Det är bra att serier uppmärksammas i "gammelmedia" men jag tycker det är ett alldeles för snävt fokus. För exemplen ovan är den gemensamma nämnaren är unga kvinnliga serieskapare som skapar serier med feministiska/politiska förtecken. Exempelvis den här av Liv Strömquist.

Jag kan tänka mig att den här trenden är en produkt av Serieskolan i Malmö, men det måste väl finnas killar och tjejer som är duktiga på den traditionella Fransk/Belgiska stilen ( tex Spirou, Tintin) eller den amerikanska skolan (Marvel). Eller är det helt enkelt vissa journalisters motreaktion mot att Martin Kellermans och hans grabbiga, ibland politiskt inkorrekta och relativt vältecknade Rocky sålt för bra?!

Kellerman behöver inte mer uppmärksamhet, men det finns andra t ex Jens Lapidus & Peter Bergtings utmärkta Gängkrig 145 om Stockholms undre väld.

Eftersom den skrevs av författaren till "Snabba Cash" fick den viss uppmärksamhet, men jämfört med femiserierna får den här typen realistiska & vältecknade svenska serier vanligtvis väldigt lite uppmärksamhet av media. Humorserier har traditionellt ( tex Hälge) sålt bättre i Sverige än mer action/realistiskt betonade serier, däremot är jag tveksam till att femihumorserier (Nemi borträknad) är lika stor kommersiell framgång som dess uppmärksamhet är i dagens media.