Jump to content

Photo

Aliens vs. Predator

• Please log in to reply
47 replies to this topic

#26 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 August 2004 - 15:35

Du är bra märklig du. ;)
inte ens ettan? :huh:
*Hockey och superhjältar*

#27 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 23 August 2004 - 16:10

Alien 3 är ju jättebra. Den är lite för kort (har inte sett den förlängda) men den är grym. Weaver spelar jättebra.

Jag ska se AvP även om alla dissar den. Jag ser inte en film på en annans åsikt.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#28 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 23 August 2004 - 16:11

Inte ens 1:an..faktum är att skräckfilmer inte längre är så intressant för min del...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#29 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 August 2004 - 16:14

Såg den när jag var rätt liten första gången, och det sitter i. :)

#30 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 23 August 2004 - 16:16

Me too, skräckfilmer som man såg som liten satt i länge.. :P

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#31 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 August 2004 - 16:20

På ett bra eller dåligt sätt? ;) (man vet aldrig med dig)

#32 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 23 August 2004 - 16:38

Beror på om rädsla som sitter i i flera år är bra eller dåligt.. ;)

Posted ImagePosted Image

#33 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 August 2004 - 16:39

Det är ett bra betyg för en skräckis iaf. ^_^

#34 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 23 August 2004 - 16:41

Ja, det är det väl.. :)

Posted ImagePosted Image

#35 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 23 August 2004 - 16:50

Fem. Med AvsP (Alien, Aliens, Alien 3, Alien: Ressurection & AvsP)

Räknas inte AvP som en Predator film? Fokusen är större på dom och även om Aliens är med i den så är den bättre som en uppföljare till Predator 2 än en prequel till Alien serien.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#36 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 August 2004 - 18:18

Och varför måste det vara antingen eller? Tycker det kan räknas lika mycket som sequel till Predator 2 som en prequel till Alien.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#37 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 23 August 2004 - 18:31

Tänkte skriva en liten recension själv. Med lite spoilers.

Jag har just sett Paul WS Andersons "Alien VS Predator". Och som många recensioner har sagt, det här är Andersons bästa film hittils, det måste däremot inte säga så mycket eftersom han är ansvaring för sådana mästerverk som "Soldier", "Event Horizon" och "Resident Evil" (den sistnämda har dock några coola scener). Paul WS Anderson är den typen av regissör som i stortsätt alltid blir totalt sågad, av alla recensenter , Ett kännetecken för brittens filmer är extremt snabba klipp, och för vissa "snygg" kamera arbeta med konstiga vinklar som som orsakar illamående och huvudvärk hos vissa, medans andra tycker att det är Coolt, eller som innefolket säger "Kewlt",

Sen bör nämnas att jag inte är en expert på Alien franchisen, jag gillar den dock, har sett alla filmerna, några av dem flera gånger, Predator filmerna har jag båda på DVD, SE DVD på ettan till och med. Jag gillar Predator i allmänhet, Och jag har läst en del av serietidningarna, Superman VS Alien, Batman VS Predator(gillade också kortfilmen Batman : Dead End där Batman gick först en rond mot Alien sen mot Predator), JLA VS Predators etc. Och en del av det Alien material som publicerades i MAGNUM i sverige på början av 90-talet.

I allfall, till själva filmen, "storyn" är kortfattat att sjuke (jag menar typ cancersjuke,inte sjuk på det sättet att han har på sig rosa kanindräkt och kastar ost på alla) miljardären Charles Bishop Weyland (Lance Henriksen, but you knew that) leder en grupp arkeologer på en expedition till Antarktis där tror att han med hjälp av hans värmesökande satelit hittat ruinerna av en urgammal pyramid. Teamet hittar diverse misstänksamma saker där , t ex gamla (jag menar riktigt j*kla gamla) kroppar där något hoppat ur bröstkorgen på stackars människorna............

Förutom Weyland Teamet består av Lex Woods (Sanaa Lathan), gruppledare och tuff bergsklättrartjej, Maxwell Stafford (Colin Salmon, snygga svarta killen i de senaste Bond filmerna), rolig grej är att Salmon spelade "Badass med häftig pistol" i Andersons förra film "Resident Evil", här så i början av filmen så är Salmon (eller verkar som) Bishops högra hand, men snart så tar han fram sitt coola vapen och är igen "BADASS MED HÄFTIG PISTOL!".., resten av teamet är heller sådana karaktärer som man lär känna eller bry sig om så mycket, något som alltid varit ett problem med Anderson. Hans manus håller aldrig, vi har en "Tuff tjej" , nån Loose Cannon snubbe med mustasch, en italiensk charmerande arkeolog, en nörd, och en Skotte som pratar med rolig accent(Tommy Flanagan), En rolig detalj dock är att skotten heter i filmen Mark Verheiden, och Mark Verheinden är givetvis mannen som skrev de tidiga Alien/Predator serietidningarna för Dark Horse(Verheiden har sen senare skrivit manus för Smallville och även skrivit Smallville serietidningen för DC Comics)

Är filmen underhållande? bitvis så är den det, Predatorerna är större en tidigare, och verkar ha gymmat ordentligt innan de åkt till jorden, deras vapen är gigantiska, vilket kanske är "Kewlt", Alien-varelserna är rätt bra gjorda, Själva Predatorns ansikte när de tar av masken, ja så är de fulare än tidigare, Inte på ett bra sett, det fula ansiktet ser lite sämre gjort än i de tidigare filmerna. Tyvärr. Filmen lider också av att Fox valde att få ner åldersgränsen på filmen genom att klippa bort många av de blodiga scenerna vilket också Anderson starkt ogillade(Klassisk filmbolags grej, Kidsen drar in cash!). En del av actionscenerna är det samma gamla vanliga av Anderson, bilden är mörk med en blå ton, och matrixaktiga slow motion/Strob klipp blandas i snabb takt och man ser inte allt som händer. Alla explosiner osv är välgjorda, den stora Alien-drottningen, som springer som en T-Rex
är också välgjord. Anderson har en hel del bra ideer här , synd bara att han inte had hjälp av en manusförfattare av högre kaliber(tidigt rykte var att James Cameron var anlitad för att skriva manus, innan Anderson tog över projektet, herregud vad coolt det skulle ha varit), det här kunde ha blivit mycket bättre, vilket är det största problemet jag har här. Den var inte så kass som jag trodde, men den har en hel del löjliga scener, klicher, Hål i manuset på grund av Fox nerklippningar, och delar av Team Upen mellan en Predator och en viss människa kunde ha varit bättre, vissa delar av den ser fanimej nästan ut som förspel. Slutscenen är sådan som jag gissade redan en vecka innan jag såg filmen (Det kan Kermit intyga) . Musiken( av Harald Kloser) fungerar, kände igen att när en Predator kickade ass så var musiken rätt lik hur den var i Predator filmerna. Som tur är så hade filmen (vad jag märkte i allafall) inte "häftig gitarrock!" som trailern hade, jag gillar också häftig rock, men inte i den här typen av film.

2 av 5 stjärnor. Låt andra killar skriva manus istället Paul. Och kostym-nissarna på Fox kan dra något gammalt över sig för att he censurerat den här filmen, visst "Directors Cut utgåvan kommer så småningom på DVD!" Tror att majoriteten av publiken vill se den riktiga filmen först...
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#38 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 24 August 2004 - 18:07

Och varför måste det vara antingen eller? Tycker det kan räknas lika mycket som sequel till Predator 2 som en prequel till Alien.

<{POST_SNAPBACK}>

För att som prequel till Alien tycker jag att filmen är väldigt dålig, medans som en uppföljare till Predator 2 var den rätt bra.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 August 2004 - 20:25

Men kvaliten har ju inget med det att göra ? Det är ju som att säga, Star Wars Epsiode 4: A New Hope suger, så den stryker vi... :P (Okej, inte riktigt helt samma, men du förstår vad jag menar... Jag accepterar Terror on Elm Street 6 - även om det kan vara en av tidernas sämsta film - även om den helt ignorerar de tidigare filmerna...)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#40 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 August 2004 - 21:10

Fast där är det en lång saga, så riktigt så är det inte. Jag ska ju räkna bort AvP t. ex. ^_^

#41 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 24 August 2004 - 21:28

Jag förstår din synpunkt Capshaw, men AvP är mer intriktat på Predators än på Aliens. Filmen utvidgar Predators historia, teknologi och deras seder. Den lägger inte till något som helst nytt till Aliens förutom den lilla filuren på slutet av filmen. Aliens får för lite fokus helt enkelt.

#42 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 August 2004 - 23:04

Har inte sett filmen ännu, så jag kan inte säga något om innehållet... Men jag tycker kanske inte den behöver utveckla någonting för att den skall räknas in. ta t.ex. Freddy Vs. Jason - jag räknar den både som åttonde Freddy-filmen och elfte Jason-filmen. :P

Jag håller mao. inte med i ditt tänkande, men nu förstår jag det i alla fall :)

#43 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 25 August 2004 - 12:15

Bra ;)

#44 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 07 September 2004 - 17:33

Dom skulle ha gjort film av Alien vs Predator vs Terminator istället :D .
Posted Image

#45 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 07 September 2004 - 21:19

Nja, kanske inte :)

Däremot skulle jag vilja se Robocop Vs. Terminator.

#46 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts

Posted 13 September 2004 - 15:54

Det kunde ju vara kul :) . Har du spelat spelet till Master System?
Posted Image

#47 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 13 September 2004 - 20:07

Hade spelet till Mega Drive. Var rätt kul när man stötte på Terminator för första gången. ED-209 var inte lätt han heller. Men släpptes väl aldrig till Master System?

#48 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts

Posted 15 September 2004 - 13:33

Jodå. Såg omslaget i en annons i ett gammalt nummer av Super Play. Dessutom finns den listad här.
Posted Image