Scott Pilgrim vs. the World baseras på en serie av total 6 serieromaner av Bryan Lee O'Malley. Han har tagit sin kärlek till Manga/Animé, TV-spel och musik och gjort en episk kärlekshistoria av det. Låter underbart eller hur.?

Scott träffar sin drömtjej Ramona men måste besegra hennes 7 onda ex-pojkvänner för att få dejta henne. Det balanseras med hans vardagliga liv och hans band Sex Bob-omb som han spelar bas i. Det här har pressats ner till en nästan två timmar lång film och det är föga fövånande Scotts vardagsliv som får stryka på foten när sju episka "boss fighter" ska in i en och samma film.
Edgar Wright gör ett jätte jobb med att föra över serien till film. Det snyggaste jag sett vid sidan av Zack Snyders Watchmen och Robert Rodurigez Sin City. Han är väldigt trogen förlagan och lyckas proppa in väldigt mycket, kanske mer än han borde för det känns ibland som det blir för mycket. Action scenerna är grymt snyggt gjorda och rent visuellt så skulle jag ge filmen en femma. Men så kommer vi till castingen. Som faktiskt också är riktigt lyckad. Så när som på ett par mindre punkter och en STOR punkt. Nämligen Scott Pilgrim själv.
För det första så gillar jag Michael Cera. Han var fantastisk i Arrested Development och även riktigt bra i Juno. Problemet med honom är att han bara kan spela en roll. Han gör det fantastiskt bra men när han får en roll som kräver något helt annat blir det väggkrock. Jag är förstås färgad av att ha läst serien och därför har en uppfattning om hur karaktären ska vara men jag tror att även dom som inte har läst serien kan se att han inte passar. (Någon som sett filmen men inte läst serien får gärna flika in något) Dessutom har vi då problemet med tempot i filmen. Det går i 180 knyck och till stor del funkar det, iaf för mig som kan fylla i eventuella luckor själv, dessutom krävs det såklart i actionsekvenserna som är många till antalet. Men, det centrala i Scott Pilgim är ändå kärlekshistorian och den blir ordentligt hårdbantad. Det gör att man får det svårt att förstå varför hon faller för honom och varför han kämpar så envist med att försöka behålla henne. Det hjälper inte att kemin mellan Cera och Mary Elizabeth Winstead inte är speciellt bra. Sen tycker jag att dom löste slutet bättre i serien.
(Att Ramona faktiskt aldrig åker tillbaka till Gideon)
Brie Larson är kanske inte det bästa valet som Envy heller men jag köper det. Bäst är Kieran Culkin som Wallace Wells. Väldigt lyckat. Även Ex som Chris Evans, Brandon Routh, Mae Withman och Jason Schwartzman är bra. Med tanke på hur skickligt hantverk Edgar Wright har lagt ner här vill jag gärna gilla filmen mer än jag gör. Men man kan inte misslyckas så kapitalt med castingen av huvudrollsinnehavaren(ok så hemsk är han faktiskt inte. Cera gör vad han kan men det hjälper inte så mycket) och mangla det centrala temat och förvänta sig ett högt betyg. Det går bara inte.