Jump to content

Photo

Svenska Zombie Serie?

• Please log in to reply
No replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 February 2009 - 19:31

Tja, nu har jag på sistonde jobbat ihop en idé som jag tänkte att jag kunde dela med mig och diskutera om saken med er.

Jag är en zombiefan, jag har alltid älskat zombiefilmer av olika slag underhållande som rentav sunkigt. Jag har garanterat inte sett ALLA zombiefilmer som har kommit ut både mainstream hollywood eller underground lågbudget, men jag försöker att se på de alla så gott jag kan.
Den bästa SVENSKA zombie fiction jag har sett, är utan tvivlan "Hanteringen av de Odöda" av av John Ajvide Lindqvist som skildrade zombies på ett helt nytt sätt, men förutom det, Kenny Starfighter (som har zombies i korta scener) och en viss lågbudget film som produceras utav några studenter så kan jag inte riktigt peka ut mer böcker, filmer eller till och med serier om och med zombies.
Tills nu. Sen helgen hade jag fått idéen att göra en egen serie med zombies. Och jag tänkte diskutera det med er på denna forum (seriefrämjandets är under konstruktion).

Scenariot är följandet: En grupp människor mellan 20 och 30 år åker på färjan till Gotland för det årliga medeltidsveckan i Visby. Men deras planer saboteras när en dödsjuk man plötsligt dör och blir, ni gissade rätt, en ZOMBIE. När infestationen sprider sig i färjan, beslutar gruppen som har stor kunskap om zombiefilmer och alla regler och klichéer, att göra allt vad de kan för att överleva och hindra båten att hamna i Visby genom att använda sina medeltidsvapen och sina mobiler.
Men eftersom ingen vet hur man styr en båt, krashar de i Visby och därefter börjar en märklig okupation inte bara mellan de överlevande och zombieserna utan även Gotland och fastlandet Sverige.

Serien ska vara mer som en zombie comedy (eller zomedy)med en hel del referenser till alla zombiefilmer som finns i stil med Return of the Living Dead och Shaun of the Dead, men i svensk miljö. Vi har ju sett hur regeringen och militären reagerar i de amerikanska zombiefilmer som finns, men det roliga vore att se hur den SVENSKA regeringen skulle reagera på det faktum att en färja på väg mot Gotland är fylld med köttätande zombies.
Och hur kul vore det inte att se en grupp som mer eller mindre är nördar faktiskt får använda sina kunskaper och all som omvärlden skulle ses som rent slöseri till faktiskt nytta.
Som man kan ana mer eller mindre av en zombiefilm, så finns det även samhällskritik och liknande, men jag vill hellre driva med det med en komisk men seriös ton.

Så vad tycker ni? Om ni tycker om idéen, diskutera det gärna och helst om hur regeringen skulle reagera om den scenariot.