Jump to content

Photo

Devil - 1:a i en trilogi, producerad av M. Night Shyamalan

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 October 2009 - 20:50

M. Night Shyamalans nya bolag, Night Chronicles, producerar en trilogi thrillers och först ut är "Devil".
Shyamalan står för filmidéerna, men överlåter regi och manus åt andra. Devil regisseras av John Erick Dowdle och Drew Dowdle och manus står Brian Nelson för.
Detta kanske innebär att vi äntligen får uppleva en film i sann Shyamalan-anda som han visade i början, men sen hade svårt att få till.

"En grupp människor är fångna i en hiss, och en utav dem är djävulen". Intressant :)

Shyamalan producerar en trio thrillers
2009-10-18 16:43

Bröderna Dowdle regisserar första filmen där Chris Messina spelar huvudrollen.
Chris Messina (”Julie och Julia”) har skrivit på för att medverka i M. Night Shyamalanproducerade thrillern ”Devil”. Filmen är första filmen som görs av Shyamalans nya produktionsbolag Night Chronicles.

Det är tillsammans med Media Rights Capital som tre thrillerfilmer ska produceras under lika många år. MRC står för finansierandet medan Shyamalan producerar och står för filmidéerna. Regin överlåter han till andra talanger och till ”Devil” har John Erick Dowdle och Drew Dowdle ("Quarantine") fått äran.

Shyamalan kommer även överlåta manusarbetet till andra och till första filmen har uppdraget gått till Brian Nelson som tidigare skrivit manus till "30 Days of Night". Inget har sagts om handlingen men enligt Variety ska Messina spela en kriminalare som dessutom är nykter alkoholist.

På MRC hoppas man att filmerna ska baseras på Shyamalans tidigare unika stil. Inspelningen börjar i Toronto i slutet av månaden. MRC har tidigare producerat ”Bruno” och Ricky Gervais ”The invention of lying”.

New Shyamalan Project Traps You in an Elevator. With Satan. - Cinematical
Oct 18th 2009

What is Devil? It's a new movie directed by the Dowdle Brothers (the skillful Quarantine) with a script by Brian Nelson (30 Days of Night, Hard Candy) from a story by M. Night Shyamalan (uh... well, you know). It is also the coolest high concept I've heard in a long time. The plot of the Shyamalan-produced project was tightly under wraps, but some online sleuthing by Slashfilm this weekend uncovered some hints, including possibly the greatest log line of all time.

The logline: "A group of people are trapped in an elevator, and one of them is the devil."

Right off the bat I should say that I have an almost irrational affection for movies that take Satan seriously as a walking, talking character. (As opposed to a tormenting spirit a la The Exorcist, which is also cool, but a whole different animal.) When The Devil's Advocate came out, I was obsessed with it for months. And I always find myself willing to tolerate a lot of crap from movies like End of Days for the same reason. My biases also include a love for claustrophobic little thrillers with a psychological bent. (This one almost sounds like something dreamed up by David Mamet.) And have I mentioned that getting stuck in an elevator is a long-standing phobia of mine?

I'm also a Shyamalan apologist, and his involvement in this isn't surprising: like all of his films, Devil is conceptually brilliant. It's the execution that's in question. The linked Slashfilm post reveals a few more details, none of them as interesting as that ridiculously beguiling conceit, which might be a bad sign.

Oh, and pop quiz: given what you know about Shyamalan's propensity for twist endings, and his approach to faith and spirituality, any guesses as to who else might be in that elevator?

Edited by Synon, 14 July 2010 - 11:05.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 October 2009 - 23:20

More Cast Revealed For Shyamalan’s Devil… And Also The Film’s Premise, Maybe?
October 17th, 2009

On Friday, /Film’s Russ Fischer said of Devil, the upcoming Dowdle Bros. film from a story by M. Night Shyamalan and script by Brian Nelson, that “The film starts shooting in Toronto a week from Monday, and that’s all we’ve got. It’s tightly under wraps, and has been for a while. Which, I suspect, really means that there’s some info out there that we haven’t dug up yet.”

Look’s like we’ve now managed to dig a bit of it up, with a little help from our friends. Be wary of potential spoilers as you read on.

After Russ’ post was published, I received a kindly nudge in the direction of the film’s logline. Googling it (of course) I found it published on just one site - the rather unexpected Hollywood.Com. Here it is, word for word:

A group of people are trapped in an elevator, and one of them is the devil.

As simple as that. So, I began digging further to see what else I could find. Again, the info was in an unexpected place… it was right here, at /Film. Right under my nose.

Back when Peter reported on the film changing shooting location to Canada, we received a comment from Only Read if you want to know. It read:

Devil is basically a supernatural thriller set inside of an office building. There are some people stuck in an elevator, and one of them is not who they say they are (*cough* it’s in the title *caugh*)

There is also a security guard and a policeman. The security guard is trying to convince the policeman to get them out of the elevator. He is also trying to convince the policeman that he is the chosen one to save the people.

The commenter later followed up with:

Total truth man, inside info from the script, it’s a cool concept, the script is a little weak, but it could be made up in style.

So, that’s now three sources in corroboration. I’m calling this one… and if you’re reading this, Only Read, I’d love a look at that script myself. Thanks for your info.

In further Devil news, The Hollywood Reporter have rounded up a more comprehensive cast list. As well as Chris Messina they name Bojana Novakovic, Bokeem Woodbine, Geoffrey Arend and Caroline Dhavernas. Place your bets now on who will be the eponymous evil. I’m betting on there being a real angel in there too.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 July 2010 - 11:11

Trailer ute:

http://www.youtube.com/watch?v=bITfOdMmRY8&feature=player_embedded

Trailern och foton finns även på: collider.com

Release date: September 17, 2010

Genre: Supernatural thriller

Cast: Chris Messina, Geoffrey Arend, Logan Marshall-Green, Bojana Novakovic, Jenny O’Hara, Bokeem Woodbine Jacob Vargas

Directed by: John Erick Dowdle

Screenplay by: Brian Nelson

Story by: M. Night Shyamalan

Produced by: M. Night Shyamalan, Sam Mercer

Executive Producers: Drew Dowdle, Trish Hofmann

Jag är ju så fascinerad av att Shyamalan gång på gång får förtroendet att göra "storfilmer" trots uteblivna succér, så jag kan ju bara inte låta bli att kolla på dem. :P Och faktum är att "Devil" låter ju som en spännande film!

#4 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 July 2010 - 11:19

Det fascinerande är att man också gång på gång tror att: "Jamen det här verkar bra, nu är han på väg tillbaka." Och man blir lika besviken varje gång.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 July 2010 - 11:25

:lol: @ WT

Jag håller med om att den här verkar riktigt lovande.

M. Night Shyamalan har ju inte haft så mycket med filmen i sig att göra. Han har ju varken skrivit manus eller regisserat. Här verkar han mest ha varit med och arbetat fram det inledande konceptet.

Edited by XC, 14 July 2010 - 11:26.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 July 2010 - 11:55

Precis som du säger, XC: kanske blir något av det hela när han själv inte är aktivt inblandad so to speak.

Och Wylie: hoppet är väl det sista som dör? :D

#7 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 14 January 2011 - 14:27

Det var smart av Shyamalan att överlåta regin till någon annan. För John Erick Dowdle lyckas få ihop en hyfsat spännande berättelse som mestadels utspelar sig i en hiss. Ganska enkel story, men är djävulen inblandad så väcks mitt intresse genast. Bra skådespelare generellt och snyggt filmat. Gillar introt med de upp och nervända stadsbilderna som ger en obehagskänsla att något inte är som det ska. Inget att anmärka på musiken heller. Den svagaste biten med filmen är att jag inte blir skrämd, jag känner inte av någon nervkittlande spänning direkt. Något fattas där. Börjar bra, men något tappas på vägen. Inte sagt att det blir dåligt, men mindre engagerande. Till viss del beror det säkert på att jag lyckades se en rad en idiot skrev som avslöjade vem som är den skyldige. Gah. Men, men… jag gjorde mitt bästa för att inte låtsas om det. Klart sevärd film i alla fall.

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 January 2011 - 22:17

Betydligt mer lågmäld film än vad man är van från M. Night. Klokt nog har han avstått från både manus och regi här för att koncentrera sig på The Last Airbender som jag inte har sett men den är säkert fantastisk, not. Här har han bara hittat på storyn och producerat. Alltid svårt att veta hur mycket en person är ansvarig för när det står "story" och sedan "screenplay" på någon annan. Är det bara ett synopsis då eller? Hur som helst är det en bättre film än vad jag hade trott. Skräckfilm om folk som fastnar i en hiss lät inte allt för upphetsande. Men just inblandningen från djävulen gör det intressant och skådespelarna som antingen är okända eller såna som man känner igen men som inte är stora är helt ok. Matt Craven (Lustig) är nog den jag känner igen tydligast från massor av saker. Samt Bokeem Woodbine från Saving Grace och Logan Marshall-Green från kortlivade Traveler. Den korta längden hjälper också från att det ska bli segt. Men som Synon påpekar saknas det lite nerv i berättandet och visst önskar man också bättre skådespelare när dom sätts i ett sånt där trångt utrymme. Det fungerade lite sådär ibland och jag fick känslan att man lagt krutet på skådisarna utanför hissen. Men som sagt en bra film.

-Gangstagrass

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 January 2011 - 23:06

Som jag skrev i SSF-tråden: kul att du uppskattade filmen. Namnet Shyamalan kan vara avtändande, men denna gång överlät han ju, tack och lov, regin till någon annan. Jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på The Last Airbender. Den har ju även blivit nominerad för en Razzie. :D

Btw. Anade du vem som var den skyldige?

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 January 2011 - 00:58

Jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på The Last Airbender. Den har ju även blivit nominerad för en Razzie. :D

Ja nån kväll då man har tråkigt kan man säkert titta på den filmen också. :)

Btw. Anade du vem som var den skyldige?

Jag började förstå most slutet. När det var typ tre personer kvar och jag förstod att det inte var någon av dom. Då började jag tänka att hängningen kan vara lätt att fejka. Iaf om man är Djäfuvlen.

-Gangstagrass

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 January 2012 - 17:22

Även om jag tycker att filmen är helt okej så har den sina brister. Jag brukar hävda att M. Night Shyamalan enbart skall hålla sig till att regissera andras filmer och det står jag fast vid. Här blir det bättre än vad hans egna filmer brukar bli eftersom det enbart är hans handling som man har utgått ifrån, men att andra sedan har tagit över både att skriva filmens manus samt att regissera den. Men det är just att Night trots allt har varit med på ett hörn, ett sådant som han inte heller behärskar, som gör att det liksom ligger ett löjets skimmer över hela filmen. Men allt är inte dåligt. Jag gillar själva grundkonceptet och det fungerar till stor del genom hela filmen. Slutet vet jag inte vad jag skall tycka om. Det är både bra och rätt löjligt. Skådespelare och karaktärer är en blandad kompott. En del känns klockrena och andra känns bara överflödiga. Som sagt var, filmen har både sina stunder och sina brister och det är väl först när man ser om den som man kommer att kunna avgöra på ett konstruktivt sätt om hurvida filmen verkligen är bra eller mer OK.

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 December 2012 - 18:22

Devil (2010) [US]
VAD? Fem människor - okända för varandra - blir fast i en strejkande hiss. PÅ utsidan försöker en polisman tillsammans med säkerhetsvakterna lista ut vem av dem som tar livet av de andra.
VEM? Zoie Palmer (som dräglar över Bo i Lost Girl) gör en liten roll mot slutet.
VAR? Hiss nummer 6, som mot all förmodan faktiskt är på väg uppåt. (Det är iaf tanken).
HUR? M. Night Shyamalan står för den grundläggande intrigen till Brian Nelsons manus och jag tycker personligen det funkar riktigt bra. Man är nyfiken på hur det hela hänger ihop och vem som är mördaren. Personligen tycker jag kanske att filmen kunnat vinna lite extra på att tona ned det religiösa mumbojumbot bitvis men den är ändå fast förankrad i intrigen. Snyggt filmad och trots att intrigen bjuder upp till en cinéma vérité så är det här en klassiskt filmad produktion. En trevlig film som jag avgjort klassar som sevärd.
NÄR? Som ni noterat så nämner jag inget om skräckelement; ni vet säkert vid det här laget att jag lämnas tämligen oberörd efter skräckfilmer. (Än så länge iaf).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)