Book of Eli, the (2010)
@DDG, @MZ, #dukeofnewyorkDet är öken (som vanligt). Raserat samhälle och den ytliga kontroll av människans brutalitet som kallas civilisation har brutit samman. De starka lever sig på de svagare. Det är en road-movie utan bil (mer eller mindre), det är en hjälte-epos utan en hjälte och en bok du inte får får läsa.
Stabila skådespelare, många av karaktärerna känns givetvis som karaktärer som brukar dyka upp i sådana här filmer.
Snyggt foto med en lite udda och trevlig färgpalett där solen skiner utan att det känns varmt.
Slutet är inte transparent, men det är heller inte oväntat. Måste erkänna att bokens innehåll i sig (dvs att den var skriven i blindskrift) kom lite som en överraskning, dock så var jag redan inne på att texten antingen bleknat till oläsbarhet eller liknande.
Miljöerna och rekvisita känns välvalt och godtagbart. Kanske kan jag tycka att kläderna ibland känns aningen för rena och hela. Öken-miljöerna känns helt okej och på det hela taget välvalda. Kanske hade jag velat haft en mer skiftande miljö, det är väldigt samma-lika när det blir öken, öken och en skvätt öken till.