Jump to content

Photo

The Book of Eli

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 December 2008 - 16:03

IMDb ~ ComingSoon

A post-apocalyptic Western, in which a lone man fights his way across America in order to protect a sacred book that holds the secrets to saving humankind.

Regi: Albert Hughes & Allen Hughes

[Variety] Ray Stevenson has joined Denzel Washington, Gary Oldman and Mila Kunis in The Book of Eli, the Alcon-financed drama that Warner Bros. will distribute.

Allen and Albert Hughes will direct the pic, which begins shooting in February.

Posted Image

Edited by Georgia, 24 July 2009 - 21:32.

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 July 2009 - 21:31

The Book of Eli trailer goes live | SCI FI Wire

The trailer for the new post-apocalyptic drama by the Hughes Brothers, The Book of Eli has gone live at the Apple QuickTime Movie Trailers site.

The Book of Eli stars Denzel Washington as a wanderer who protects a mysterious book that could be the salvation of mankind. He crosses paths with a man named Carnegie (played by Gary Oldman), the ruthless boss of a small town who seeks to take the book away from him. Michael Gambon of the Harry Potter films, Jennifer Beals, Ray Stevenson and Mila Kunis also star.

The movie is directed by Albert and Allen Hughes, the twin-brother directing team that made Menace II Society, Dead Presidents, and the Jack the Ripper thriller From Hell, based on the Alan Moore graphic novel and starring Johnny Depp. The script is by game developer Gary Whitta, who had been tapped to write a screenplay for a live-action Akira film for Leonardo DiCaprio's Appian Way Productions.

The Book of Eli opens January 15, 2010.

Apple - Trailers - The Book of Eli

First Trailer for THE BOOK OF ELI Starring Denzel Washington

n advance of Friday's Comic-Con panel, Warner Brothers has unleashed the first trailer for the new Denzel Washington pic, "The Book of Eli", onto the internet. The film stars Washington as a survivor of the apocalypse (which apocalypse? THE apocalypse, duh!) who finds himself in possession of a certain book which may hold the key to mankind's survival. "Eli" was directed by The Hughes Brothers and makes good use of the washed-out color palette that the apocalypse seems to favor. "Book of Eli" won't hit theatres until January 10th, 2010 but you can get your doomsday thirst quenched right now by checking out the trailer after the jump…

[url="http://www.youtube.com/watch?v=ItSwuOG4Wgc"]http://www.youtube.c...h?v=ItSwuOG4Wgc[/url]

Book Of Eli Trailer: Denzel Washington Morphs Into Wesley Snipes

Denzel Washington's Book of Eli Trailer | WorstPreviews.com

Empire: Movie News - Brand New Trailer For The Book Of Eli

The Book Of Eli's Pages Are Stuck Together With Awesome Blood, Judging From The Trailer - The Book Of Eli - io9

Film news Comic-Con 09: Book Of Eli trailer online | TotalFilm.com
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 October 2010 - 20:59

Är det någon som sett den här filmen och har några åsikter om den? Värd att köpa?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 October 2010 - 23:12

Jag har sett och jag gillade den. Postapokalyptisk action är väl aldrig fel? Många bra skådespelare förgyller dessutom scenerna mellan allt skjutande :)

Winter is Coming

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 October 2010 - 09:23

Jag gillar generellt inte filmer framför TV, men den här hade bra skådespelare och en lockande premiss så jag kände mig verkligen tvungen att fråga så jag inte ser filmen i onödan. ^^

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 28 November 2010 - 13:11

Otroligt snyggt filmad postapokalyptisk saga där färgerna bleknat bort liksom den nya världen som överlevde det stora kriget. Kvar finns några människor som kämpar för sin överlevnad och där gatans lag råder: den starkaste överlever. Låter det bekant? Ja visst får man känslan av en uppdaterad Mad Max.
Spoiler

Bortsett från det religiösa budskapet (med risk för att vara tjatig) så är det fantastiskt foto och miljöer som verkligen ger känslan av postapokalyps. Otroligt snyggt filmade och koreograferade slagsmålsscener. Bra skådespelare där t.o.m Denzel var uthärdlig och Gary Oldman briljerade i vanlig ordning. Jag är otroligt förtjust i den mannen som alltid levererar det han ska och mer därtill.

Edited by Synon, 28 November 2010 - 13:24.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#7 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 November 2010 - 18:26

Fast...

Enligt ditt resonemang skulle jag ogilla den, eftersom jag inte är särksilt kristen av mig. Men jag tycker just filmens existensberättigande ligger i den kristna "överlägsenheten". Det blir som en allegori på de bibliska berättelserna, bortsett från det är satt i en postapokalyptisk värld. Hade inte de övertydliga symboliken funnits där hade troligen filmen varit rejält mycket blekare.

Med andra ord, jag tycker tvärtemot vad du gör. :P

Jag håller med om fotografiet - det och miljöerna är otroligt vackra.

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 29 November 2010 - 07:21

Ja, vi kan väl vara överens om att vi tycker olika. :P Förutom foto och miljöer då. Och jag tycker inte det bara är övertydlig symbolik utan de slår även bibeln hårt i skallen på oss hela tiden.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 29 November 2010 - 12:49

Tja, bara för att jag inte är hyperreligiös i sig, betyder det inte att jag blir så anti att jag inte kan njuta av resten av filmen. ;)

Som sagt var, filmen skulle kunna vara en del ur bibeln - faktum att det kanske borde vara första delen av det "ny nya testamentet"! :P

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 December 2010 - 03:47

Det är inte lätt att göra postapokalyptisk film på rätt sätt. Man skulle lätt kunna tro att det är så men mer ofta än inte misslyckas det. Det här är dock ett undantag. Bröderna Hughes har gjort en galet snygg film med riktig "efter katastrofen" känsla i den. Fotot av Don Burgress (jag var tvungen att kolla upp det för han förtjänar att nämnas) är fantstiskt snyggt och miljöerna i filmen är en suverän blandning av stämningsfull scenografi mot snygga CGI bakgrunder. Kläderna är påpassligt slitna och dammiga och musiken avrundar snyggt den fina stämningsbilden. Som om inte det vore nog så har Hughes bröderna, som inte gjort en film sedan From Hell för 9 år sen, hittat en grym cast. Att Denzel Washington och Gary Oldman tar fram sitt A game för en sån här film är imponerande. Det hjälper att dom har ett bra manus att jobba från. Jennifer Beals, Mila Kunis och Ray Stevenson är också bra. Michael Gambon dyker upp i en liten men rolig roll. Stilistiskt och sett till actionsekvenserna är det en blandning av western och japansk samurajfilm. Mycket snyggt gjort.

Ska man klaga på nåt så är det väl just det överdådiga religiösa i filmen framför allt i slutet men det störde mig inte alls lika mycket som det störde Synon. Visst kan man se det som en värld som är helt förlorad utan bibeln men jag tycker också att det är en film som visar vad som händer när man tolkar bibeln för sin egen fördel och politiska agenda. Och att tro i sin renaste form är en bra sak. Sen kan man förstås inte undvika att se det som att historien kommer att upprepa sig själv eftersom människor inte ändras och aldrig kommer att kunna hantera religion på det sätt som det är menat. Inte ens Eli kan följa den vägen helt och hållet. Men visst är det också så att det är något lite äckligt rättfärdigt i hur hans väg är den enda rätta.

Edited by Wylie Times, 22 April 2011 - 09:52.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 April 2011 - 17:25

Book of Eli, the (2010) @DDG, @MZ, #dukeofnewyork
Det är öken (som vanligt). Raserat samhälle och den ytliga kontroll av människans brutalitet som kallas civilisation har brutit samman. De starka lever sig på de svagare. Det är en road-movie utan bil (mer eller mindre), det är en hjälte-epos utan en hjälte och en bok du inte får får läsa.
Stabila skådespelare, många av karaktärerna känns givetvis som karaktärer som brukar dyka upp i sådana här filmer.
Snyggt foto med en lite udda och trevlig färgpalett där solen skiner utan att det känns varmt.
Slutet är inte transparent, men det är heller inte oväntat. Måste erkänna att bokens innehåll i sig (dvs att den var skriven i blindskrift) kom lite som en överraskning, dock så var jag redan inne på att texten antingen bleknat till oläsbarhet eller liknande.
Miljöerna och rekvisita känns välvalt och godtagbart. Kanske kan jag tycka att kläderna ibland känns aningen för rena och hela. Öken-miljöerna känns helt okej och på det hela taget välvalda. Kanske hade jag velat haft en mer skiftande miljö, det är väldigt samma-lika när det blir öken, öken och en skvätt öken till.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 April 2011 - 08:28

Vad tycker du om det religiösa budskapet? Eftersom du inte nämner något om det så tolkar jag det som att du inte reagerade över det? Lite nyfiken eftersom jag själv störde mig på det.

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 April 2011 - 10:44

Jag hade inget emot det - jag såg det faktiskt mer som ett trevligt avsteg från de vanliga uppläggen med en roadwarrior som röjer upp i stan.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#14 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 14:36

Kul att du har sett även den här filmen och tyckte om det som du såg. :)

Jag gillade också den religiösa biten med filmen, trots att jag i vanliga fall är totalt ointresserad av sådant och oftast bara blir förbannad när man är övertydlig med sådant inom populärkulturen och nästa pressar det ner i halsen på oss konsumenter.

Men här passade det riktigt bra in i filmens handling och karaktärer. Dessutom så var det som du skrev, ett trevligt avsteg från hur den här typen av filmer brukar vara och det var positivt i den här filmen.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2011 - 15:31

Jag ogillar också när de religiösa övertonerna tar överhanden, men här har man (som du säger) skrivit in det snyggt i manus. Eli blir lite mer än bara ytterligare en Mad Max-klon.

fqq5BYam.jpg

#16 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 16:19

Jag gillade till och med Denzel Washington, vilket jag inte brukar göra annars. Däremot tyckte jag att en del av dom andra större skådespelarna kändes lite bleka och anonyma. Inte så att det stördes, men det märktes.

Jag blev även lite förvånad när jag såg att det var regissörerna till filmen From Hell som hade regisserat den här. Jag minns att jag gillade den filmen också.

Så på det hela så var filmen en positiv överraskning. Så det är bara att tacka och ta emot. Bra nya postapokalyptiska filmer är vi inte bortskämda med. Inte heller att dom tar ett kliv från Mad Max-filmerna.

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2011 - 17:17

Jag har inget emot Denzel Washington - men har inte sett honom i så där överdrivet mycket heller.

"From Hell" det är den med Johnny Depp som jagar Jack the Ripper va? Gillade den jag också.

fqq5BYam.jpg

#18 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 April 2011 - 12:34

Jag har sett rätt mycket av Denzel och jag tycker att han är rätt enkelspårig i sina val av filmer. Givetvis väljer han sådant som han vill göra och vet att han är bra på. Men ibland tror jag att det inte bara är bra, utan direkt nödvändigt att prova på något annat också. Därför var den här filmen välkommen eftersom jag personligen upplever hans insats som ett steg från det han brukar göra.

Det stämmer bra att Johnny Depp är med i "From Hell". Den filmen utgår från en serie av Alan Moore, du vet han som även ligger bakom Watchmen. :) Den filmen gillade du också kommer jag ihåg, och jag tror att du liksom mig uppskattar så kallade serietidningsfilmer när dom utgår från en lite mer vuxen sådan, framför något annat. Undantag finns givetvis. Känns för övrigt som att det är dags att se om "From Hell" snart. Tror att jag bara har sett den en eller ett par gånger och det var länge sedan nu.

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 30 April 2011 - 12:49

Jag såg den på TV vill jag minnas. Konstigt nog på någon av filmkanalerna tror jag till och med. (Måste ha varit någon gratiskampanj).

Filmer baserade på serietidningar tenderar att vara bättre när det inte är frågan om superhjältar, helt rätt i din obervation där...

fqq5BYam.jpg