent av arbetsprocessen.

Läs mycket, inte bara skönlitteratur.

Sen finns det mer handfasta tips som att ge dig själv skrivuppgifter, som att beskriva vad du ser utanför fönstren, skriva om din bussresa till jobbet, beskriva din mormor, använd ett foto av något och skriv utifrån den. Detta för att komma igång med själva hantverket och få rutin. En snickare bygger ju inte hus första dan. Bygg gärna ett par fågelholkar först. :)

En mer avancerad variant av ovanstående är att skriva formaterat (funkar bäst för poesi), typ skriv en haiku, ett kortprosastycke på högst 1000 ord, skriv utan skiljetecken, börja varje mening med du, och så vidare. Ibland kan det dessutom vara lättare att skriva i film/radio/teatermanuskript då den delar upp miljö och dialog. Det är dessutom en bra träning i dialog.

Om disciplinen vacklar, vilket den ofta gör för mig, försök att planera skrivsessioner. Bestäm att mellan säg 19.00 och 19.45 ska jag skriva något varje dag. I början måste du hålla tiden och inte skriva när sessionen är slut, men när du kommit igång kan du lämna det därhän.

Sen finns det ett par snabba deviser jag brukar nyttja: skriv kort, helst ännu kortare och adjektiv är gökungar.

Edited by dukeofnewyork, 16 October 2007 - 14:33.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#11 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 October 2007 - 16:22

Sen finns det ett par snabba deviser jag brukar nyttja: skriv kort, helst ännu kortare och adjektiv är gökungar.

Om man inte ska skriva fantasy förstås - då ska man stoppa in lite extra adjektiv här och var, för att nå upp till erforderliga 400 sidor i första romanen... :P

Finns en liten poäng med det där med skrivarkurser. Ofta är de ledda av en författare, och hans/hennes stil och åsikter kan prägla rätt mycket, kanske t.o.m. kväva personlig stil om de tar över för mycket. Men en nybörjare kan gå i väldigt många enkla fällor såsom tempusbyten, fokusbyten, felaktig meningsbyggnad, mm. Sånt är bra om man lär sig av med snabbt, och det gör man lättast med mycket feedback - som man kan skaffa sig via en kurs. Sedan blir man faktiskt tvingad att skriva ofta (man får ju uppgifter), och det är vi ju alla eniga om att det är bra.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 16 October 2007 - 20:22

Att bryta kontakten som inte gillar det man skriver låter lite extremt. Då kan man lika gärna bryta med alla som har en annan åsikt om allt möjligt och då kan det sluta med att man blir en eremit.

Jo det var därför jag tog med det för att det var lite extremt svar att ge till någon som bara behöver några tips och inte har så stor erfarenhet än. Kanske var lite otydlig med varför jag tog med exemplet i min post. Den här författaren verkar vara rätt speciell om man säger så om man utgår från svaret han gav och boken han debuterade med. :)

Nej då, det var ganska tydligt vad du menade. Jag kunde lätt skilja din åsikt från det citatet.

#13 susclas

susclas

Lieutenant

• Members
  • 77 posts

Posted 18 October 2007 - 12:30

nothing

Edited by susdan74, 18 March 2010 - 14:19.

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 18 October 2007 - 13:03

Jag säger att du ska spara det. Det är så man utvecklas. Man för historien framåt ett tag, sedan går man tillbaka och redigerar om det. Tror du de "riktiga" författarna skriver rätt direkt? Nej, det är många versioner och omskrivningar innan dess. Så släng inte texten, arbeta och utveckla den istället!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 18 October 2007 - 13:19

Text ska alltid få tid att mogna. Det är nästintill omöjligt att rättvist bedöma en text man precis skrivit. Så spara allt du skriver och återkom till det senare för en genomläsning och bedömning. Och man får ofta slänga, eller skriva om, det mesta av det man skrivit. Syftet med de texterna du skriver under dina sessioner är inte att de ska vara förlagsklara produkter utan verktyg för att slipa ditt skrivande med. Det innebär inte att de inte behöver vara bra, ofta innehåller de guldklimpar, men måste alltid omarbetas, vilket är en senare process. Skrivande, liksom forskning, är kumulativa processer.

Det viktiga är att inte ltåa självkritiken ta över, framförallt i början, så undvik att bedöma det du skriver i början för mycket. Skriv, låt vila (minst en dag, helst en vecka eller t.o.m. en månad elelr två), läs och försök sen analysera vad som var bra, vad som inte fungerade och så vidare. Gör inte så att du skriver, läser och sen raderar och börjar om hela tiden. Utan skriv på och sen när du låtit texten vila och går tillbaka ser du att du skrev en bra början mitt i texten och att du med omdisposition och omstöpning har ett rätt bra text att fortsätta på.

Ingen sätter sig ner och skriver en superb text direkt, utan förberedelser, träning och rutin. Även de med talang "vadar i skit" under skrivprocessen. Ofta blir det så efter ett tag att träningen gör att du skit mot bra-ration ökar och du omedvetet rensar bort det värsta under skrivandet.

Ett bra tips om skrivandet gnisslar är att ägna sig åt att skriva på sin karaktärsbibel och om man skriver genrelitteratur, sin världs skapelseberättelse och historia, geografi och annat (the Tolkienapproch).
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#16 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 October 2007 - 15:43

Gahhh!!! Kasta ingenting!

Håller med ovanstående "talare" om att du kan gå tillbaka till texten vid andra tillfällen och skriva om och finputsa texten eller kanske lyfta ut partier av den och använda på andra ställen i berättelsen. Du kanske för stunden har skrivit ner något du är missnöjd med men som du vid ett annat tillfälle kan vidareutveckla eller rent av sno till framtida projekt, när du väl har kastat något så är det ju oåterkalleligt.

Var kritisk men inte för självkritisk.

Fråga på om det är något mer du undrar över.

Edited by Cartman, 18 October 2007 - 15:43.

#17 Supreme Commander JAF

Supreme Commander JAF

Cadet Fourth Year

• Members
  • 26 posts
  • Interests:Star Trek, Sci fi, milaria, historia, filmmanus, film och tv.

Posted 02 October 2008 - 21:33

Jag skriver mycket och gärna även om det mest blir filmmanus nu mera. Det finns flera eminenta böcker på svenska om att skriva bland annat Nya författarskolan av Göran Hägg.

Det första jag gör när jag får en idé om någonting är att slänga ner idén på ett worddokument. Bara det jag har kommit på om handling, karraktärer, titel med mera. Sedan är det bara att fundera vidare och när idén är mogen gör jag (Nästan) alltid en outline på ett par sidor. Sedan är det bra att låta idén ligga och mogna ett tag innan man sätter igång och skriver. När du skriver ska du inte vara ett dugg självkritisk, skriv på av hjärtans lust bara och låt din enda guide i skrivandet vara outlinen. När du är klar med råmaterialet är det däremot läge att vara mycket självkritisk och ändra och granska allt flera gånger om. Ändra kan man nästan aldrig göra för mycket. Ofta kommer jag på avgörande förbättringar när jag har skrivit klart grundhistorien och funderat på saken en tid.

Fundera gärna mycket och ha gärna flera projekt igång samtidigt så att du kan varva och skriva när du kommer på olika idéer i olika projekt.

Tänk på att man blir bättre på att skriva av att skriva! J.
Forum moderator på startrekdb.se
Forum moderator på Gatekeeper
Det mesta ni ser på tv och film har skrivits av en eller flera manusförfattare...