Jump to content

Photo

Scott Pilgrim vs. the World

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 06 June 2010 - 15:38

http://www.imdb.com/title/tt0446029/

An epic of epic epicness.

Everything is totally sweet.

Scott Pilgrim's life is so awesome. He's 23 years old, in a rock band, "between jobs," and dating a cute high school girl. Everything's fantastic until a seriously mind-blowing, dangerously fashionable, roller blading delivery girl named Ramona Flowers starts cruising through his dreams and sailing by him at parties. But the path to Ms. Flowers isn't covered in rose petals. Ramona's seven evil exes stand between Scott and true happiness. Can Scott beat the bad guys and get the girl without turning his precious little life upside-down?

The film is based on the Oni Press graphic novel Scott Pilgrim Volume 1: Scott Pilgrim's Precious Little Life, written by Bryan Lee O'Malley.

Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#2 Sparks

Sparks

Commander

• Members
  • 238 posts

Posted 07 June 2010 - 21:28

Såg den trailern igår tror jag det var. Ser fram emot den! Hoppas en är lika bra som den ser ut :D

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.

#3 Sparks

Sparks

Commander

• Members
  • 238 posts

Posted 01 August 2010 - 13:34

Är det någon som vet när den ska gå på bio i Sverige? Eller den kanske inte ska det? Jag hittar inget datum på sfs hemsida i alla fall.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2010 - 22:11

Enligt IMDB kommer den den 24 September, men det står inget på SFs sida
Scott Pilgrim vs. the World (2010)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 August 2010 - 22:32

Enligt Moviezine är det 8 oktober som gäller.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 December 2010 - 01:35

Scott Pilgrim vs. the World baseras på en serie av total 6 serieromaner av Bryan Lee O'Malley. Han har tagit sin kärlek till Manga/Animé, TV-spel och musik och gjort en episk kärlekshistoria av det. Låter underbart eller hur.? :D Scott träffar sin drömtjej Ramona men måste besegra hennes 7 onda ex-pojkvänner för att få dejta henne. Det balanseras med hans vardagliga liv och hans band Sex Bob-omb som han spelar bas i. Det här har pressats ner till en nästan två timmar lång film och det är föga fövånande Scotts vardagsliv som får stryka på foten när sju episka "boss fighter" ska in i en och samma film.

Edgar Wright gör ett jätte jobb med att föra över serien till film. Det snyggaste jag sett vid sidan av Zack Snyders Watchmen och Robert Rodurigez Sin City. Han är väldigt trogen förlagan och lyckas proppa in väldigt mycket, kanske mer än han borde för det känns ibland som det blir för mycket. Action scenerna är grymt snyggt gjorda och rent visuellt så skulle jag ge filmen en femma. Men så kommer vi till castingen. Som faktiskt också är riktigt lyckad. Så när som på ett par mindre punkter och en STOR punkt. Nämligen Scott Pilgrim själv.

För det första så gillar jag Michael Cera. Han var fantastisk i Arrested Development och även riktigt bra i Juno. Problemet med honom är att han bara kan spela en roll. Han gör det fantastiskt bra men när han får en roll som kräver något helt annat blir det väggkrock. Jag är förstås färgad av att ha läst serien och därför har en uppfattning om hur karaktären ska vara men jag tror att även dom som inte har läst serien kan se att han inte passar. (Någon som sett filmen men inte läst serien får gärna flika in något) Dessutom har vi då problemet med tempot i filmen. Det går i 180 knyck och till stor del funkar det, iaf för mig som kan fylla i eventuella luckor själv, dessutom krävs det såklart i actionsekvenserna som är många till antalet. Men, det centrala i Scott Pilgim är ändå kärlekshistorian och den blir ordentligt hårdbantad. Det gör att man får det svårt att förstå varför hon faller för honom och varför han kämpar så envist med att försöka behålla henne. Det hjälper inte att kemin mellan Cera och Mary Elizabeth Winstead inte är speciellt bra. Sen tycker jag att dom löste slutet bättre i serien. (Att Ramona faktiskt aldrig åker tillbaka till Gideon)

Brie Larson är kanske inte det bästa valet som Envy heller men jag köper det. Bäst är Kieran Culkin som Wallace Wells. Väldigt lyckat. Även Ex som Chris Evans, Brandon Routh, Mae Withman och Jason Schwartzman är bra. Med tanke på hur skickligt hantverk Edgar Wright har lagt ner här vill jag gärna gilla filmen mer än jag gör. Men man kan inte misslyckas så kapitalt med castingen av huvudrollsinnehavaren(ok så hemsk är han faktiskt inte. Cera gör vad han kan men det hjälper inte så mycket) och mangla det centrala temat och förvänta sig ett högt betyg. Det går bara inte.

-Gangstagrass

#7 Sparks

Sparks

Commander

• Members
  • 238 posts

Posted 07 January 2011 - 10:22

Jag kan instämma att man inte riktigt ser någon gnista mellan Scott och Ramona, det känns som att de får för lite tid med varandra för att utveckla det på något sätt.
Det känns som det är mer kemi mellan Scott och Wallace (fast på ett annat sätt), det är ganska roligt när han och Scotts syster ska ge honom råd.

Jag har bara läst 1:an, men jag såg trailern till filmen innan det så jag har inte något emot Michael Cera som Scott faktiskt.

Jag hade ganska höga förväntningar på filmen så jag blev lite beviken. Men tyckte fortfarande att den var bra. Den var snyggt gjord också.
Så nu ska jag läsa resten av serierna istället. :)

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 07 January 2011 - 15:46

Kieran Culkin är som sagt mycket bra och dom lycka sålunda fånga Scott och Wallace vänskap riktigt bra.

Jag tycker Scott i serien är mycket mer känslosam än vad Michael Cera är. Cera är alltid väldigt återhållsam i sitt skådespel och därför fövrånade det mig mycket att dom castade honom.

Härligt att du vill fortaätta läsa serierna Sparks. Dom är fantastiskt bra.

-Gangstagrass

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 January 2011 - 12:40

Tonen sätts direkt och villigt låter jag mig svepas iväg och njuter för fullt varje sekund. Vilket härligt galet tempo och vilken härligt galen film som så elegant mixar serievärlden med spelvärlden inramat i en spelfilm. Wow. Imponerande indeed! Riktigt bra musik som hjälper till att höja känslan och intensiteten. Snyggt filmat och läckra effekter. Mycket bra skådespelare och jag har inget emot Michael Cera som Scott Pilgrim. Och nej, jag har inte läst serien och känner bara igen honom från filmen Juno. Varför det inte blir fullpott beror på det som Wylie är inne på och det är det galna tempot som gör att jag emellanåt kommer av mig en aning. Sedan är det som ni påpekar att frånvaron av personkemi mellan Cera och hans käresta i filmen, spelad av Mary Elizabeth Winstead, är lite för märkbar ibland. Men jag älskar filmen som är galet underhållande och snygg!

...

Wylie, bra att du tar upp lite från serien för en som inte läst den. Intressant hur du uppfattat t ex hur Scott ska vara.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 January 2011 - 19:09

Tack, det var kul att läsa vad du tyckte om filmen Synon. Kul att du gillade den.

-Gangstagrass

#11 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 February 2011 - 22:31

För att fortsätta "debatten" om den här filmen så såg jag inte mycket att klaga på i Scotts och Ramonas personkemi, mer än möjligen den senares skådespelarförmåga; hon som spelar Knives brädar henne rejält i den här filmen. Å andra sidan är det svårt att veta om det kanske inte bara är hur rollerna är skrivna, Ramona ska ju vara "vuxen, världsvan, laid back" och Knives "galet kär tomåring" (nej, jag har inte heller läst serierna så jag går bara på hur de förmedlas i filmen).

I övrigt är det en klart skön och underhållande rulle. Snygg, bra tempo, härlig dialog: det är sällan jag garvar öppet flera gånger i en film numera, men den här gången gjorde jag det. Det jag störde mig på var att striderna blev rätt trista redan efter ungefär den andra: kom på mig själv med att bara sitta och vänta på hur Scott skulle få slut på dem.

Betyg: BRA+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 February 2011 - 21:48

Jag var uppenbart inte påläst om vad detta var för sorts film då jag vart väldigt överraskad när jag började titta. Det hela börjar som vilken indiefilm som helst när Michael Ceras karaktär Scott Pilgrim träffar Ramona och blir kär. Sedan urartar filmen i en välkoreograferad fightingfilm med en extremt cool tvspelskänsla! Scott Pilgrim måste besegra Ramonas 7 onda expojkvänner för att få vara med henne och där i ligger några mycket välgjorda fightscener så man nästan tror att man spelar filmen (ville nästan ta fram en gamepad :P ). Helskruvat är ordet. Mycket snygg CGI, skön tvspelsmusik och bra skådespelarinsatser överlag även om man börjar tröttna på att se Cera spela samma sorts nörd i alla sina filmer.

8/10

Winter is Coming

#13 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 February 2011 - 21:54

... även om man börjar tröttna på att se Cera spela samma sorts nörd i alla sina filmer.

Thank you! :)

Väldigt tråkigt att han bara verkar ha ett läge och det är filmens klart största problem.

Edited by Wylie Times, 16 February 2011 - 21:54.

-Gangstagrass

#14 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 February 2011 - 18:33

Jo, man börjar undrar om man bara ser honom spela så för att det är allt han blir castad till eller om det är tvärtom.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#15 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 February 2011 - 19:52

... även om man börjar tröttna på att se Cera spela samma sorts nörd i alla sina filmer.

Thank you! :)

Väldigt tråkigt att han bara verkar ha ett läge och det är filmens klart största problem.

Jag håller inte med. För även om det är samma läge så gör han det bra. Jag ser hellre honom spela en typ av roll han kan än att se någon annan som inte brukar spela den typen av roller göra ett sämre jobb i rollen.
Jag tror han får de rollerna för att han är så bra på dem. De vill ha den typen av nörd och ger därför honom rollen.

Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Scott Pilgrim är en total nörd som alltid har sabbat varje förhållande han har haft. Men så träffar han sina drömmars tjej, Ramona Flowers. Det ända problemet är att hon har 7 onda Ex som kommer för att döda honom.

Baserad på Scott Pilgrim serierna inspirerade av Arcade spel, speciellt Beat'em up. Jag har aldrig varit så värst galen i Beat'em up och på många sätt så blir den här filmen för mig en parodi av orsaken att jag inte ger det. En löjligt simpel story med en massa over the top dueller fulla av super krafter och special moves.
En helt galen film som man antingen älskar eller hatar beroende på hur filmen talar till en. Själv, som en gamer, älskar jag det även om det ibland blir lite förmycket och för fjantigt. Mary Elizabeth Winstead ger ett stort plus.
Har du någonsin undrar hur det skulle se ut om världen var som ett TV-spel? Se den här filmen.

9/10

Edited by Crusader, 20 February 2011 - 19:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 05 April 2012 - 11:14

Det blev lite filmtittning när jag var i Stockholm i måndags. Då sågs denna.

Riktigt snygg film, som inte nödvändigtvis rättar sig efter konventionell logik utan har med sig sin egen. Olika konstigheter funkar olika bra, tycker jag. Antar att man tvingas utelämna en del när man klämmer ihop sex böcker till en film.

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 September 2012 - 13:01

Wylie säger det bäst. Jag kan bara understryka det hela.

Jag såg filmen igår och tycker att den är bra. Men den har utan tvekan en del brister. Precis som Wylie skriver så är Michael Cera inte direkt som klippt och skuren för huvudrollen. Dessutom är jag rätt trött på att han bara verkar ha ett enda läge när han gör sina karaktärer. Man börjar känna igen sig nu och jag kan inte påstå att det är en intressant "utveckling". Har sett en hel del med honom och det är väl bara i Arrested Development och Superbad som han imponerar. Framgången med Juno tillskriver jag främst Cody Diablos manus, Jason Reitmans regi och Ellen Page fina prestation. Tillbaka till filmen. Rent visuellt så är det rätt snyggt, bra och passande. Här har Edgar Wright lyckats bra måste jag säga. Rollsättningen har sina brister, men en del karaktärer sitter där dom skall. Handlingsmässigt så finns det en hel del att jobba med. Som Wylie skriver så har hela relationen mellan Scott och Ramona fått ta stryk. Den är inte alls som jag minns den vara i serien. Visst får man ta lite friheter, men här gick det till överdrift. Som sagt, man vill gilla den här filmen mer än man gör. Men faktum kvarstår att man inte fullt ut lyckades att göra serien rättvisa.

#18 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 September 2012 - 17:46

Kul att någon annan som läst serien också kommenterar. Och att du håller med. ^_^ En intressant grej som jag fick reda på nyligen är att det finns ett alternativt slut där Scott blir tillsammans med Knives Chau i stället. Vilket faktiskt kan vara mer logiskt med tanke på hur dåligt motiverad romansen med Ramona känns i filmen.

Thank you! Posted Image

Jag håller inte med. För även om det är samma läge så gör han det bra. Jag ser hellre honom spela en typ av roll han kan än att se någon annan som inte brukar spela den typen av roller göra ett sämre jobb i rollen.
Jag tror han får de rollerna för att han är så bra på dem. De vill ha den typen av nörd och ger därför honom rollen.

Absolut. Han gör "nördiga nervösa killen" rollen väldigt bra och jag förstår att han blir erbjuden såna roller pga det. Jag tycker bara att det är lite tråkigt att han inte är mångsidigare än så som skådespelare. Problemet här är att det inte alls är en sån roll. Ja, Scott Pilgrim är en nörd men inte den sortens blyga och mumlande nörd som Cera alltid spelar utan snarare helt tvärtom. Scott är högljudd, in your face och ofta i sin egen värld vilket gör honom pinsam i sina vänners ögon fast han kan såklart backa up det också. Jag inser att det här inte är ett problem om man inte har läst serien och därmed inte har någon uppfattning innan om hur karaktärerna i filmen borde framställas men jag tror ändå att jag skulle tycka att Cera passade dåligt.

Jag funderade på det här för nåt tag sen och kom fram till att Jay Baruchel hade varit ett bra alternativ. Det kanske ger en liten riktning på hur serietidningsversionen av Scott är.

Edited by Wylie Times, 25 September 2012 - 22:50.

-Gangstagrass

#19 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 September 2012 - 20:53

Jag hade inte problem med Cera men så har jag inte heller sett honom i så många andra roller och inte heller läst serien. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#20 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 September 2012 - 22:53

Det hjälper säkert en del skulle jag tro och det är förstås omöjligt för mig att säga vad jag skulle tycka om jag inte hade läst serierna. Jag bara tror att jag inte skulle ha tyckt att han passade då heller.

Sen vill jag också understryka att det inte är något fel med att spela samma sorts karaktär hela tiden även om jag nog fick det att låta så. Se bara på Woody Allen t.ex. (Dåligt exempel att ta upp med dig Synon, jag vet) Han spelar en roll som är snarlig den Cera gör men du ser aldrig Woody försöka sig på superhjälteroller. Stick to what you're good at.

-Gangstagrass

#21 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 September 2012 - 13:49

Kul att någon annan som läst serien också kommenterar. Och att du håller med. ^_^ En intressant grej som jag fick reda på nyligen är att det finns ett alternativt slut där Scott blir tillsammans med Knives Chau i stället. Vilket faktiskt kan vara mer logiskt med tanke på hur dåligt motiverad romansen med Ramona känns i filmen.

Detta slut?

Vet att det fanns en hel del intressant extramaterial på den svenska utgåvan. Nästan 30 minuter av bortklippta scener och ungefär 20 minuter med alternativa scener.

Lista över bortklippta scener om du är nyfiken. Tror att en del av dom finns att se på tuben om du vill.
Spoiler

Edited by Garm, 26 September 2012 - 13:50.

#22 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 September 2012 - 16:11

Detta slut?

Vet att det fanns en hel del intressant extramaterial på den svenska utgåvan. Nästan 30 minuter av bortklippta scener och ungefär 20 minuter med alternativa scener.

Ja precis. Jag såg det också på youtube så jag hade ju också kunnat länka till det. Det var en hel del bortklippta scener det där. Jag får se om jag orkar kolla på dom. Det hade varit lite intressant att se om dom hade tillfört något.

-Gangstagrass

#23 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 September 2012 - 16:34

Tyvärr finns inte del två kvar längre (raderad av Universal) men ta dig en titt på nedanstående om du vill. :)