Jump to content

Photo

Super Size Me

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 April 2005 - 15:45

Super Size Me

Produktionsår - 2004
Regi - Morgan Spurlock

I Michael Moore populärdokumentära stil tar sig Morgan Spurlock an det problem som dödar fler amerikaner än terrorismen nämligen snabbmatskulturen. Med utgångspunkt från sin egen barndom där restaurangbesök endast inträffade vid speciella tillfällen visar Spurlock upp skrämmande statistik på hur fetman under de senaste årtiondena spridit sig över USA. En epedemi som av någon anledning har sammanfallit med snabbmatsrestaurangernas utbredning.

Förutom statistik, intervjuer med vanliga amerikaner, läkare, advokater och företrädare för Mc-Donalds så är dokumentärens ramhandling att Spurlock frivilligt utsätter sig för ett experiment;
att under 30 dagar äta frukost, lunch och middag på McDonalds samt att alltid tacka ja när han blir erbjuden den överdimensionerade supersize-menyn. Vi får följa hans gradvisa förfall när han går upp 10 kg, får försämrad kondition och hur hans läkare ber honom att avbryta experimentet redan efter två veckor sedan hans lever har fått skador som påminner om skrumplever.

Trotts Spurlocks försök att efterlika Michael Moores underhållande stil med rockmusik, tecknade inslag, klipp från reklamfilmer och en ironisk berättarröst blir det aldrig speciellt underhållande. Det skulle kunna förklaras med saknaden av tydliga skurkar att rikta humorn mot, McDonalds är ett ansiktslöst företag utan profiler. Michael Moore kunde däremot rikta sin humor mot tydliga profiler som Charlton Heston, Dick Cheney, Bush mfl.

Men detta var trotts allt en lågbudgetfilm och Spurlocks första verk. Hans nästa film kommer säkert att få mer resurser och förhoppningsvis har han då lärt sig ett och annat knep från den ironiska mästaren Michael Moore.

Betyg: En svag 3:a av 5 möjliga

Edited by Walker, 14 April 2005 - 15:46.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 April 2005 - 16:39

Bra recension. Mistänker att vi kommer få fler Michael Moore plagiat nu när han blivit så populär.

Äter på McDonalds när andra alternativ inte finns - aldrig med super menyn - gärna med sallad istället för pommes. Något annat skrämmande är ju Jamies SchoolKitchen. Första två avsnitten skrämde mig - chocklad och annat godis har aldrig, för mig iaf, varit ett substitut för frukost/lunch/middag/kvällsvard. Och nog för att jag gillar pizza - men varje dag?

Känner mig idag lyckosam att min mamma var en hemmafru med talang i köket. ^_^

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 16 April 2005 - 08:30

Ska försöka se filmen snart men trodde nog att den skulle vara lite bättre eftersom den har varit en del av dokumentärfilms hypen på senaste tiden och många har tyckt och tänkt, t.om. vår egen paolo roberto försökte ju sig på något liknande. Men som samhällsinformation har den ändå ett gott syfte, för den verkar ju visa klart och tydligt hur farligt det är att äta snabbmat i stor utsträckning. Finns det inte en bok på samma ämne förresten? Fast food nation tror jag den hette, är det ngn som läst den?

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 18 April 2005 - 20:01

Bra recension , välskriven och intressant :)

men har inte lust att se på en mand bli tjocakre , även om där är en djupare tanka bakom det :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2006 - 20:19

Visste ni att ett forskarteam på Linköpings Univeritet håller på och testa den här grejen?

A Swedish university has replicated Morgan Spurlock's Super Size Me junk food binge under lab conditions. The early results are surprising (Via Reddit)

Edit: Tack kermit! :)

Edited by XC, 23 September 2006 - 10:14.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 September 2006 - 09:55

lindköpings univeritet

Det finns Linköping (i Östergötland) och Lidköping (i Västergötland). Bestäm dig. ;) (Men jag tror inte att Lidköping har ett universitet. I och för sig har jag för mig att det är en högskola i Linköping)
*Hockey och superhjältar*

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 September 2006 - 10:14

Bah. detaljer. :P *editerar* Linköping skall det givetvis vara. :)

Edited by XC, 23 September 2006 - 10:14.

fqq5BYam.jpg

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 September 2006 - 10:22

Förlåt, men jag vet folk från Lidköping som är brukar reagera på det där. :)
*Hockey och superhjältar*

#9 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 23 September 2006 - 16:19

And this is the most fascinating thing: if Nyström's small group are representative, then it would seem that our bodies are more adaptable than we give them credit for. In other words, metabolism may play a much more important role in the problem of obesity than many people think. Indeed, Nyström claims that for some people, eating 10% more will lead to their metabolism increasing at the same level. The extra energy will be burned off as body heat during sleep. "If that was not the case we would all have to keep track of every last calorie," he says. "And you have to realise that some overeaters consume such grotesque amounts that they would be even heavier - much heavier! - were it not for this safety mechanism."

That's why these kind of studies have to be carried out, he says: "If you only look at the already overweight, you'll only do research on those with least resistance to calories, so to speak."

Jo, det här kommer jag ihåg från fysiologistudierna. Enäggstvillingar som lider av fetma brukar uppvisa dessa drag även om de har vuxit upp i olika miljöer, med olika livsvanor. Det har förts fram att det naturliga urvalet en gång skapade "feta gener" som gagnade förmågan att lagra fett från varje måltid, för att man skulle ha större chans att klara sig då tiderna var dåliga.

Våra gener påverkar vår hälsa i större utsträckning än de flesta tror. Därför är hälsofundamentalister som predikar vikten av en supersund livsstil ofta ute och cyklar. Beklagar ordvitsarna. ;)

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 September 2006 - 22:42

Gillar Super Size Me väldigt mycket, efter jag sett den första gången så åt jag inte på Mcdonalds på ett halvår, sen dess har jag dock börjat äta där igen men som mest en gång i månaden i nödfall eller som bakismat :P

Winter is Coming

#11 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 24 September 2006 - 00:11

efter jag sett den första gången så åt jag inte på Mcdonalds på ett halvår,

Det är precis av den anledningen som jag inte sett Super Size Me. Inte så mycket för att jag är rädd att bli avskräckt från McDonalds som om jag blir avskräckt från alla hamburgarerestuanger. Det vore för hemskt för att ens tänka på.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#12 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 24 September 2006 - 00:22

Det vore för hemskt för att ens tänka på.

Ignorance is bliss indeed.