Liftarens guide till galaxen
Posted 08 July 2005 - 15:11
Jag tror inte jag behöver berätta vad filmen handlar om, vi är alla mer eller mindre bekanta med historien. Redan i första scenen är det något som känns fruktansvärt fel, även om vi får se lustiga delfiner som sjunger, och så fortsätter det genom hela filmen. Det som fungerade otroligt bra som bok fungerar inte alls som film. Jag är inte det minsta positiv. Filmen är estetiskt ful, oengagerande och allmänt tråkig. Jag vet inte hur, men någonstans i processen gick något väldigt fel. Skådespelarna sköter sig egentligen ganska hyfsat, men de cyklar i motvind. Stackars Martin Freeman som var fantastisk i ”The Office” får inte alls visa vad han går för, och kämpar med ett ganska hopplöst manus. Till råga på allt har nya scener och karaktärer, som varken syntes i boken eller radioteatern, lagts till och de förbättrar ingenting. Nämnde jag att Marvin är ful som stryk och att Zaphods huvuden sitter ovanpå varandra?
”Liftarens guide till galaxen” är verkligen inte det mästerverk som jag hoppades på in i det sista, snarare årets största besvikelse. Se hellre om den gamla TV-serien eller läs om böckerna, det ska i alla fall jag göra.
Filmen får trots allt 2 tacksamma delfiner av 5 möjliga
last.fm Filmtipset
Posted 08 July 2005 - 15:26
Jag har inte läst böckerna... ännu... och kanske skall jag vänta med det tills jag sett filmen...

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 July 2005 - 16:39
last.fm Filmtipset
Posted 08 July 2005 - 18:54
Vilka böcker bygger filmen på? Är det bara den första eller har de tryckt ihop hela serien till en enda berättelse...hoppas verkligen inte det.
Posted 08 July 2005 - 20:21
last.fm Filmtipset
Posted 13 July 2005 - 02:22
Posted 15 July 2005 - 23:01
Det är förstås TV-serien det handlar om, och nattens avsnitt är del 2 av 6.
Tänkte bara nämna det, ifall det nu finns någon mer än jag som har norsk fjernsyn i dumburken.
Posted 15 July 2005 - 23:06
Posted 15 July 2005 - 23:39
last.fm Filmtipset
Posted 22 July 2005 - 13:34
Bra recension förövrigt
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 06 August 2005 - 01:51
Hur som helst skulle jag ändå sätta 6/10 för en helt okej film.
Posted 06 August 2005 - 08:11
last.fm Filmtipset
Posted 10 August 2005 - 08:22
Marvin. Grym karaktär och en så oerhörd söt robot. En underbar skapelse och det enda som jag gärna sett ändrats på den punkten var att han skulle få mer utrymme än vad han fick
Zaphod däremot borde skjutas ut i rymden och inte få möjlighet att lifta för att överleva... Okej, att han är flamboyant i böckerna men överspel fungerar inte i en film. Det drog ned filmen ytterligare.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 11 August 2005 - 11:29
Jag såg filmen igår. Och det är klart att en filmatisering av en bok är aldrig lätt, alla harredan sin bild av hur filmen skall vara och när filmen inte når upp till den standarden blir man besviken. Därför försökte jag i alla fall se filmen med öppet sinne.
Men vad som väntade mig kan bara beskrivas som patetiskt , ett leende var nog det närmaste jag kom till att skratta. Jag skall inte säga något om hur mycket den föjlde orginalet men den var inte rolig. Den kändes hafsigt filmad och dåligt ihopsatt.
Det bästa med filmen var de animerade boksekvenserna och Delfinsången som var så sjukt dålig att den var kul.
Posted 12 August 2005 - 08:17
last.fm Filmtipset
Posted 12 August 2005 - 14:23