Jump to content

Photo

Liftarens guide till galaxen

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 08 July 2005 - 15:11

Douglas Adams är en av mina favoritförfattare. Jag har läst alla hans böcker och är så gott som besatt av hans mest klassiska verk, ”Liftarens guide till galaxen”. Efter att ha sett TV-serien, lyssnat på radioteatern och t.o.m. spelat det gamla textbaserade dataspelet blev jag väldigt glad och förväntansfull när jag fick höra att ”Liftarens guide till galaxen” skulle filmatiseras. Så jag väntade, väntade och väntade lite till. Sen fick jag reda på att Martin Freeman från suveräna ”The Office” skulle spela Arthur Dent och att Douglas Adams var inblandad i projektet trots att han var död. Jag blev ännu mer förväntansfull och fortsatte att vänta. Jag väntade och väntade och till slut fick jag se lite bilder från filmen samt den första trailern. Mina förväntningar jämnades med marken. Allt tydde på att denna film skulle bli totalt misslyckad. Ändå hade jag en del förväntningar kvar när jag till slut satte mig ner för att se filmen, jag hade ju trots allt väntat på den i flera år.

Jag tror inte jag behöver berätta vad filmen handlar om, vi är alla mer eller mindre bekanta med historien. Redan i första scenen är det något som känns fruktansvärt fel, även om vi får se lustiga delfiner som sjunger, och så fortsätter det genom hela filmen. Det som fungerade otroligt bra som bok fungerar inte alls som film. Jag är inte det minsta positiv. Filmen är estetiskt ful, oengagerande och allmänt tråkig. Jag vet inte hur, men någonstans i processen gick något väldigt fel. Skådespelarna sköter sig egentligen ganska hyfsat, men de cyklar i motvind. Stackars Martin Freeman som var fantastisk i ”The Office” får inte alls visa vad han går för, och kämpar med ett ganska hopplöst manus. Till råga på allt har nya scener och karaktärer, som varken syntes i boken eller radioteatern, lagts till och de förbättrar ingenting. Nämnde jag att Marvin är ful som stryk och att Zaphods huvuden sitter ovanpå varandra?

”Liftarens guide till galaxen” är verkligen inte det mästerverk som jag hoppades på in i det sista, snarare årets största besvikelse. Se hellre om den gamla TV-serien eller läs om böckerna, det ska i alla fall jag göra.

Filmen får trots allt 2 tacksamma delfiner av 5 möjliga
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 July 2005 - 15:26

Låter inte lovande...

Jag har inte läst böckerna... ännu... och kanske skall jag vänta med det tills jag sett filmen... :unsure: :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 July 2005 - 16:39

Jo, jag tycker alla ska läsa böckerna först, så man hinner bilda sig en egen uppfattning först. Jag tror inte att filmen kommer göra folk sugna på att läsa boken på samma sätt som Härskarringen-filmerna gjorde. Men det är smällar man får ta, vissa böcker blir bra som film, andra inte...tyvärr. Nästa bra bok som jag tror blir en riktig kalkon som film är "Da Vinci koden", då jag inte tror att den passar som film...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 08 July 2005 - 18:54

Tråkigt att du blev besviken Spidde...det är problemet med att kunna en bok alldeles för bra...när den tillslut blir film blir man besviken för att alla ens favoritscener inte kom med i filmen.

Vilka böcker bygger filmen på? Är det bara den första eller har de tryckt ihop hela serien till en enda berättelse...hoppas verkligen inte det.

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 July 2005 - 20:21

Det är nog tänkt att den ska bygga på första boken, den slutar på samma sätt som första boken med att de beger sig till restaurangen i slutet av universum. Men jag tycker det finns mycket som inte påminner om boken, samtidigt som de har lagt till nya saker har de tagit bort andra.

last.fm Filmtipset

#6 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 13 July 2005 - 02:22

Hmm, mina egna förväntningar efter att ha sett diverse promo-bilder och trailern är inte direkt höga. Jag har blivit förvånad när jag läst recensioner och kommentarer om att filmen ändå skulle vara rätt bra. Men, men jag tror jag litar mer på dej Spidde! Tyvärr får man väl säga.

#7 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 15 July 2005 - 23:01

Såg just att NRK1 visar "Haikerens guide til galaksen" ikväll ... eller inatt kanske man ska säga ... kl. 01.00.

Det är förstås TV-serien det handlar om, och nattens avsnitt är del 2 av 6.

Tänkte bara nämna det, ifall det nu finns någon mer än jag som har norsk fjernsyn i dumburken. ;)
Posted Image

#8 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 July 2005 - 23:06

Åååå... vad avundsjuk jag blir. Jag vill också se norsk tv. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 July 2005 - 23:39

Fan, jag har bara TV2 Norge, men min kompis har TV-serien hemma så jag kan nog låna den när jag får lust att se den igen. Den är ganska cool egentligen, mycket därför att den egentligen är ganska dålig. Ford och Zaphod ser ju grymt sköna ut, jämfört med i nya filmen. Hög kultfaktor i alla fall :)

last.fm Filmtipset

#10 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 22 July 2005 - 13:34

Hmm , jag hadde mina tveksamheter förut , men nu får jag absolut ingen lust att gå se denna filmen :(

Bra recension förövrigt :thumbsup:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#11 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 06 August 2005 - 01:51

Var och kollade filmen idag. Man kan väl säga att filmen var helt okej, men tyvärr ingen bra adaption av boken. Visst har man försökt likna boken så mycket som möjligt, men det är ju extremt svårt. Hela lösningen ligger nog i att den här historien inte gör sig på film! Vet nån förresten hur pass mycket Douglas Adams var med i produktionen så länge han levde?

Hur som helst skulle jag ändå sätta 6/10 för en helt okej film.

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 August 2005 - 08:11

Dom säger ju att Adams var med väldigt mycket, men jag vet inte riktigt faktiskt...Han har i alla fall varit med och kommit på de nya karaktärerna och sånt. Jag tycker nog ändå att TV-serien är en bättre filmatisering. Nån som har läst serietidningen? Jag tycker inte den var speciellt bra, men ganska cool är den ändå.

last.fm Filmtipset

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 August 2005 - 08:22

Att säga att filmen är bra är att överdriva saker - dne är okej att se, men inte bra. DDet finns faktiskt bara en enda sak i filmen som är riktigt värd att se och det är ju förstås...

Marvin. Grym karaktär och en så oerhörd söt robot. En underbar skapelse och det enda som jag gärna sett ändrats på den punkten var att han skulle få mer utrymme än vad han fick :)

Zaphod däremot borde skjutas ut i rymden och inte få möjlighet att lifta för att överleva... Okej, att han är flamboyant i böckerna men överspel fungerar inte i en film. Det drog ned filmen ytterligare.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#14 Baka_no_seijin

Baka_no_seijin

Cadet Second Year

• Members
  • 10 posts

Posted 11 August 2005 - 11:29

:(
Jag såg filmen igår. Och det är klart att en filmatisering av en bok är aldrig lätt, alla harredan sin bild av hur filmen skall vara och när filmen inte når upp till den standarden blir man besviken. Därför försökte jag i alla fall se filmen med öppet sinne.
Men vad som väntade mig kan bara beskrivas som patetiskt , ett leende var nog det närmaste jag kom till att skratta. Jag skall inte säga något om hur mycket den föjlde orginalet men den var inte rolig. Den kändes hafsigt filmad och dåligt ihopsatt.
Det bästa med filmen var de animerade boksekvenserna och Delfinsången som var så sjukt dålig att den var kul.

#15 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 12 August 2005 - 08:17

Jag håller med, fast jag tyckte inte ens Marvin var kul...han ser på tok för mycket Disney ut, inte alls som jag hade tänkt mig honom. :(

last.fm Filmtipset

#16 foke

foke

Cadet Fourth Year

• Members
  • 25 posts

Posted 12 August 2005 - 14:23

Det enda jag tycker de lyckades riktigt bra med var Eddie (datorn på Heart of Gold) och, som någon nämnde, boksekvenserna. I övrigt var dialogerna dåligt genomförda och skådespelarna hade gärna fått spela över lite / leva sig in i rollerna lite mer för min del. Dåliga rolltolkningar av framför allt Arthur och Ford. I helhet hade den ändå några halvroliga inslag så ett godkänt är den värd i alla fall.