Jump to content

Photo

SF vs. Fantasy

• Please log in to reply
39 replies to this topic

Poll: Genretankar

Hur "ren" vill du ha din genre?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilken genre föredrar du?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 August 2009 - 21:03

Som ovan beskrivs, vilken sorts genre föredrar ni? Följande artikel dök upp i GR idag och jag kunde inte låta bli att tänka på Mjolnirs diskussioner här på forumet när jag läste den. Jag tror den tangerar rätt mycket av hans kritik gentemot t.ex. Star Trek (han får rätta mig om jag har fel). Artikeln tangerar även Supertrecks inlägg om att H.E.A.T. inte är hårdrock och hur genren ska definieras.

Det fick mig att börja fundera på hur jag föredrar mina berättelser genremässigt. Personligen tycker jag lite grann som en av kommentarerna säger att de de två genrerna har närmat sig varandra och att jag inte har några problem med det alls. Jag störde mig inte alls på Red matter i Star Trek, men jag förstår poängen som görs. Det är helt enkelt inte för alla. Jag är inte längre sådär överdrivet förtjust i fantasy, eftersom jag föråt mig på det när jag var yngre. Då är framtiden och rymden mer intressant, men jag är inte så intresserad av det tekniska eller vetenskapliga. För mig blir det med andra ord lite "best of both worlds".

Så det för mig till poängen i inlägget: hur vill ni ha era berättelser och vilken genre föredrar nu?

Artikeln i sin helhet:

Where does science fiction stop and fantasy begin? Years of the two genres being paired together have produced such cross-breeding that it's become difficult to tell the two apart, according to the National Post's Philip Marchand.

Marchand - and author Robert Sawyer, whom he talks to for the piece - argue that SF has accidentally based two of its more famous staples on ideas that more properly belong in fantasy:

Two well known "celestial hieroglyphs," or semi-magical, semi-scientific mainstays of science fiction, are time travel and travel that exceeds the speed of light. The latter is considered a sheer impossibility by physicists, the former a hopeless paradox by philosophers. But no telling what those black holes will do! "Science fiction writers don't admit magic, they don't admit UFOs even, but they accept as given these two magical properties, so that, in a sense, even their science fiction is built on fantasy," Sawyer comments. The recent movie Star Trek is a case in point... "In every previous Star Trek film, the time travel that had been done had been done with some sort of machine or device that we could understand," Sawyer points out. "In this one, they just threw out something called ‘red matter.' It literally was a magic substance. It was pixie dust. There was no rationale or explanation given it. It was just magic they pulled out of the air - or, to phrase it less politely - out of the writer's butt."

But does science fiction really cease to be science fiction if you can't understand the science? I'm reminded of Arthur C. Clarke's famous quote:

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

The idea that science fiction has to be based on concepts that are explainable from today's viewpoint of science (or philosophy, to use Sawyer's argument against time travel) seems, to me, to be an argument against imagination and - to be both both and perhaps slightly ridiculous - the human spirit. Surely, one of the whole points of science fiction is to be forward looking and considering that which we do not already possess, in terms of technology, or knowledge, or society (And just by saying that, I'm sure that I've opened myself up to all manner of potential attacks; feel free to tell me why I'm wrong in the comments) and, from that, it's not unrealistic to expect/create technology that doesn't run on today's scientific rules?

I understand that some will always cry foul when a completely impossible, or non-scientific, concept is introduced as science fiction (Any godlike being with unlimited powers, for example), but for things like time travel or even Star Trek's McGuffin red matter, I think there's definitely an argument to be made for it being more - or more SF, at least - than just plain "fantasy." Part of this may be because of my own personal aversion to fantasy; I have this issue wherein I'm convinced that fantasy is always one step away from a Deus Ex Machina, no matter what the rules and internal logic of the particular story may be. Dumbledore dying in Harry Potter? Convinced he'll be back before too long. Things looking grim for Frodo in Lord Of The Rings? Firm in my belief that there's some get out of Mordor free card just over the next page. Fantasy, to me, exists in worlds where the rules can be entirely different, and be that way without any explanation other than "It's magic!" but science fiction has to at least try and make sense in the world we know of. To me, at least.

No matter how much bleed there is between SF and fantasy - and, to an extent, I agree with Marchand that there's becoming an increasing amount of bleed, especially as geek culture feeds into the mainstream, where such divisions go unnoticed and, in some ways, are unnecessary - science fiction remains, to me, a place where things are grounded in a factual representation of our universe, or else makes note of and tries to explain the differences. Star Trek may have time travel and red matter, but both are concepts that they approach in a way that is more than just pulling out of their ass, and which have consequences that feel more... real, to me, than the weightlessness of fantasy thinking.

More to the point, perhaps: if you're willing to throw out Star Trek based on red matter, where does that leave writers like Kurt Vonnegut and Philip K. Dick? Are they really fantasy writers who ended up with the wrong team by mistake?

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2009 - 21:12

Jag valde "SF eller fantasy men med inslag av den andra genren" och "SF".

En av mina första "Sense of Wonder"-ögonblick som jag minns var nån bok jag läste på biblioteket när jag var jätteung där jag har för mig att större delen av serien var en fantasyquest som slutade med att hjälten hittade en massa gammal bortglömd teknologi som hjälpte honom i slutet.

En av mina favoritbokserier är ju dessutom SF med en hel del fantasy-inslag:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 August 2009 - 21:17

Jag röstade "SF/F med inslag" och "F". Eftersom jag inte har något emot gråzonen mellan SF/F.

Artikeln är f.ö. tänkvärld och jag kan hålla med om mycket i den. Speciellt andra halvan i näst sista stycket - att det måste finnas ett iaf försök till en logisk förklaring. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 August 2009 - 21:26

Min röst kommer att gå till SF eller fantasy men med inslag av den andra genren
Men sen blir det lite knepigt, eftersom jag läser Fantasy men tittar på Sci-Fi.
Frågan är om omröstningen bara gäller film/TV eller inkluderar böcker också.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2009 - 21:28

Jag tänker rent generellt - alltså film, rollspel, datorspel, böcker och så vidare. Jag hade inget specifikt medium i åtanke, därför la jag den på OT-forumet.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 August 2009 - 21:28

För min del så tittar jag mer på SF än F (böcker är det tvärt om) mest för att utbudet är större där. Jag skulle antagligen se mer fantasy om det gick.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2009 - 21:32

På senare år har det blivit mer Fantasy, trots att jag gillar SF bättre. Men det beror mest på att fantasy är mer lättillgängligt, tror jag.

När det gäller gränsöverskridande SF så rekommenderas "Santiago" (finns utgiven på svenska) av Mike Resnick för er som gillar Vilda Västern-fantasy (revolvermän i rymden, typ).

//Peak

sixty six."

#8 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 August 2009 - 21:36

Jag tänker rent generellt - alltså film, rollspel, datorspel, böcker och så vidare. Jag hade inget specifikt medium i åtanke, därför la jag den på OT-forumet.

Var inte det jag frågade om. Kanske uttryckte mig luddigt men jag vet inte hur jag ska rösta i fråga 2 helt enkelt
Läs mening två en gång till så förstår du nog mening tre ;)
Jag läser ju inte Sci-Fi men tittar på Sci-Fi samt att jag både läser och tittar Fantasy, men där är ju utbudet inte lika stort på film/TV sidan.
Skulle vilja ha ett tredje alternativ där :P
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 09 August 2009 - 21:37

Första minnet av gränsöverskridande litteratur var den svenska fantasyromanen Deral Bågskytten som jag tog som fantasy innan jag en bit in i boken insåg att den hade inslag av SF som var efterlämnat efter en tidigare civilisation utplånats. Det var endast ett litet inslag, men det gjorde intryck på mig som jag fortfarande kommer ihåg.

#10 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 August 2009 - 21:44

Jo, det är sådana saker som jag gillar. Samma sak med antydningarna i "Wheel of Time" som tyder på att den serien utspelar sig långt in i vår framtid: http://www.siliconce...ture-earth.html

//Peak

sixty six."

#11 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 August 2009 - 22:00

Tror det är i Shannara böckerna av Brooks det också finns en referens till att tusentals år har passerat från 'vår' tid till deras tid när de hittar järnvägsspår och byggnader tror jag det var långt uppe i norr bland eller om det var under bergen, fick mig att tänka på New York i alla fall.

Är väl samma sak med King's Mörka Tornet böcker. Roland kommer från en värld utan teknologi, men under resans gång så stöter dom ju på sånt med jämna mellanrum (för att inte tala om hans resor till olika tidpunkter i 'vår' tid) i hans värld.

Efter lite velande så blev det
SF eller fantasy men med inslag av den andra genren & Fantasy

#12 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 09 August 2009 - 22:36

Jag läser mest fantasy, men jag älskar Tad Williams som går i gråzonen däremellan. (otherland, the war of the flowers) Eller Terry Brooks, magic kingdom of landover, skulle det bli någon tv-serie av den föresten?
Dock när det gäller tv serier så blir det Scifi, mest pga att det inte görs så mycket fantasy serier. Började se Legend of the seeker, får se hur den artar sig. (Kan vara värd att se bara för Bridget Regan :wub: )
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#13 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 August 2009 - 23:06

Enbart SF eller Fantasy
SF

Folk verkar ha en snäv uppfattning om vad Fantasy är, när de säger att inte mycket av den varan erbjuds på film/TV. Serier som Buffy och allt som innehåller klart övernaturliga inslag är i min mening Fantasy. De råkar helt enkelt vara modern urban sådan, istället för Tolkiensk "high/epic fantasy" eller Howardsk "sword & sorcery".

#14 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 August 2009 - 23:22

Enbart SF eller Fantasy och SF för mig. Jag konsumerar ganska lite Fantasy numera, men SF däremot är lika starkt intressant som alltid! :)

Winter is Coming

#15 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 10 August 2009 - 00:32

Ett par kommentarer om artikeln.

Two well known "celestial hieroglyphs," or semi-magical, semi-scientific mainstays of science fiction, are time travel and travel that exceeds the speed of light. The latter is considered a sheer impossibility by physicists, the former a hopeless paradox by philosophers. But no telling what those black holes will do!

Ljushastighetens oöverstiglighet må vara en naturlag men potentiellt kan det finnas sätt att kringgå den indirekt, via maskhål och dylikt.
Tidsresor behöver inte medföra logiska paradoxer om man går på "många världar"-tolkningen av kvantmekanik, alltså den som implicerar existensen av alternativa tidslinjer.

Juryn har inte bestämt sig än, som det heter.

The recent movie Star Trek is a case in point... "In every previous Star Trek film, the time travel that had been done had been done with some sort of machine or device that we could understand," Sawyer points out. "In this one, they just threw out something called ‘red matter.' It literally was a magic substance. It was pixie dust. There was no rationale or explanation given it. It was just magic they pulled out of the air - or, to phrase it less politely - out of the writer's butt."

Sawyer är ute och cyklar här. Bortsett från Star Trek '09 har tidsresande förekommit i två Trek-filmer: The Voyage Home och First Contact. I den förra åstadkoms det när Kirk & Co accelererar runt solen och i den senare är det en Borgsfär som hux flux skapar en "temporal vortex" eller nåt. Inget av dessa fall förklaras närmare eller är mindre fantasifullt än "röd materia", om man tänker efter. Känslan av absurdhet i Abrams Trek kommer kanske snarare ur att tidsresande där uppnås via något som liknar en klick ketchup...

I alla fall var den röda materien det minsta av Star Trek-filmens problem. Trek har aldrig varit hård SF och det väntar jag mig inte att det ska bli (även om man önskar att Kurtzman & Orci läste på vad en supernova är). Min kritik grundar sig snarare i manusets många dramaturgiska taffligheter och att filmen gjorde grovhuggna stereotyper av karaktärerna samtidigt som den ägnar sig åt en ovillkorlig och alltför självmedveten idolisering och hjältedyrkan av dem. Med andra ord, den gjorde dem till övermänniskor predestinerade till storhet och därmed svårare att relatera till. Sen kan Abrams & Co slänga in så många klämkäcka referenser och ögonblinkningar till Trek-mytoset de vill - för mig kommer story och tematik i första hand, inte "fanwanking".

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2009 - 06:24

Visst kan Buffy klassas som Urban Fantasy; den kan också klassas som Skräck-komedi/-drama.

Edited by XC, 10 August 2009 - 06:24.

fqq5BYam.jpg

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2009 - 10:22

@Mjolnir: Tack för utläggningarna! :)

@XC: Buffy brukar klassas som skräck med inslag av drama/komedi/thriller/romantisk komedi/SF/kostymdrama.... you get the point. Buffy är, som Whedons flesta andra serier, en typsik genrehybrid.

#18 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 August 2009 - 12:35

Jag föredrar fantasy, men tycker att båda genrerna mår bra av korsbefruktning. Om de nu som sagt ska ses som olika genrer; har för mig att bl a Ahrvid Engholm har försökt mynta termen "fantastik" som en gemensam nämnare för att i nån mån sudda ut gränsen.

Och var hamnar en subgenre som Steampunk ("historisk SF")? Det brukar klassas som SF, men t ex China Miévilles Bas Lag-verk anses vara fantasy fast det helt klart har SF-inslag. Rekommenderas, för övrigt.

Har också en kommentar till artikeln.

Part of this may be because of my own personal aversion to fantasy; I have this issue wherein I'm convinced that fantasy is always one step away from a Deus Ex Machina, no matter what the rules and internal logic of the particular story may be. Dumbledore dying in Harry Potter? Convinced he'll be back before too long. Things looking grim for Frodo in Lord Of The Rings? Firm in my belief that there's some get out of Mordor free card just over the next page. Fantasy, to me, exists in worlds where the rules can be entirely different, and be that way without any explanation other than "It's magic!" but science fiction has to at least try and make sense in the world we know of.

Det där är något som gäller alla "verklighetsfrämmande" verk av klas, skulle jag säga: lösningarna som ges måste verka vettiga ur den kontext som är satt, annars blir det bara fånigt. Inget verk, oavsett fantasy eller SF, kan plötsligt "trolla fram" nåt trumfkort som bryter mot tidigare satta regler och komma undan med det. För mig är nog det nötens kärna, att man förflyttas till en annan värld, med andra (trovärdiga) spelregler. Vad det sen klassas som spelar mindre roll.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 10 August 2009 - 14:07

Jag röstade 'Enbart SF eller Fantasy', och SF. Jag känner mig dock lite ambivalent, har egentligen ingenting emot genreöverskridningar eller en experimentell hållning gentemot genre och genrespecifika teman och troper osv. Det är väl snarare, som redan poängterats, risken för en deus ex machina av något slag som man vill undvika.

Ljushastighetens oöverstiglighet må vara en naturlag men potentiellt kan det finnas sätt att kringgå den indirekt, via maskhål och dylikt.
Tidsresor behöver inte medföra logiska paradoxer om man går på "många världar"-tolkningen av kvantmekanik, alltså den som implicerar existensen av alternativa tidslinjer.

Juryn har inte bestämt sig än, som det heter.

Tips på någon populärvetenskaplig litteratur som behandlar detta skulle vara väldigt uppskattat :)

Jag föredrar fantasy, men tycker att båda genrerna mår bra av korsbefruktning. Om de nu som sagt ska ses som olika genrer; har för mig att bl a Ahrvid Engholm har försökt mynta termen "fantastik" som en gemensam nämnare för att i nån mån sudda ut gränsen.

Och var hamnar en subgenre som Steampunk ("historisk SF")? Det brukar klassas som SF, men t ex China Miévilles Bas Lag-verk anses vara fantasy fast det helt klart har SF-inslag. Rekommenderas, för övrigt.

Ja, Miéville (som jag också gillar väldigt mycket) brukar ju diskutera detta i intervjuer. Hans allmänna hållning är väl att det inte går att göra någon tydlig och hållbar distinktion mellan SF och Fantasy, och detta resonemang bygger som jag har förstått det på ett rent empiriskt konstaterande från Miévilles sida: SF och Fantasy är konstruktioner som inte håller för närmare undersökning, då litteraturen i fråga i så många fall uppvisar element från båda genrer. Miéville själv vill väl återaktualisera konceptet weird fiction som en beskrivning för den litteratur han själv skriver.
"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2009 - 14:13

Kan hålla med Fiskrens i mycket i det han säger (skattar också Steam-/Dieselpunken högt). Kanske är det dags och pensionera science-fiction/sci-fi och fantasy som genre och helt enkelt slå ihop dem till ett gemensamt uttryck? Science Fantasy eller Arhvid Svenssons uttryck "Fantastik"? Kanske är det därför som Sci-fi Channel blev SyFy Channel? ^_^ Är det så det kommer och heta om 10 år? "Dåvarande Sci-fi Channel lyste redan år 2009 förlovningen mellan Science Fiction och Fantasy genom namnbytet till SyFy". :)

Weird Fiction gillade jag också som uttryck - men kan ge ett dåligt intryck av genrerna som sådana...

Edited by XC, 10 August 2009 - 14:14.

fqq5BYam.jpg

#21 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 August 2009 - 14:45

Folk verkar ha en snäv uppfattning om vad Fantasy är, när de säger att inte mycket av den varan erbjuds på film/TV. Serier som Buffy och allt som innehåller klart övernaturliga inslag är i min mening Fantasy. De råkar helt enkelt vara modern urban sådan, istället för Tolkiensk "high/epic fantasy" eller Howardsk "sword & sorcery".

Jag har alltid sett Buffy som Fantasy, jag håller med om att så länge det finns övernaturliga inslag med så är det fantasy, m.a.o tycker jag att SPN också är fantasy, Carnivàle, True Blood för att nämna några :).

Jag röstade att jag föredrar fantasy men jag har inget emot om de blandas.
Vissa verk vet man om det är fantasy eller Science Fiction andra verk är svårare att placera.
(kanske också är därför fantasy och Science Fiction brukar stå på samma hylla på de bibliotek jag besökt)

Jag tror att de flesta som gillar Fantasy också gillar Science Fiction dock.
Men jag tycker genrerna fungerar bra som de är nu och behöver inte ett gemensamt namn.

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 August 2009 - 15:20

Kanske är det därför som Sci-fi Channel blev SyFy Channel?

Det är betydligt enklare än så. Du kan inte copyrighta Sci-Fi, men du kan patentera SyFy.

Jag har alltid sett Buffy som Fantasy, jag håller med om att så länge det finns övernaturliga inslag med så är det fantasy

För mig är det rätt skojigt resonemang. Buffy har alltid varit skräck för mig, eftrsom det handlar om vampyrer och har en typisk skräckfilmsådra i sig (därifrån Whedon hämtade grunden också). Fantasy är när det springer omkring äventyrar med svärd och magiker med besvärjelser i en pseudo-historisk värld som inte utspelar sig på jorden.

Vilket poängterar mitt resonemang om att genrer inte kan slås fast till att vara en specifik sak. Det är ständigt föränderligt och det är ytterst kontextberoende. Det fungerar som en bra riktlinje för att finna liknande verk men man bör aldrig låsa sig fast vad en genre måste vara.

#23 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 August 2009 - 15:41

Men jag tycker genrerna fungerar bra som de är nu och behöver inte ett gemensamt namn.

Borde väl tillägga att jag egentligen inte heller gör det. Jag tycker själv att "Fantastik" blir rätt konstlat, och termerna SF/Fantasy är så inarbetade att det inte lönar sig att försöka jobba bort dem. "Weird Fiction" tycker jag också är bra, men det krävs nog att man skriver som Miéville för att platsa i det facket :). Genrebeteckningarna finns där på gott och ont, det är bara synd om man missar någon bra författare för att denne klassas "fel". Själv försöker jag ha koll bortom genrerna, men måste erkänna att jag har mycket bättre koll på vad som händer inom "SF" än inom "Fantasy".
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 August 2009 - 15:51

SoD: Nu skall du inte förstöra min fina tankegång med en massa prat om varumärken, patent och pengar... :P

Att säga "allt som har övernaturliga inslag är fantasy" är väl en generalisering som är en smula magstark för mig. För i "Science Fantasy"-havet så hittar du en större halvö som rent döpts till "Skräck". :)

fqq5BYam.jpg

#25 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 August 2009 - 16:03

Jag har nog alltid sett skräck som en underkategori till Fantasy, de två stora bitarna är Science Fiction och Fantasy och sedan kan man dela in det i allt finare och finare bitar.