@Synon: Ja, uppfriskande att kvinnor framställs som beslutsmässiga, även om de fick betala dyrt för det, vilket kan ses som en intressant, inte minst politisk/social symbolik. Det kanske var jag som övertolkade, men det öppnar för mer tycker jag och problematiserar bilden av kvinnan, särskilt med tanke på männens totala oförmåga att besluta sig. Jag säger inte vad som är rätt eller fel men bara att valet att göra kvinnorna till förövare (och offer) var välkommet. Men det var likväl bara en detalj, om än intressant sådan.
@ WT: Jag håller helt med dig att Kelly saknar konstnärlig skärpa att mäta sig med Lynch, det är det få som kan. Att Kelly int narrativt eller konstnärligt klarar av lynchlika utsvävningar är en sak, men frågan är om han egentligen är det han vill göra. Jag tycker någonstans att det handlar om två helt olika typer av "weird", men visst det kan kanske anses vara en gradskillnad snarare än en artskillnad. Anledningen till att jag reagerade är ju delvis att jag tycker att Lynch är så mycket bättre att Kelly framstår i ett sämre ljus än han är värd. Jag tycker han har sin plats och att han gör filmer som kanske inte är så bra som de kunde vara men som ändå är något eljest, något bra. Jag gillade Southland Tales och som sagt The Box är godkänd, om man ser dem för vad de är, men om Lynch ska vara måttstocken så blir de ju just så sophomore som du tycker att de är.
Med andra ord, jag är kluven till jämförelsen. Visst den är kanske rimlig, men det gynnar knappast Kelly. Och om Kelly ska behöva dras med att jämföras med en dylik mästare får han det tufft.
Sen tror jag att han behöver släppa taget helt (fullt weird mode) om om han överhuvudtaget ska mäta sig med Lynch och dyka ner i kaninhålet, never looking back. Och hitta rätt skådespelare, vilket är en viktig faktor som gör Lynch till den mästare han är. Just nu, blir det varken hackat eller malet, inte dåligt men inte heller så bra som det kunde vara.
Edited by dukeofnewyork, 04 April 2010 - 17:11.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now,
Southland Tales"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " –
Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---